BibTex RIS Kaynak Göster

THE VIEWS OF PRIMARY SCHOOL TEACHERS ABOUT “DEMOCRACY EDUCATION AND SCHOOL COUNCIL PROJECT”

Yıl 2012, Cilt: 20 Sayı: 3, 747 - 766, 01.09.2012

Öz

Ministry of National Education and Turkish Grand National Assembly signed a protocol on the 13th January, 2004 in order to make the implementation of this way of life in educational institutions . This protocol has enabled to implement Democracy Education and School Councils Project. This project has been carried out for primary and secondary schools since 2004- 2005 academic year. In this study, it is aimed to determine the opinions of the teachers working in the primary schools implementing the project of Democracy Education and School Councils as a sample of democratic way of life. This is a descriptie study using scanning model. It is seen that there isn’t an important difference between the sexes of primary school teachers about carrying out and propaganda process of ‘democracy education and school council project’. It is seen that there isn’t an important difference between teachers’ views about Democracy education and school council procect’s propaganda process according to their educational background. It is seen that there isn’t an important difference between teachers’ views about to be carried out the project according to their educational background. And also, there isn’t an important difference between teachers’ views about to be carried out ‘democracy education and school council project’ according to their vocational seniority.

Kaynakça

  • 1. Tourain, A. (2002). Demokrasi Nedir? İstanbul: Liberte Yayınevi.
  • 2. Küçüköncü, Y.H. (2009). Müzik Eğitiminin Demokrasi Eğitimine Etkileri. Kıncal, R. (Editör), 11- 12 June 2009, Internationel Symposium On Democracy Edutacion In Europe Proceedings, (363- 373), Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • 3. Varış, F. (1996). Eğitimde Program Geliştirme Teoriler Teknikler (6. Baskı). Ankara: Alkım Kitapçılık Yayıncılık.
  • 4. Hotaman, D. (2010). Demokratik Eğitim: Demokratik Bir Eğitim Programı. Kuramsal Eğitim Bilim Dergisi, 3 (1), 29- 42.
  • 5. Sayın, P. (2010). Demokrasi Eğitimi ve Okul Meclisleri Projesi’nin Bir İlköğretim Okulunda Demokratik Siyasal Kültür Oluşturma Bağlamında Değerlendirilmesi: Bir Durum İncelemesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi.
  • 6. Uygun, O. (1996). Türkiye’de Demokrasi ve İnsan Hakları. Ankara: Türkiye ve Orta Doğu Amme İdaresi Enstitüsü İnsan Hakları ve Araştırma ve Derleme Merkezi.
  • 7. Gürbüz, G. (2006). İlköğretim 7. ve 8. Sınıflarda Vatandaşlık Bilgisi Dersinde Demokrasi Eğitimi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • 8. Bilhan, S. (1996). Eğitim Sosyolojisi. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları. 764 Salih Zeki GENÇ, Fatih GÜNER Eylül 2012 Cilt:20 No:3 Kastamonu Eğitim Dergisi
  • 9. Atasoy, A. (1997). İlköğretim İkinci Kademede Demokrasi Eğitimi ve İlköğretim İkinci Kademe Öğretmen ve Öğrencilerinin Demokratik Tutum ve Davranışlarının Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • 10. Genç, S. Z. (2006). Demokratik Kazanımların Gerçekleştirilmesinde İlköğretim Öğretmenlerinin Etkililiğinin Değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi, 171, 43- 54.
  • 11. Doğan, İ. (2001). Vatandaşlık, Demokrasi ve İnsan Hakları (2. Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • 12. Yeşil, R. (2002). Okulda ve Ailede İnsan Hakları ve Demokrasi Eğitimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • 13. Özpolat, A. (2004). Demokrasi Eğitimi ve Okul Meclisleri Projesi. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim, 50, 11- 13.
  • 14. Milli Eğitim Bakanlığı (2004). Demokrasi Eğitimi ve Okul Meclisleri Projesi Yönergesi, http://ttkb.meb.gov.tr/okulmeclisleri/yonerge.rar (Erişim Tarihi: 12.02.2011).
  • 15. Gainor, L. (2001). Effective Student Government in The Elemantary School. Education, 94 (2), 129- 131.
  • 16. Doğan, F. (2008). Ankara İli İlköğretim Okulları Yönetici ve Öğretmenlerinin Demokrasi Eğitimi ve Okul Meclisleri Projesi’ne İlişkin Görüşleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi.
  • 17. Yeşil, R. (2009). İlköğretim II. Kademe Sınıf- Şube Rehber Öğretmenlerinin Demokratiklik Profilleri. Kıncal, R. (Editör), International Symposium On Democracy and Democracy Education In Europe Proceedings, (106– 121), 11– 12 June 2009, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • 18. Gürşimşek, I. ve Göregenli, M. (2004). Öğretmen Adayları ve Öğretmenlerde Demokratik Tutumlar, Değerler ve Demokrasiye İlişkin İnançlar. I. Uluslararası Demokrasi Eğitimi Sempozyumu Bildirileri (77- 85). 20–21 Mayıs 2004, Çanakkale: Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Yayınları.
  • 19. Ravitch, D. (1991). Democracy: What İt İs And How To Teach It. Social Studies, 82 (2), 49- 55.
  • 20. Yeşil, R. (2009). İlköğretim II. Kademe Sınıf-Şube Rehber Öğretmenlerinin Demokratiklik Profilleri. Kıncal, R.(Editör), International Symposium On Democracy and Democracy Education In Europe Proceedings, (106- 121), 11- 12 June 2009, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • 21. Tezgel, R. (2008). Yeni İlköğretim Programlarında İnsan Hakları Vatandaşlık ve Kentlilik Eğitimi. Ankara: Araştırma Yayınları.
  • 22. Emir, S. ve Kaya, Z. (2004). Demokrasi Eğitimi ve Okul Meclislerine Yönelik Öğretmen Görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4 (8), 69- 89.
  • 23. Gözübüyük Tamer, M. (2011). Okulların Demokratik ve Katılımcı Öğrenim Ortamlarına Dönüştürülmesi, Milli Eğitim Dergisi, 192, 7- 25.
  • 24. Kıncal, R.Y. ve Uygun, S. (2006). Demokrasi Eğitimi ve Okul Meclisleri Projesinin Değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi, 171, 31- 41.
  • 25. Metin, T. (2006). Demokrasi Eğitimi ve Okul Meclisleri Projesine Öğretmen ve Okul Yöneticilerinin Katılım Düzeyi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kırıkkale Üniversitesi. İlköğretim Öğretmenlerinin Demokrasi Eğitimi ve Okul Meclisleri Projesi ... 765 September 2012 Vol:20 No:3 Kastamonu Education Journal
  • 26. Biçer, B. (2007). Demokrasi Eğitimi ve Okul Meclisleri Projesi İle Öğrencilerde Demokrasi Kültürü Kazanımlarının Ortaöğretim Öğretmenlerince Değerlendirilmesine Yönelik Bir Analiz (Kütahya Örneği). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dumlupınar Üniversitesi.
  • 28. Morera, O. F., Maydeu- Olivares, A., Nygren, T. E., White, R. J., Fernanadez, N. P. ve Skewes, M. C. (2006). Social Problem Solving Predicts Decision Making Styles Among Us Hispanics. Personality And İndividual Differencens, 41 (2), 307- 317.
  • 29. Çalık, D. (2002). İlköğretim Okullarında Demokrasi Eğitimi Üzerine Bir Araştırma (Manisa İli Örneği). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Celal Bayar Üniversitesi.
  • 30. Genç, S. Z., Güner, F., Pala, P. ve Acar Kocaoğlu, G. (2011). İlköğretim Öğrencilerinin ‘Demokrasi Eğitimi ve Okul Meclisleri Projesi’ne Yönelik Görüşlerinin İncelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 192, 26- 42.

İlköğretim Öğretmenlerinin Demokrasi Eğitimi ve Okul Meclisleri Projesi’ne Yönelik Görüşleri Çanakkale İli Örneği

Yıl 2012, Cilt: 20 Sayı: 3, 747 - 766, 01.09.2012

Öz

Demokratik hayat tarzının öğrenim kurumlarında pratiğinin yapılması amacıyla Milli Eğitim Bakanlığı ile Türkiye Büyük Millet Meclisi arasında 13 Ocak 2004’te imzalanan bir protokolle “Demokrasi Eğitimi ve Okul Meclisleri Projesi’’ uygulamaya konmuştur. Demokrasi Eğitimi ve Okul Meclisleri Projesi, 2004- 2005 öğretim yılından beri ülkemizdeki ilk ve ortaöğretim kurumlarında uygulanmaktadır. Bu çalışma, ilköğretim kurumlarında çalışan öğretmenlerin, demokratik yaşam tarzının bir provası niteliğinde olan ve ilköğretim okullarında uygulanan Demokrasi Eğitimi ve Okul Meclisleri Projesi hakkındaki görüşlerini tespit etmeyi amaçlamaktadır. Araştırma, tarama modelinin kullanıldığı betimsel bir çalışmadır. Araştırma bulgularına bakıldığında, ilköğretim öğretmenlerinin “Demokrasi Eğitimi ve Okul Meclisleri Projesi”nin tanıtım sürecine ve projenin yürütülmesine ilişkin görüşleri ile öğretmenlerin cinsiyetleri arasında anlamlı bir farklılık görülmemektedir. Öğretmenlerin “Demokrasi Eğitimi ve Okul Meclisleri Projesi”nin propaganda sürecine ilişkin görüşleri ile öğretmenlerin öğrenim durumları arasında anlamlı farklılık görülmemektedir. Öğretmenlerin projenin yürütülmesine ilişkin görüşleri ile öğretmenlerin öğrenim durumları arasında da anlamlı farklılık görülmemektedir. Ayrıca öğretmenlerin “Demokrasi Eğitimi ve Okul Meclisleri Projesi”nin yürütülmesine ilişkin görüşleri ile öğretmenlerin mesleki kıdemleri arasında anlamlı bir farklılık görülmemektedir

Kaynakça

  • 1. Tourain, A. (2002). Demokrasi Nedir? İstanbul: Liberte Yayınevi.
  • 2. Küçüköncü, Y.H. (2009). Müzik Eğitiminin Demokrasi Eğitimine Etkileri. Kıncal, R. (Editör), 11- 12 June 2009, Internationel Symposium On Democracy Edutacion In Europe Proceedings, (363- 373), Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • 3. Varış, F. (1996). Eğitimde Program Geliştirme Teoriler Teknikler (6. Baskı). Ankara: Alkım Kitapçılık Yayıncılık.
  • 4. Hotaman, D. (2010). Demokratik Eğitim: Demokratik Bir Eğitim Programı. Kuramsal Eğitim Bilim Dergisi, 3 (1), 29- 42.
  • 5. Sayın, P. (2010). Demokrasi Eğitimi ve Okul Meclisleri Projesi’nin Bir İlköğretim Okulunda Demokratik Siyasal Kültür Oluşturma Bağlamında Değerlendirilmesi: Bir Durum İncelemesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi.
  • 6. Uygun, O. (1996). Türkiye’de Demokrasi ve İnsan Hakları. Ankara: Türkiye ve Orta Doğu Amme İdaresi Enstitüsü İnsan Hakları ve Araştırma ve Derleme Merkezi.
  • 7. Gürbüz, G. (2006). İlköğretim 7. ve 8. Sınıflarda Vatandaşlık Bilgisi Dersinde Demokrasi Eğitimi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • 8. Bilhan, S. (1996). Eğitim Sosyolojisi. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları. 764 Salih Zeki GENÇ, Fatih GÜNER Eylül 2012 Cilt:20 No:3 Kastamonu Eğitim Dergisi
  • 9. Atasoy, A. (1997). İlköğretim İkinci Kademede Demokrasi Eğitimi ve İlköğretim İkinci Kademe Öğretmen ve Öğrencilerinin Demokratik Tutum ve Davranışlarının Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • 10. Genç, S. Z. (2006). Demokratik Kazanımların Gerçekleştirilmesinde İlköğretim Öğretmenlerinin Etkililiğinin Değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi, 171, 43- 54.
  • 11. Doğan, İ. (2001). Vatandaşlık, Demokrasi ve İnsan Hakları (2. Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • 12. Yeşil, R. (2002). Okulda ve Ailede İnsan Hakları ve Demokrasi Eğitimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • 13. Özpolat, A. (2004). Demokrasi Eğitimi ve Okul Meclisleri Projesi. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim, 50, 11- 13.
  • 14. Milli Eğitim Bakanlığı (2004). Demokrasi Eğitimi ve Okul Meclisleri Projesi Yönergesi, http://ttkb.meb.gov.tr/okulmeclisleri/yonerge.rar (Erişim Tarihi: 12.02.2011).
  • 15. Gainor, L. (2001). Effective Student Government in The Elemantary School. Education, 94 (2), 129- 131.
  • 16. Doğan, F. (2008). Ankara İli İlköğretim Okulları Yönetici ve Öğretmenlerinin Demokrasi Eğitimi ve Okul Meclisleri Projesi’ne İlişkin Görüşleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi.
  • 17. Yeşil, R. (2009). İlköğretim II. Kademe Sınıf- Şube Rehber Öğretmenlerinin Demokratiklik Profilleri. Kıncal, R. (Editör), International Symposium On Democracy and Democracy Education In Europe Proceedings, (106– 121), 11– 12 June 2009, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • 18. Gürşimşek, I. ve Göregenli, M. (2004). Öğretmen Adayları ve Öğretmenlerde Demokratik Tutumlar, Değerler ve Demokrasiye İlişkin İnançlar. I. Uluslararası Demokrasi Eğitimi Sempozyumu Bildirileri (77- 85). 20–21 Mayıs 2004, Çanakkale: Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Yayınları.
  • 19. Ravitch, D. (1991). Democracy: What İt İs And How To Teach It. Social Studies, 82 (2), 49- 55.
  • 20. Yeşil, R. (2009). İlköğretim II. Kademe Sınıf-Şube Rehber Öğretmenlerinin Demokratiklik Profilleri. Kıncal, R.(Editör), International Symposium On Democracy and Democracy Education In Europe Proceedings, (106- 121), 11- 12 June 2009, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • 21. Tezgel, R. (2008). Yeni İlköğretim Programlarında İnsan Hakları Vatandaşlık ve Kentlilik Eğitimi. Ankara: Araştırma Yayınları.
  • 22. Emir, S. ve Kaya, Z. (2004). Demokrasi Eğitimi ve Okul Meclislerine Yönelik Öğretmen Görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4 (8), 69- 89.
  • 23. Gözübüyük Tamer, M. (2011). Okulların Demokratik ve Katılımcı Öğrenim Ortamlarına Dönüştürülmesi, Milli Eğitim Dergisi, 192, 7- 25.
  • 24. Kıncal, R.Y. ve Uygun, S. (2006). Demokrasi Eğitimi ve Okul Meclisleri Projesinin Değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi, 171, 31- 41.
  • 25. Metin, T. (2006). Demokrasi Eğitimi ve Okul Meclisleri Projesine Öğretmen ve Okul Yöneticilerinin Katılım Düzeyi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kırıkkale Üniversitesi. İlköğretim Öğretmenlerinin Demokrasi Eğitimi ve Okul Meclisleri Projesi ... 765 September 2012 Vol:20 No:3 Kastamonu Education Journal
  • 26. Biçer, B. (2007). Demokrasi Eğitimi ve Okul Meclisleri Projesi İle Öğrencilerde Demokrasi Kültürü Kazanımlarının Ortaöğretim Öğretmenlerince Değerlendirilmesine Yönelik Bir Analiz (Kütahya Örneği). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dumlupınar Üniversitesi.
  • 28. Morera, O. F., Maydeu- Olivares, A., Nygren, T. E., White, R. J., Fernanadez, N. P. ve Skewes, M. C. (2006). Social Problem Solving Predicts Decision Making Styles Among Us Hispanics. Personality And İndividual Differencens, 41 (2), 307- 317.
  • 29. Çalık, D. (2002). İlköğretim Okullarında Demokrasi Eğitimi Üzerine Bir Araştırma (Manisa İli Örneği). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Celal Bayar Üniversitesi.
  • 30. Genç, S. Z., Güner, F., Pala, P. ve Acar Kocaoğlu, G. (2011). İlköğretim Öğrencilerinin ‘Demokrasi Eğitimi ve Okul Meclisleri Projesi’ne Yönelik Görüşlerinin İncelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 192, 26- 42.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Salih Zeki Genç Bu kişi benim

Fatih Güner Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Eylül 2012
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Cilt: 20 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Genç, S. Z., & Güner, F. (2012). İlköğretim Öğretmenlerinin Demokrasi Eğitimi ve Okul Meclisleri Projesi’ne Yönelik Görüşleri Çanakkale İli Örneği. Kastamonu Education Journal, 20(3), 747-766.