BibTex RIS Kaynak Göster

OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLİĞİ LİSANS PROGRAMI ÖĞRETMENLİK UYGULAMASI DERSLERİNİN ÖĞRENCİ BOYUTUNDA DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2013, Cilt: 21 Sayı: 4, 1661 - 1674, 15.07.2016

Öz

Bu çalışmanın amacı, okul öncesi öğretmenliği lisans programı, öğretmenlik uygulaması derslerinin öğrenci boyutunu değerlendirmektir. Bu amaçla, öğretmenlik uygulaması değerlendirme formu kullanılarak, öğrencilerin alanlarında hangi konularda zorlandıkları, nedenleri ile belirlenmeye çalışılmıştır. Daha sonra, öğretmenlik uygulamaları sürecinde yaşadıkları olumsuz deneyimler, fakülte-okul işbirliği çerçevesinde ortaya konulmuştur. Bu çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden örnek olay incelemesi kullanılmıştır. Çalışmaya Ankara’da hizmet veren iki devlet üniversitesinin, okul öncesi öğretmenliği programına devam eden on bir öğrenci (n=11) katılmıştır. Veriler betimsel analiz yapılarak değerlendirilmiştir. Böylece öğrencilerin öğretmenlik uygulaması deneyimleri hakkında mümkün olan en çok bilgiye ulaşılmaya çalışılmıştır. Araştırma sonuçları öğrencilerin alanlarında en fazla değerlendirme yöntem ve araçlarını kullanmakta zorlandıklarını göstermiştir. Öğrencilerin kazanımlara uygun değerlendirme biçimlerini belirleyebilme, kazanım göstergelere ulaşma düzeyini belirleyebilme ve uygun değerlendirme materyali hazırlayabilme konularında yetersiz oldukları bulunmuştur. Öğrencilerin fakülte-okul işbirliği içerisinde karşılaştıkları en büyük sorun ise görev tanımıdır. Öğretmen adayı durumundaki öğrenciler, statülerine uygun şekilde çalıştırılmadıklarını belirtmişlerdir. Öğretmen adayı değerlendirme formunun alt boyut ve göstergelerinde görülen aksamalar ve fakülte-okul işbirliği içerisinde yaşanan problemler çalışmada detaylı bir şekilde açıklanmıştır. Ortaya konan sorunlar okul öncesi öğretmenliği programının kendine has özelliklerini de yansıtmaktadır. Bu yönü ile çalışmanın, okul öncesi eğitimi alanına yönelik öğretmenlik uygulaması dersi düzenlemelerine ışık tutması beklenmektedir.

Kaynakça

  • Beck, C. & Kosnik, C. (2002). Components of a good practicum placement: student teacher perceptions. Teacher Education Quarterly, 29(2), 81-98.
  • Clark, C. (2002, Spring). New questions about student teaching. Teacher Education Quar- terly, 29(2), 77-80.
  • Ergün, M. & Duman, T. (1998). Kritik Durumlarda Öğretmen Davranışları. Milli Eğitim, 137, 45-58.
  • Evrekli, E., Şaşmaz-Ören, F. & Ormancı, Ü. (2011). Fen ve teknoloji öğretmen adaylarının alternatif ölçme değerlendirme yaklaşımlarına yönelik öz-yeterlilik düzeyleri görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, EDAM: 11 (3), 1675-1698.
  • Kazu, I. Y., Eroğlu, M. & Şenol, C. (2010). İlköğretim öğretmen adaylarının değerlendirme tercihlerinin incelenmesi (Fırat üniversitesi örneği). IX. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Sem- pozyumunda Sunulmuş Bildiri. Fırat Üniversitesi, Elazığ: 1, 1-6.
  • Kudu, M., Özbek, R. & Bindak, R. (2006). Okul deneyimi-I uygulamasına ilişkin öğrenci algıları (Dicle üniversitesi örneği). Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 5(15), 99-100.
  • Limback, R.E. & Mansfield, J.B. (2002). Student teacher assessment: a multidimensional process. Delta Pi Epsilon, 44(1), 50-58.
  • MEB (2012). Öğretmen adaylarının Milli Eğitim Bakanlığına bağlı eğitim öğretim kurumlarındayapacakları öğretmenlik uygulamasına ilişkin yönerge. http://mevzuat.meb. gov.tr/html/102.html/ (2012, Aralık 10).
  • Özdemir, M. (2010). Nitel Veri Analizi: Sosyal bilimlerde yöntembilim sorunsalı üzerine bir çalışma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1), 323-343.
  • Richardson-Koehler, V. (1988). Barriers to the effective supervision of student teaching: A field study. Journal of Teacher Education, 39(2), 28-32.
  • Ryan, S. K. & Grieshaber, S. (2005). Shifting from developmental to postmodern practices in early childhood teacher education. Journal of Teacher Education, 56(1), 34-45.
  • Seçer, Z., Çeliköz, N. & Kayılı, G. (2010). Okul öncesi öğretmenliği okul uygulamalarında yaşanan sorunlar ve çözüm önerileri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 128-152.
  • Tarman, B. (2012). Öğretmenlik deneyimi dersinin öğretmen adaylarının öğretmenlik mesle- ğine yönelik inançlarına etkisi. Kuram Ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. EDAM: 12(3), 1951-1973.
  • Tarman, B. & Acun İ. (2010). Sosyal bilgiler eğitimi ve yeni bir sosyal bilgiler hareketi. Sos- yal Bilgiler Eğitimi Araştırmaları Dergisi. JSSER: 1(1), 1-16.
  • Templin, T.J. (1979). Occupational socialization and the physical education student teacher. Research Quarterly, 50(3), 482-493.
  • Traister C. A. (2005). The perceptions of student teachers, cooperating teachers, and univer- sity supervisors regarding the assessment of student teacher performance. Yayımlanma- mış Doktora Tezi. Pennsylvania State University, Graduate School, College of Education.
  • Yıldırım, A. & Şimşek H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara:Seçkin Yayıncılık.
  • YÖK (1998). Fakülte okul işbirliği, Ankara:YÖK/Dünya Bankası Yayınları

EVALUATING PRACTICUM EXPERIENCES OF EARLY CHİLDHOOD EDUCATION PROGRAM FROM STUDENTS’ PERSPECTIVE

Yıl 2013, Cilt: 21 Sayı: 4, 1661 - 1674, 15.07.2016

Öz

The purpose of this study was to evaluate the prospective kindergarten teachers’ practicum experiences. For this purpose, prospective teachers’ challenging subjects were determined using prospective teacher evaluation form and the reasons of those challenges were determined. Besides, their problems during practicum experiences, related to faculty and school cooperation, were presented in the collaboration context. One of the qualitative methods, case study, was organized as a research model. Data were collected from eleven prospective teachers (n=11) attending to early childhood education program in two different public universities. They were analyzed descriptively to gain the most information from prospective teachers. Results indicated that prospective teachers were having serious difficulty in measurement matters. Prospective teachers did not adequately plan the measurement tools for evaluating goals and objectives, and children’s’ achievement. They also did not adequately set appropriate measurement tools for children. Results also showed that one of the major problems prospective teachers’ had in collaboration context was job definition. They stated that their work was sometimes quite different from what it should be. Other issues in professional development and in the collaboration context explored and presented in the study. The study also put unique characteristics of early childhood program such as play based curriculum and activities. It is expected that this study will enlighten the policy makers to regulate practicum courses effectively.

Kaynakça

  • Beck, C. & Kosnik, C. (2002). Components of a good practicum placement: student teacher perceptions. Teacher Education Quarterly, 29(2), 81-98.
  • Clark, C. (2002, Spring). New questions about student teaching. Teacher Education Quar- terly, 29(2), 77-80.
  • Ergün, M. & Duman, T. (1998). Kritik Durumlarda Öğretmen Davranışları. Milli Eğitim, 137, 45-58.
  • Evrekli, E., Şaşmaz-Ören, F. & Ormancı, Ü. (2011). Fen ve teknoloji öğretmen adaylarının alternatif ölçme değerlendirme yaklaşımlarına yönelik öz-yeterlilik düzeyleri görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, EDAM: 11 (3), 1675-1698.
  • Kazu, I. Y., Eroğlu, M. & Şenol, C. (2010). İlköğretim öğretmen adaylarının değerlendirme tercihlerinin incelenmesi (Fırat üniversitesi örneği). IX. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Sem- pozyumunda Sunulmuş Bildiri. Fırat Üniversitesi, Elazığ: 1, 1-6.
  • Kudu, M., Özbek, R. & Bindak, R. (2006). Okul deneyimi-I uygulamasına ilişkin öğrenci algıları (Dicle üniversitesi örneği). Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 5(15), 99-100.
  • Limback, R.E. & Mansfield, J.B. (2002). Student teacher assessment: a multidimensional process. Delta Pi Epsilon, 44(1), 50-58.
  • MEB (2012). Öğretmen adaylarının Milli Eğitim Bakanlığına bağlı eğitim öğretim kurumlarındayapacakları öğretmenlik uygulamasına ilişkin yönerge. http://mevzuat.meb. gov.tr/html/102.html/ (2012, Aralık 10).
  • Özdemir, M. (2010). Nitel Veri Analizi: Sosyal bilimlerde yöntembilim sorunsalı üzerine bir çalışma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1), 323-343.
  • Richardson-Koehler, V. (1988). Barriers to the effective supervision of student teaching: A field study. Journal of Teacher Education, 39(2), 28-32.
  • Ryan, S. K. & Grieshaber, S. (2005). Shifting from developmental to postmodern practices in early childhood teacher education. Journal of Teacher Education, 56(1), 34-45.
  • Seçer, Z., Çeliköz, N. & Kayılı, G. (2010). Okul öncesi öğretmenliği okul uygulamalarında yaşanan sorunlar ve çözüm önerileri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 128-152.
  • Tarman, B. (2012). Öğretmenlik deneyimi dersinin öğretmen adaylarının öğretmenlik mesle- ğine yönelik inançlarına etkisi. Kuram Ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. EDAM: 12(3), 1951-1973.
  • Tarman, B. & Acun İ. (2010). Sosyal bilgiler eğitimi ve yeni bir sosyal bilgiler hareketi. Sos- yal Bilgiler Eğitimi Araştırmaları Dergisi. JSSER: 1(1), 1-16.
  • Templin, T.J. (1979). Occupational socialization and the physical education student teacher. Research Quarterly, 50(3), 482-493.
  • Traister C. A. (2005). The perceptions of student teachers, cooperating teachers, and univer- sity supervisors regarding the assessment of student teacher performance. Yayımlanma- mış Doktora Tezi. Pennsylvania State University, Graduate School, College of Education.
  • Yıldırım, A. & Şimşek H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara:Seçkin Yayıncılık.
  • YÖK (1998). Fakülte okul işbirliği, Ankara:YÖK/Dünya Bankası Yayınları
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA43PJ75SC
Bölüm Derleme Makale
Yazarlar

Gökhan Duman Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Temmuz 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 21 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Duman, G. (2016). EVALUATING PRACTICUM EXPERIENCES OF EARLY CHİLDHOOD EDUCATION PROGRAM FROM STUDENTS’ PERSPECTIVE. Kastamonu Education Journal, 21(4), 1661-1674.