The current study was carried out to investigate the interaction of preschool children with
information and communication technologies in terms of some variables. The population was
made up of 36-72 month old children attending to an independent kindergarten acting under the
Ministry of Education in the city of Ankara in the central town of Keçiören in the educational
year of 2015-2016. The sampling of the study included a total sum of 180 parents volunteered
to the research having a child at a private kindergarten in Ankara chosen randomly. As a
data collection instrument, “Parent Assessment Tool for Information and Communication
Technologies” (PATICT) developed by Konca ve Köksalan (2015) was used. In the analysis
of the data gathered, as the distribution was not normal, Mann-Whitney U-Test was used to
look for differences between groups while Kruskal Wallis H-Test was used for comparison
between more than two groups. In terms of ICT, the relation between the parent attitudes and
skills, social structure, usage level dimensions were analysed through Spearman correlation.
As a result of the study, it was found that children mostly had television (100%) and mobile
phone (93.9%) and play console PlayStation/Xbox the least at home as information and
communication technology tools; depending on the replies given by the parents regarding the
fields of the activities children do, it was found that children spent their time in the living room
(40%) mostly and in the kitchen (1.1%) the least and they spent their time on their own (32.3%)
the most and with another child (12.5%) the least. It was also found that there was a significant
difference in terms of such variables as gender, age and parent education status between the
skill usage level and social structure sub-dimensions of PATICT; no significant difference was
found in terms of economic status and a positive correlation was found between the parent
attitude score and skill and social structure.
Information and communication technologies preschool education parents
Araştırma, okul öncesi çocukların bilgi ve iletişim teknolojileriyle etkileşiminin bazı
değişkenler yönünden incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın evrenini, 2015-2016
eğitim öğretim yılında Ankara ili Keçiören ilçesinde Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı bağımsız
anaokullarına devam eden 36-72 aylık çocukların ebeveynleri oluşturmuştur. Araştırmanın
örneklemine evren içinden tesadüfî örnekleme yöntemi ile seçilen araştırmaya katılmaya
istekli toplam 180 ebeveyn dâhil edilmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak, Konca
ve Köksalan (2015) tarafından geliştirilen “Bilgi ve İletişim Teknolojileri Veli Ölçme Aracı
(BİTVÖA)” kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizinde normallik testi sonucunda;
gruplar arası farklılık incelenirken ikili gruplarda Mann Whitney U-Testi, ikiden fazla
gruplarda ise Kruskal Wallis H-Testi uygulanmıştır. BİT açısından ebeveyn tutumları ile beceri,
sosyal yapı ve kullanım düzeyi boyutları arasındaki ilişki Spearman korelasyon analizi ile
incelenmiştir. Araştırma sonucunda, çocukların evlerinde bulunan bilgi ve iletişim teknoloji
araçları olarak en fazla televizyon (%100) ve cep telefonu (%93,9), en az ise oyun konsolu
PlayStation/XBox bulunduğu, ebeveynlerin çocukların etkinlikleri yürüttükleri alanlara
ilişkin verdikleri yanıtlar incelendiğinde çocukların en çok oturma odasında (%40), en az ise
mutfakta (%1,1) etkinlikleri gerçekleştirdikleri ve çocukların en çok kendi kendine (%32,3) en
az ise başka bir çocukla beraber (%12,5) etkinlikleri gerçekleştirdikleri görülmüştür. Ayrıca
çocukların bilgi ve iletişim teknolojileriyle etkileşiminde BİTVÖA’nın beceri, kullanım düzeyi
ve sosyal yapı alt boyutları arasında cinsiyet, yaş ve ebeveyn öğrenim durumu gibi değişkenler
yönünden anlamlı bir farklılık görüldüğü, gelir durumu açısından ise anlamlı bir farklılık
görülmediği tespit edilmiştir.
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
---|---|
Bölüm | Derleme Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Aralık 2016 |
Kabul Tarihi | 21 Kasım 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 24 Sayı: 5 |