Bu araştırmanın amacı, okul öncesi öğretmenlerinin mesleki tükenmişlik düzeyleri ile örgütsel sinizm tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Tarama modelindeki bu çalışmanın katılımcılarını, seçkisiz örnekleme yöntemiyle belirlenen 408 okul öncesi öğretmeni oluşturmuştur. Çalışmada, veri toplama araçları olarak Kişisel Bilgi Formu, Maslach Tükenmişlik Envanteri-Eğitimci Formu ve Örgütsel Sinizm Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmanın veri analizin-de bağımsız örneklemler için t testi, Tek Faktörlü ANOVA ve Pearson korelasyon analizi gibi parametrik testler kullanılmıştır. Mesleki tükenmişliğin Duygusal Tükenme boyutu ve duyarsızlaşma boyutu ile örgütsel sinizmin kurumdan uzaklaşma, performansı düşüren etkenler, okula karşı olumsuz tutum, kararların alınmasına katılım boyutları ve sinizm ölçeğinin genel toplamı arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Mesleki tükenmişliğin Kişisel Başarı boyutu ile örgütsel sinizmin kurumdan uzaklaşma, okula karşı olumsuz tutum, kararların alınmasına katılım boyutları ve sinizm ölçeğinin genel toplamı arasında negatif yönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Mesleki tükenmişliğin Kişisel Başarı boyutu ile örgütsel sinizmin performansı düşüren etkenler boyutu arasında ise bir ilişki bulunmamıştır.
okul öncesi dönem okul öncesi öğretmenleri mesleki tükenmişlik örgütsel sinizm tutum
The aim of the present paper is to examine the relationship between preschool teachers’ job-burnout levels and their organizational cynicism. Data for this quantitative study were collected using a survey of 408 current preschool teachers who were selected randomly. In addition to a Demographic Information Form, the data-collection tools included the Maslach Burnout Inventory – Educators Survey (MBI-ES) and the Organizational Cynicism Scale (OCS). Data were analyzed using independent-samples t-test, one-way ANOVA and Pearson’s correlations. The researchers found positive correlation between the “emotional exhaustion”, “depersonalization” sub-dimensions of the MBI-ES and, “alienation from employing organization”, “factors decreasing performance”, “negative attitudes toward school”, “employee participation in decisions” sub-dimensions of the OCS and the OCS as a whole. There was a negative correlation between “personal accomplishment” sub-dimension of the MBI-ES and the entire OCS and its sub-dimensions “alienation from employing organization”, “negative attitudes toward school”, and “employee participation in decisions”. However, there was no correlation between the MBI-ES’ “personal accomplishment” sub-dimension and the OCS’s “factors decreasing performance” sub-dimension.
preschool period preschool teachers job burnout organizational cynicism attitude
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Derleme Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Eylül 2019 |
Kabul Tarihi | 4 Ocak 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 27 Sayı: 5 |