Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Bir Sorun Olarak Anlamın Anatomisi

Yıl 2018, Cilt: 26 Sayı: 6, 1835 - 1842, 15.11.2018
https://doi.org/10.24106/kefdergi.2163

Öz

Metinsel anlamın
çözümlenmesi, okur ve onun yaşadığı dönem için sorunsal yanını her zaman
korumuş bir olgudur. Söz sanatları ile donatılmış yazınsal metinlerin anlam
aralıklarının yorumlanması söz konusu olunca, bu sorunsal olgu daha karmaşık
bir hal almaktadır. Yazınsal metinlerin felsefe metinleri ile de düşünce
yakınlıkları oldukları bilinmektedir. Bu nedenle, sanatlı öğelerle kurgulanmış
metinler ile düşünce duvarlarının sınırları zorlayan felsefe metinlerini
yorumlamak ortak yaklaşımlar ve tutumlar gerektirebilir. Yazınsal metinlerin
anlam örüntüsünü çözümlemek bir anlamda, okur, dönem algısı, metnin anlam
halkalarının yoruma açık olduğu gerçeğine bağlıdır. Bu kök anlamın yerinden
oynayacağı kaygısını düşündürse de, aslında metnin her dönem yeniden
yorumlanarak, yeniden değerlenmesi anlamını taşır. Biz bu çalışmada, Yazınsal
metinlerin gen haritasını ortaya koyarak, onun hangi okur tarafından hangi
gerekçelerle ve hangi koşullarda yorumlanabileceğinin ölçütlerini ortay koymaya
çalıştık.

Kaynakça

  • Atay, O. (1998) Korkuyu Beklerken, İletişim Yayınları: İstanbul.
  • Bülbül, M. (2011) Edebiyatta Felsefe Felsefede Edebiyat İzleri (Ortak Bir Sorun Olarak Varolmanın Yalnızlığı), Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı: 20, Van.
  • Bülbül, M. (2013) Bir Kısaöykü Evreninde Metinsel İletişim, 13. Uluslararası Dil Yazın Deyişbilim Sempozyumu, Basit Üslup, Batı Dilleri Edebiyatları Bölümü, Kafkas Üniversitesi, 26-28 Eylül. Kars.
  • Bülbül, M. (2015) Yazınsal Metin ve İletişim, Çizgi Kitabevi: Konya.
  • Eco, U. (1992) Açık Yapıt, Kabalcı Yayınevi: İstanbul.
  • Fontane, Th. (1984) Effi Briest, Wilhelm Goldman Verlag: München.
  • Goethe, J. W. (1774) Die Leiden des Jungen Werthers, (Çev. Nihat Üner), Can Yayınları: İstanbul. Göktürk, A. (2002) Okuma Uğraşı, YKY Yayınları: İstanbul.
  • İnce, Ö. (1993) Yazınsal Söylem Üzerine, Can Yayınları: İstanbul.
  • Jauss, H. R. (1988) Literaturgeschichte als Provokation der Literaturwissenschaft, in: Rezeptionsästhetik, Hrsg. von Warning, R. UTB, W. Fink Verlag: München.
  • Özdemir, E. (2002) Eleştirel Okuma, Bilgi Yayınevi: Ankara.
  • Weischedel, W. (2008) Die philosophische Hintertreppe, DTV: München.

The Anatomy of Meaning as a Problem

Yıl 2018, Cilt: 26 Sayı: 6, 1835 - 1842, 15.11.2018
https://doi.org/10.24106/kefdergi.2163

Öz

The  analysis of 
intertextual  meaning  is    a  phenomenon 
that  has  always 
preserved  its    problematic 
side  for  reader 
and  for  the period 
. When  the  interpretation  of 
the  meaning  of 
literary  texts   equipped 
with  rhetorics is  concerned, this  problematic 
phenomenon  becomes  more 
complicated. Literary  texts  are 
known  to  have 
thinking  proximity  with 
philosophical  texts. Therefore,   the 
interpretation  of  fictionalized 
texts  with  artistic units  and 
philosophical  texts  pushing 
the  boundaries  of 
thinking  walls  may require common approaches and attitudes.
To
  analyze  the meaning  
patterns  of  literary 
texts, in a sense, depends 
on  the  fact 
that  reader, term perception  and 
meaning  links  of 
the  text  are 
open  to interpretation. Although,
this
   forces to think that  root 
meaning  will  change, it, in actually,  means 
the  revaluation  of 
the  text  by 
being  reinterpreted  in each period. In  this 
study,  we  tried 
to  reveal  the 
gene  map  of 
literary  texts  and 
the  criteria  that 
it  will  be 
able  to   interpreted 
by  which  reader, in 
what  reasons  and 
under  what  conditions.

Kaynakça

  • Atay, O. (1998) Korkuyu Beklerken, İletişim Yayınları: İstanbul.
  • Bülbül, M. (2011) Edebiyatta Felsefe Felsefede Edebiyat İzleri (Ortak Bir Sorun Olarak Varolmanın Yalnızlığı), Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı: 20, Van.
  • Bülbül, M. (2013) Bir Kısaöykü Evreninde Metinsel İletişim, 13. Uluslararası Dil Yazın Deyişbilim Sempozyumu, Basit Üslup, Batı Dilleri Edebiyatları Bölümü, Kafkas Üniversitesi, 26-28 Eylül. Kars.
  • Bülbül, M. (2015) Yazınsal Metin ve İletişim, Çizgi Kitabevi: Konya.
  • Eco, U. (1992) Açık Yapıt, Kabalcı Yayınevi: İstanbul.
  • Fontane, Th. (1984) Effi Briest, Wilhelm Goldman Verlag: München.
  • Goethe, J. W. (1774) Die Leiden des Jungen Werthers, (Çev. Nihat Üner), Can Yayınları: İstanbul. Göktürk, A. (2002) Okuma Uğraşı, YKY Yayınları: İstanbul.
  • İnce, Ö. (1993) Yazınsal Söylem Üzerine, Can Yayınları: İstanbul.
  • Jauss, H. R. (1988) Literaturgeschichte als Provokation der Literaturwissenschaft, in: Rezeptionsästhetik, Hrsg. von Warning, R. UTB, W. Fink Verlag: München.
  • Özdemir, E. (2002) Eleştirel Okuma, Bilgi Yayınevi: Ankara.
  • Weischedel, W. (2008) Die philosophische Hintertreppe, DTV: München.
Toplam 11 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Derleme Makale
Yazarlar

Melik Bülbül Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Kasım 2018
Kabul Tarihi 5 Nisan 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 26 Sayı: 6

Kaynak Göster

APA Bülbül, M. (2018). Bir Sorun Olarak Anlamın Anatomisi. Kastamonu Education Journal, 26(6), 1835-1842. https://doi.org/10.24106/kefdergi.2163

10037