Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Lise Müdürlerinin Ders Denetim Görevlerine İlişkin Öğretmen Görüşleri

Yıl 2018, Cilt: 26 Sayı: 6, 2081 - 2090, 15.11.2018
https://doi.org/10.24106/kefdergi.2444

Öz

Araştırmanın amacı lise müdürlerinin
ders denetim görevine ilişkin öğretmen görüşlerini, müdür davranışlarının
öğretmenlerce benimsenme ve müdürlerce sergilenme düzeyleri arasında ve
görüşlerin cinsiyet, mesleki kıdem, branş ve görev yapılan lise türüne göre farklılaşıp
farklılaşmadığını saptamaktır. Araştırma betimsel tarama modelindedir. Örneklem
Kastamonu ilindeki 404 lise öğretmenidir. Veriler araştırmacı tarafından geliştirilen
Likert tipi ölçekle toplanmıştır. Ölçeğin ‘benimseme’ ve ‘gösterme’
boyutlarında anlamlı fark saptanmamış, mesleki kıdeme göreyse iki boyutta da
anlamlı fark bulunmuştur. Branşa göre anlamlı fark bulunmamasına rağmen, görev
yapılan lise türüne göre ‘gösterme’ boyutunda tüm faktörlerde anlamlı fark
saptanmıştır. ‘Benimseme’ ve ‘gösterme’ boyutları karşılaştırıldığında altı
faktörde anlamlı fark bulunmuştur. Çalışmada öğretmenlerin müdürler tarafından
gerçekleştirilen ders denetimlerini önemsedikleri ancak süreçlerde müdür
davranışlarına ilişkin bazı beklentilerinin olduğu sonucuna varılmıştır.
Öğretmenler ders denetimlerinde karar süreçlerine katılımlarının sağlanmasını
ve müdürlerinden daha demokratik bir yaklaşım sergilemeleri yönünde beklenti
içindedirler.

Kaynakça

  • Ayeni, A. J. (2012). Assessment Of Principals’ Supervisory Roles For Quality Assurance In Secondary Schools In Ondo State,Nigeria. World Journal of Education, 2(1), 62-69. Balcı, A. (2015). Sosyal Bilimlerde Araştırma: Yöntem, Teknik Ve İlkeler (11. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Bige, E. F. (2014). İlkokul müdürlerinin ders denetimleri ile ilgili öğretmen görüşleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Adnan Menderes Üniversitesi, Aydın.
  • Büyüköztürk, Ş. (2013). Sosyal Bilimler için Veri Analizi El Kitabı:İstatistik, Araştırma Deseni, SPSS Uygulamaları ve Yorum (18. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Çokluk, Ö., ve Kayrı, M. (2011). Kayıp Değerlere Yaklaşık Değer Atama Yöntemlerinin Ölçme Araçlarının Geçerlik ve Güvenirliği Üzerindeki Etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11 (1), 289-309.
  • Göktaş, A. (2008). İlköğretim okulu müdürlerinin ve ilköğretim müfettişlerinin ders denetimine ilişkin yeterliklerinin sınıf öğretmenlerince değerlendirilmesi (Kırıkkale İl Örneği). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Kırıkkale Üniversitesi, Kırıkkale.
  • Lam, S. (2001). The opinions of Hong Kong educators on classroom observation as a practice of staff development and appraisal. Teaching And Teacher Education, 17 (2) 161-173.
  • Macit, M. (2003). İlköğretim denetmenlerinin denetimler sırasında denetim ilkelerine uyma düzeyleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Özbaş, M. (2002). İlköğretim okulu müdürlerinin sınıf içi etkinliklerin denetiminde yapmaları gereken ve yapmakta oldukları işler konusunda müdür ve öğretmen görüşleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Özmen, F., ve Batmaz, C. (2006). İlköğretim Okul Müdürlerinin Öğretmen Denetimindeki Etkililikleri: Hizmet Yılı Ve Görev Türü Değişkenine Göre Öğretmen Görüşleri. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 2 (2), 102-102.
  • Sharma, S., Yusoff, M., Kannan, S., ve Baba, S. B. (2011). Concerns Of Teachers And Principals On İnstructional Supervision İn Three Asian Countries. International Journal Of Social Science And Humanity, 1 (3), 214-217.
  • Tabachnick, B. G., ve Fidell, L. S. (2007). Using Multivariate Statistics (5. Baskı). New York: HarperCollins.
  • Taylor, F. W. (1911). The Principles of Scientific Management.New York: Harper&Brothers.
  • Taymaz, H. (2012). Eğitim Sisteminde Teftiş: Kavramlar, İlkeler, Yöntemler (9. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Topçu, İ. (2010). Devlet Ve Özel İlköğretim Okullarında Yöneticilerin Öğretimin Denetimi Görevlerini Yerine Getirme Biçimleri. Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 34 (2), 31-39.
  • Ülger, S. (2005). Kara kuvvetleri komutanlığına bağlı askeri liselerde, klinik denetim modeline göre gösterilmesi gereken ve bölüm başkanları tarafından gösterilen davranışlara ilişkin öğretmen görüşleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Yeşil, D. ve Kış, A. (2015). Okul Müdürlerinin Ders Denetimine İlişkin Öğretmen Görüşlerinin İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi. 2(3), 27-45.
  • Yıldırım, G. (2007). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin ders denetimine ilişkin görüşleri (Denizli ili örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Muğla Üniversitesi, Muğla.

The Opinions of High School Teachers About Classroom Observations Carried Out by Principals

Yıl 2018, Cilt: 26 Sayı: 6, 2081 - 2090, 15.11.2018
https://doi.org/10.24106/kefdergi.2444

Öz

This research aims to
determine opinions of high school teachers about principals’ behaviors during classroom
observations, to find out ‘adoption’ level of behaviors by teachers and
‘display’ levels of behaviors by principals and to discover any meaningful differences
between two levels according to variables of gender, seniority, branch of study
and type of school. Descriptive survey model was used. Sample is 404 high
school teachers in
Kastamonu. Data was
collected via Likert-Type scale created by the researcher. According to results,
there are no significant differences for gender, but opinions alter for
seniority in both dimensions. Though there are
no significant differences for the branch of study, significant differences
were found in all factors in ‘display’ dimension for type of high school. When
‘adoption’ and ‘display’ levels are compared, significant differences were
found in all factors. It was found out that teachers attach importance to classroom
observation processes but they have some expectations in terms of the behaviors
demonstrated by principals. First, teachers expect their opinions to be taken
into consideration during decision making phases of observation processes.
Moreover, they expect their principals to demonstrate more democratic behaviors
during observations

Kaynakça

  • Ayeni, A. J. (2012). Assessment Of Principals’ Supervisory Roles For Quality Assurance In Secondary Schools In Ondo State,Nigeria. World Journal of Education, 2(1), 62-69. Balcı, A. (2015). Sosyal Bilimlerde Araştırma: Yöntem, Teknik Ve İlkeler (11. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Bige, E. F. (2014). İlkokul müdürlerinin ders denetimleri ile ilgili öğretmen görüşleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Adnan Menderes Üniversitesi, Aydın.
  • Büyüköztürk, Ş. (2013). Sosyal Bilimler için Veri Analizi El Kitabı:İstatistik, Araştırma Deseni, SPSS Uygulamaları ve Yorum (18. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Çokluk, Ö., ve Kayrı, M. (2011). Kayıp Değerlere Yaklaşık Değer Atama Yöntemlerinin Ölçme Araçlarının Geçerlik ve Güvenirliği Üzerindeki Etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11 (1), 289-309.
  • Göktaş, A. (2008). İlköğretim okulu müdürlerinin ve ilköğretim müfettişlerinin ders denetimine ilişkin yeterliklerinin sınıf öğretmenlerince değerlendirilmesi (Kırıkkale İl Örneği). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Kırıkkale Üniversitesi, Kırıkkale.
  • Lam, S. (2001). The opinions of Hong Kong educators on classroom observation as a practice of staff development and appraisal. Teaching And Teacher Education, 17 (2) 161-173.
  • Macit, M. (2003). İlköğretim denetmenlerinin denetimler sırasında denetim ilkelerine uyma düzeyleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Özbaş, M. (2002). İlköğretim okulu müdürlerinin sınıf içi etkinliklerin denetiminde yapmaları gereken ve yapmakta oldukları işler konusunda müdür ve öğretmen görüşleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Özmen, F., ve Batmaz, C. (2006). İlköğretim Okul Müdürlerinin Öğretmen Denetimindeki Etkililikleri: Hizmet Yılı Ve Görev Türü Değişkenine Göre Öğretmen Görüşleri. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 2 (2), 102-102.
  • Sharma, S., Yusoff, M., Kannan, S., ve Baba, S. B. (2011). Concerns Of Teachers And Principals On İnstructional Supervision İn Three Asian Countries. International Journal Of Social Science And Humanity, 1 (3), 214-217.
  • Tabachnick, B. G., ve Fidell, L. S. (2007). Using Multivariate Statistics (5. Baskı). New York: HarperCollins.
  • Taylor, F. W. (1911). The Principles of Scientific Management.New York: Harper&Brothers.
  • Taymaz, H. (2012). Eğitim Sisteminde Teftiş: Kavramlar, İlkeler, Yöntemler (9. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Topçu, İ. (2010). Devlet Ve Özel İlköğretim Okullarında Yöneticilerin Öğretimin Denetimi Görevlerini Yerine Getirme Biçimleri. Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 34 (2), 31-39.
  • Ülger, S. (2005). Kara kuvvetleri komutanlığına bağlı askeri liselerde, klinik denetim modeline göre gösterilmesi gereken ve bölüm başkanları tarafından gösterilen davranışlara ilişkin öğretmen görüşleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Yeşil, D. ve Kış, A. (2015). Okul Müdürlerinin Ders Denetimine İlişkin Öğretmen Görüşlerinin İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi. 2(3), 27-45.
  • Yıldırım, G. (2007). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin ders denetimine ilişkin görüşleri (Denizli ili örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Muğla Üniversitesi, Muğla.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Derleme Makale
Yazarlar

Ayhan Duykuluoğlu

Yayımlanma Tarihi 15 Kasım 2018
Kabul Tarihi 25 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 26 Sayı: 6

Kaynak Göster

APA Duykuluoğlu, A. (2018). Lise Müdürlerinin Ders Denetim Görevlerine İlişkin Öğretmen Görüşleri. Kastamonu Education Journal, 26(6), 2081-2090. https://doi.org/10.24106/kefdergi.2444