Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Songs in The Music Textbook Middle School (5-8) Examined in Terms of The Values

Yıl 2017, Cilt: 25 Sayı: 3, 1171 - 1186, 15.05.2017

Öz

The aim of this study is to examine the terms of values the songs contained in the unit in the
book music lessons in middle school (5-8). In the study, was used descriptive content analysis
the document analysis method. It has tried to determine. similar and different aspects 5, 6, 7
and 8th grade students music lessons in the workbook lyrics and values are the values in the
training instructions in secondary schools.
As a result of study has been determined the emphasis value where at 230 locations in
the words songs in the music lesson book in the middle school (5-8). It has been identified
that from the values under section 27 in Ministry of Education values educational instruction
highlighted of most “love” value, followed by “patriotism” value. Also is determined not place given to values “Fairness”, “Humility”, “Doing good”, “Cultural Heritage with Bounce”,
“hospitality”, “Be gentle,” “Participatory Be” and “Greetings” in activity song music lessons
middle school(5-8). 

Kaynakça

  • Acay, S. Uşaklıgil, I., Tercanlı, C.(2006). Cd’li Çocuk Ezgileri, İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • Akarsu, S.(2015). “İlkokul(1-4) ve Ortaokul(5-8) Müzik Ders Kitaplarında Yer Alan Şarkıların Değerler Bakımından İncelenmesi ve Değerler Eğitimine İlişkin Öğrenci Algıları”. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Van: Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Aydın, Z., Gürler, Ş. (2014). Okulda Değerler Eğitimi-Yöntemler, Etkinlikler, Kaynaklar. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Balcı. M. (2014). Değerleri Yaşa(t)mak. İstanbul: Ensar Neşriyat.
  • Baş, T. ve Akturan, U. (2008). Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Budak, O. (2000). Türk Müziği’nin Kökeni Gelişimi. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Çalık, M., Sözbilir. M.(2014). “İçerik Analizinin Parametreleri”. Eğitim ve Bilim Dergisi, 39, 174.-38.
  • Çelik, M., ve Şendağ, B. (2014). A. Albuz(Ed). İlköğretim Müzik 6 Öğrenci Çalışma Kitabı. Ankara:MEB.
  • Çelik, M., ve Şendağ, B. (2014). A. Albuz(Ed). İlköğretim Müzik 7 Öğrenci Çalışma Kitabı. Ankara:MEB.
  • Çelik, M., ve Şendağ, B. (2014). A. Albuz(Ed). İlköğretim Müzik 8 Öğrenci Çalışma Kitabı. Ankara:MEB.
  • Dilmaç, B. (2012). İnsanca Değerler Eğitimi. Ankara. Pegem Akademi.
  • Gül, G. ve Bozkaya, İ. (2014). Okul Öncesi Öğretmenliği Lisans Programının Müzik Eğitimi Açısından Değerlendirilmesi: Uludağ Üniversitesi Örneği. Kastamonu Eğitim Dergisi, 22, 3. 995-
  • İşcan, C. (2007). “İlköğretim Düzeyinde Değerler Eğitimi Programının Etkililiği”. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Karagöz, B. (2013). “İlköğretim Öğrencilerine Değerlerin Okul Şarkıları Yoluyla Kazandırılması”.Yayımlanmamış Doktora Tezi, Malatya: İnönü Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Karasar, N.(2005). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Kaymakcan, R. ve Meydan, H. (2014). Ahlak Değerler ve Eğitimi. İstanbul: Değerler Eğitimi Merkezi.
  • Kenan, S. (2014). Modern Eğitimin Oluşum Sürecinde Değerler Eğitimi Nasıl Zayıfladı? S.
  • Zavalsız(Ed). “Değerler Eğitimi”. 107-140. İstanbul: Ensar Neşriyat.
  • Kova, Ö. (2014). “Trt Repertuvarında Bulunan Deyiş ve Semahların Müzikal Analizi ve Değerler Eğitimi Açısından İncelenmesi” Fırat Üniversitesi: Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Say, A. (2002). Müziğin Kitabı. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Suri, H. ve Clarke, D. (2009). “Advancements In Research Systhesis Methods: From A Methodologically Inclusive Perspective”. Review of Educational Research, 79(1), 395-430.
  • Şahin, F. ve Özbey, S.(2007). “Aile Eğitim Programlarına Niçin Gereksinim Duyulmuştur? Aile Eğitim Programları Neden Önemlidir?”. Aile ve Toplum. 3-12, 7-12.
  • Uçan, A., Yıldız, G. ve Bayraktar, E. (1999). İlköğretimde Etkili Öğretme ve Öğrenme Öğretmen El Kitabı Modül 9” MEB.
  • Uluğbay, S. (2013). “Müzik Eğitiminin Çocuk Zekâsına Olan Etkileri”. Kastamonu Eğitim Dergisi, 3. 1025-1034.
  • Uşaklıgil, I. ve Diğ. (2009). Müzikli Çocuk Oyunları. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • Varış, F. (1991). Eğitim Bilimine Giriş. Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi.
  • Yaşar, N., Çelik, M., ve Şendağ, B. (2014). M. Akpınar(Ed). İlköğretim Müzik 5 Öğrenci Çalışma Kitabı. Ankara: MEB.
  • MEB. (2015). Değerler Eğitimi Yönergesi. http://tahaoo.meb.k12.tr/meb_iys_dosyalar/07/02/704876/dosyalar/2015_12/05102226_24015229_deerlereitimiynergesi.pdf (Erişim Tarihi: 12.03.2015)

Ortaokul (5-8) Müzik Ders Kitaplarında Yer Alan Şarkıların Değerler Bakımından İncelenmesi

Yıl 2017, Cilt: 25 Sayı: 3, 1171 - 1186, 15.05.2017

Öz

Yapılan çalışmanın amacı, ortaokullarda(5-8) okutulan müzik dersi kitaplarındaki
ünitelerde yer alan şarkıları değerler bakımından incelemektir. Çalışmada betimsel içerik
analizi ve doküman incelemesi yöntemi kullanılmıştır. Ortaokullarda 5, 6, 7 ve 8. sınıf
müzik dersi öğrenci çalışma kitaplarındaki şarkıların sözleri belirlenerek, MEB değerler
eğitimi yönergesindeki değerlerle olan benzer ve farklı yönleri tespit edilmeye çalışılmıştır.
Çalışma sonucunda ortaokul(5-8) müzik ders kitaplarındaki şarkı sözlerinin mısralarında,
230 yerde değer vurgusunun yapıldığı tespit edilmiştir. MEB değerler eğitimi yönergesinde
yer alan 27 başlık altındaki değerlerden, en çok “sevgi” değerinin, ardından “vatanseverlik”
değerinin vurgulandığı tespit edilmiştir. Ayrıca ortaokul(5-8) müzik dersi, etkinlik şarkılarında
“Adil Olma”, “Alçakgönüllülük”, “İyilik Yapmak”, “Kültürel Mirasa Sahip Çıkma”,
“Misafirperverlik”, “Nazik Olmak”, “Paylaşımcı Olmak” ve “Selamlaşma” değerlerine yer
verilmediği belirlenmiştir. 

Kaynakça

  • Acay, S. Uşaklıgil, I., Tercanlı, C.(2006). Cd’li Çocuk Ezgileri, İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • Akarsu, S.(2015). “İlkokul(1-4) ve Ortaokul(5-8) Müzik Ders Kitaplarında Yer Alan Şarkıların Değerler Bakımından İncelenmesi ve Değerler Eğitimine İlişkin Öğrenci Algıları”. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Van: Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Aydın, Z., Gürler, Ş. (2014). Okulda Değerler Eğitimi-Yöntemler, Etkinlikler, Kaynaklar. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Balcı. M. (2014). Değerleri Yaşa(t)mak. İstanbul: Ensar Neşriyat.
  • Baş, T. ve Akturan, U. (2008). Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Budak, O. (2000). Türk Müziği’nin Kökeni Gelişimi. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Çalık, M., Sözbilir. M.(2014). “İçerik Analizinin Parametreleri”. Eğitim ve Bilim Dergisi, 39, 174.-38.
  • Çelik, M., ve Şendağ, B. (2014). A. Albuz(Ed). İlköğretim Müzik 6 Öğrenci Çalışma Kitabı. Ankara:MEB.
  • Çelik, M., ve Şendağ, B. (2014). A. Albuz(Ed). İlköğretim Müzik 7 Öğrenci Çalışma Kitabı. Ankara:MEB.
  • Çelik, M., ve Şendağ, B. (2014). A. Albuz(Ed). İlköğretim Müzik 8 Öğrenci Çalışma Kitabı. Ankara:MEB.
  • Dilmaç, B. (2012). İnsanca Değerler Eğitimi. Ankara. Pegem Akademi.
  • Gül, G. ve Bozkaya, İ. (2014). Okul Öncesi Öğretmenliği Lisans Programının Müzik Eğitimi Açısından Değerlendirilmesi: Uludağ Üniversitesi Örneği. Kastamonu Eğitim Dergisi, 22, 3. 995-
  • İşcan, C. (2007). “İlköğretim Düzeyinde Değerler Eğitimi Programının Etkililiği”. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Karagöz, B. (2013). “İlköğretim Öğrencilerine Değerlerin Okul Şarkıları Yoluyla Kazandırılması”.Yayımlanmamış Doktora Tezi, Malatya: İnönü Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Karasar, N.(2005). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Kaymakcan, R. ve Meydan, H. (2014). Ahlak Değerler ve Eğitimi. İstanbul: Değerler Eğitimi Merkezi.
  • Kenan, S. (2014). Modern Eğitimin Oluşum Sürecinde Değerler Eğitimi Nasıl Zayıfladı? S.
  • Zavalsız(Ed). “Değerler Eğitimi”. 107-140. İstanbul: Ensar Neşriyat.
  • Kova, Ö. (2014). “Trt Repertuvarında Bulunan Deyiş ve Semahların Müzikal Analizi ve Değerler Eğitimi Açısından İncelenmesi” Fırat Üniversitesi: Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Say, A. (2002). Müziğin Kitabı. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Suri, H. ve Clarke, D. (2009). “Advancements In Research Systhesis Methods: From A Methodologically Inclusive Perspective”. Review of Educational Research, 79(1), 395-430.
  • Şahin, F. ve Özbey, S.(2007). “Aile Eğitim Programlarına Niçin Gereksinim Duyulmuştur? Aile Eğitim Programları Neden Önemlidir?”. Aile ve Toplum. 3-12, 7-12.
  • Uçan, A., Yıldız, G. ve Bayraktar, E. (1999). İlköğretimde Etkili Öğretme ve Öğrenme Öğretmen El Kitabı Modül 9” MEB.
  • Uluğbay, S. (2013). “Müzik Eğitiminin Çocuk Zekâsına Olan Etkileri”. Kastamonu Eğitim Dergisi, 3. 1025-1034.
  • Uşaklıgil, I. ve Diğ. (2009). Müzikli Çocuk Oyunları. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • Varış, F. (1991). Eğitim Bilimine Giriş. Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi.
  • Yaşar, N., Çelik, M., ve Şendağ, B. (2014). M. Akpınar(Ed). İlköğretim Müzik 5 Öğrenci Çalışma Kitabı. Ankara: MEB.
  • MEB. (2015). Değerler Eğitimi Yönergesi. http://tahaoo.meb.k12.tr/meb_iys_dosyalar/07/02/704876/dosyalar/2015_12/05102226_24015229_deerlereitimiynergesi.pdf (Erişim Tarihi: 12.03.2015)
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Derleme Makale
Yazarlar

Serap Yükrük Bu kişi benim

Sıtkı Akarsu

Yayımlanma Tarihi 15 Mayıs 2017
Kabul Tarihi 18 Kasım 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 25 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Yükrük, S., & Akarsu, S. (2017). The Songs in The Music Textbook Middle School (5-8) Examined in Terms of The Values. Kastamonu Education Journal, 25(3), 1171-1186.

10037