Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A Field Study on Environmental Knowledge Levels and Environmental Attitudes of Secondary Education Students: The Case of Kastamonu City

Yıl 2017, Cilt: 25 Sayı: 3, 1239 - 1249, 15.05.2017

Öz

Environmental problems, which include continuous dynamic structure and change,
needs continuous observation to produce true policies and environmental education must
equally be in a dynamic structure as those problems. Thus, Environmental Knowledge Levels
and Environmental Attitudes of 604 8th grade students who study in 11 different secondary
schools in the city of Kastamonu have been researched in this study. It has been researched
whether the relation between environmental knowledge and environmental attitudes, gender
and socioeconomic levels are distinctive factors for knowledge and attitudes. According to the
results of this study, it was found that there is a relation between knowledge and attitude, and
that female students not only have better knowledge of environment but they are more sensitive
to environment compared to male students, and socioeconomic level has an effect on knowledge
level but it has no significant effect on attitudes.  

Kaynakça

  • Altın, M., Bacanlı H. (2002). Biyoloji öğretmeni adaylarının çevreye yönelik tutumları. 5. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi. 16-18 Eylül, ODTÜ, Ankara, S 254-268.
  • Atasoy, E. (2005). Çevre için eğitim: ilköğretim öğrencilerinin çevresel tutum ve çevre bilgisi üzerine bir çalışma. Doktora Tezi. Bursa: Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Ayhan, F.N. (1999). İlköğretim ilk üç sınıfında okuyan öğrencilerin Yakın çevre bilincini etkileyen etmenler, Bizlim uzmanlığı Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara, 15S.
  • Çetin, Oya Beklan, “Eskişehir’de Çevre Bilgisi, Çevresel Tutum ve Davranış”, (Yayınlanmamış Doktora Tezi), ODTÜ, Sosyoloji Bölümü, Ankara, 2002
  • Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığı, (1994). Yedinci beş yıllık kalkınma planı çevre özel ihtisas komisyonu raporu. Yayın No: DPT :2360-Öik:428.
  • Doğan, M. (1997). Türkiye Ulusal Çevre Stratejisi ve Eylem Planı Eğitim ve Katılım Grubu Raporu, Ankara: DPT Müsteşarlığı ve Türkiye Çevre Vakfı.
  • Fegebank, B.,(1990). Environmental Education: A Task For Home Economics, Journal of Consumer Studies and Home Economics, 185-191s.
  • Gökçe, N., Kaya, E., Aktay, S., Özden, M.(2007). İlköğretim Öğrencilerinin Çevreye Yönelik Tutumları. Elementary Education Online, 6(3), 452-468.
  • Poortinga, W., Steg, L. & Vlek, C. (2004). Values, environmental concern and environmental behavior. Environment and Behavior, 36(1), 70-93.
  • Şama, E. (2003). Öğretmen adaylarının çevre sorunlarına yönelik tutumları. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23 (2): 99-110.
  • Taycı Ünal, F.(2009). İlköğretim öğrencilerinin çevresel tutum, bilgi, duyarlılık ve aktif katılım düzeylerinin belirlenmesi üzerine bir çalışma-Çorlu Örneği. Yüksek Lisasn Tezi. Namık Kemal Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Thompson, J. C. & Gasteiger, E. L. (1985). Environmental attitude survey of university students 1971 vs 1981. ERIC No. ED 257648.
  • Tosunoğlu, C. (1993). “A Study on the Dimensions and Determinants of Environmental Attitudes”, Unpublished Ph. D. Thesis, Ankara: METU.
  • Uyeki, E. S. & Holland, L. J. (2000). Diffusion of pro-environment attitudes? American Behavioral Scientist, 43(4), 646–662.
  • Yılmaz, O., Boone, W. & Andersen, H. O. (2004). Views of elementary and middle school Turkish students toward environmental issues. International Journal of Science Education. 26(12): 1527-1546.

Ortaokul Öğrencilerinin Çevresel Bilgi Düzeyleri ve Çevreye Yönelik Tutumları Üzerine Bir Alan Araştırması: Kastamonu İli Örneği

Yıl 2017, Cilt: 25 Sayı: 3, 1239 - 1249, 15.05.2017

Öz

Sürekli dinamik bir yapı ve değişim içeren çevre sorunları, çevre eğitiminin de aynı
düzeyde dinamik bir yapıda olmasını ve doğru politikalar üretilmesi adına sürekli izlenmesini
gerektirmektedir. Buradan hareketle bu araştırmada Kastamonu ilindeki 11 ortaokulda öğrenim
gören 604 8. Sınıf öğrencisinin Çevresel Bilgi Düzeyleri ve Çevresel Tutumları araştırılmıştır.
Çevre bilgisi ile çevresel tutum arasındaki ilişki, cinsiyetin ve sosyoekonomik düzeyin bilgi ve
tutumda ayırt edici bir etken olup olmadığı hususları incelenmiştir. Araştırma sonuçlarına
göre, bilgi ile tutum arasında bir ilişki olduğu, kız öğrencilerin hem bilgilerinin daha yüksek
olduğu hem de erkeklere göre çevre hususunda daha duyarlı oldukları ve sosyoekonomik
düzeyin bilgi üzerine etkisinin olduğu fakat tutum üzerine önemli bir etkisinin olmadığı tespit
edilmiştir. 

Kaynakça

  • Altın, M., Bacanlı H. (2002). Biyoloji öğretmeni adaylarının çevreye yönelik tutumları. 5. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi. 16-18 Eylül, ODTÜ, Ankara, S 254-268.
  • Atasoy, E. (2005). Çevre için eğitim: ilköğretim öğrencilerinin çevresel tutum ve çevre bilgisi üzerine bir çalışma. Doktora Tezi. Bursa: Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Ayhan, F.N. (1999). İlköğretim ilk üç sınıfında okuyan öğrencilerin Yakın çevre bilincini etkileyen etmenler, Bizlim uzmanlığı Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara, 15S.
  • Çetin, Oya Beklan, “Eskişehir’de Çevre Bilgisi, Çevresel Tutum ve Davranış”, (Yayınlanmamış Doktora Tezi), ODTÜ, Sosyoloji Bölümü, Ankara, 2002
  • Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığı, (1994). Yedinci beş yıllık kalkınma planı çevre özel ihtisas komisyonu raporu. Yayın No: DPT :2360-Öik:428.
  • Doğan, M. (1997). Türkiye Ulusal Çevre Stratejisi ve Eylem Planı Eğitim ve Katılım Grubu Raporu, Ankara: DPT Müsteşarlığı ve Türkiye Çevre Vakfı.
  • Fegebank, B.,(1990). Environmental Education: A Task For Home Economics, Journal of Consumer Studies and Home Economics, 185-191s.
  • Gökçe, N., Kaya, E., Aktay, S., Özden, M.(2007). İlköğretim Öğrencilerinin Çevreye Yönelik Tutumları. Elementary Education Online, 6(3), 452-468.
  • Poortinga, W., Steg, L. & Vlek, C. (2004). Values, environmental concern and environmental behavior. Environment and Behavior, 36(1), 70-93.
  • Şama, E. (2003). Öğretmen adaylarının çevre sorunlarına yönelik tutumları. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23 (2): 99-110.
  • Taycı Ünal, F.(2009). İlköğretim öğrencilerinin çevresel tutum, bilgi, duyarlılık ve aktif katılım düzeylerinin belirlenmesi üzerine bir çalışma-Çorlu Örneği. Yüksek Lisasn Tezi. Namık Kemal Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Thompson, J. C. & Gasteiger, E. L. (1985). Environmental attitude survey of university students 1971 vs 1981. ERIC No. ED 257648.
  • Tosunoğlu, C. (1993). “A Study on the Dimensions and Determinants of Environmental Attitudes”, Unpublished Ph. D. Thesis, Ankara: METU.
  • Uyeki, E. S. & Holland, L. J. (2000). Diffusion of pro-environment attitudes? American Behavioral Scientist, 43(4), 646–662.
  • Yılmaz, O., Boone, W. & Andersen, H. O. (2004). Views of elementary and middle school Turkish students toward environmental issues. International Journal of Science Education. 26(12): 1527-1546.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Derleme Makale
Yazarlar

Elif Sönmez

Zekeriya Yerlikaya

Yayımlanma Tarihi 15 Mayıs 2017
Kabul Tarihi 13 Ocak 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 25 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Sönmez, E., & Yerlikaya, Z. (2017). A Field Study on Environmental Knowledge Levels and Environmental Attitudes of Secondary Education Students: The Case of Kastamonu City. Kastamonu Education Journal, 25(3), 1239-1249.

10037