Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A Study of Pre-School Children’s Reactions to Vegetables: A Project Approach Model

Yıl 2016, Cilt: 24 Sayı: 5, 2323 - 2334, 15.12.2016

Öz

In this study, it was aimed to analyze the reactions of the children continuing kindergarten
towards vegetables through activities based on project approach. The sample of the research
consists of a total of 10 children with 1 boy and 9 girls studying in the second semester of
the academic year 2014-2015 in the kindergarten of an elementary school located in Sarıçam
district of the city of Adana and their mothers. Pictures related to vegetables drawn by the
children before and after the study, mother information forms, information form in regard to
the reactions of the children against vegetables and vegetable table for children were used
as data collection tools. Regarding the results of the study, while an increase was observed
in the weekly vegetable consumption levels of children in the food group rankings, there was
a decrease in the number of vegetables they did not like eating. It was seen that the types of
vegetable that the children did not recognize, name and eat decreased. 

Kaynakça

  • Artvinli, E. (2010). “Coğrafya Derslerini Yapılandırmak: Aksiyon (Eylem) Araştırmasına Dayalı Bir Ders Tasarımı, Marmara Coğrafya Dergisi, 21, 184-218.
  • Büyüköztürk, Ş. vd. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Pegem Akademi, Ankara.
  • Caton SJ, Blundell P, Ahern SM, Nekitsing C, Olsen A, Møller P, et al. (2014) ‘Learning to Eat Vegetables in Early Life: The Role of Timing, Age and Individual Eating Traits.’ http:// journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0097609.pdf 05.03.2015 tarihinde indirilmiştir.
  • Dizman-Özaslan, H. (2010). Proje Yaklaşımına Dayalı Eğitimin Anasınıfına Devam Eden Çocukların Okul Olgunluğuna Etkisinin İncelenmesi. Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Elmas, N., (2007). Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Mezunu Okul Öncesi Eğitim Öğretmenlerinin Uygulamalarında Proje Yaklaşımını Kullanmalarına Yönelik Görüşleri. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi ). Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Kurt, F. (2007). Okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden beş-altı yaş çocuklarının sosyal uyum ve becerilerine proje yaklaşımlı eğitim programlarının etkisinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Obalı, H. 2009. okul öncesi eğitimi almakta olan altı yaş grubu çocuklarına verilen proje yaklaşımıyla beslenme eğitiminin beslenme bilgi düzeylerine etkisi. Yüksek lisans tezi (basılmamış). Selçuk Üniversitesi, 153 s. Konya.
  • Özyürek, A., Begde, Z., Özkan, İ. (2013). Okul öncesi dönem çocukların beslenmesi konusunda ebeveyn görüşlerinin belirlenmesi. Uluslararası Hakemli Beşeri ve Akademik Bilimler Dergisi, 2 (4), 130-144.
  • Skinner, J. D., Carruth, B. R., Bounds, W., & Ziegler, P. J. (2002). ‘Children’s food preferences: a longitudinal analysis.’http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/ S0002822302903494.pdf 07.03.2015 tarihinde indirilmiştir.
  • Şanlıer, N., Ersoy, Y. (2004). Çocuk ve Beslenme (2. Baskı). İstanbul: Morpa Kültür Yayınları. Tuğrul, B. (2002). “Proje Yaklaşımının Temel Özellikleri”.Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Dergisi, 6 (7): 71-79.
  • Ünver,Y.(2004).Beş-Altı Yaş Okul Dönemi Çocukları İçin Geliştirilecek, Besin Gruplarına Yönelik Beslenme Eğitimi Programlarının, Çocukların Beslenme Bilgileri Ve Davranışlarına Etkisi.(Yüksek Lisans tezi). Selçuk Üniversitesi,Sosyal Bilimler Enstitüsü,Konya.
  • Yalçın, F ve Tekbıyık, A., (2013). ‘GEMS Tabanlı Etkinliklerle Desteklenen Proje Yaklaşımı- nın Okul Öncesi Eğitimde Kavramsal Gelişime Etkisi.’http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.5574.pdf 08.04.2015 tarihinde indirilmiştir.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (Genişletilmiş 9. baskı). Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Yıldız Bıçakçı, M. 2009. Proje yaklaşımına dayalı eğitimin altı yaş çocuklarının gelişim alanlarına etkisinin incelenmesi. Doktora tezi (basılmamış). Ankara Üniversitesi, 128 s., Ankara.
  • Yılmaz, H., Beyazkürk, D., & Anlıak, Ş. (2006). Proje yaklaşımıyla bir uygulama örneği: Süt projesi. Milli Eğitim Dergisi, 172, 155-174.

Anasınıfına Devam Eden Çocukların Sebzelere İlişkin Tepkilerinin İncelenmesi: Proje Yaklaşımı Örneği

Yıl 2016, Cilt: 24 Sayı: 5, 2323 - 2334, 15.12.2016

Öz

Bu çalışmada, anasınıfına devam eden çocukların sebzelere ilişkin tepkilerinin proje
yaklaşımına dayalı etkinlikler aracılığıyla incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın örneklemini
2014- 2015 eğitim öğretim yılının ikinci döneminde Adana ili Sarıçam ilçesindeki bir ilkokulun
anasınıfındaki 1 erkek 9 kız toplamda 10 çocuk ile anneleri oluşturmaktadır. Veri toplama
aracı olarak çocukların çalışma öncesi ve sonrasında yaptıkları sebzelerle ilgili resimler, anne
bilgi formu, çocukların sebzelere ilişkin tepkilerine yönelik bilgi formu ve çocuklar için sebze
çizelgesi kullanılmıştır. Çalışmanın sonuçlarına bakıldığında besin grupları sıralamasında
çocukların haftalık sebze tüketim miktarlarında artış gözlenirken yemekten hoşlanmadıkları
sebze sayısında düşüş saptanmıştır. Çocukların tanımadığı, adlandıramadığı ve yemediği sebze
çeşitlerinin azaldığı görülmüştür. 

Kaynakça

  • Artvinli, E. (2010). “Coğrafya Derslerini Yapılandırmak: Aksiyon (Eylem) Araştırmasına Dayalı Bir Ders Tasarımı, Marmara Coğrafya Dergisi, 21, 184-218.
  • Büyüköztürk, Ş. vd. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Pegem Akademi, Ankara.
  • Caton SJ, Blundell P, Ahern SM, Nekitsing C, Olsen A, Møller P, et al. (2014) ‘Learning to Eat Vegetables in Early Life: The Role of Timing, Age and Individual Eating Traits.’ http:// journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0097609.pdf 05.03.2015 tarihinde indirilmiştir.
  • Dizman-Özaslan, H. (2010). Proje Yaklaşımına Dayalı Eğitimin Anasınıfına Devam Eden Çocukların Okul Olgunluğuna Etkisinin İncelenmesi. Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Elmas, N., (2007). Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Mezunu Okul Öncesi Eğitim Öğretmenlerinin Uygulamalarında Proje Yaklaşımını Kullanmalarına Yönelik Görüşleri. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi ). Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Kurt, F. (2007). Okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden beş-altı yaş çocuklarının sosyal uyum ve becerilerine proje yaklaşımlı eğitim programlarının etkisinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Obalı, H. 2009. okul öncesi eğitimi almakta olan altı yaş grubu çocuklarına verilen proje yaklaşımıyla beslenme eğitiminin beslenme bilgi düzeylerine etkisi. Yüksek lisans tezi (basılmamış). Selçuk Üniversitesi, 153 s. Konya.
  • Özyürek, A., Begde, Z., Özkan, İ. (2013). Okul öncesi dönem çocukların beslenmesi konusunda ebeveyn görüşlerinin belirlenmesi. Uluslararası Hakemli Beşeri ve Akademik Bilimler Dergisi, 2 (4), 130-144.
  • Skinner, J. D., Carruth, B. R., Bounds, W., & Ziegler, P. J. (2002). ‘Children’s food preferences: a longitudinal analysis.’http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/ S0002822302903494.pdf 07.03.2015 tarihinde indirilmiştir.
  • Şanlıer, N., Ersoy, Y. (2004). Çocuk ve Beslenme (2. Baskı). İstanbul: Morpa Kültür Yayınları. Tuğrul, B. (2002). “Proje Yaklaşımının Temel Özellikleri”.Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Dergisi, 6 (7): 71-79.
  • Ünver,Y.(2004).Beş-Altı Yaş Okul Dönemi Çocukları İçin Geliştirilecek, Besin Gruplarına Yönelik Beslenme Eğitimi Programlarının, Çocukların Beslenme Bilgileri Ve Davranışlarına Etkisi.(Yüksek Lisans tezi). Selçuk Üniversitesi,Sosyal Bilimler Enstitüsü,Konya.
  • Yalçın, F ve Tekbıyık, A., (2013). ‘GEMS Tabanlı Etkinliklerle Desteklenen Proje Yaklaşımı- nın Okul Öncesi Eğitimde Kavramsal Gelişime Etkisi.’http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.5574.pdf 08.04.2015 tarihinde indirilmiştir.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (Genişletilmiş 9. baskı). Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Yıldız Bıçakçı, M. 2009. Proje yaklaşımına dayalı eğitimin altı yaş çocuklarının gelişim alanlarına etkisinin incelenmesi. Doktora tezi (basılmamış). Ankara Üniversitesi, 128 s., Ankara.
  • Yılmaz, H., Beyazkürk, D., & Anlıak, Ş. (2006). Proje yaklaşımıyla bir uygulama örneği: Süt projesi. Milli Eğitim Dergisi, 172, 155-174.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Derleme Makale
Yazarlar

Sedef Çağlar Kabacık Bu kişi benim

Ebru Deretarla Gül Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Aralık 2016
Kabul Tarihi 22 Aralık 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 24 Sayı: 5

Kaynak Göster

APA Çağlar Kabacık, S., & Deretarla Gül, E. (2016). A Study of Pre-School Children’s Reactions to Vegetables: A Project Approach Model. Kastamonu Education Journal, 24(5), 2323-2334.

10037