BibTex RIS Kaynak Göster

MULTIPLE INTELLIGENCES APPLICATIONS IN RURAL MATHEMATICS EDUCATION

Yıl 2012, Cilt: 20 Sayı: 3, 837 - 848, 01.09.2012

Öz

The purpose of this study was to compare teachers’ opinions about multiple intelligences applications in rural mathematics education and their students’ multiple intelligence areas. Mixed model was used in this descriptive study. Sample of the qualitative study consists of 521 students which were selected from primary schools in the cities in seven geographical regions in the rural Turkey. Work group of the quantitative study consists of 7 mathematics teachers from those primary schools. Data were collected by “Inventory of Multiple Intelligences” and an interview form. Descriptive statistics was used to analyze qualitative data and content analysis was used to analyze quantitative data. According to the results of the study, multiple intelligences which teachers’ most emphasized in mathematics lesson, and students’ most advanced multiple intelligences were parallel. Finally, some suggestions for developing multiple intelligences applications in rural mathematics education were offered.

Kaynakça

  • 1) Kurt, H. (2003). Türkiye’de Köy-Kent Çelişkisi. Siyasal Kitabevi: Ankara.
  • 2) Garan, Ö. (2005). Kırsal Kesimdeki Sınıf Öğretmenlerinin Matematik Öğretiminde Karşılaştıkları Sorunlar, Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi 846 Serap ÇALIŞKAN, Kürşat YENİLMEZ Eylül 2012 Cilt:20 No:3 Kastamonu Eğitim Dergisi
  • 3) Çiftci, A., Ergün, M., Ural, O. Turan, S., Taş, A., Şama, E., Şeren, M., Taşdemir, M., Taş, S., Gelişli, Y., Çeliköz, N., Büyükalan, S. (2003). Öğretmenlik Mesleğine Giriş. Ankara: Feryal Matbaacılık.
  • 4) Tüken, G. (2010). Kentlerde ve Kırsal Kesimde Öğrenim Gören Öğrencilerin Bilimsel Epistemolojik İnançlarının Belirlenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi
  • 5) Baykul, Y. (1999). İlköğretim Birinci Kademede Matematik Öğretimi. İstanbul: MEB.
  • 6) Demirel, Y. (2007). Okulöncesi Eğitim ve Kırsalda Yaşayan Çocuklar. http://www.ankaraenstitusu.org
  • 7) MEB (2005) İlköğretim Matematik Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu (1-5. Sınıflar için). Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • 8) Baki, A. (2006). Kuramdan Uygulamaya Matematik Eğitimi. Trabzon: Derya Kitabevi.
  • 9) Azar, A., Presley, A. İ., Baklaya, Ö. (2006). Çoklu Zeka Kuramına Dayalı Öğretimin Öğrencilerin Başarı, Tutum, Hatırlama ve Bilişsel Süreç Tutumlarına Etkisi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 45-54.
  • 10) Baki A, Gürbüz R, Ünal S, Atasoy E. (2009). Çoklu Zekâ Kuramına Dayalı Etkinliklerin Kavramsal Öğrenmeye Etkisi: Tam Sayılarda Dört İşlem Örneği, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2), 237-259 11) Çiftçi, Ş.K. (2010). Kırsal Bölgelerdeki Matematik Eğitimi Sorunları: Öğretmen ve Öğrenciler Açısından Bir Değerlendirme Çalışması, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi
  • 12) Kaplan, M. (2010). Kırsalda Fen ve Teknoloji Dersi Öğrenme Ortamlarının Yapılandırmacı Öğrenme Açısından Değerlendirilmesi, Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi
  • 13) Coşkungönüllü, R. (1998). Çoklu Zeka Kuramının 5. Sınıf Öğrencilerinin Matematik Erişisine Etkisi, Yüksek lisans tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • 14) Demirel, Ö., Şahinel, S. (1999). Çoklu Zeka Kuramı ve Düşünme Becerileri ile İlköğretim 4. Sınıf Türkçe Dersinde Dil Becerilerinin Geliştirilmesi, Dil Dergisi, 80, 19–31.
  • 15) Bednar, J., Coughlin, J., Evans, E., Sievers, T. (2002). Improving Student Motivation in Mathematics Through Taching to the Multiple Intelligences, Dissertation, ERIC: ED466408, 98 p.
  • 16) Köroğlu, H., Yeşildere, S. (2004). İlköğretim Yedinci Sınıf Matematik Dersi Tamsayılar Ünitesinde Çoklu Zeka Teorisi Tabanlı Öğretimin Öğrenci Başarısına Etkisi, Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 24-41.
  • 17) Yıldırım, K., Tarım, K., İflazoğlu, A. (2005). Çoklu Zekâ Kuramı Destekli Kubaşık Öğrenme Yönteminin Matematik Dersindeki Akademik Başarıya ve Kalıcılığa Etkisi, Eğitimde Kuram ve Uygulama, 2 (2), 81-96.
  • 18) Hoerr, T. (2006). Learning Strategies, www.newhorizons.org/strategies/mi/hoerr2.htm, (Erişim tarihi: 06.07.2011).
  • 19) Yıldırım, K. (2006). Çoklu Zeka Kuramı Destekli Kubaşık Öğrenme Yönteminin İlköğretim 5. Sınıf Öğrencilerinin Matematik Dersindeki Akademik Başarı, Benlik Saygısı ve Kalıcılığa Etkisi, Yüksek lisans tezi, Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • 20) Yenilmez, K., Bozkurt E. (2006). Matematik Eğitiminde Çoklu Zeka Kuramına Yönelik Öğretmen Düşünceleri, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12, 90-103.
  • 21) Gündeşli, F. (2006). Çoklu Zeka Kuramı ve İlköğretim Kurumlarının Yönetim Yapısına Potansiyel Etkileri, Yüksek lisans tezi, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Kırsalda Matematik Eğitiminde Çoklu Zeka Uygulamaları ... 847 September 2012 Vol:20 No:3 Kastamonu Education Journal
  • 22) Başaran, I. (2004). Etkili Öğrenme ve Çoklu Zeka Kuramı: Bir İnceleme, Ege Eğitim Dergisi, 5(1), 5–12.
  • 23) Tarman, S. (1999). Program Geliştirme Sürecinde Çoklu Zeka Kuramı’nın Yeri, Yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • 24) Bozkurt, E., Yenilmez, K. (2008). Altıncı Sınıf Matematik Öğretim Programında Çoklu Zeka Kuramına Dayalı Öğrenme Yönteminin Uygulanma Düzeyine İlişkin Öğretmen Görüşleri, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16, 90-100
  • 25) Yıldırım, A., Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları
  • 26) Özden, Y. (1997). Öğrenme ve Öğretme. Ankara: PegemA Yayıncılık

Kırsalda Matematik Eğitiminde Çoklu Zeka Uygulamaları

Yıl 2012, Cilt: 20 Sayı: 3, 837 - 848, 01.09.2012

Öz

Bu araştırmanın amacı, kırsalda matematik eğitiminde çoklu zeka uygulamalarına yönelik öğretmen görüşleri ile öğrencilerin çoklu zeka alanlarını karşılaştırmaktır. Araştırma yöntemi betimsel olup nicel ve nitel araştırma yöntemlerinin bir arada değerlendirildiği karma model kullanılmıştır. Nicel bölümün evrenini Türkiye genelinde kırsalda öğrenim gören ilköğretim öğrencileri oluştururken, örneklemi tabakalı örnekleme yöntemiyle yedi coğrafi bölgeden seçilen illerin kırsalında öğrenim gören 521 öğrenci oluşturmaktadır. Nitel bölümün çalışma grubunu ise örneklemi oluşturan öğrencileri okutan 7 matematik öğretmeni oluşturmaktadır. Verilerin toplanması aşamasında öğrencilerin zeka alanlarının gelişmişlik düzeylerini belirlemek amacıyla “Çoklu Zeka Envanteri” kullanılmıştır. Öğretmen görüşlerini ortaya çıkarmak amacıyla araştırmacılar tarafından hazırlanan görüşme formu kullanılmıştır. Toplanan verilerin analizinde nicel veriler için betimsel istatistikten, nitel veriler için ise içerik analizinden yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda öğretmenlerin derslerde en çok üzerinde durduğu zeka alanları ile öğrencilerin gelişmiş zeka alanlarının genel olarak paralellik gösterdiği belirlenmiştir. Elde edilen bulgular ışığında kırsalda matematik eğitiminde çoklu zeka uygulamalarının geliştirilmesine yönelik öneriler sunulmuştur.

Kaynakça

  • 1) Kurt, H. (2003). Türkiye’de Köy-Kent Çelişkisi. Siyasal Kitabevi: Ankara.
  • 2) Garan, Ö. (2005). Kırsal Kesimdeki Sınıf Öğretmenlerinin Matematik Öğretiminde Karşılaştıkları Sorunlar, Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi 846 Serap ÇALIŞKAN, Kürşat YENİLMEZ Eylül 2012 Cilt:20 No:3 Kastamonu Eğitim Dergisi
  • 3) Çiftci, A., Ergün, M., Ural, O. Turan, S., Taş, A., Şama, E., Şeren, M., Taşdemir, M., Taş, S., Gelişli, Y., Çeliköz, N., Büyükalan, S. (2003). Öğretmenlik Mesleğine Giriş. Ankara: Feryal Matbaacılık.
  • 4) Tüken, G. (2010). Kentlerde ve Kırsal Kesimde Öğrenim Gören Öğrencilerin Bilimsel Epistemolojik İnançlarının Belirlenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi
  • 5) Baykul, Y. (1999). İlköğretim Birinci Kademede Matematik Öğretimi. İstanbul: MEB.
  • 6) Demirel, Y. (2007). Okulöncesi Eğitim ve Kırsalda Yaşayan Çocuklar. http://www.ankaraenstitusu.org
  • 7) MEB (2005) İlköğretim Matematik Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu (1-5. Sınıflar için). Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • 8) Baki, A. (2006). Kuramdan Uygulamaya Matematik Eğitimi. Trabzon: Derya Kitabevi.
  • 9) Azar, A., Presley, A. İ., Baklaya, Ö. (2006). Çoklu Zeka Kuramına Dayalı Öğretimin Öğrencilerin Başarı, Tutum, Hatırlama ve Bilişsel Süreç Tutumlarına Etkisi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 45-54.
  • 10) Baki A, Gürbüz R, Ünal S, Atasoy E. (2009). Çoklu Zekâ Kuramına Dayalı Etkinliklerin Kavramsal Öğrenmeye Etkisi: Tam Sayılarda Dört İşlem Örneği, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2), 237-259 11) Çiftçi, Ş.K. (2010). Kırsal Bölgelerdeki Matematik Eğitimi Sorunları: Öğretmen ve Öğrenciler Açısından Bir Değerlendirme Çalışması, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi
  • 12) Kaplan, M. (2010). Kırsalda Fen ve Teknoloji Dersi Öğrenme Ortamlarının Yapılandırmacı Öğrenme Açısından Değerlendirilmesi, Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi
  • 13) Coşkungönüllü, R. (1998). Çoklu Zeka Kuramının 5. Sınıf Öğrencilerinin Matematik Erişisine Etkisi, Yüksek lisans tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • 14) Demirel, Ö., Şahinel, S. (1999). Çoklu Zeka Kuramı ve Düşünme Becerileri ile İlköğretim 4. Sınıf Türkçe Dersinde Dil Becerilerinin Geliştirilmesi, Dil Dergisi, 80, 19–31.
  • 15) Bednar, J., Coughlin, J., Evans, E., Sievers, T. (2002). Improving Student Motivation in Mathematics Through Taching to the Multiple Intelligences, Dissertation, ERIC: ED466408, 98 p.
  • 16) Köroğlu, H., Yeşildere, S. (2004). İlköğretim Yedinci Sınıf Matematik Dersi Tamsayılar Ünitesinde Çoklu Zeka Teorisi Tabanlı Öğretimin Öğrenci Başarısına Etkisi, Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 24-41.
  • 17) Yıldırım, K., Tarım, K., İflazoğlu, A. (2005). Çoklu Zekâ Kuramı Destekli Kubaşık Öğrenme Yönteminin Matematik Dersindeki Akademik Başarıya ve Kalıcılığa Etkisi, Eğitimde Kuram ve Uygulama, 2 (2), 81-96.
  • 18) Hoerr, T. (2006). Learning Strategies, www.newhorizons.org/strategies/mi/hoerr2.htm, (Erişim tarihi: 06.07.2011).
  • 19) Yıldırım, K. (2006). Çoklu Zeka Kuramı Destekli Kubaşık Öğrenme Yönteminin İlköğretim 5. Sınıf Öğrencilerinin Matematik Dersindeki Akademik Başarı, Benlik Saygısı ve Kalıcılığa Etkisi, Yüksek lisans tezi, Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • 20) Yenilmez, K., Bozkurt E. (2006). Matematik Eğitiminde Çoklu Zeka Kuramına Yönelik Öğretmen Düşünceleri, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12, 90-103.
  • 21) Gündeşli, F. (2006). Çoklu Zeka Kuramı ve İlköğretim Kurumlarının Yönetim Yapısına Potansiyel Etkileri, Yüksek lisans tezi, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Kırsalda Matematik Eğitiminde Çoklu Zeka Uygulamaları ... 847 September 2012 Vol:20 No:3 Kastamonu Education Journal
  • 22) Başaran, I. (2004). Etkili Öğrenme ve Çoklu Zeka Kuramı: Bir İnceleme, Ege Eğitim Dergisi, 5(1), 5–12.
  • 23) Tarman, S. (1999). Program Geliştirme Sürecinde Çoklu Zeka Kuramı’nın Yeri, Yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • 24) Bozkurt, E., Yenilmez, K. (2008). Altıncı Sınıf Matematik Öğretim Programında Çoklu Zeka Kuramına Dayalı Öğrenme Yönteminin Uygulanma Düzeyine İlişkin Öğretmen Görüşleri, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16, 90-100
  • 25) Yıldırım, A., Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları
  • 26) Özden, Y. (1997). Öğrenme ve Öğretme. Ankara: PegemA Yayıncılık
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Serap Çalışkan Bu kişi benim

Kürşat Yenilmez Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Eylül 2012
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Cilt: 20 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Çalışkan, S., & Yenilmez, K. (2012). Kırsalda Matematik Eğitiminde Çoklu Zeka Uygulamaları. Kastamonu Education Journal, 20(3), 837-848.