The purpose of this study is to investigate attitudes towards writing skills of students
studying in Turkish teaching department of education faculties in terms of some variables. At
the study was used Writing Attitude Scale (WAS) that was developed by Marcia O’Neal et al.
(1984) and was made validity and reliability by Göçer (2014) as a data collection instrument.
Cronbach’s Alpha coefficient of the scale was found as .85. The participant are 294 Turkish
student teachers studying in Turkish teaching department 4 university’s Faculties of Education
in the different geographical regions of Turkey in the study. The data obtained analyzed using
Tukey test, F test (ANOVA), arithmetic mean, standard deviation and t-test statistical methods
for the purposes of the research. According to the results achieved from the data, is no difference
attitudes towards writing skills in terms of the variables graduated high school type and type of education for Turkish student teachers; were found to be the difference in terms of gender,
and they read university variables. Execution of writing activities of outside school in the subdimension
of the scale was found to be significantly higher male students than female students’
levels and was found to be significantly higher levels of Karadeniz Technical University than
Erciyes University students’ level.
Turkish education writing skills writing attitude dimensions of attitude Turkish student teacher
Bu araştırmanın amacı, eğitim fakülteleri Türkçe öğretmenliği bölümlerinde okuyan
öğrencilerin yazma becerisine karşı tutumlarını bazı değişkenler açısından incelemektir.
Çalışmada veri toplama aracı olarak Marcia O’Neal ve diğerleri (1984) tarafından geliştirilen
ve Göçer (2014) tarafından geçerlik ve güvenirlik çalışması yapılarak Türkçeye uyarlanan
Yazma Tutum Ölçeği (YTÖ) kullanılmıştır. Ölçeğin Cronbach Alpha katsayısı .85 olarak
bulunmuştur. Araştırmaya Türkiye’nin farklı coğrafi bölgelerinde bulunan 4 üniversitenin eğitim
fakültesi Türkçe öğretmenliği bölümünde okuyan 294 öğrenci katılmıştır. Elde edilen veriler
araştırmanın amacına uygun olarak Tukey testi, F testi (ANOVA), aritmetik ortalama, standart
sapma ve t-testi istatistiksel yöntemleri kullanılarak analiz edilmiştir. Verilerden ulaşılan
bulgulara göre, Türkçe öğretmenliği öğrencilerinin yazma becerisine karşı tutumlarında mezun
olunan lise türü ve öğretim türü değişkenleri açısından fark olmadığı; cinsiyet ve okudukları
üniversite değişkenleri açısından ise fark olduğu görülmüştür. Okul dışı yazma etkinliğinde
bulunma alt değişkeninde erkek öğrencilerin düzeyleri kız öğrencilerinkinden ve Karadeniz
Teknik Üniversitesi öğrencilerinin düzeyleri Erciyes Üniversitesi öğrencilerinkinden anlamlı
düzeyde yüksek olduğu görülmüştür.
Türkçe eğitimi yazma becerisi yazma tutumu tutumun boyutları Türkçe öğretmeni adayı.
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
---|---|
Bölüm | Derleme Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Mayıs 2017 |
Kabul Tarihi | 3 Kasım 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 25 Sayı: 3 |