Evaluation of Waste Paper And Improvement of Environmental Awareness For 5 Years Old Preschool Children
Yıl 2016,
Cilt: 24 Sayı: 5, 2457 - 2468, 15.12.2016
Azize Onur
Atila Çağlar
,
Muhammed Salman
Öz
Wastes are important to be evaluated in terms of both economic gain and environmental
protection back. The training of the protection of the environment and evaluation of wastes
begin in preschool. Lifelong effect of the environmental education at early ages has been shown
to continue. Therefore, waste recycling and environmental protection activities in the children’s
education are very important in terms of providing awareness.
This study is aimed to prevent the waste paper and waste paper to provide assessment
awareness in children at five age groups of children. Firstly, it was carefully observed children’s
use of paper and paper processing images is described by supported with videos and slides.
In the next section of this study, It prepared using the pulp with old newspapers and pieces of
paper which can be used in papermaking is formed. The paper has been prepared for display
in the classroom by making free pictures. Consequently, a positive assessment of waste changes
was observed in children.
Kaynakça
- Beyer, B. K. (1987). Practical strategies for the teaching of thinking. Boston: Allyn ve Bacon.
- Buhan, B. (2006). Okul öncesinde görev yapan öğretmenlerin çevre bilinci ve bu okullardaki
çevre eğitiminin araştırılması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi,
Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
- Bukatko, D. Daehler, M. ( 1992). Child Development. Boston: Houghton Mifflin Com.
- Büyüktaşkapu, S., & Dereli, H. M. (2014). Farklı yaklaşımları uygulayan okul öncesi
öğretmenlerinin çocuklarda düşünme becerilerini geliştirmek için kullandıkları stratejilerin
incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 22(2), 475-496.
- Çimen, O., Yılmaz, M.(2012)İlköğretim Öğrencilerinin Geri Dönüşümle İlgili Bilgileri ve
Geri Dönüşüm Davranışları. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 25 (1), 63-74.
- Erten,S. (2004). Çevre Eğitimi Ve Çevre Bilinci Nedir, Çevre Eğitimi Nasıl Olmalıdır?, Çevre
ve İnsan Dergisi, Çevre ve Orman Bakanlığı Yayın Organı. Sayı 65/66. 2006/25 Ankara.
- Fisher, R. (1990). Teaching children to think. Oxford: Blackwell.
- Gülay, H. ve Ekici, G., (2010). MEB Okul Öncesi Eğitim Programının Çevre Eğitimi Açısından
Analizi, Türk Fen Eğitimi Dergisi. 7(1), 74-84.
- Gülay, H., ve Öznacar, M. D.( Okul öncesi dönem çocukları için çevre eğitimi etkinlikleri.
Pegem Akademi, Ankara.
- Karasar, N. (1994), Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar, İlkeler, Teknikler. 7. Bs. 3A
Araştırma Eğitim Danışmanlık Ltd. Şti.: Ankara, 1995.
- Karatekin, K. (2013). Öğretmen adayları için katı atık ve geri dönüşüme yönelik tutum ölçeğinin
geliştirilmesi: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler
Dergisi, 4 (10), 71-90.
- Karatekin, K., Merey, Z. (2015). Attitudes of Preservice Socıal Studies Teachers Towards Solid
Wastes and Recycle, Bayburt Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 10 (2), 297-314.
- Klautke, S., & Köhler, K. (1991). Umwelterziehung - ein didaktisches konzept. Unterricht
Biologie (UB) 164/15. Jg. /Mai 1991 S. 48-51.
- MEB. Okul Öncesi Eğitim Programı (36–72 Aylık Çocuklar İçin) (2006). (Ed. T. Gürkan &
G. Haktanır). Ankara.
- Şallı, D. (2011). Proje tabanlı öğrenme yaklaşımı ile 48-60 aylık çocuklara geri dönüşüm kavramının
kazandırılması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul:Marmara Üniversitesi.
- Oktay, A. (1999).Yaşamın Sihirli Yılları: Okul Öncesi Dönem. Epsilon Yayınevi, İstanbul.
- Özdemir, O. (2010). Doğa Deneyimine Dayalı Çevre Eğitiminin İlköğretim Öğrencilerinin
Çevrelerine Yönelik Algı Ve Davranışlarına Etkisi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim
Fakültesi Dergisi, 27, 125-138.
- Öztürk, M. (2005) Kullanılmış kâğıtların geri kazanılması kullanılmış kâğıttan kâğıt üretimi.
Çevre ve Orman Bakanlığı, Ankara.
- Rivera, M. (2009). Latinos and problem solving. The Hispanic Outlook in Higher Education, 19, 15.
- Serin, N. (1979). Eğitim Ekonomisi, 2. baskı, AÜEF Yayınları, Ankara.
- Tuncer, G. Ertepinar H., Tekkaya C., & Sungur, S. (2005). Environmental attitudes of young people
in Turkey: Effects of school type and gender. Environmental Education Research, 11, 215–233.
- Teksöz, G., Şahin, E., & Ertepınar, H. (2010). Çevre okuryazarlığı, öğretmen adayları ve
sürdürülebilir bir gelecek. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal
of Education), 39, 307-320.
- Wallace, B., Cave, D. & Berry, A. (2009). Teaching problem-solving and thinking skills through
science: Exciting cross-curricular challenges for foundation phase, key stage one, key
stage two. London: David Fulton.
- Yilmaz, O., Boone, W. J. & Anderson, H. O. (2004). Views of elementary and middle school
Turkish students toward environmental issues. International Journal of Science Education,
26, 1527-1546.
- Yurttaş, A. (2016). Ortaokul Öğrencilerinin Genel Çevre Bilgisi Düzeylerinin İncelenmesi.
Kastamonu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans
5 Yaş Okulöncesi Çocuklarda Atık Kâğıtların Değerlendirilmesi ve Çevre Bilincinin Kazandırılması
Yıl 2016,
Cilt: 24 Sayı: 5, 2457 - 2468, 15.12.2016
Azize Onur
Atila Çağlar
,
Muhammed Salman
Öz
Atıkların değerlendirilmesi hem ekonomik olarak geri kazanım hem de çevre koruması
açısından önemlidir. Atıkların değerlendirilmesi ve çevrenin korunması ile ilgili eğitim
okulöncesi dönemde başlamaktadır. Yapılan çalışmalarda erken yaşlarda verilen çevre
eğitiminin etkisinin yaşam boyu devam ettiği görülmüştür. Bu nedenle çocuk eğitiminde atık
değerlendirme ve çevre koruma etkinlikleri farkındalık sağlama açısından oldukça önemlidir.
Bu çalışmada beş yaş grubu çocuklarında kâğıt israfının önüne geçebilmek ve çocuklarda
atık kâğıt değerlendirme bilinci kazandırmak amaçlanmıştır. Çalışmanın ilk kısmında,
çocukların kâğıt kullanımları dikkatle gözlemlenmiş, kâğıt oluşumu resimler, videolar ve
slaytlar ile desteklenip anlatılmıştır. Sonraki kısmında eski gazeteler kullanılarak birlikte
kâğıt hamuru hazırlamış ve kâğıt yapımında kullanılabilecek kâğıt parçaları oluşturulmuştur.
Hazırlanılan kâğıtlara serbest resimler yapılarak sınıf içinde sergilenmiştir. Sonuç olarak
çocuklarda atıkların değerlendirilmesine karşı olumlu yönde değişimler gözlemlenmiştir.
Kaynakça
- Beyer, B. K. (1987). Practical strategies for the teaching of thinking. Boston: Allyn ve Bacon.
- Buhan, B. (2006). Okul öncesinde görev yapan öğretmenlerin çevre bilinci ve bu okullardaki
çevre eğitiminin araştırılması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi,
Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
- Bukatko, D. Daehler, M. ( 1992). Child Development. Boston: Houghton Mifflin Com.
- Büyüktaşkapu, S., & Dereli, H. M. (2014). Farklı yaklaşımları uygulayan okul öncesi
öğretmenlerinin çocuklarda düşünme becerilerini geliştirmek için kullandıkları stratejilerin
incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 22(2), 475-496.
- Çimen, O., Yılmaz, M.(2012)İlköğretim Öğrencilerinin Geri Dönüşümle İlgili Bilgileri ve
Geri Dönüşüm Davranışları. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 25 (1), 63-74.
- Erten,S. (2004). Çevre Eğitimi Ve Çevre Bilinci Nedir, Çevre Eğitimi Nasıl Olmalıdır?, Çevre
ve İnsan Dergisi, Çevre ve Orman Bakanlığı Yayın Organı. Sayı 65/66. 2006/25 Ankara.
- Fisher, R. (1990). Teaching children to think. Oxford: Blackwell.
- Gülay, H. ve Ekici, G., (2010). MEB Okul Öncesi Eğitim Programının Çevre Eğitimi Açısından
Analizi, Türk Fen Eğitimi Dergisi. 7(1), 74-84.
- Gülay, H., ve Öznacar, M. D.( Okul öncesi dönem çocukları için çevre eğitimi etkinlikleri.
Pegem Akademi, Ankara.
- Karasar, N. (1994), Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar, İlkeler, Teknikler. 7. Bs. 3A
Araştırma Eğitim Danışmanlık Ltd. Şti.: Ankara, 1995.
- Karatekin, K. (2013). Öğretmen adayları için katı atık ve geri dönüşüme yönelik tutum ölçeğinin
geliştirilmesi: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler
Dergisi, 4 (10), 71-90.
- Karatekin, K., Merey, Z. (2015). Attitudes of Preservice Socıal Studies Teachers Towards Solid
Wastes and Recycle, Bayburt Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 10 (2), 297-314.
- Klautke, S., & Köhler, K. (1991). Umwelterziehung - ein didaktisches konzept. Unterricht
Biologie (UB) 164/15. Jg. /Mai 1991 S. 48-51.
- MEB. Okul Öncesi Eğitim Programı (36–72 Aylık Çocuklar İçin) (2006). (Ed. T. Gürkan &
G. Haktanır). Ankara.
- Şallı, D. (2011). Proje tabanlı öğrenme yaklaşımı ile 48-60 aylık çocuklara geri dönüşüm kavramının
kazandırılması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul:Marmara Üniversitesi.
- Oktay, A. (1999).Yaşamın Sihirli Yılları: Okul Öncesi Dönem. Epsilon Yayınevi, İstanbul.
- Özdemir, O. (2010). Doğa Deneyimine Dayalı Çevre Eğitiminin İlköğretim Öğrencilerinin
Çevrelerine Yönelik Algı Ve Davranışlarına Etkisi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim
Fakültesi Dergisi, 27, 125-138.
- Öztürk, M. (2005) Kullanılmış kâğıtların geri kazanılması kullanılmış kâğıttan kâğıt üretimi.
Çevre ve Orman Bakanlığı, Ankara.
- Rivera, M. (2009). Latinos and problem solving. The Hispanic Outlook in Higher Education, 19, 15.
- Serin, N. (1979). Eğitim Ekonomisi, 2. baskı, AÜEF Yayınları, Ankara.
- Tuncer, G. Ertepinar H., Tekkaya C., & Sungur, S. (2005). Environmental attitudes of young people
in Turkey: Effects of school type and gender. Environmental Education Research, 11, 215–233.
- Teksöz, G., Şahin, E., & Ertepınar, H. (2010). Çevre okuryazarlığı, öğretmen adayları ve
sürdürülebilir bir gelecek. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal
of Education), 39, 307-320.
- Wallace, B., Cave, D. & Berry, A. (2009). Teaching problem-solving and thinking skills through
science: Exciting cross-curricular challenges for foundation phase, key stage one, key
stage two. London: David Fulton.
- Yilmaz, O., Boone, W. J. & Anderson, H. O. (2004). Views of elementary and middle school
Turkish students toward environmental issues. International Journal of Science Education,
26, 1527-1546.
- Yurttaş, A. (2016). Ortaokul Öğrencilerinin Genel Çevre Bilgisi Düzeylerinin İncelenmesi.
Kastamonu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans