The purpose of this research was to examine, according to perceptions of the teachers
working in primary schools, the relationships between organizational culture, corporate image
and organizational identification. In this study, the primary schools in İzmir were randomly
selected. The findings have shown that perceptions about corporate image, organizational
culture and organizational identification in private schools is higher than in public schools.
Both in public and private schools, there are positive and high correlation among corporate
image. organizational culture and organizational identification. Corporate image perception
is predicted organizational identification perception. Organizational culture perception is
predicted organizational identification perception.
Corporate Image Organizational Culture Organizational Identification Primary Schools
Bu araştırmada resmi ve özel ilköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin algılarına
dayanarak kurumsal imaj ile örgüt kültürünün örgütsel özdeşleşme ile ilişkisi açıklanmaya
çalışılmıştır. Ölçekler, İzmir ilinde random yoluyla seçilen resmi ve özel ilköğretim okullarında
görev yapan öğretmenlere uygulanmıştır. Araştırma sonucunda kurumsal imaj, örgüt kültürü
ve örgütsel özdeşleşme algılarına göre resmi ve özel okul karşılaştırmasında, özel okulların
ortalamalarının daha yüksek olduğu bulunmuştur. Ayrıca hem kurumsal imaj ile örgütsel
özdeşleşme arasında ve hem de örgüt kültürü ile örgütsel özdeşleşme arasında olumlu ve yüksek
korelasyon olduğu, bunun yanında kurumsal imaj ve örgüt kültürünün örgütsel özdeşleşmeyi
yordadığı tespit edilmiştir.
Kurumsal İmaj Örgüt Kültürü Örgütsel Özdeşleşme İlköğretim Okulları
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
---|---|
Bölüm | Derleme Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Mart 2017 |
Kabul Tarihi | 18 Şubat 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 25 Sayı: 2 |