Using internet is a difficult and complex process because it includes searching of different types of content when navigating. Therefore, it could be claimed that it is important to have basic knowledge about searching strategies in this complex system. Thus it is important to investigate cognitive and metacognitive strategies users need to have. The purpose of this study was to examine online information search strategies of graduate students in terms of gender, internet use experience, level of computer usage and the primary purpose of using computer and Internet variables.
Descriptive research method was used in this study. For data collection “Online Information Searching Strategy Inventory” was used. The inventory consists of 25 items with 3 domains and 7 subscales. The participants of the study are 227 graduate students from 36 different universities on the basis of voluntary answering in an online platform. Findings revealed that while there is a strong relationship between online information search strategies and variables like gender, the experience of using the internet and the level of computer usage, no relationship was found between online information search strategies and primary purpose of the computer and Internet usage. Based on the findings it is suggested that for future studies the relationship between online information search strategies and academic performance in terms of various variables such as college and department studied and education level are investigated.
Online information searching strategies experience of using the Internet level of computer usage Internet use purpose graduate students.
İnternet gibi her türlü içeriğin bulunduğu bir ortamın bilgi arama amaçlı olarak kullanılması zor ve karmaşık bir süreçtir. Bu durum, ortamda sahip olunması gereken bilişsel ve üst bilişsel stratejileri gündeme getirmektedir. Bu çalışmanın amacı lisansüstü öğrencilerin çevrim-içi bilgi arama stratejilerini cinsiyet, internet kullanma deneyimi, bilgisayar kullanma düzeyi ve bilgisayar ve interneti öncelikli olarak kullanma amacı değişkenleri açısından incelemektir.
Araştırmada betimsel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Çalışmanın veri toplama aracı olarak 3 temel alan, 7 alt faktör ve 25 maddeden oluşan “Çevrim-içi Bilgi Arama Stratejileri Envanteri” kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcılarını, sunulan çevrim-içi envanteri gönüllülük esasına dayalı olarak yanıtlayan 36 farklı üniversiteden 227 lisansüstü öğrencisi oluşturmaktadır. Cinsiyetin, internet kullanma deneyiminin ve bilgisayar kullanma düzeyinin lisansüstü öğrencilerinin çevrim-içi bilgi arama stratejilerinde anlamlı düzeyde farklılık yarattığı, öte yandan bilgisayar ve interneti öncelikli olarak kullanma amaçlarının, çevrim-içi bilgi arama stratejilerinde anlamlı farklılık yaratmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Bundan sonraki çalışmalarda öğrencilerin akademik başarıları ile çevrim-içi bilgi arama stratejileri arasındaki ilişkinin okumakta oldukları üniversite, bölüm, eğitim düzeyleri vb. değişkenler açısından incelenmesi önerilmektedir.
Bilgisayar kullanma düzeyi çevrim-içi bilgi arama stratejileri İnternet kullanma deneyimi İnternet kullanma amacı lisansüstü öğrenciler.
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
---|---|
Bölüm | Derleme Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Ocak 2017 |
Kabul Tarihi | 18 Nisan 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 25 Sayı: 1 |