The Reflections of Seven and Ten Years Old Children’s Expression of Love in Their Drawings
Yıl 2016,
Cilt: 24 Sayı: 5, 2181 - 2194, 15.12.2016
Kevser Tozduman Yaralı
Hurşide Kübra Özkan
,
Abide Güngör Aytar
Öz
The aim of this study is to determine how seven and ten-year-old children express the concept
of love in their drawings. In this study a qualitative phenomenological design was employed.
The study group included 13 first-grade students and 13 fourth-grade students in a primary
school in Ankara. The research data was collected using drawing and interview techniques
together. The data collected in this study was analysed using content analysis technique. As
a result of the study, it was revealed that in both age groups children preferred to draw their
friends, when they are asked to draw the person they love most. However, it was found out that
children in ten-year-old group drew their friends more than seven-year-old group children did.
Kaynakça
- Abacı, O. (2015). Okul öncesinde sanatsal gelişim. İlkay Ulutaş (Ed.). Okul öncesinde görsel
sanat eğitimi içinde (s. 31-54). Ankara: Hedef.
- Akın, A. T., & Eker, H. T. (2012). Duyarlı sevgi ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Uludağ
Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(1), 75.
- Akman, B., Karaarslan, B. T., Güler, T. & Öncü, E. Ç. (2006). Okul öncesi dönem çocuklarının
duygusal yüz ifadelerini yansıtan insan figür çizimlerinde kullandıkları renklerin incelenmesi.
Eğitim Bilim, 31(141), 61-70.
- Aksoy, A. B. (2014). Çocuğun gelişimine bağlı oyun aşamaları ve oyun türleri. Ayşe Belgin Aksoy
& Hale Dere Çiftçi (Ed.). Erken Çocukluk Döneminde Oyun: Duyu-motor Oyundan Kurallı
Oyuna içinde (s. 36-53). Ankara: Pegem Akademi.
- Aktaş, H. (2004). İnsanda duygusal yaşantı. Ankara: Palme.
- Bosacki, S., L. (2015). Children’s theory of mind, self-perceptions, and peer relations: alongitudinal
study. Infant and Child Development, 24, 175-188.
- Brechet, C. (2015). Representation of romantic love in children’s drawings: age and gender differences.
Social Development, 24(3), 640-658.
- Cherney, I. D., Seıwert, C. S., Dıckey, T. M. & Flıchtbeıl, J. D. (2006). Children’s drawings: A
mirror to their minds. Educational Psychology: An International Journal of Experimental
Educational Psychology. 26(1), 127-142.
- Çalık, T., Özbay, Y., Özer, A., Kurt, T., Kandemir, M. (2009). İlköğretim okulu öğrencilerinin zorbalık
statülerinin okul iklimi, prososyal davranışlar, temel ihtiyaçlar ve cinsiyet değişkenlerine
göre incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yöntemi, 15(60), 555-576.
- Davido, R. (2014). Çocuğunuzu resimlerinden keşfedin. (Eda Çakmak, Çev. Ed.) İstanbul: Kuraldışı.
- Dubois-Comtois, K., Cyr, C., & Moss, E. (2011). Attachment behavior and mother-child conversations
as predictors of attachment representations in middle childhood: A longitudinal study.
Attachment & Human Development, 13(4), 335-357.
- Einarsdottir, J. (2007). Research with children: Methodological and ethical challenges. Early
Childhood Education Research Journal. 15(2), 198-211.
- Elçibey. (2009). Sevgi ve yaşamak. İstanbul: Siyah Beyaz Kitap.
- Gander, M. J., & Gardiner, H. W. (2010). Çocuk ve ergen gelişimi (7. Baskı). Ankara: İmge.
- Gülay, H. (2009). Okul öncesi dönemde akran ilişkileri. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler
Enstitüsü Dergisi, 12(22), 82-93.
- Halmatov, S. (2015). Çocuk resmileri analizi ve psikolojik resim testleri. Ankara: Pegem.
- Jolley, R. P. (2010).Children and pictures: Drawing and understanding. Oxford: Blackwell.
- Karasar, N. (2002). Bilimsel araştırma yöntemi (11.Baskı). Ankara: Nobel.
- Kırışoğlu, O. T. (2005). Sanatta eğitim görmek, öğrenmek, yaratmak. Ankara: Pegem.
- Köçkar, Ç. & Gürol, A. (2013). Anxiety, aggression and self-esteem analysis through pictures in
children with cancer. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi, 21(1), 33-39.
- Malchiodi, C., A. (2013). Çocukların resimlerini anlamak. (Tülin Yurtbay, Çev. Ed.). İstanbul: Nobel.
- Merriam, S. B. (2013). Nitel Araştırma. (Selahattin Turan, Çev. Ed.). Ankara: Nobel.
Miles, M. B., & Huberman, A. M. (2015). Nitel veri analizi. (Sadegül Akbaba Altun & Ali Ersoy,
Çev. Ed.). Ankara: Pegem.
- Okyay, L. (2008). 6 Yaş Grubu Çocukların Aile Resimlerinin Sosyokültürel Değişkenler ve Davranış
Problemleri Açısından Karşılaştırılması. Yüksek Lisans Tezi, Trakya Üniversitesi,
Sosyal Bilimler Enstitüsü, Edirne.
- Patton, M., Q. (2014). Nitel Araştırma ve Değerlendirme Yöntemleri. (Mesut Bütün ve Selçuk
Beşir Demir, Çev. Ed.). Ankara: Pegem.
- Saltalı, N. D. (2012). Çocuk istismarı ve ihmali. Sunay Yıldırım Doğru (Ed.). Aile refahı ve koruma
içinde, (s. 62-105). Ankara: Eğiten kitap
- Santrock, J. W. (2014). Yaşam boyu gelişim. (G. Yüksel, Çev.) Ankara: Nobel.
Sayıl, M. (2004). Çocuk çizimlerinin klinik amaçlı kullanımı üzerinde bir deneme. Türk Psikoloji
Yazıları, 7 (14), 1-13
- Senemoğlu, N. (2005). Gelişim öğrenme ve öğretim. Ankara: Gazi Kitapevi.
- Southam-Gerow, M. A. (2014). Çocuklarda ve ergenlerde duygusal düzenleme. (M. Şahin, & M.
Artıran, Çev.) Ankara: Nobel.
- Sönmez, V. (2014). Sevgi ve sevgi eğitimi. Adem Solak (Ed.). Evde ve Okulda Sevgi Eğitimi İçinde
(s.87-150). Ankara: Hegem.
- TDK, (2016). 4 Ocak 2016 tarihinde http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_
gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.5739cf542e9a94.66163351 sayfasından erişilmiştir.
- Tolstoy, L. N. (2003). İnsan ne ile yaşar? İstanbul: Şule Yayınları.
- Tuğrul, B. (2014). Oyunun gücü. Ayşe Belgin Aksoy (Ed.). Okul öncesi eğitimde oyun içinde, (s.
208-230). Ankara: Hedef.
- Yavuzer, H. (2007). Resimleriyle çocuk. İstanbul: Remzi Kitabevi.
- Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin
Yayıncılık.
Yedi ve On Yaş Çocuklarının Sevgiyi İfade Ediş Biçimlerinin Çizdikleri Resimlere Yansıması
Yıl 2016,
Cilt: 24 Sayı: 5, 2181 - 2194, 15.12.2016
Kevser Tozduman Yaralı
Hurşide Kübra Özkan
,
Abide Güngör Aytar
Öz
Araştırmada, yedi ve on yaşındaki çocukların sevgi kavramını çizdikleri resimlerde
nasıl ifade ettiklerini belirlemek amaçlanmıştır. Bu araştırma, nitel araştırma modelinde
fenomenolojik desen şeklinde tasarlanmıştır. Çalışma grubuna, Ankara’daki bir ilkokulda
birinci sınıfa devam eden 13 ve ilkokul dördüncü sınıfa devam eden 13 çocuk dahil edilmiştir.
Bu araştırmanın verileri çizim ve görüşme tekniklerinin bir arada kullanılmasıyla toplanmıştır.
Elde edilen veriler içerik analizi tekniği kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda; her
iki yaş grubunda da çocukların en sevdikleri kişiyi çizdikleri resimlerde daha çok arkadaşlarını
çizmeyi tercih ettikleri belirlenmiştir ancak on yaş grubundaki çocukların resimlerindeki
arkadaş çizimlerinin yedi yaş grubundaki çocuklardan daha fazla olduğu bulunmuştur.
Kaynakça
- Abacı, O. (2015). Okul öncesinde sanatsal gelişim. İlkay Ulutaş (Ed.). Okul öncesinde görsel
sanat eğitimi içinde (s. 31-54). Ankara: Hedef.
- Akın, A. T., & Eker, H. T. (2012). Duyarlı sevgi ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Uludağ
Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(1), 75.
- Akman, B., Karaarslan, B. T., Güler, T. & Öncü, E. Ç. (2006). Okul öncesi dönem çocuklarının
duygusal yüz ifadelerini yansıtan insan figür çizimlerinde kullandıkları renklerin incelenmesi.
Eğitim Bilim, 31(141), 61-70.
- Aksoy, A. B. (2014). Çocuğun gelişimine bağlı oyun aşamaları ve oyun türleri. Ayşe Belgin Aksoy
& Hale Dere Çiftçi (Ed.). Erken Çocukluk Döneminde Oyun: Duyu-motor Oyundan Kurallı
Oyuna içinde (s. 36-53). Ankara: Pegem Akademi.
- Aktaş, H. (2004). İnsanda duygusal yaşantı. Ankara: Palme.
- Bosacki, S., L. (2015). Children’s theory of mind, self-perceptions, and peer relations: alongitudinal
study. Infant and Child Development, 24, 175-188.
- Brechet, C. (2015). Representation of romantic love in children’s drawings: age and gender differences.
Social Development, 24(3), 640-658.
- Cherney, I. D., Seıwert, C. S., Dıckey, T. M. & Flıchtbeıl, J. D. (2006). Children’s drawings: A
mirror to their minds. Educational Psychology: An International Journal of Experimental
Educational Psychology. 26(1), 127-142.
- Çalık, T., Özbay, Y., Özer, A., Kurt, T., Kandemir, M. (2009). İlköğretim okulu öğrencilerinin zorbalık
statülerinin okul iklimi, prososyal davranışlar, temel ihtiyaçlar ve cinsiyet değişkenlerine
göre incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yöntemi, 15(60), 555-576.
- Davido, R. (2014). Çocuğunuzu resimlerinden keşfedin. (Eda Çakmak, Çev. Ed.) İstanbul: Kuraldışı.
- Dubois-Comtois, K., Cyr, C., & Moss, E. (2011). Attachment behavior and mother-child conversations
as predictors of attachment representations in middle childhood: A longitudinal study.
Attachment & Human Development, 13(4), 335-357.
- Einarsdottir, J. (2007). Research with children: Methodological and ethical challenges. Early
Childhood Education Research Journal. 15(2), 198-211.
- Elçibey. (2009). Sevgi ve yaşamak. İstanbul: Siyah Beyaz Kitap.
- Gander, M. J., & Gardiner, H. W. (2010). Çocuk ve ergen gelişimi (7. Baskı). Ankara: İmge.
- Gülay, H. (2009). Okul öncesi dönemde akran ilişkileri. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler
Enstitüsü Dergisi, 12(22), 82-93.
- Halmatov, S. (2015). Çocuk resmileri analizi ve psikolojik resim testleri. Ankara: Pegem.
- Jolley, R. P. (2010).Children and pictures: Drawing and understanding. Oxford: Blackwell.
- Karasar, N. (2002). Bilimsel araştırma yöntemi (11.Baskı). Ankara: Nobel.
- Kırışoğlu, O. T. (2005). Sanatta eğitim görmek, öğrenmek, yaratmak. Ankara: Pegem.
- Köçkar, Ç. & Gürol, A. (2013). Anxiety, aggression and self-esteem analysis through pictures in
children with cancer. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi, 21(1), 33-39.
- Malchiodi, C., A. (2013). Çocukların resimlerini anlamak. (Tülin Yurtbay, Çev. Ed.). İstanbul: Nobel.
- Merriam, S. B. (2013). Nitel Araştırma. (Selahattin Turan, Çev. Ed.). Ankara: Nobel.
Miles, M. B., & Huberman, A. M. (2015). Nitel veri analizi. (Sadegül Akbaba Altun & Ali Ersoy,
Çev. Ed.). Ankara: Pegem.
- Okyay, L. (2008). 6 Yaş Grubu Çocukların Aile Resimlerinin Sosyokültürel Değişkenler ve Davranış
Problemleri Açısından Karşılaştırılması. Yüksek Lisans Tezi, Trakya Üniversitesi,
Sosyal Bilimler Enstitüsü, Edirne.
- Patton, M., Q. (2014). Nitel Araştırma ve Değerlendirme Yöntemleri. (Mesut Bütün ve Selçuk
Beşir Demir, Çev. Ed.). Ankara: Pegem.
- Saltalı, N. D. (2012). Çocuk istismarı ve ihmali. Sunay Yıldırım Doğru (Ed.). Aile refahı ve koruma
içinde, (s. 62-105). Ankara: Eğiten kitap
- Santrock, J. W. (2014). Yaşam boyu gelişim. (G. Yüksel, Çev.) Ankara: Nobel.
Sayıl, M. (2004). Çocuk çizimlerinin klinik amaçlı kullanımı üzerinde bir deneme. Türk Psikoloji
Yazıları, 7 (14), 1-13
- Senemoğlu, N. (2005). Gelişim öğrenme ve öğretim. Ankara: Gazi Kitapevi.
- Southam-Gerow, M. A. (2014). Çocuklarda ve ergenlerde duygusal düzenleme. (M. Şahin, & M.
Artıran, Çev.) Ankara: Nobel.
- Sönmez, V. (2014). Sevgi ve sevgi eğitimi. Adem Solak (Ed.). Evde ve Okulda Sevgi Eğitimi İçinde
(s.87-150). Ankara: Hegem.
- TDK, (2016). 4 Ocak 2016 tarihinde http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_
gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.5739cf542e9a94.66163351 sayfasından erişilmiştir.
- Tolstoy, L. N. (2003). İnsan ne ile yaşar? İstanbul: Şule Yayınları.
- Tuğrul, B. (2014). Oyunun gücü. Ayşe Belgin Aksoy (Ed.). Okul öncesi eğitimde oyun içinde, (s.
208-230). Ankara: Hedef.
- Yavuzer, H. (2007). Resimleriyle çocuk. İstanbul: Remzi Kitabevi.
- Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin
Yayıncılık.