The study aims to investigate the level of attitudes of students studying at secondary school
towards the profession of physical education teaching based on several variables. This research
was designed with screening model. The study group consisted a total of 430 secondary school
students selected by random sampling method among 11th graders studying at the secondary
schools located in the Province of Balıkesir, Turkey. The descriptive statistics were calculated
and independent-samples t-test and one way analysis of variance (ANOVA) technique was used
for the analysis of the data obtained using the “Attitude Scale for the Profession of Physical
Education Teaching”. According to study findings, the mean attitude scores of the participants
towards the profession of physical education teaching was found to be 2.93±0.89. From the
stand point of sex at Male students, from the stand point of school in students at labor school,
students having the middle level of perceived family income and academic success and both
doing sports in school team and athletic club are seen higher in attitude value.
Araştırmanın amacı ortaöğretim düzeyinde öğrenim gören öğrencilerin beden eğitimi
öğretmenliği mesleğine ait tutum düzeylerinin sahip oldukları bazı değişkenler açısından
incelenmesidir. Araştırma tarama modelinde desenlenmiştir. Araştırmanın çalışma
grubunu Balıkesir il merkezinde bulunan ortaöğretim kurumlarında öğrenim gören 11.sınıf
öğrencilerinden tesadüfi örneklem metodu ile seçilen toplam 430 öğrenci oluşturmuştur.
“Ortaöğretim Öğrencileri için Beden Eğitimi Öğretmenliği Mesleğine Yönelik Tutum Ölçeği”
kullanılarak elde edilen verilerin analizinde betimsel istatistikler hesaplanmış, bağımsız
örneklem t testi ve tek yönlü varyans analizinden (ANOVA) yararlanılmıştır. Araştırma
bulgularına göre katılımcıların beden eğitimi öğretmenlik mesleğine karşı tutum puan
ortalamaları 2.93±0.89 bulunmuştur. Cinsiyet açısından erkek öğrencilerin, okul türü açısından
meslek lisesinde öğrenim görenlerin, algılanan aile gelir düzeyi ve algılanan akademik başarısı
orta düzey olanların ve hem okul takımı hem de okul dışı spor kulübünde spor yapanların tutum
değerlerinin daha yüksek olduğu görülmüştür.
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
---|---|
Bölüm | Derleme Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Mayıs 2017 |
Kabul Tarihi | 17 Haziran 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 25 Sayı: 3 |