This study aims to use creative drama method in developing student’s emotional intelligence
skills and evaluate the results in terms of student’s satisfaction. 25 voluntary students participated
in the study and 20 hours of 10 workshop studies were conducted with the students in order to
improve emotional intelligence skills of them. Evaluations done by students during the process,
drama diaries, video records and student assessment form including two open-ended questions
were evaluated via descriptive studies under 5 themes which construct the content of workshop
studies. During the analysis of the data, content analysis technique of qualitative research is
used. As a result of the study, students expressed that they have improved many skills such
as controlling temper, turning negative feelings into positive, improving imagination, showing
empathy. It can be asserted that improving emotional intelligence skills through creative drama
method has positive results in terms of student’s satisfaction.
Emonational intellegence creative drama social development emotion management empathy
Çalışmada, ilköğretim öğrencilerinin duygusal zeka becerilerinin geliştirilmesinde yaratıcı
drama yöntemi kullanılarak, sonuçların öğrenci memnuniyeti açısından değerlendirilmesi
amaçlanmıştır. Çalışmaya gönüllü 25 öğrenci katılmıştır ve duygusal zeka becerilerini
geliştirmeye dönük 20 saatlik 10 atölye çalışması yapılmıştır. Öğrencilerin süreç içinde
yaptığı değerlendirmeler, drama günlükleri, video kayıtları ile beraber iki açık uçlu sorudan
oluşan öğrenci değerlendirme formu, atölye çalışmalarının içeriğini oluşturan 5 tema altında
betimsel çalışmayla değerlendirilmiştir ve verilerin analizinde nitel araştırma yöntemlerinden
içerik analizi kullanılmıştır. Çalışma sonunda öğrenciler, sinirlerini kontrol etme, olumsuz
duygularını olumluya çevirebilme, hayal güçlerini geliştirme, empati kurma gibi bir çok
becerilerinin arttığını belirtmişlerdir. Duygusal zeka becerilerinin yaratıcı drama yöntemiyle
geliştirilmesinin öğrenci memnuniyeti açısından olumlu sonuçları olduğu söylenebilir.
Duygusal zeka Yaratıcı drama Sosyal gelişim Duygu yönetimi Empati
Bölüm | Derleme Makale |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Mayıs 2017 |
Kabul Tarihi | 21 Eylül 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 25 Sayı: 3 |