Through a university-school partnership, the aim of the present study was to investigate the
efforts from University within School Model-based instruction, within which faculty members
acted as teacher-researchers, to improve fifth grade students’ fractional knowledge. During
2014-2015, 220 fifth grade students from 2 public middle schools in İstanbul participated in
the study. Two groups were selected as experimental (n= 4 classrooms) and control (n= 5
classrooms). In the experimental groups fractions was taught by teacher-researchers with University within School Model-based instruction, whereas in the control groups the fractions
unit was taught by the mathematics teachers with traditional instruction. Data were analyzed
by performing Independent Samples t-Test and Two-Factor ANCOVA. Additionally, students’
reflections were presented in order to provide readers with an indepth understanding of the
implementation. Results revealed that University within School Model-based instruction, as
compared to traditional instruction, had a significant effect on students’ fractional knowledge.
Students’ reflections showed that University within School Model-based instruction improved
their interest. Educational and methodological implications of the study were discussed.
university-school partnership University within School model fractions middle school mathematics
Bu çalışmanın amacı Okulda Üniversite Modeli-temelli öğretim ile 5. sınıf öğrencilerinin
kesir bilgisinin geliştirilmesine yönelik çabaları incelemektir. Araştırmaya 2014-2015 eğitim-
öğretim yılında İstanbul ilinde bulunan 2 devlet okulunda 5. sınıfta okumakta olan toplam
220 öğrenci katılmıştır. Üniversite-okul işbirliği kapsamında yürütülen çalışmada öğretim
üyeleri öğretmen-araştırmacı olarak rol almıştır., Bu çalışmada deney (n= 4 sınıf) ve kontrol
(n= 5 sınıf) grubu olarak iki grup seçilmiştir. Kesirler konusu deney gruplarında öğretmenaraştırmacılar
tarafından Okulda Üniversite Modeli-temelli öğretim yöntemiyle, kontrol
gruplarında ise matematik öğretmenleri tarafından geleneksel öğretim yöntemiyle işlenmiştir.
Elde edilen verilerin analizinde İlişkisiz Örneklemler t-Testi ve Çift-Faktörlü Kovaryans Analizi
kullanılmıştır. Ek olarak, öğrencilerin uygulamaya yönelik düşünceleri hakkında bilgi edinmek
üzere açık-uçlu görüş formu uygulanmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre, Okulda Üniversite
Modeli-temelli öğretimin geleneksel öğretime göre beşinci sınıf öğrencilerinin kesir bilgilerine
istatistiksel olarak anlamlı bir etkisi vardır. Öğrenci görüşlerinden elde edilen bilgilere göre
Okulda Üniversite Modeli-temelli öğretimin matematik dersine ilgiyi arttırdığı görülmüştür.
Çalışmanın eğitimsel ve yöntemsel uygulamaları tartışılmıştır.
Üniversite-okul işbirliği Okulda Üniversite modeli kesirler ortaokul matematiği
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
---|---|
Bölüm | Derleme Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Eylül 2017 |
Kabul Tarihi | 18 Ocak 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 25 Sayı: 5 |