BibTex RIS Kaynak Göster

EXAMINATION OF THE IMAGES ON THE SCHOOL WALLS IN VIEW OF THE HISTORY TEACHING

Yıl 2012, Cilt: 20 Sayı: 3, 999 - 1016, 01.09.2012

Öz

This study aims to examine the visual materials on the school walls in view of history teaching and the views of students on these materials. In this frame, the visual materials on the walls of 25 schools were examined and a focus group interview was done with six groups of secondary school students. As a result it has been determined that there were averages of 19 different visual teaching in each school and most of them were the portrait images of Ottoman history. Students stated that the pictures are important; yet, they are not useful and attractive enough. The students stated that the pictures which attract attention portray a particular event in a realistic and artistic ways should be displayed on the school walls. It is suggested that the affectivity of visual materials placed on school walls for teaching history depends on portrait of historical evidence, attractive and thought provoking features.

Kaynakça

  • 1. Demircioğlu, İ. H., (2008). Türkiye’de Vatandaşlık Eğitimi Aktif Vatandaşlık Eğitimini Desteklemekte midir? Türk Tarih Öğretmenlerinin Görüşleri, (Edit. M. Safran D. Dilek), 21. Yüzyılda Kimlik Vatandaşlık ve Tarih Eğitimi, İstanbul, 54-60
  • 2. Safran, M. (2010). Tarih nerededir? Tarih Nasıl Öğretilir? Tarih Öğretmeleri İçin Özel Öğretim Yöntemleri. İstanbul: Yeni İnsan.
  • 3. Demircioğlu, İ. H. (2007). Tarih Öğretiminde Öğrenci Merkezli Yaklaşımlar. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • 4. Göksel Ö. L., (1958), Tarihi Çocuklarımıza Nasıl Öğretelim, Aydın.
  • 5. MEB Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı (2009). Ortaöğretim 11.Sınıf Tarih Dersi Öğretim Programı.
  • 6. MEB. Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığının 15.9.1982 gün ve 1982/128 sayılı Genelgesi
  • 7. Ayva, Ö., (2010) Sosyal Bilgiler Dersi Öğrenme Öğretme Süreci İle İlgili Öğrenci Görüşleri, International Conference on New Trends in Education and Their Implications, 11-13 November, 2010 Antalya-Turkey.
  • 8. Güler, İ. (2005). Tarihin Toplumdaki İşlevi ve Öğretimi, İstanbul, Elif Kitapevi.
  • 9. Ulusoy, K.,(2009) Sosyal Bilgiler Dersinde Tarih ve Coğrafya Konuları Öğrenirken Öğretmenlerin Materyal Kullanma Durumları, Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi Cilt 10, Sayı 2, Ağustos 2009 Sayfa 85-99. 1014 Mehmet Suat BAL, Süleyman YİĞİTTİR Eylül 2012 Cilt:20 No:3 Kastamonu Eğitim Dergisi
  • 10. Dilek, D. (2009). Geçmişi İmgelerle Yeniden Kurmak: İlköğretim Düzeyinde Tarihsel İmgelem Becerilerinin Kullanımı Üzerine İkonografik Bir Analiz. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 9(2), 3-58.
  • 11. Şimşek, A., (2003). Tarih Öğretiminde Görsel Materyal Kullanımı, GÜ Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 4 (1), 141–155.
  • 12. Stradling, R. (2003). 20. Yüzyıl Avrupa Tarihi Nasıl Öğretilmeli, Trk. trc. Ayfer Ünal. İstanbul: Tarih Vakfı.
  • 13. Paykoç, F., Özer, B. (1991), Tarih Öğretimi, Eskişehir, AÜ Yay.
  • 14. Yaşar, O., (2004). İlköğretim Sosyal Bilgiler Derslerinde Görsel Materyal Kullanımı İle Coğrafya Konularının Eğitim ve Öğretimi. Milli Eğitim Dergisi, Sayı 163.
  • 15. Akbaba, B. (2005). Tarih Öğretiminde Fotoğraf Kullanımı, Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültes Dergisi, 6 (1) 185-197.
  • 16. Ormond, B., 2011, Enabling Students to Read Historical Images: The Value of the ThreeLevel Guide for Historical Inquiry, The History Teacher 44 (2) 179-190).
  • 17. Aslan, E., (2008). Tarih Öğretiminde Fotoğraf Kullanımı, DEÜ Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 24: 82-91.
  • 18. Köstüklü, N. (2006). Sosyal Bilimler ve Tarih Öğretimi. Konya: Sebat Ofset.
  • 19. Erdem, M., (2005).Tarih Öğretiminde Yardımcı metinler: Sınıftaki karikatürler, DEÜ, Buca Eğt. Fak. Dergisi, 18: 131-140
  • 20. Akengin H., İbrahimoğlu, Z., (2010). Sosyal Bilgiler Dersinde Karikatür Kullanımının Öğrencilerin Akademik Başarısına ve Derse İlişkin Görüşlerine Etkisi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29 (2), 1-19.
  • 21. Uluçay, Ç. (1958), Çevre İncelemeleri Tarih Öğretimi, İstanbul, Yeni Matbaa.
  • 22. Uzuner, S., Aktaş, E., Albayrak L., (2010), Türkçe 6, 7 ve 8. Sınıf Ders Kitaplarının Görseller (İllüstrasyonlar) Açısından Değerlendirilmesi, Tübar, XXVII-Bahar/S. S.723.
  • 23. Yazıcı, K. (2006). Sosyal Bilgilerde Kullanılan Görsel Araçlar: Haritalar-Küreler, Resimler, Tablolar ve Grafikler; SÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15, 651-662.
  • 24. Baymur, F., (1949). Tarih Öğretimi, İstanbul, İnkılâp Kitapevi.
  • 25. Nichol, J., Görsel İmgeler aracılığı İle Kimlik Oluşturma, Hafıza Kimlik, Aidiyet: Tarih Kültür ve Yorumlayıcı Çevreler, Editörler, M. Safran D. Dilek, 21. Yüzyılda Kimlik Vatandaşlık ve Tarih Eğitimi, İstanbul, 238-240
  • 26. Demirel, M., & Turan, İ. (2009). Karşılaştırmalı Lise Tarih Proğramları. M. Demirel, & İ. Turan içinde, Tarih Öğretim Yöntemleri (s. 90-11). Ankara: Nobel Yayın.
  • 27. Otten, E.H. (2000). Character Education, ERIC Clearinghouse for Social Studies/Social Science Education. ERIC Identifier:ED444932. http://www. hi-ho.ne.jp/taku77/refer/444932.htm, (26/04/2005 tarihinde ulaşılmıştır.)
  • 28. Sanchez, T.R.(1998). Using Stories About Heroes to Teach Values. ERİC Digest Clearing house for Social Studies. http://www.eric.ed.gov/ERICDocs/data/ericdocs2sql/ content_storage_01/0000019b/80/16/f7/82.pdf (25/12/2005 tarihinde ulaşılmıştır.)
  • 29. Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • 30. Kaya, R., Demirel M., (2008) Lise 3. Sınıf Öğrencilerinin Tarih Derslerindeki İlgi Alanları Okul Duvarlarındaki Görsellerin Tarih Öğretimi Açısından İncelenmesi ... 1015 September 2012 Vol:20 No:3 Kastamonu Education Journal (Erzurum Örneği), Atatürk Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt 11, Sayı 1.
  • 31. Demircioğlu, E., (2011). Tarih Öğretmenlerinin Dokuzuncu Sınıf Tarih Ders Kitabındaki Görseller Hakkındaki Görüşleri, KTÜ Sos. Bil. Enst. YL Tez, Trabzon.
  • 32. Marcketti, B. S. (2011). Effective Learning Strategies in the History of Dress, The History Teacher 44 (4) 547-568.
  • 33. Erdoğan, N., (2007) İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersi Tarih Konularının Öğretiminde Resimlendirilmiş Öykülerin Tarihsel Düşünme Becerilerinin Gelişimine Etkisi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yl Tez, İstanbul.
  • 34. MEB. (2005). İlköğretim sosyal bilgiler dersi 4–5. sınıflar öğretim programı (taslak basım). Ankara: MEB Yay.
  • 35. Büyüköztürk, Ş., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., Demirel, F. ve Kılıç, E. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem A Yay. s.256.

Okul Duvarlarındaki Görsellerin Tarih Öğretimi Açısından İncelenmesi

Yıl 2012, Cilt: 20 Sayı: 3, 999 - 1016, 01.09.2012

Öz

Bu çalışma, tarih öğretimine yönelik okul duvarlarında yer alan görsel materyalleri ve bu materyaller hakkındaki öğrenci görüşlerini incelemeyi amaçlamaktadır. Bu kapsamda 25 okul duvarında bulunan görsel materyaller incelenmiş ve altı grup ortaöğretim öğrencisi ile odak grup görüşmesi yapılmıştır. Sonuçta okullarda ortalama 19 farklı görsel ögenin olduğu, bunların çoğunlukla Osmanlı tarihini konu alan portre resimler olduğu tespit edilmiştir. Öğrenciler söz konusu resimlerin önemli olduğunu ancak yeterince dikkat çekici ve faydalı olmadıklarını belirtmişlerdir. Öğrenciler dikkat çekici, belirli bir olayı canlandıran, gerçekçi ve sanatsal resimlerin asılması gerektiğini belirtmişlerdir. Okul duvarlarına asılan tarih öğretimine yönelik görsel materyallerin, tarihsel kanıt niteliği taşıyan, öğrenciyi düşündüren ve dikkat çekici özelliklere sahip resimler olması önerilebilir.

Kaynakça

  • 1. Demircioğlu, İ. H., (2008). Türkiye’de Vatandaşlık Eğitimi Aktif Vatandaşlık Eğitimini Desteklemekte midir? Türk Tarih Öğretmenlerinin Görüşleri, (Edit. M. Safran D. Dilek), 21. Yüzyılda Kimlik Vatandaşlık ve Tarih Eğitimi, İstanbul, 54-60
  • 2. Safran, M. (2010). Tarih nerededir? Tarih Nasıl Öğretilir? Tarih Öğretmeleri İçin Özel Öğretim Yöntemleri. İstanbul: Yeni İnsan.
  • 3. Demircioğlu, İ. H. (2007). Tarih Öğretiminde Öğrenci Merkezli Yaklaşımlar. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • 4. Göksel Ö. L., (1958), Tarihi Çocuklarımıza Nasıl Öğretelim, Aydın.
  • 5. MEB Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı (2009). Ortaöğretim 11.Sınıf Tarih Dersi Öğretim Programı.
  • 6. MEB. Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığının 15.9.1982 gün ve 1982/128 sayılı Genelgesi
  • 7. Ayva, Ö., (2010) Sosyal Bilgiler Dersi Öğrenme Öğretme Süreci İle İlgili Öğrenci Görüşleri, International Conference on New Trends in Education and Their Implications, 11-13 November, 2010 Antalya-Turkey.
  • 8. Güler, İ. (2005). Tarihin Toplumdaki İşlevi ve Öğretimi, İstanbul, Elif Kitapevi.
  • 9. Ulusoy, K.,(2009) Sosyal Bilgiler Dersinde Tarih ve Coğrafya Konuları Öğrenirken Öğretmenlerin Materyal Kullanma Durumları, Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi Cilt 10, Sayı 2, Ağustos 2009 Sayfa 85-99. 1014 Mehmet Suat BAL, Süleyman YİĞİTTİR Eylül 2012 Cilt:20 No:3 Kastamonu Eğitim Dergisi
  • 10. Dilek, D. (2009). Geçmişi İmgelerle Yeniden Kurmak: İlköğretim Düzeyinde Tarihsel İmgelem Becerilerinin Kullanımı Üzerine İkonografik Bir Analiz. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 9(2), 3-58.
  • 11. Şimşek, A., (2003). Tarih Öğretiminde Görsel Materyal Kullanımı, GÜ Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 4 (1), 141–155.
  • 12. Stradling, R. (2003). 20. Yüzyıl Avrupa Tarihi Nasıl Öğretilmeli, Trk. trc. Ayfer Ünal. İstanbul: Tarih Vakfı.
  • 13. Paykoç, F., Özer, B. (1991), Tarih Öğretimi, Eskişehir, AÜ Yay.
  • 14. Yaşar, O., (2004). İlköğretim Sosyal Bilgiler Derslerinde Görsel Materyal Kullanımı İle Coğrafya Konularının Eğitim ve Öğretimi. Milli Eğitim Dergisi, Sayı 163.
  • 15. Akbaba, B. (2005). Tarih Öğretiminde Fotoğraf Kullanımı, Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültes Dergisi, 6 (1) 185-197.
  • 16. Ormond, B., 2011, Enabling Students to Read Historical Images: The Value of the ThreeLevel Guide for Historical Inquiry, The History Teacher 44 (2) 179-190).
  • 17. Aslan, E., (2008). Tarih Öğretiminde Fotoğraf Kullanımı, DEÜ Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 24: 82-91.
  • 18. Köstüklü, N. (2006). Sosyal Bilimler ve Tarih Öğretimi. Konya: Sebat Ofset.
  • 19. Erdem, M., (2005).Tarih Öğretiminde Yardımcı metinler: Sınıftaki karikatürler, DEÜ, Buca Eğt. Fak. Dergisi, 18: 131-140
  • 20. Akengin H., İbrahimoğlu, Z., (2010). Sosyal Bilgiler Dersinde Karikatür Kullanımının Öğrencilerin Akademik Başarısına ve Derse İlişkin Görüşlerine Etkisi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29 (2), 1-19.
  • 21. Uluçay, Ç. (1958), Çevre İncelemeleri Tarih Öğretimi, İstanbul, Yeni Matbaa.
  • 22. Uzuner, S., Aktaş, E., Albayrak L., (2010), Türkçe 6, 7 ve 8. Sınıf Ders Kitaplarının Görseller (İllüstrasyonlar) Açısından Değerlendirilmesi, Tübar, XXVII-Bahar/S. S.723.
  • 23. Yazıcı, K. (2006). Sosyal Bilgilerde Kullanılan Görsel Araçlar: Haritalar-Küreler, Resimler, Tablolar ve Grafikler; SÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15, 651-662.
  • 24. Baymur, F., (1949). Tarih Öğretimi, İstanbul, İnkılâp Kitapevi.
  • 25. Nichol, J., Görsel İmgeler aracılığı İle Kimlik Oluşturma, Hafıza Kimlik, Aidiyet: Tarih Kültür ve Yorumlayıcı Çevreler, Editörler, M. Safran D. Dilek, 21. Yüzyılda Kimlik Vatandaşlık ve Tarih Eğitimi, İstanbul, 238-240
  • 26. Demirel, M., & Turan, İ. (2009). Karşılaştırmalı Lise Tarih Proğramları. M. Demirel, & İ. Turan içinde, Tarih Öğretim Yöntemleri (s. 90-11). Ankara: Nobel Yayın.
  • 27. Otten, E.H. (2000). Character Education, ERIC Clearinghouse for Social Studies/Social Science Education. ERIC Identifier:ED444932. http://www. hi-ho.ne.jp/taku77/refer/444932.htm, (26/04/2005 tarihinde ulaşılmıştır.)
  • 28. Sanchez, T.R.(1998). Using Stories About Heroes to Teach Values. ERİC Digest Clearing house for Social Studies. http://www.eric.ed.gov/ERICDocs/data/ericdocs2sql/ content_storage_01/0000019b/80/16/f7/82.pdf (25/12/2005 tarihinde ulaşılmıştır.)
  • 29. Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • 30. Kaya, R., Demirel M., (2008) Lise 3. Sınıf Öğrencilerinin Tarih Derslerindeki İlgi Alanları Okul Duvarlarındaki Görsellerin Tarih Öğretimi Açısından İncelenmesi ... 1015 September 2012 Vol:20 No:3 Kastamonu Education Journal (Erzurum Örneği), Atatürk Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt 11, Sayı 1.
  • 31. Demircioğlu, E., (2011). Tarih Öğretmenlerinin Dokuzuncu Sınıf Tarih Ders Kitabındaki Görseller Hakkındaki Görüşleri, KTÜ Sos. Bil. Enst. YL Tez, Trabzon.
  • 32. Marcketti, B. S. (2011). Effective Learning Strategies in the History of Dress, The History Teacher 44 (4) 547-568.
  • 33. Erdoğan, N., (2007) İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersi Tarih Konularının Öğretiminde Resimlendirilmiş Öykülerin Tarihsel Düşünme Becerilerinin Gelişimine Etkisi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yl Tez, İstanbul.
  • 34. MEB. (2005). İlköğretim sosyal bilgiler dersi 4–5. sınıflar öğretim programı (taslak basım). Ankara: MEB Yay.
  • 35. Büyüköztürk, Ş., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., Demirel, F. ve Kılıç, E. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem A Yay. s.256.
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Mehmet Suat Bal Bu kişi benim

Süleyman Yiğittir Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Eylül 2012
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Cilt: 20 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Bal, M. S., & Yiğittir, S. (2012). Okul Duvarlarındaki Görsellerin Tarih Öğretimi Açısından İncelenmesi. Kastamonu Education Journal, 20(3), 999-1016.