BibTex RIS Kaynak Göster

KİMYA BİLGİLERİNİ GÜNLÜK YAŞAMLA İLİŞKİLENDİRME DÜZEYİNE AKADEMİK BAŞARININ ETKİSİ

Yıl 2013, Cilt: 21 Sayı: 4, 1275 - 1286, 15.07.2016

Öz

Üniversite öğrencilerinin edindikleri kimya bilgilerini günlük yaşamla ilişkilendirme düzeyinin ne olduğunu ve bu düzeye akademik başarının etkisinin olup olmadığını belirlemek amacıyla bu çalışma gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın örneklemini, Balıkesir Üniversitesi Necatibey Eğitim Fakültesinde öğrenim gören 2010-2011 öğretim yılında Genel Kimya dersi almış biyoloji, fizik, kimya ve fen bilgisi öğretmenliği programlarında okuyan 143 üniversite öğrencisi oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak, pilot çalışma ile geçerliliği-güvenirliği sağlanmış 60 sorudan oluşan çoktan seçmeli bir test örneklem grubuna uygulanmıştır. Çalışmadan elde edilen verilerin istatistiksel çözümlemelerinde SPSS 19.0 paket programı kullanılmıştır. Çözümlemeler için hem betimsel hem de çıkarımsal istatistiksel çalışmalar yapılmıştır. Elde edilen bulgular ışığında, üniversite öğrencilerinin kimya bilgileri ile günlük yaşamı ilişkilendirme düzeyinin orta seviyede olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca, akademik başarının kimya bilgilerini günlük yaşamla ilişkilendirme düzeyine istatistiksel olarak anlamlı bir etkisinin olmadığı tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Ayas, A., & Özmen, H. (1998, 23-25 Eylül). Asit-baz kavramlarının güncel olaylarla bütün- leştirilme seviyesi: Bir örnek olay çalışması. III. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eği- timi Kongresi (ss. 153-159). Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Ayas, A., Karamustafaoğlu, O., Sevim, S., & Karamustafaoğlu, S. (2001, 7-8 Eylül). Fen bil- gisi öğrencilerinin bilgilerini günlük yaşamla ilişkilendirebilme seviyeleri. Yeni Bin Yılın Başında Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu (ss. 458-462). Maltepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Baran, Ş., Doğan, S., & Yalçın, M. (2002). Üniversite biyoloji öğrencilerinin öğrenimleri sırasında edindikleri bilgileri günlük hayatla ilişkilendirme düzeyleri. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 89-96.
  • Campbell, B., & Lubben, F. (2000). Learning science through contexts: Helping pupils make sense of everyday situations. International Journal of Science Education, 22(3), 239-252.
  • Coştu, B., Ünal, S., & Ayas, A. (2007). Günlük yaşamdaki olayların fen bilimleri öğretiminde kullanılması. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 197-207.
  • Doğan, S., Kıvrak, E., & Baran, Ş. (2004). Lise öğrencilerinin biyoloji derslerinde edindikleri bil- gileri günlük hayatla ilişkilendirme düzeyleri. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 57-63.
  • Erdemir, N., & Bakırcı, H. (2009). Fen bilgisi öğretmen adaylarının fen branşlarına karşı tutumlarının gelişim ve değişimi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(1), 161-170.
  • Fortus, D., Krajcik, J., Dershimer, R. C., Marx, R. W., & Mamlok-Naaman, R. (2005). De- sign-based science and real-world problem-solving. International Journal of Science Education, 27(7), 855-879.
  • Göçmençelebi İlkörücü, Ş., & Özkan, M. (2009). İlköğretim altıncı sınıf öğrencilerinin fen bilgisi biyoloji konularını günlük yaşamla ilişkilendirme düzeylerinin başarıya etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(2), 525-530.
  • Gürses, A., Akrabaoğlu, F., Açıkyıldız, M., Bayrak, R., Yalçın, M., & Doğar, Ç. (2004). Orta öğretimde bazı kimya kavramlarının günlük hayatla ilişkilendirilebilme düzeylerinin belir- lenmesi. XII. Eğitim Bilimleri Kongresi (Cilt IV, ss. 2173-2197). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Hancock, G. R., Thiede, K. W., Sax, G., & Michael, W. B. (1993). Reliability of comparably wriften two-option multiple-choice and true-false test items. Educational and Psycholo- gical Measurement, 53(3), 651-660.
  • Karagölge, Z., & Ceyhun, İ. (2002). Öğrencilerin bazı kimyasal kavramları günlük hayatta kullanma becerilerinin tespiti. Kastamonu Eğitim Dergisi, 10(2), 287-290.
  • Karasar, N. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri (18. baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kıyıcı, F. B., & Aydoğdu, M. (2011). Fen bilgisi öğretmen adaylarının günlük yaşamları ile bilimsel bilgileri ilişkilendirebilme düzeylerinin belirlenmesi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 5(1), 43-61.
  • Martin, D. J. (2009). Elementary science methods: A constructivist approach (5th Edition). USA, CA: Cengage Learning.
  • Mayoh, K., & Knutton, S. (1997). Using out-of-school experience in science lessons: Reality or rhetoric? International Journal of Science Education, 19(7), 849-867.
  • McCann, W. S. (2001). Science education and everyday action. Unpublished doctoral disser- tation, The Ohio State University, Ohio, USA.
  • Orgill, M. K., & Bodner, G. (2004). What research tells us about using analogies to teach chemistry. Chemistry Education: Research and Practice, 5(1), 15-32.
  • Özmen, H. (2003). Kimya öğretmen adaylarının asit ve baz kavramlarıyla ilgili bilgilerini günlük olaylarla ilişkilendirebilme düzeyleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 11(2), 317-324.
  • Petrucci, R. H., Harwood, W. S., & Herring, F. G. (2010). Genel kimya 1: İlkeler ve modern uygulamalar. Ankara: Palme Yayıncılık.
  • Pınarbaşı, T., Doymuş, K., Canpolat, N., & Bayrakçeken, S. (1998, 23-25 Eylül). Üniversite kimya bölümü öğrencilerinin bilgilerini günlük hayatla ilişkilendirebilme düzeyleri. III. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi (ss. 268-271). Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Rodriguez, M. C. (2005). Three options are optimal for multiple-choice items: A meta-analy- sis of 80 years of research. Educational Measurement: Issues and Practice, 24(2), 3-13.
  • Seçken, N., Yılmaz, A., & Morgil, F. İ. (1998). Öğrencilerin kimyasal olay ile ilgili çevre ve yaşam arasında kurdukları ilişkilerin araştırılması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakül- tesi Dergisi, 14, 37-44.
  • Stavridou, H., & Solomonidou, C. (1998). Conceptual reorganization and the construction of the chemical reaction concept during secondary education. International Journal of Sci- ence Education, 20(2), 205-221.
  • Whitelegg, E., & Parry, M. (1999). Real-life contexts for learning physics: Meanings, issues and practice. Physics Education, 34(2), 68-71.
  • Yiğit, N., Devecioğlu, Y., & Ayvacı, H. Ş. (2002, 16-18 Eylül). İlköğretim fen bilgisi öğrencilerinin fen kavramlarını günlük yaşamdaki olgu ve olaylarla ilişkilendirme düzeyleri. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi (s. 94). Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Yüzbaşıoğlu, A., & Atav, E. (2004). Öğrencilerin günlük yaşamla ilgili biyoloji konularını öğren- me düzeylerinin belirlenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 276-285.

THE EFFECT OF ACADEMIC ACHIEVEMENT ON THE LEVEL OF ASSOCIATING CHEMISTRY KNOWLEDGE WITH EVERYDAY SITUATIONS

Yıl 2013, Cilt: 21 Sayı: 4, 1275 - 1286, 15.07.2016

Öz

This study aims to determine the university students’ level of associating chemical knowledge with everyday situations and to investigate whether the academic achievement has effect on that level. Research sample consisted of 143 students, who have taken general chemistry course during 2010-2011 academic year, from chemistry, biology, physics and elementary science teacher education programs at Balıkesir University Necatibey Faculty of Education. As a data collecting tool a test including 60 multiple-choice questions, with pre-determined reliability, has been applied to the sample. The obtained data were analyzed with SPSS 19.0. Both descriptive and inferential statistical analyses have been conducted. In the light of the findings, it was concluded that the university students’ level of associating chemistry information with everyday situations is medium. Also, it was determined that the academic achievement has not a statistically significant effect on the level of associating chemical knowledge with everyday situations.

Kaynakça

  • Ayas, A., & Özmen, H. (1998, 23-25 Eylül). Asit-baz kavramlarının güncel olaylarla bütün- leştirilme seviyesi: Bir örnek olay çalışması. III. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eği- timi Kongresi (ss. 153-159). Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Ayas, A., Karamustafaoğlu, O., Sevim, S., & Karamustafaoğlu, S. (2001, 7-8 Eylül). Fen bil- gisi öğrencilerinin bilgilerini günlük yaşamla ilişkilendirebilme seviyeleri. Yeni Bin Yılın Başında Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu (ss. 458-462). Maltepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Baran, Ş., Doğan, S., & Yalçın, M. (2002). Üniversite biyoloji öğrencilerinin öğrenimleri sırasında edindikleri bilgileri günlük hayatla ilişkilendirme düzeyleri. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 89-96.
  • Campbell, B., & Lubben, F. (2000). Learning science through contexts: Helping pupils make sense of everyday situations. International Journal of Science Education, 22(3), 239-252.
  • Coştu, B., Ünal, S., & Ayas, A. (2007). Günlük yaşamdaki olayların fen bilimleri öğretiminde kullanılması. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 197-207.
  • Doğan, S., Kıvrak, E., & Baran, Ş. (2004). Lise öğrencilerinin biyoloji derslerinde edindikleri bil- gileri günlük hayatla ilişkilendirme düzeyleri. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 57-63.
  • Erdemir, N., & Bakırcı, H. (2009). Fen bilgisi öğretmen adaylarının fen branşlarına karşı tutumlarının gelişim ve değişimi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(1), 161-170.
  • Fortus, D., Krajcik, J., Dershimer, R. C., Marx, R. W., & Mamlok-Naaman, R. (2005). De- sign-based science and real-world problem-solving. International Journal of Science Education, 27(7), 855-879.
  • Göçmençelebi İlkörücü, Ş., & Özkan, M. (2009). İlköğretim altıncı sınıf öğrencilerinin fen bilgisi biyoloji konularını günlük yaşamla ilişkilendirme düzeylerinin başarıya etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(2), 525-530.
  • Gürses, A., Akrabaoğlu, F., Açıkyıldız, M., Bayrak, R., Yalçın, M., & Doğar, Ç. (2004). Orta öğretimde bazı kimya kavramlarının günlük hayatla ilişkilendirilebilme düzeylerinin belir- lenmesi. XII. Eğitim Bilimleri Kongresi (Cilt IV, ss. 2173-2197). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Hancock, G. R., Thiede, K. W., Sax, G., & Michael, W. B. (1993). Reliability of comparably wriften two-option multiple-choice and true-false test items. Educational and Psycholo- gical Measurement, 53(3), 651-660.
  • Karagölge, Z., & Ceyhun, İ. (2002). Öğrencilerin bazı kimyasal kavramları günlük hayatta kullanma becerilerinin tespiti. Kastamonu Eğitim Dergisi, 10(2), 287-290.
  • Karasar, N. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri (18. baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kıyıcı, F. B., & Aydoğdu, M. (2011). Fen bilgisi öğretmen adaylarının günlük yaşamları ile bilimsel bilgileri ilişkilendirebilme düzeylerinin belirlenmesi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 5(1), 43-61.
  • Martin, D. J. (2009). Elementary science methods: A constructivist approach (5th Edition). USA, CA: Cengage Learning.
  • Mayoh, K., & Knutton, S. (1997). Using out-of-school experience in science lessons: Reality or rhetoric? International Journal of Science Education, 19(7), 849-867.
  • McCann, W. S. (2001). Science education and everyday action. Unpublished doctoral disser- tation, The Ohio State University, Ohio, USA.
  • Orgill, M. K., & Bodner, G. (2004). What research tells us about using analogies to teach chemistry. Chemistry Education: Research and Practice, 5(1), 15-32.
  • Özmen, H. (2003). Kimya öğretmen adaylarının asit ve baz kavramlarıyla ilgili bilgilerini günlük olaylarla ilişkilendirebilme düzeyleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 11(2), 317-324.
  • Petrucci, R. H., Harwood, W. S., & Herring, F. G. (2010). Genel kimya 1: İlkeler ve modern uygulamalar. Ankara: Palme Yayıncılık.
  • Pınarbaşı, T., Doymuş, K., Canpolat, N., & Bayrakçeken, S. (1998, 23-25 Eylül). Üniversite kimya bölümü öğrencilerinin bilgilerini günlük hayatla ilişkilendirebilme düzeyleri. III. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi (ss. 268-271). Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Rodriguez, M. C. (2005). Three options are optimal for multiple-choice items: A meta-analy- sis of 80 years of research. Educational Measurement: Issues and Practice, 24(2), 3-13.
  • Seçken, N., Yılmaz, A., & Morgil, F. İ. (1998). Öğrencilerin kimyasal olay ile ilgili çevre ve yaşam arasında kurdukları ilişkilerin araştırılması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakül- tesi Dergisi, 14, 37-44.
  • Stavridou, H., & Solomonidou, C. (1998). Conceptual reorganization and the construction of the chemical reaction concept during secondary education. International Journal of Sci- ence Education, 20(2), 205-221.
  • Whitelegg, E., & Parry, M. (1999). Real-life contexts for learning physics: Meanings, issues and practice. Physics Education, 34(2), 68-71.
  • Yiğit, N., Devecioğlu, Y., & Ayvacı, H. Ş. (2002, 16-18 Eylül). İlköğretim fen bilgisi öğrencilerinin fen kavramlarını günlük yaşamdaki olgu ve olaylarla ilişkilendirme düzeyleri. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi (s. 94). Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Yüzbaşıoğlu, A., & Atav, E. (2004). Öğrencilerin günlük yaşamla ilgili biyoloji konularını öğren- me düzeylerinin belirlenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 276-285.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA43MV99SN
Bölüm Derleme Makale
Yazarlar

Bülent Pekdağ Bu kişi benim

Nursen Azizoğlu Bu kişi benim

Fatma Topal Bu kişi benim

Ayça Ağalar Bu kişi benim

Emine Oran Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Temmuz 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 21 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Pekdağ, B., Azizoğlu, N., Topal, F., Ağalar, A., vd. (2016). THE EFFECT OF ACADEMIC ACHIEVEMENT ON THE LEVEL OF ASSOCIATING CHEMISTRY KNOWLEDGE WITH EVERYDAY SITUATIONS. Kastamonu Education Journal, 21(4), 1275-1286.