This study aims at observing the development in students’ cognitive profiles in relation
to English education. In this sense, the present study employs cognitive diagnosis models to
determine student lacks and profiles in foreign language education. The sample of the study
includes prep class students studying at Ege University, School of Foreign Languages in the
2012-2013 academic years. The students taking the proficiency exam held at the beginning
of the year and the final exam held at the end of the year were included in the sample. Data
regarding both exams indicated that 564 students took both final and proficiency exams.
Therefore, this group was selected as sample. Descriptive statistics show that both tests have
high levels of reliability. In addition, skewness and kurtosis coefficients indicate that neither of
the tests has extreme deviation from the normal distribution. According to the analysis results,
the students had few characteristics in the proficiency test, but they increased in the final test.
Bu çalışmanın amacı yabancı dil olarak İngilizce öğretiminde öğrencilerin bilişsel
profil gelişimlerini ortaya koymaktır. Bu bağlamda araştırma, yabancı dil öğretiminde
öğrencilerin eksiklerinin neler olduğunu ve öğrenci profillerini belirlemektedir. Araştırmanın
örneklemi 2012-2013 akademik dönemde Ege Üniversitesinde okumakta olan Hazırlık sınıfı
öğrencilerinden oluşmaktadır. Hazırlık sınıfı öğrencilerinin dönem başında aldıkları muafiyet
sınavı ile yılsonunda yapılan final sınavı örnekleme dâhil edilmiştir. Veriler, 564 öğrencinin hem
final hem de muafiyet sınavını aldıklarını gösterdiği için bu grup örneklem olarak araştırmaya
dâhil edilmiştir. Betimsel analizler, her iki sınavın yüksek güvenirliğe sahip olduğuna işaret
etmektedir. Buna ilaveten, eğrilik ve çarpıklık katsayısı testlerin normal dağılımdan aşırı sapma
göstermediğini ortaya koymuştur. Analiz sonuçlarına göre öğrenciler muafiyet sınavında düşük beceriler gösterirken final sınavında bu becerilerin yükseldiği saptanmıştır.
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
---|---|
Bölüm | Derleme Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Eylül 2017 |
Kabul Tarihi | 16 Aralık 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 25 Sayı: 5 |