Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Determining Students’ Cognitive Profiles and Deficiencies In Foreign Language Education through Cognitive Diagnosis Models

Yıl 2017, Cilt: 25 Sayı: 5, 1881 - 1892, 15.09.2017

Öz

This study aims at observing the development in students’ cognitive profiles in relation
to English education. In this sense, the present study employs cognitive diagnosis models to
determine student lacks and profiles in foreign language education. The sample of the study
includes prep class students studying at Ege University, School of Foreign Languages in the
2012-2013 academic years. The students taking the proficiency exam held at the beginning
of the year and the final exam held at the end of the year were included in the sample. Data
regarding both exams indicated that 564 students took both final and proficiency exams.
Therefore, this group was selected as sample. Descriptive statistics show that both tests have
high levels of reliability. In addition, skewness and kurtosis coefficients indicate that neither of
the tests has extreme deviation from the normal distribution. According to the analysis results,
the students had few characteristics in the proficiency test, but they increased in the final test. 

Kaynakça

  • Alderson, J. C. (2005). Diagnosing foreign language proficiency: The interface between learning and assessment. New York: Continuum.
  • Alptekin, C. (2005). Dual language instruction: Multiculturalism through a Lingua Franka. TESOL Symposium on Dual Language Education: Teaching and Lear-ning Two Languages in the EFL Setting, Boğaziçi University, İstanbul.
  • Byrne, D. (1986). Teaching oral English. London: Longman.
  • Cheng, W. (2010). What can a corpus tell us about language teaching? In the Routledge handbook of corpus linguistics. A. O Keeffe & M. McCarthy, 319-332. London: Routlegde, Taylor and Francis.
  • Ciğerci, A. E. (2009). İngilizce’nin yabancı dil olarak öğretimi bağlamında hata çözümleme denemesi. Unpublished Masters’ Thesis. Ankara University, Ankara.
  • Çakır, İ. (2010). Why writing is one of the most difficult skills to gain for foreign language learners during the learning process? Social Sciences Institute Jour-nal, 28(1), 165-176.
  • Demirel, Ö. (2000). Eğitimde program geliştirme. Ankara: Pegem Akademi.
  • Demirel, Ö. (2007). ELT methodology. (4th ed.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Er, A. (2005). Reading in foreign language education. Kazım Karabekir Educational Faculty Journal, 12, 208- 218.
  • Ertürk, H. ve Üstündağ, T. (2007). İngilizce öğretiminde konuşma becerisinin ka-zandırılmasında yazılı- görsel öğretim materyalinin erişiye etkisi. Ankara Uni-versity, TÖMER Language Journal, 136, 27-40.
  • Fillmore, L. W. (1991). When learning a second language means losing the first. Early Childhood Research Quarterly, 6, 323-346.
  • Ganschow, L., Sparks, R. L., & Javorsky, J. (1998). Foreign language learning diffi-culties: An historical perspective. Journal of Learning Disabilities, 31(3), 248-258.
  • Hambleton, R. K., & Zaal, J. N. (1991). Advances in educational and psychological testing: theory and applications: Kluwer Academic.
  • Jang, E. E. (2009). Cognitive diagnostic assessment of L2 reading comprehension ability: Validity arguments for applying Fusion model to LanguEdge assess-ment, Language Testing, 26, 31-73.
  • Leighton, J. P. & Gierl, M. J. (2007). Why cognitive diagnostic assessment? In the Cognitive diagnostic assessment for education. J. P. Leighton & M. J. Gierl, (Ed.). USA: Cambridge University.
  • McDonough, J., Shaw, C. & Masuhara, H. (2013). Materials and methods in ELT. UK: John Wiley & Sons.
  • Paker, T. (2006). The problems of teaching English and solution suggestions in the region of Çal. Çal Symposium, 1-3 September, Denizli.
  • Sarıçoban, A. (1999). The teaching of listening. The Internet TESL Journal, 5(12) available from http://iteslj.org/Articles/Saricoban-Listening.html, (02.02.2014).

Bilişsel Tanı Modelleriyle Yabancı Dil Öğretiminde Öğrencilerin Eksiklerinin ve Bilişsel Profilinin Belirlenmesi

Yıl 2017, Cilt: 25 Sayı: 5, 1881 - 1892, 15.09.2017

Öz

Bu çalışmanın amacı yabancı dil olarak İngilizce öğretiminde öğrencilerin bilişsel
profil gelişimlerini ortaya koymaktır. Bu bağlamda araştırma, yabancı dil öğretiminde
öğrencilerin eksiklerinin neler olduğunu ve öğrenci profillerini belirlemektedir. Araştırmanın
örneklemi 2012-2013 akademik dönemde Ege Üniversitesinde okumakta olan Hazırlık sınıfı
öğrencilerinden oluşmaktadır. Hazırlık sınıfı öğrencilerinin dönem başında aldıkları muafiyet
sınavı ile yılsonunda yapılan final sınavı örnekleme dâhil edilmiştir. Veriler, 564 öğrencinin hem
final hem de muafiyet sınavını aldıklarını gösterdiği için bu grup örneklem olarak araştırmaya
dâhil edilmiştir. Betimsel analizler, her iki sınavın yüksek güvenirliğe sahip olduğuna işaret
etmektedir. Buna ilaveten, eğrilik ve çarpıklık katsayısı testlerin normal dağılımdan aşırı sapma
göstermediğini ortaya koymuştur. Analiz sonuçlarına göre öğrenciler muafiyet sınavında düşük beceriler gösterirken final sınavında bu becerilerin yükseldiği saptanmıştır.

Kaynakça

  • Alderson, J. C. (2005). Diagnosing foreign language proficiency: The interface between learning and assessment. New York: Continuum.
  • Alptekin, C. (2005). Dual language instruction: Multiculturalism through a Lingua Franka. TESOL Symposium on Dual Language Education: Teaching and Lear-ning Two Languages in the EFL Setting, Boğaziçi University, İstanbul.
  • Byrne, D. (1986). Teaching oral English. London: Longman.
  • Cheng, W. (2010). What can a corpus tell us about language teaching? In the Routledge handbook of corpus linguistics. A. O Keeffe & M. McCarthy, 319-332. London: Routlegde, Taylor and Francis.
  • Ciğerci, A. E. (2009). İngilizce’nin yabancı dil olarak öğretimi bağlamında hata çözümleme denemesi. Unpublished Masters’ Thesis. Ankara University, Ankara.
  • Çakır, İ. (2010). Why writing is one of the most difficult skills to gain for foreign language learners during the learning process? Social Sciences Institute Jour-nal, 28(1), 165-176.
  • Demirel, Ö. (2000). Eğitimde program geliştirme. Ankara: Pegem Akademi.
  • Demirel, Ö. (2007). ELT methodology. (4th ed.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Er, A. (2005). Reading in foreign language education. Kazım Karabekir Educational Faculty Journal, 12, 208- 218.
  • Ertürk, H. ve Üstündağ, T. (2007). İngilizce öğretiminde konuşma becerisinin ka-zandırılmasında yazılı- görsel öğretim materyalinin erişiye etkisi. Ankara Uni-versity, TÖMER Language Journal, 136, 27-40.
  • Fillmore, L. W. (1991). When learning a second language means losing the first. Early Childhood Research Quarterly, 6, 323-346.
  • Ganschow, L., Sparks, R. L., & Javorsky, J. (1998). Foreign language learning diffi-culties: An historical perspective. Journal of Learning Disabilities, 31(3), 248-258.
  • Hambleton, R. K., & Zaal, J. N. (1991). Advances in educational and psychological testing: theory and applications: Kluwer Academic.
  • Jang, E. E. (2009). Cognitive diagnostic assessment of L2 reading comprehension ability: Validity arguments for applying Fusion model to LanguEdge assess-ment, Language Testing, 26, 31-73.
  • Leighton, J. P. & Gierl, M. J. (2007). Why cognitive diagnostic assessment? In the Cognitive diagnostic assessment for education. J. P. Leighton & M. J. Gierl, (Ed.). USA: Cambridge University.
  • McDonough, J., Shaw, C. & Masuhara, H. (2013). Materials and methods in ELT. UK: John Wiley & Sons.
  • Paker, T. (2006). The problems of teaching English and solution suggestions in the region of Çal. Çal Symposium, 1-3 September, Denizli.
  • Sarıçoban, A. (1999). The teaching of listening. The Internet TESL Journal, 5(12) available from http://iteslj.org/Articles/Saricoban-Listening.html, (02.02.2014).
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Derleme Makale
Yazarlar

Tahsin Oğuz Başokçu Bu kişi benim

Didem Koşar Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Eylül 2017
Kabul Tarihi 16 Aralık 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 25 Sayı: 5

Kaynak Göster

APA Başokçu, T. O., & Koşar, D. (2017). Determining Students’ Cognitive Profiles and Deficiencies In Foreign Language Education through Cognitive Diagnosis Models. Kastamonu Education Journal, 25(5), 1881-1892.

10037