Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ortaokul Öğrencilerinin Türkçe Dersinde Karşılaştıkları Öğrenmeyi Olumsuz Etkileyen Durumların Nedenlerinin Öğrenci-Öğretmen Görüşleri Vasıtasıyla İncelenmesi

Yıl 2021, , 872 - 883, 31.12.2021
https://doi.org/10.24106/kefdergi.817538

Öz

Türkçe öğretimi süreçleri öğrencilerin bilişsel, duyuşsal, iletişim becerilerine doğrudan etkide bulunmaktadır. Türkçe öğretim süreçleri, bu niteliklerinin yanında öğrencilerin diğer alanlardaki akademik ve sosyal gelişmelerine de katkı sağlamaktadır. Bu durumun sağlanmasında derslerde öğrenmeyi olumsuz etkileyen durumların belirlenmesi ve bu durumlara yönelik çözümlerin bulunması gerekmektedir. Bu araştırmada öğrencilerin Türkçe derslerinde karşılaştıkları öğrenmeyi olumsuz etkileyen durumların nedenlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmaya toplamda 104 öğrenci ve 10 Türkçe öğretmeni katılmıştır. Görüşme formları vasıtasıyla elde edilen verilerin değerlendirilmesinde içerik analizi kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre görüşme formlarında yer alan soru alanlarının (dinleme, okuma, konuşma, yazma, dil bilgisi) tamamında öğrenmeyi olumsuz etkileyen durumla karşılaşmayan öğrenci sayısının, karşılaşan öğrenci sayısından daha fazla olduğu tespit edilmiştir. Türkçe öğretimi süreçlerinde öğrenmeyi olumsuz etkileyen durum olduğunu bildiren öğrencilerin en çok dikkat çektikleri alanın dinleme eğitimi olduğu görülmüştür. Türkçe öğretmenlerinin çoğunluğu ise dil bilgisi alanı hariç diğer dil becerisi alanlarında öğretim süreçlerinde sorunla karşılaştıklarını belirtmişlerdir. Öğretmenlerin en çok değindikleri alan, okuma olarak tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Arslan, B., Babadoğan, C. (2005). İlköğretim 7. ve 8. sınıf öğrencilerinin öğrenme stillerinin akademik başarı düzeyi, cinsiyet ve yaş ile ilişkisi. Eurasian Journal of Educational Research, 21, 35-48.
  • Aydın, Ö. (1999). Orta okullarda dilbilgisi öğretimi üzerine öğretmen görüşleri. Dil Dergisi, 81, 23-29.
  • Aydın, İ. (2014). Türkçe öğretiminde yazılı anlatım çalışmalarındaki sorunlar üzerine bir inceleme. KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 16, 166-170.
  • Baydık, B. (2011). Okuma güçlüğü olan öğrencilerin üstbilişsel okuma stratejilerini kullanımı ve öğretmenlerinin okuduğunu anlama öğretim uygulamalarının incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 36 (162), 301-319. Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., Demirel, Ş. (2019). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Çaycı, B., Demir, M. K. (2006). Okuma ve anlama sorunu olan öğrenciler üzerine karşılaştırmalı bir çalışma. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(4), 437-456.
  • Erdem, İ. (2008). Öğretmen görüşlerine göre dil bilgisi konularının öğretilme güçlükleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(1), 85-105.
  • Erdem, İ., Çelik, M. (2011). Dil bilgisi öğretim yöntemi üzerine değerlendirmeler. Turkish Studies, 6(1), 1057-1069.
  • Fidan, M. (2019). Ortaokul öğrencilerinin Türkçe dersinde kullandıkları eleştirel dinleme stratejilerinin çeşitli değişkenler yönünden incelenmesi. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, 15, 79-98.
  • Gümüş, O., Buluç, B. (2007). İşbirliğine dayalı öğrenme yaklaşımının Türkçe dersinde akademik başarıya etkisi ve öğrencilerin derse ilgisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 49, 7-30.
  • Gün, M. (2012). İlköğretim ikinci kademe Türkçe dersi okuma etkinliklerinde karşılaşılan sorunlar. Turkish Studies, 7(4), 1961-1977.
  • Güney, N., Aytan, T., Özer, A. (2012). Türkçe öğretmenlerinin kavratma güçlükleri. Turkish Studies, 7(4), 1917-1937.
  • İşcan, A., Kolukısa, H. (2005). İlköğretim ikinci kademe dil bilgisi öğretiminin durumu, sorunları ve çözüm önerileri. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(1), 299-308.
  • Kapar Kuvanç, E. B. (2008). Yaratıcı yazma tekniklerinin öğrencilerin Türkçe dersine ilişkin tutumlarına ve Türkçe dersindeki başarılarına etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Kılınç, S. (2008). İlköğretim 8. sınıf Türkçe dersi uygulamalarında çoklu zekâ ile sunuş yönteminin öğrenci başarısındaki etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Kuzu, T. S. (2004). Etkileşimsel model’e uygun okuma öğretiminin Türkçe bilgilendirici metinleri anlama düzeyine etkisi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 37(1), 55-77.
  • MEB. (2019). Türkçe dersi öğretim programı. Ankara: MEB Yayınları.
  • Tağa, T., Ünlü, S. (2013). Yazma eğitiminde karşılaşılan sorunlar üzerine bir inceleme. Turkish Studies, 8(8), 1285-1299.
  • Temizkan, M. (2009). Akran değerlendirmenin konuşma becerisinin geliştirilmesi üzerindeki etkisi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(12), 90-112.
  • Temizyürek, F., Türktan, R. (2015). Yapılandırılmış grid test tekniğinin Türkçe eğitiminde kavram öğretimine katkısı. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 271-287.
  • Yenen-Avcı, Y. (2020). Ortaokul öğretmenlerinin dinleme eğitiminde karşılaştığı sınıf içi sorunlar. Bartın Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(1), 48-57.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Examining for The Situations That Negatively Affect Middle School Students Experiences in Turkish Lessons Through The Opinions of Students and Teachers

Yıl 2021, , 872 - 883, 31.12.2021
https://doi.org/10.24106/kefdergi.817538

Öz

Purpose: Turkish teaching processes directly affect students' cognitive, affective and communication skills. In addition to these qualities, Turkish teaching processes also contribute to the academic and social development of students in other fields. In providing this situation, it is necessary to determine the situations that negatively affect learning in the lessons and to find solutions for these situations. In this study, it was aimed to determine the situations that negatively affect learning that students experience in Turkish lessons.
Design/Methodology/Approach: During the research process, case study, one of the qualitative data analysis methods, was used. A total of 104 students and 10 Turkish lesson teachers participated in the study. The principle of volunteering was observed in the participation in the research process. In the study, standardized open-ended interview forms were used in the process of obtaining data. Content analysis was used to evaluate the data obtained through these forms.
Findings: According to the results of the research, it was determined that the number of students who did not experience a situation that negatively affected learning in all of the question areas (listening, reading, speaking, writing, grammar) included in the interview forms was higher than the number of students who experienced them. It was observed that the most attention-grabbing area of the students, who reported that there was a situation that negatively affected learning during their Turkish teaching process, was listening education. Most of the Turkish teachers stated that there are various difficulties in the teaching processes in general in the language skills fields. It has been determined to be the area with the most learning- teaching difficulties in reading education.
Highlights: According to the data obtained in the study, the topics that students mostly mention in areas where they have learning difficulties are situations arising from the classroom environment in listening education; It has been observed that there are situations caused by the internal features of the text in reading education. In other areas, the results were found to be situations caused by the inability to fully express oneself in speech and writing education and situations caused by the content of subjects in grammar education.

Kaynakça

  • Arslan, B., Babadoğan, C. (2005). İlköğretim 7. ve 8. sınıf öğrencilerinin öğrenme stillerinin akademik başarı düzeyi, cinsiyet ve yaş ile ilişkisi. Eurasian Journal of Educational Research, 21, 35-48.
  • Aydın, Ö. (1999). Orta okullarda dilbilgisi öğretimi üzerine öğretmen görüşleri. Dil Dergisi, 81, 23-29.
  • Aydın, İ. (2014). Türkçe öğretiminde yazılı anlatım çalışmalarındaki sorunlar üzerine bir inceleme. KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 16, 166-170.
  • Baydık, B. (2011). Okuma güçlüğü olan öğrencilerin üstbilişsel okuma stratejilerini kullanımı ve öğretmenlerinin okuduğunu anlama öğretim uygulamalarının incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 36 (162), 301-319. Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., Demirel, Ş. (2019). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Çaycı, B., Demir, M. K. (2006). Okuma ve anlama sorunu olan öğrenciler üzerine karşılaştırmalı bir çalışma. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(4), 437-456.
  • Erdem, İ. (2008). Öğretmen görüşlerine göre dil bilgisi konularının öğretilme güçlükleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(1), 85-105.
  • Erdem, İ., Çelik, M. (2011). Dil bilgisi öğretim yöntemi üzerine değerlendirmeler. Turkish Studies, 6(1), 1057-1069.
  • Fidan, M. (2019). Ortaokul öğrencilerinin Türkçe dersinde kullandıkları eleştirel dinleme stratejilerinin çeşitli değişkenler yönünden incelenmesi. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, 15, 79-98.
  • Gümüş, O., Buluç, B. (2007). İşbirliğine dayalı öğrenme yaklaşımının Türkçe dersinde akademik başarıya etkisi ve öğrencilerin derse ilgisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 49, 7-30.
  • Gün, M. (2012). İlköğretim ikinci kademe Türkçe dersi okuma etkinliklerinde karşılaşılan sorunlar. Turkish Studies, 7(4), 1961-1977.
  • Güney, N., Aytan, T., Özer, A. (2012). Türkçe öğretmenlerinin kavratma güçlükleri. Turkish Studies, 7(4), 1917-1937.
  • İşcan, A., Kolukısa, H. (2005). İlköğretim ikinci kademe dil bilgisi öğretiminin durumu, sorunları ve çözüm önerileri. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(1), 299-308.
  • Kapar Kuvanç, E. B. (2008). Yaratıcı yazma tekniklerinin öğrencilerin Türkçe dersine ilişkin tutumlarına ve Türkçe dersindeki başarılarına etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Kılınç, S. (2008). İlköğretim 8. sınıf Türkçe dersi uygulamalarında çoklu zekâ ile sunuş yönteminin öğrenci başarısındaki etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Kuzu, T. S. (2004). Etkileşimsel model’e uygun okuma öğretiminin Türkçe bilgilendirici metinleri anlama düzeyine etkisi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 37(1), 55-77.
  • MEB. (2019). Türkçe dersi öğretim programı. Ankara: MEB Yayınları.
  • Tağa, T., Ünlü, S. (2013). Yazma eğitiminde karşılaşılan sorunlar üzerine bir inceleme. Turkish Studies, 8(8), 1285-1299.
  • Temizkan, M. (2009). Akran değerlendirmenin konuşma becerisinin geliştirilmesi üzerindeki etkisi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(12), 90-112.
  • Temizyürek, F., Türktan, R. (2015). Yapılandırılmış grid test tekniğinin Türkçe eğitiminde kavram öğretimine katkısı. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 271-287.
  • Yenen-Avcı, Y. (2020). Ortaokul öğretmenlerinin dinleme eğitiminde karşılaştığı sınıf içi sorunlar. Bartın Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(1), 48-57.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Research Article
Yazarlar

Mehmet Fidan 0000-0002-9347-2992

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2021
Kabul Tarihi 4 Şubat 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Fidan, M. (2021). Examining for The Situations That Negatively Affect Middle School Students Experiences in Turkish Lessons Through The Opinions of Students and Teachers. Kastamonu Education Journal, 29(5), 872-883. https://doi.org/10.24106/kefdergi.817538

10037