Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Importance in Present-Day Education System of Musâ Kâzım’s Opinions About Ottoman Education And Training

Yıl 2019, Cilt: 27 Sayı: 2, 443 - 452, 15.03.2019
https://doi.org/10.24106/kefdergi.2501

Öz

Musa
Kâzım is the last term Ottoman educators. His work Rehber-i Tedris and Terbiye,
which was taught in teacher training schools and was guide to educators, was
written up by him as a two skins. Its first skin was written up by him in 1894
and second was written up by him in 1897. In his book, the author mentioned
about the characteristicts still protect their validity nowadays. Musa Kâzım
also mentioned about teaching methods in the work some methods which mentioned
by the author also have been developed in time. Until today lots of works have
been made about the subject huge distances have been made. The aim of this
study is to compare understanding of education teaching in which period Musa
Kâzım lived and todays education system to display how much way have been made
in a hundred twenty years.

Kaynakça

  • Bölükbaş, S. (2016). Rehber-i Tedris ve Terbiye Adlı Eserine Göre Musa Kâzım’ın Eğitim ve Öğretim Üzerine Görüşleri (1894-1897). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Kastamonu Üniversitesi, Kastamonu.
  • Buyrukçu, R. (2002). Selim Sabit Efendi’nin Rehnümâ-i Muallimîn'ine Pedagojik Bir Yaklaşım Dini Araştırmalar, 12/4, s. 7-30.
  • Demircioğlu, İ. H. , Tokdemir M. A. (2008). Değerlerin Oluşturulma Sürecinde Tarih Eğitimi: Amaç, İşlev ve İçerik. Değerler Eğitimi Dergisi, 15/6, s. 69-70.
  • Dilek, D. (2005). Sosyal Bilimler Öğretiminde Öğrencilerin Yeteneklerine Dayalı Konu Merkezli (Dursun Dilek) Tekniği. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, S: 18, s. 153-159.
  • Durukoğlu, S. (2001). Süleyman Nesip (Süleyman Paşazade Sami Bey) Hayatı, Edebi Kişiliği, Şiirleri. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Güçlü, M., Şanal M. (2005). Yenileşme Dönemi Eğitimcilerinin Öğretmenlik Mesleğine Bakışları. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, S:18/1, s. 151.
  • Mercin, L. , Alakuş, A. O. (2007). Birey ve Toplum İçin Sanat Eğitiminin Gerekliliği. D.Ü. Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, S: 9, s. 17.
  • Musa Kâzım, (1313). Taşra Maarif Memurlarına Mahsus Rehber-i Tedris ve Terbiye, İkinci Kısım, İstanbul: Kasbar Matbaası.
  • Oruç, Ş. , Kırpık, G. (2006.) Tedrisat Mecmuası’ndan Makaleler Osmanlı’da Modern Öğretim, Strateji, Yöntem ve Teknikleri. Ankara: Fersa Matbaacılık.
  • Selçuk, Z. , Yılmaz, E. D. (2015). Rehber Benim “Dokuz Tip Mizaç Modeli’ne Göre Rehberlik Yaklaşımına Giriş” Ankara: Elma Yayınevi.
  • Şanal, M. (2011). Musa Kâzım Bey’in (1858-1919) Türk Eğitim Tarihindeki Yeri ve Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Görüşleri. Akademik Bakış Dergisi, S: 26, s.1-13.
  • Tuğrul, B. , Duran, E. (2003). Her Çocuk Başarılı Olmak İçin Bir Şansa Sahiptir: Zekanın Çok Boyutluluğu Çoklu Zeka Kuramı. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, S: 24, s.224-233.
  • Yılmaz, M. (2014). Musa Kâzım Efendi’de Eğitim Öğretim ve Medreselerin Islahı. Erzurumlu Şeyhulislam Musa Kâzım Efendi Sempozyumu (22-24 Kasım 2013 Erzurum) , Erzurum, s. 2-22.

Musa Kâzım’ın Osmanlı Eğitim-Öğretimi Üzerine Görüşlerinin Günümüz Eğitim Sistemi Açısından Önemi

Yıl 2019, Cilt: 27 Sayı: 2, 443 - 452, 15.03.2019
https://doi.org/10.24106/kefdergi.2501

Öz

Musa
Kâzım son dönem Osmanlı eğitimcilerinden birisidir. İlk cildini 1894, ikinci
cildini 1897 yılında kaleme aldığı Rehber-i Tedris ve Terbiye adlı eseri,
öğretmen okullarında okutulmuş ve eğitimcilere yol gösterici olmuştur. Yazar, kitabında
öğretmenlerin sahip olması gereken niteliklerden bahsetmiştir. Bu nitelikler
günümüzde de geçerliliğini korumaktadır. Musa Kâzım, eserinde öğretim
yöntemlerine de değinmiştir. Yazarın bahsettiği bazı yöntemler zaman içerisinde
daha da gelişmiştir. Konuyla ilgili günümüze kadar çok sayıda çalışma yapılmış,
bu alanda büyük mesafeler kat edilmiştir. Bu çalışmanın amacı Musa Kâzım’ın
içinde yaşadığı dönemdeki eğitim-öğretim anlayışı ile günümüz eğitim sisteminin
bir karşılaştırmasını yapmak, yüz yirmi yıllık süreç içinde Türk eğitim
sisteminde ne kadar yol kat edildiğini gözler önüne sermektir.

Kaynakça

  • Bölükbaş, S. (2016). Rehber-i Tedris ve Terbiye Adlı Eserine Göre Musa Kâzım’ın Eğitim ve Öğretim Üzerine Görüşleri (1894-1897). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Kastamonu Üniversitesi, Kastamonu.
  • Buyrukçu, R. (2002). Selim Sabit Efendi’nin Rehnümâ-i Muallimîn'ine Pedagojik Bir Yaklaşım Dini Araştırmalar, 12/4, s. 7-30.
  • Demircioğlu, İ. H. , Tokdemir M. A. (2008). Değerlerin Oluşturulma Sürecinde Tarih Eğitimi: Amaç, İşlev ve İçerik. Değerler Eğitimi Dergisi, 15/6, s. 69-70.
  • Dilek, D. (2005). Sosyal Bilimler Öğretiminde Öğrencilerin Yeteneklerine Dayalı Konu Merkezli (Dursun Dilek) Tekniği. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, S: 18, s. 153-159.
  • Durukoğlu, S. (2001). Süleyman Nesip (Süleyman Paşazade Sami Bey) Hayatı, Edebi Kişiliği, Şiirleri. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Güçlü, M., Şanal M. (2005). Yenileşme Dönemi Eğitimcilerinin Öğretmenlik Mesleğine Bakışları. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, S:18/1, s. 151.
  • Mercin, L. , Alakuş, A. O. (2007). Birey ve Toplum İçin Sanat Eğitiminin Gerekliliği. D.Ü. Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, S: 9, s. 17.
  • Musa Kâzım, (1313). Taşra Maarif Memurlarına Mahsus Rehber-i Tedris ve Terbiye, İkinci Kısım, İstanbul: Kasbar Matbaası.
  • Oruç, Ş. , Kırpık, G. (2006.) Tedrisat Mecmuası’ndan Makaleler Osmanlı’da Modern Öğretim, Strateji, Yöntem ve Teknikleri. Ankara: Fersa Matbaacılık.
  • Selçuk, Z. , Yılmaz, E. D. (2015). Rehber Benim “Dokuz Tip Mizaç Modeli’ne Göre Rehberlik Yaklaşımına Giriş” Ankara: Elma Yayınevi.
  • Şanal, M. (2011). Musa Kâzım Bey’in (1858-1919) Türk Eğitim Tarihindeki Yeri ve Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Görüşleri. Akademik Bakış Dergisi, S: 26, s.1-13.
  • Tuğrul, B. , Duran, E. (2003). Her Çocuk Başarılı Olmak İçin Bir Şansa Sahiptir: Zekanın Çok Boyutluluğu Çoklu Zeka Kuramı. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, S: 24, s.224-233.
  • Yılmaz, M. (2014). Musa Kâzım Efendi’de Eğitim Öğretim ve Medreselerin Islahı. Erzurumlu Şeyhulislam Musa Kâzım Efendi Sempozyumu (22-24 Kasım 2013 Erzurum) , Erzurum, s. 2-22.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Derleme Makale
Yazarlar

Seher Bölükbaş 0000-0002-5759-3367

Cevdet Yakupoğlu 0000-0002-9637-6314

Yayımlanma Tarihi 15 Mart 2019
Kabul Tarihi 12 Haziran 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 27 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Bölükbaş, S., & Yakupoğlu, C. (2019). Musa Kâzım’ın Osmanlı Eğitim-Öğretimi Üzerine Görüşlerinin Günümüz Eğitim Sistemi Açısından Önemi. Kastamonu Education Journal, 27(2), 443-452. https://doi.org/10.24106/kefdergi.2501

10037