Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Social Studies Teacher Candidates’ Perceptions About the Concept of Culture

Yıl 2017, Cilt: 25 Sayı: 1, 249 - 268, 15.01.2017

Öz

In terms of sociological culture is a social heritage left to us by learning from people. This
heritage is one we have to transfer their educational path. In this context, the concept of culture
is education and teaching during and in the basis of a host of features to teach lessons from
someone at Social Studies. The concept of culture which can be learned in an item and mediate
social studies teachers the qualifications to be transferred to individual hosts. Indeed, it is
important to have adequate knowledge about the concept of pedagogical competence next to  the realization of good programming. The purpose of this research is to determine their views
on the cultural concepts of social studies teachers. This research In the academic year 2014-
2015 Karadeniz Technical University Fatih Education Faculty 1st 2nd 3rd and 4th classes social
studies teacher studying in the continuing education class was conducted through a working
group of 182. In this study which is a completed with a qualitive approach as data gathering
tools open ended surveys forms and semi-constructed interviews were used. The resulting forms
of content analysis of the qualitative research data analysis techniques were used to analyze
the data. The findings are the result of the teachers perceive the concept of culture against the
culture of corruption in the survey is correct, but seems unable to propose effective solutions. 

Kaynakça

  • Bal, M. S. ve Gök, S. (2011). İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler dersindeki cumhuriyet, saltanat ve liderlik kavramlarını algılayışları, Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 10 (3): 1183-1198.
  • Büyük Türkçe Sözlük.(2014). Kavram, 2017, Farabi. 11.27.2014 de http://www.sevde.de/ BuyukTurkceSozluk.pdf adresinden alınmıştır.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E., Akgün, Ö. E. Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. (12. Baskı). Ankara: Pegem A.
  • Candan, A.S, ve Koçer, Ö. (2013). Tarih dersindeki kavramların algılanma düzeylerine ilişkin bir değerlendirme, Tarih Kültür ve Sanat Araştırmaları Dergisi, Mart, S.2, N.1, 253-273, DOI: 10,7596/taksad.v2i1.205.
  • Cemaloğlu, N. (2011). Veri toplama teknikleri nicel-nitel, Bilimsel araştırma yöntemleri, (Ed. A.Tanrıöğen), Ankara: Anı.
  • Doğan, O., (2007). İlköğretim 5. Sınıf Dersi “Bir Ülke Bir Bayrak” Ünitesindeki Kavramların Öğrenilmesinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Çukurova Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Adana.
  • Gökalp, Z.(1976).Türkçülüğün esasları,( Haz. Kaplan,M.) İstanbul: MEB Yayınları.
  • Güvenç, B. (2010). İnsan ve kültür, İstanbul: Boyut.
  • Haviland, W., Prins, H., Walrath, D., Mcbride,B.(2008).Kültürel antropoloji (Çev. Sarıoğlu,İ.D.E), İstanbul: Kaknüs.
  • Türk Dil Kurumu,(2014). Kültür, http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&kelime= K%C3%9CLT%C3%9CR, adresinden 20.11.2014 tarihinde alınmıştır.
  • Kroeber, A. L. & Kluckhohn, C. (1952). Culture: A critical review of concepts and definitions. New York: Vintage Books. www.pseudology.org/Psyhology/Culture
  • CriticalReview1952a.pdf. adresinden 22.11.2014 tarihinde alınmıştır.
  • Marshall, G.(1999). Sosyoloji sözlüğü, (Çev. O. Akınhay, D. Kömürcü), Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • MEB. (2006). İlköğretim sosyal bilgiler dersi 6–7. sınıflar öğretim programı ve kılavuzu, Ankara: MEB yayınları.
  • Mejuyev, V. (1987). Kültür ve tarih. (S. H. Yokova, Çev.). Ankara: Başak Yayınları.
  • Karadeniz, O., (2008). İlköğretim 4. Ve 5. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitaplarında Yer Alan Atatürkçülük Konularındaki Kavramların Kazandırılma Düzeyi (Zonguldak İli Örneği). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • ODTÜ,(2011-2012), Kültür, G.V.Özel Lisesi Sosyal Bilimler Kongresi Çalışma Yaprağı,
  • 12.2014 tarihinde, http://www.odtugvo.k12.tr/diger/webue/dersler/felsefe_grubu/ Sosyoloji/sosyoloji_Ck/10_Kultur.pdf adresinden alınmıştır.
  • Özdemir, M. (2010). Nitel veri analizi: sosyal bilimlerde yöntembilim sorunsalı üzerine bir çalışma, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11/1 323-343.
  • Öztürk, H. (1993). Eğitim sosyolojisi, Ankara: Hatiboğlu Yayınları.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8. Baskı). Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Senemoğlu, N. (2013). Gelişim öğrenme ve öğretim: Kuramdan uygulamaya. Ankara: Yargı Yayınevi.
  • Schulte, P.L. (2001). Preservice elementary teachers’ alternative conceptions in science and attitudes towards teaching science. Unpublished Phd, University of New Orleans, New Orleans.
  • Tuna, Er, Y., ve Budak, M. F.,(2013). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının “tarih” kavramına ilişkin algılarının mecazlar/ metaforlar yardımıyla analizi, Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Yıl:6, S. 14. 609-642.
  • Williams, R. (1977). Culture and Society: 1780-1950. Middlesex: Penguin Books.
  • Yılmaz, S., (2008). İlköğretim 5. Sınıf Öğrencilerinin sosyal bilgiler Dersi “Haklarımı Öğreniyorum” Ünitesi ile İlgili Kavramları Anlama Düzeyleri. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Ankara.

Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Kültür Kavramına İlişkin Görüşleri

Yıl 2017, Cilt: 25 Sayı: 1, 249 - 268, 15.01.2017

Öz

Sosyolojik olarak bakıldığında kültür, insanlardan öğrenme yoluyla bizlere kalan toplumsal bir mirastır. Eğitim-öğretim esnasında kültür kavramının ve içerisinde barındırdığı özelliklerin öğretildiği temel derslerden biri Sosyal Bilgiler dersidir. Öğrenilebilir bir öğe olan kültür kavramı ve içerisinde barındırdığı nitelikleri Sosyal Bilgiler Öğretmenleri yoluyla bireylere aktarılır. Nitekim Sosyal Bilgiler dersinin öğreticisi konumundaki öğretmenlerin konuya dair kavramlardan birisi olan kültür kavramını bilmesi ve bunu bireylere doğru şekilde aktarabilmeleri bakımından önemlidir. Öğretmen adaylarının öğretmenlik sürecinde öğrencilere doğru kavram öğretiminde bulunabilmeleri için, adayların eğitimleri esnasında bu kavramlara yönelik görüşlerinin tespit edilerek eksikliklerinin giderilmesi gerekmektedir. Bu bağlamda da bu çalışmanın amacı Karadeniz Teknik Üniversitesi Fatih Eğitim Fakültesi Sosyal Bilgiler Öğretmenliği Programına kayıtlı öğretmen adaylarının kültür kavramına yönelik görüşlerini tespit etmektir. Bu araştırma, 2014–2015 eğitim-öğretim yılında Karadeniz Teknik Üniversitesi Fatih Eğitim Fakültesi 1. 2. 3. ve 4. Sınıfa devam eden öğretimde öğrenim gören Sosyal Bilgiler öğretmen adaylarından oluşan bir çalışma grubu üzerinden yürütülmüştür. Çalışma grubunu 78 erkek ve 104 kadın olmak üzere 182 sosyal bilgiler öğretmen adayından oluşmaktadır.  Nitel bir anlayışla gerçekleştirilen bu çalışmada veri toplama aracı olarak açık uçlu anket ve yarı-yapılandırılmış mülakat kullanılmıştır. Elde edilen verilerin çözümlenmesinde NVivo 10 programı kullanılmıştır. Elde edilen bulgular neticesinde araştırmaya katılan öğretmen adaylarının kültür kavramını doğru algıladıkları fakat kültür yozlaşması karşısında etkili çözüm yolları öneremedikleri görülmektedir.


Kaynakça

  • Bal, M. S. ve Gök, S. (2011). İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler dersindeki cumhuriyet, saltanat ve liderlik kavramlarını algılayışları, Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 10 (3): 1183-1198.
  • Büyük Türkçe Sözlük.(2014). Kavram, 2017, Farabi. 11.27.2014 de http://www.sevde.de/ BuyukTurkceSozluk.pdf adresinden alınmıştır.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E., Akgün, Ö. E. Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. (12. Baskı). Ankara: Pegem A.
  • Candan, A.S, ve Koçer, Ö. (2013). Tarih dersindeki kavramların algılanma düzeylerine ilişkin bir değerlendirme, Tarih Kültür ve Sanat Araştırmaları Dergisi, Mart, S.2, N.1, 253-273, DOI: 10,7596/taksad.v2i1.205.
  • Cemaloğlu, N. (2011). Veri toplama teknikleri nicel-nitel, Bilimsel araştırma yöntemleri, (Ed. A.Tanrıöğen), Ankara: Anı.
  • Doğan, O., (2007). İlköğretim 5. Sınıf Dersi “Bir Ülke Bir Bayrak” Ünitesindeki Kavramların Öğrenilmesinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Çukurova Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Adana.
  • Gökalp, Z.(1976).Türkçülüğün esasları,( Haz. Kaplan,M.) İstanbul: MEB Yayınları.
  • Güvenç, B. (2010). İnsan ve kültür, İstanbul: Boyut.
  • Haviland, W., Prins, H., Walrath, D., Mcbride,B.(2008).Kültürel antropoloji (Çev. Sarıoğlu,İ.D.E), İstanbul: Kaknüs.
  • Türk Dil Kurumu,(2014). Kültür, http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&kelime= K%C3%9CLT%C3%9CR, adresinden 20.11.2014 tarihinde alınmıştır.
  • Kroeber, A. L. & Kluckhohn, C. (1952). Culture: A critical review of concepts and definitions. New York: Vintage Books. www.pseudology.org/Psyhology/Culture
  • CriticalReview1952a.pdf. adresinden 22.11.2014 tarihinde alınmıştır.
  • Marshall, G.(1999). Sosyoloji sözlüğü, (Çev. O. Akınhay, D. Kömürcü), Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • MEB. (2006). İlköğretim sosyal bilgiler dersi 6–7. sınıflar öğretim programı ve kılavuzu, Ankara: MEB yayınları.
  • Mejuyev, V. (1987). Kültür ve tarih. (S. H. Yokova, Çev.). Ankara: Başak Yayınları.
  • Karadeniz, O., (2008). İlköğretim 4. Ve 5. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitaplarında Yer Alan Atatürkçülük Konularındaki Kavramların Kazandırılma Düzeyi (Zonguldak İli Örneği). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • ODTÜ,(2011-2012), Kültür, G.V.Özel Lisesi Sosyal Bilimler Kongresi Çalışma Yaprağı,
  • 12.2014 tarihinde, http://www.odtugvo.k12.tr/diger/webue/dersler/felsefe_grubu/ Sosyoloji/sosyoloji_Ck/10_Kultur.pdf adresinden alınmıştır.
  • Özdemir, M. (2010). Nitel veri analizi: sosyal bilimlerde yöntembilim sorunsalı üzerine bir çalışma, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11/1 323-343.
  • Öztürk, H. (1993). Eğitim sosyolojisi, Ankara: Hatiboğlu Yayınları.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8. Baskı). Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Senemoğlu, N. (2013). Gelişim öğrenme ve öğretim: Kuramdan uygulamaya. Ankara: Yargı Yayınevi.
  • Schulte, P.L. (2001). Preservice elementary teachers’ alternative conceptions in science and attitudes towards teaching science. Unpublished Phd, University of New Orleans, New Orleans.
  • Tuna, Er, Y., ve Budak, M. F.,(2013). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının “tarih” kavramına ilişkin algılarının mecazlar/ metaforlar yardımıyla analizi, Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Yıl:6, S. 14. 609-642.
  • Williams, R. (1977). Culture and Society: 1780-1950. Middlesex: Penguin Books.
  • Yılmaz, S., (2008). İlköğretim 5. Sınıf Öğrencilerinin sosyal bilgiler Dersi “Haklarımı Öğreniyorum” Ünitesi ile İlgili Kavramları Anlama Düzeyleri. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Derleme Makale
Yazarlar

Mehmet Akpınar

İnanç Genç Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Ocak 2017
Kabul Tarihi 12 Ocak 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 25 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Akpınar, M., & Genç, İ. (2017). Social Studies Teacher Candidates’ Perceptions About the Concept of Culture. Kastamonu Education Journal, 25(1), 249-268. https://doi.org/10.24106/kefdergi.309046