The increase in the production, incapacity in
recycling and storage, unaware use and disposal of plastics have triggered
these issues. Therefore, gifted individuals should take part in more in
solution of these problems. In this study, the attitudes of the gifted students
in art and science center of West Black Sea region of Turkey towards the
recycling of plastic wastes and environmental effects were surveyed (175
students). In the case of normal peers, the students from eleven schools in the
city center of Kastamonu were chosen (1492 students). As a data collection
tool, the previously developed Environmental Attitude Scale were used. The
collected data was quantitatively analyze by SPSS 15 program. The gifted
student and normal peers were compared and significant differences were
determined by t-test. It can be revealed that while the gifted students have
higher meta-cognition skills about the recycling, normal peers have higher
tendencies to sacrifice their right for the environment and used labor for that
purposes. In this state, unfortunately the increase in awareness results in
loosing the naturel intentions leading thinking in economical. The concept is
called economy-centric perspective in literature. While sacrificing the rights
for the environment has been started to be called as ecological citizenship in
post-cosmopolitan societies. As a result the goals and targets should be
determined in harmony of individual society and environment. In order to
increase the awareness of the students towards environment, the subjects in the
program should be updated and also students should participate more in these
studies.
Environmental education plastic wastes recycling attitude scale art and science center gifted students
Plastiklerin üretim artışı, geri dönüşüm ve depolamadaki
yetersizlikler, bilinçsiz kullanım ve bertaraf alışkanlıkları, bu konuyu
giderek daha önemli hale getirmeye başlamıştır. Bundan dolayı bu problemlerin
çözümünde özellikle üstün yetenekli bireylere görev düşmektedir. Bu çalışmada Batı
Karadeniz Bölgesinde bulunan Bilim ve Sanat Merkezlerinde (BİLSEM) öğrenim
gören ulaşılabilen tüm ortaokul öğrencilerinin plastik atıkların geri dönüşümü
ve çevreye etkileri konularında tutumları tarama yöntemiyle incelenmiştir (175
öğrenci). Normal akranlarında ise Kastamonu il merkezinde 11 ilköğretim
okulunda öğrenim gören öğrenciler dahil edilmiştir (1492). Veri toplama aracı
olarak daha önceden geliştirilen Çevre Tutum Ölçeği (ÇTÖ) kullanılmıştır.
Toplanan veriler nicel olarak SPSS 15 programı ile analiz edilmiştir. BİLSEM
öğrencileri ile normal akranları t-testi ile karşılaştırılarak anlamlı
farklılıklar elde edilmiştir. BİLSEM öğrencilerinin Geri Dönüşüm konusunda üst
biliş becerilerinin yüksek olduğu anlaşılırken normal akranlarında çevre için
fedakarlık yapabilme ve emek harcama kapasitelerinin daha fazla olduğu
söylenebilir. Bu durum bilinçlenme arttıkça doğal duyguların kaybolmasına ve
ekonomik düşünmeye sebep olmaktadır. Bu düşünceye literatürde ekonomi merkezli perspektif
denilmektedir. Öte yandan çevre için fedakarlık yapabilme ve haklarından
vazgeçebilme ise kozmopolit sonrası toplumlarda ekolojik vatandaşlık olarak
isimlendirilebilir. Sonuç olarak hedef ve amaçların birey, toplum ve çevre
açısından tutarlı bir şekilde belirlenerek öğrencilerin çevre bilincini
artırmak için öğretim programlarındaki çevre konularının güncellenmeli ve
çevreye yönelik çalışmaların içerisinde aktif olarak yer almaları sağlanmalıdır.
Çevre eğitimi plastik atıklar geri dönüşüm tutum ölçeği bilim ve sanat merkezi üstün yetenekli öğrenci
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Derleme Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Mayıs 2018 |
Kabul Tarihi | 6 Eylül 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 26 Sayı: 3 |