The main aim of this research is to examine the relationship between cultural intelligence
levels (CIL) of pre-service pre-school teachers (PPT) and their attitudes towards multicultural
education (ME). The relational screening model was used in the research. The research sample
consists of 245 students studying in the pre-school teaching graduate program of the education
faculties of two universities(1 public and 1 private university) in Istanbul province. The data
collection tools used in the research were like that: Personal Information Form, CI Scale and
Attitude Scale towards ME for Pre-Service Teachers. The results obtained from the study are as
follows: Significant relationship was detected between CIL and attitudes of PPT towards ME.
CIL of PPT significantly vary by the type of university they study at, their state of being raised in
an environment where different cultures coexist; their attitudes towards ME significantly vary
by the type of university they study at.
Bu araştırmanın temel amacı okul öncesi öğretmen adaylarının kültürel zeka (KZ) düzeyleri
ve çok kültürlü eğitime yönelik tutumlarını (ÇKEYT) incelemektir. Araştırmada ilişkisel tarama
modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu İstanbul ilindeki bir devlet ve bir vakıf
üniversitesinin eğitim fakültesinde okul öncesi öğretmenliği lisans programında öğrenim
görmekte olan 245 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada kullanılan veri toplama araçları;
Kişisel Bilgi Formu, KZ Ölçeği ve Öğretmen Adayları İçin ÇKEYT Ölçeği’dir. Araştırmadan
elde edilen sonuçlar şöyledir: Okul öncesi öğretmen adaylarının KZ düzeyleri ile ÇKEYT
arasında anlamlı bir ilişki vardır. Okul öncesi öğretmen adaylarının KZ düzeyleri öğrenim
gördükleri üniversite türüne ve farklı kültürlerin olduğu bir çevrede yetişme durumuna
göre anlamlı düzeyde farklılaşmakta; ÇKEYT ise öğrenim gördükleri üniversite türüne göre
farklılaşmaktadır.
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
---|---|
Bölüm | Derleme Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Eylül 2017 |
Kabul Tarihi | 27 Ocak 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 25 Sayı: 5 |