BibTex RIS Kaynak Göster

THE RELATIONSHIP OF THE PERCEPTION OF PRIMARY EDUCATION STUDENTS’ MOTHER–FATHER ATTITUDE ON THEIR VENTURESOMENESS AND THE FEAR OF NEGATİVE EVALUATION DEGREES.

Yıl 2011, Cilt: 19 Sayı: 1, 51 - 72, 01.01.2011

Öz

The objective of this study is the comparison of state or private primary school 3th, 4th and 5th grade students’ venturesomeness and the fear of negative evaluation degrees in the way of how they understand their mother – father attitudes. The sampling of this study was constituted from 99 students who are still studying at a private school and 116 students who are still studying at two different state schools. The form, which was created by Perris and his friends 1980 and which includes 23 questions and three sub-scales named by Arrindel 1999 as rejection, emotional warmth and excessive conservatism was applied to the sampling group to evaluate mother - father attitudes perceiving. Venturesomeness was evaluated with Venturesomeness Inventory which has 45 questions and was created by Topukçu 1982 . The fear of negative evaluation was evaluated with “Fear of Negative Evaluation Scale” that has 30 questions and validity and reliability of which was done by Erkan 2002 . The data was analyzed through the SPSS 11.0 statistical program. Within this study, T-Test was used for mutual comparisons and “One-way Variance Analysis ANOVA ” was used for multiple comparisons and “PostHoc Tukey” test was used to determine which groups were the reason of differentiations occurring among the groups. At the end of the study, it was found that type of the school affects venturesomeness points significantly and it was also found that mother - father attitude sub –scales rejection, emotional warmth and excessive conservatism are caused an intergroup differentiation in some variables sex, type of school, educational background, employment status of the mother, occupation of the father, the number of the kids in the family in favor of private school students.

Kaynakça

  • 1. Arı, R.,(1989), “Üniversite öğrencilerinin baskın ben durumları ile bazı özlük niteliklerinin, ben durumlarına, atılganlık ve uyum düzeylerine etkisi”, , Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, Ankara.
  • 2. Bal,E., (2006), “İlköğretim öğrencilerinin benlik kaygıları ile atılganlık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi”, Marmara Üniversitesi,Sınıf Öğretmenliği Ana Bilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • 3. Cüceloğlu, D.,(1998), İnsan ve Davranışı- Psikolojinin Temel Kavramları, Remzi Yayınevi, 8. Baskı, İstanbul.
  • 4. Çam, O. (1996). “Hemşirelik Yüksek Okulu öğrencilerinde psikodrama grup çalışması ile girişkenlik düzeyi arasındaki ilişkinin incelenmesi” Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi, Mayıs-Ağustos,12:2, 1-9.
  • 5. Dornbusch,S.,M., Ritter, P.L., Leiderman, P., Roberts, D.&Chen,H., (1990), “Family decision making and academic performance in diverse high school population”, Journal of Adolescent Research, 5,143-160.
  • 6. Durmuş,R., (2006), “3-6 yaş arası çocuğu olan ebeveynlerin kişilik özellikleri ile annebaba tutumlarının bazı değişkenlere göre incelenmesi”, Marmara Üniversitesi, eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • 7. Erkan, Z,(2002), “Ergenlerin Sosyal Kaygı Düzeyleri, Ana-Baba Tutumları Ve Ailede Görülen Risk Faktörleri Üzerine Bir Çalışma”, Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, Adana.
  • 8. Erozkan,A., (2009), “Rejectıon sensıtıvıty levels wıth respect to Attachment styles, gender, and parentıng styles: a study wıth turkısh students”, Socıal Behavıor and Personalıty, 37(1), 1-14
  • 9. Gemi, A., (1997), “Lise son sınıf öğrencilerinin atılganlık düzeyini etkileyen bazı faktörler”, Uludağ Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisan Tezi, Bursa.
  • 10. Gökalan,Z.B., (2000), “İlköğretim okulu öğrencilerinin (12-14 yaş) benlik tasarımı, atılganlık ve kendini açma düzeyleri ile akademik başarıları arasındaki ilişki”, Selçuk üniversitesi, sosyal bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Konya.
  • 11. Göktürk, G.Ö., (2009), “İlköğretim 5.sınıf öğrencilerine uygulanan atılganlık eğitimi programının öğrencilerin atılganlık düzeyine etkisi”, Dokuz Eylül üniversitesi, Eğitim Bilimleri enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İzmir.
  • 12. Güçray, S., (2001), “Yaşam Becerileri”, 1. Basım, Adana, Baki Kitabevi. 101
  • 13. Güneysu,S., (1982), “Ana –babaların çocuklarına karşı tutumları ve çocuklardaki davranış problemleri”, Hacettepe Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yüksek lisans Tezi, Ankara.
  • 14. Haktanır, G. ve Baran, G., (1998), “Gençlerin benlik saygısı düzeyleri ile anne-baba tutumlarını algılamalarının incelenmesi”, Çocuk Ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi: 5 (3), s:134-141.
  • 15. Heaven,P., Cıarrochı,J., (2008), “Parental Styles, Gender and the Development of Hope and Self-Esteem”, European Journal of Personality, 22: 707–724
  • 16. Kılıç,G.,(2005), “İlköğretim 7.8. sınıf öğrencilerinde atılganlık düzeylerinin sosyal kaygı ve anne-baba tutumları açısından incelenmesi”, Mersin üniversitesi, sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans tezi, Mersin.
  • 17. Kılıç D, Ş.,(2007), “9-10-11 yaşındaki çocukların zihinsel gelişim ve benlik saygısına ailenin sosyo-ekonomik düzeyinin etkisi”, Maltepe Üniversitesi, sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • 18. Kuru Örgün,S., (2000), “Anne baba tutumları ile 8. Sınıf öğrencilerinin benlik saygıları ve atılganlıkları arasındaki ilişki”, Marmara Üniversitesi, EğitimBilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • 19. Ladd, G. W.& Pettit, S.,(2002), “Parenting and the development of children’s peer relationships”, Handbook of Parenting, 5, 269–309.
  • 20. Örgün Kuru, S.,(2000), “Anne baba tutumları ile 8. Sınıf öğrencilerinin benlik saygıları ve atılganlıkları arasındaki ilişki”, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • 21. Milevsky, A., Schlechter, M., Netter, S., (2006). “Maternal and Paternal Parenting Styles in Adolescents: Associations with Self-Esteem, Depression and Life-Statisfaction”, Journal Of Child and Family Studies, 16(1), 39-47.
  • 22. Oral, N. (1986), “Atılganlık düzeyi, depresyon ve cinsiyet arasındaki ilişkinin değişik gruplar arasındaki ilişkinin incelenmesi”, Hacettepe Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • 23. Özcan, H., (1996), “İlkokul öğrencilerinin özgüvenleri, akademik başarıları ve anne-baba tutumları arasındaki ilişkiler, , Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • 24. Özgüngör, S., (2006), “Özbilinç, olumsuz değerlendirilme korkusu, performans odaklı sınıf algısı ve not yönelimi”, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19 (1)
  • 25. Öztürk, O. (1997). “Ruh Sağlığı Ve Bozuklukları”. İstanbul: Nobel Kitabevi. 116
  • 26. Saruhan, N. (1996), “Ankara il merkezinde lise son sınıfa devam eden öğrencilerin atılganlıkları ile anne-baba tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi”, Ankara üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • 27. Slicker, E. K., (1998), “Relationship of parenting style to behavioral adjustment in graduating high school seniors”, Journal of Youth and Adolescence, 27, 345–372.
  • 28. Spera,C., (2005), “A Review of the Relationship Among Parenting Practices, Parenting Styles, and Adolescent School Achievement”, Educational Psychology Review, 17, (2), 125-146
  • 29. Steinberg, L., Elman, J. D., & Mounts, N. S.,(1989), “Authoritative parenting, psychosocial maturity, and academic success among adolescents”, Child Development, 60, 1424–1436.
  • 30. Topaloğlu,K.,(1989), “Ana-baba tutumlarının ve bazı sosyo-ekonomik faktörlerin lise son sınıf öğrencilerinin atılganlık düzeylerine etkisi”, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • 31. Ulutekin,S.(1976), “Çocuk yetiştirme yöntemleri açısından ana-baba çocuk ilişkileri anababa davranışlarıyla çocuğun saldırganlık ve bağımlılık eğilimi arasındaki ilişkilerin araştırılması”, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, Ankara.
  • 32. Voltan, Acar, N. (1985), “Çocukla İletişim: Öğretme, Destekleme ve Çocuk Yetiştirme Sanatı”, Nüve Matbaası, Ankara.
  • 33. Wolfradt, U., Hempel, S., & Miles, J. N. V. (2003), “Perceived parenting styles, depersonalization, anxiety, and coping behavior in adolescents”, Personality and Individual Differences, 34, 521–532.
  • 34. Yağmurlu,B., Çıtlak, B.,Dost,A., Leyendecer, B., (2009), “Türk annelerin çocuk sosyalleştirme hedeflerinde eğitime bağlı olarak gözlemlenen farklılıklar”, Türk Psikoloji Dergisi, 24 (63),1-15
  • 35. Yanbastı, G.,(1996),” Kişilik Kuramları”, II.Baskı, İzmir: Ege Üniversitesi Basımevi.
  • 36. Yatağan, T., (2005), “Atılganlık eğitimi programının ilköğretim 7. Sınıf öğrencilerinin atılganlık düzeyine etkisi”, Ankara üniversitesi, Eğitim Psikolojisi Hizmetler Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • 37. Yılmaz, A., (1999). “Çocuk Yetiştirme Tutumları: Kuramsal Yaklaşımlar ve Görgül Çalışmalar”. Türk Psikoloji Yazıları. 3(1). 99-118.

İLKÖĞRETİM OKULU ÖĞRENCİLERİNİN ANNE-BABA TUTUMU ALGILARI İLE ATILGANLIK VE OLUMSUZ DEĞERLENDİRİLMEKTEN KORKMA DÜZEYLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİLER

Yıl 2011, Cilt: 19 Sayı: 1, 51 - 72, 01.01.2011

Öz

Bu çalışmanın amacı, özel ve kamu ilköğretim okullarına devam eden 3. 4. ve 5. sınıf öğrencilerinin atılganlık ve olumsuz değerlendirilmekten korkma derecelerinin anne-baba tutumlarını algılamaları açısından karşılaştırılmasıdır. Çalışmanın örneklemi, Kastamonu İli’nde, özel bir ilköğretim okuluna devam eden 99 öğrenci ile iki kamu ilköğretim okulunda öğrenim gören 116 öğrenciden oluşturulmuştur. Örneklem grubuna; algılanan anne-baba tutumlarını ölçmek amacıyla Perris ve arkadaşları 1980 tarafından oluşturulan ve Arrindel 1999 tarafından reddetme, duygusal sıcaklık ve aşırı korumacılık olarak adlandırılan üç alt ölçekten oluşan 23 maddelik formu uygulanmıştır. Atılganlığı ölçmek amacıyla, Topukçu 1982 tarafından geliştirilen ve 45 maddeden oluşan Atılganlık Envanteri kullanılmıştır. Olumsuz değerlendirilme korkusunu ölçmek amacıyla ise Erkan 2002 tarafından geçerlilik ve güvenirlik çalışması yapılan 30 maddelik Olumsuz Değerlendirilmekten Korkma Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizi SPSS 11.0 istatistik paket programı ile yapılmıştır. Bu çalışma sırasında ikili karşılaştırmalara “t-testi”, çoklu karşılaştırmalara ise “tek yönlü varyans analizi ANOVA ” ile bakılmış, gruplar arasındaki faklılıkların hangi gruplardan kaynaklandığını tespit etmek için “Post-Hoc Tukey” testi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda; okul türünün atılganlık puanlarını anlamlı şekilde etkilediği ve bu durumun özel okula devam eden öğrencilerin lehine, anne-baba tutum alt ölçeklerinin redetme, duygusal sıcaklık, aşırı korumacılık çeşitli değişkenlerde cinsiyet, okul türü, öğrenim durumu, anne çalışma durumu, baba mesleği, ailedeki çocuk sayısı gruplar arası farklılaşmaya neden olduğu bulunmuştur.

Kaynakça

  • 1. Arı, R.,(1989), “Üniversite öğrencilerinin baskın ben durumları ile bazı özlük niteliklerinin, ben durumlarına, atılganlık ve uyum düzeylerine etkisi”, , Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, Ankara.
  • 2. Bal,E., (2006), “İlköğretim öğrencilerinin benlik kaygıları ile atılganlık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi”, Marmara Üniversitesi,Sınıf Öğretmenliği Ana Bilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • 3. Cüceloğlu, D.,(1998), İnsan ve Davranışı- Psikolojinin Temel Kavramları, Remzi Yayınevi, 8. Baskı, İstanbul.
  • 4. Çam, O. (1996). “Hemşirelik Yüksek Okulu öğrencilerinde psikodrama grup çalışması ile girişkenlik düzeyi arasındaki ilişkinin incelenmesi” Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi, Mayıs-Ağustos,12:2, 1-9.
  • 5. Dornbusch,S.,M., Ritter, P.L., Leiderman, P., Roberts, D.&Chen,H., (1990), “Family decision making and academic performance in diverse high school population”, Journal of Adolescent Research, 5,143-160.
  • 6. Durmuş,R., (2006), “3-6 yaş arası çocuğu olan ebeveynlerin kişilik özellikleri ile annebaba tutumlarının bazı değişkenlere göre incelenmesi”, Marmara Üniversitesi, eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • 7. Erkan, Z,(2002), “Ergenlerin Sosyal Kaygı Düzeyleri, Ana-Baba Tutumları Ve Ailede Görülen Risk Faktörleri Üzerine Bir Çalışma”, Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, Adana.
  • 8. Erozkan,A., (2009), “Rejectıon sensıtıvıty levels wıth respect to Attachment styles, gender, and parentıng styles: a study wıth turkısh students”, Socıal Behavıor and Personalıty, 37(1), 1-14
  • 9. Gemi, A., (1997), “Lise son sınıf öğrencilerinin atılganlık düzeyini etkileyen bazı faktörler”, Uludağ Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisan Tezi, Bursa.
  • 10. Gökalan,Z.B., (2000), “İlköğretim okulu öğrencilerinin (12-14 yaş) benlik tasarımı, atılganlık ve kendini açma düzeyleri ile akademik başarıları arasındaki ilişki”, Selçuk üniversitesi, sosyal bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Konya.
  • 11. Göktürk, G.Ö., (2009), “İlköğretim 5.sınıf öğrencilerine uygulanan atılganlık eğitimi programının öğrencilerin atılganlık düzeyine etkisi”, Dokuz Eylül üniversitesi, Eğitim Bilimleri enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İzmir.
  • 12. Güçray, S., (2001), “Yaşam Becerileri”, 1. Basım, Adana, Baki Kitabevi. 101
  • 13. Güneysu,S., (1982), “Ana –babaların çocuklarına karşı tutumları ve çocuklardaki davranış problemleri”, Hacettepe Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yüksek lisans Tezi, Ankara.
  • 14. Haktanır, G. ve Baran, G., (1998), “Gençlerin benlik saygısı düzeyleri ile anne-baba tutumlarını algılamalarının incelenmesi”, Çocuk Ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi: 5 (3), s:134-141.
  • 15. Heaven,P., Cıarrochı,J., (2008), “Parental Styles, Gender and the Development of Hope and Self-Esteem”, European Journal of Personality, 22: 707–724
  • 16. Kılıç,G.,(2005), “İlköğretim 7.8. sınıf öğrencilerinde atılganlık düzeylerinin sosyal kaygı ve anne-baba tutumları açısından incelenmesi”, Mersin üniversitesi, sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans tezi, Mersin.
  • 17. Kılıç D, Ş.,(2007), “9-10-11 yaşındaki çocukların zihinsel gelişim ve benlik saygısına ailenin sosyo-ekonomik düzeyinin etkisi”, Maltepe Üniversitesi, sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • 18. Kuru Örgün,S., (2000), “Anne baba tutumları ile 8. Sınıf öğrencilerinin benlik saygıları ve atılganlıkları arasındaki ilişki”, Marmara Üniversitesi, EğitimBilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • 19. Ladd, G. W.& Pettit, S.,(2002), “Parenting and the development of children’s peer relationships”, Handbook of Parenting, 5, 269–309.
  • 20. Örgün Kuru, S.,(2000), “Anne baba tutumları ile 8. Sınıf öğrencilerinin benlik saygıları ve atılganlıkları arasındaki ilişki”, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • 21. Milevsky, A., Schlechter, M., Netter, S., (2006). “Maternal and Paternal Parenting Styles in Adolescents: Associations with Self-Esteem, Depression and Life-Statisfaction”, Journal Of Child and Family Studies, 16(1), 39-47.
  • 22. Oral, N. (1986), “Atılganlık düzeyi, depresyon ve cinsiyet arasındaki ilişkinin değişik gruplar arasındaki ilişkinin incelenmesi”, Hacettepe Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • 23. Özcan, H., (1996), “İlkokul öğrencilerinin özgüvenleri, akademik başarıları ve anne-baba tutumları arasındaki ilişkiler, , Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • 24. Özgüngör, S., (2006), “Özbilinç, olumsuz değerlendirilme korkusu, performans odaklı sınıf algısı ve not yönelimi”, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19 (1)
  • 25. Öztürk, O. (1997). “Ruh Sağlığı Ve Bozuklukları”. İstanbul: Nobel Kitabevi. 116
  • 26. Saruhan, N. (1996), “Ankara il merkezinde lise son sınıfa devam eden öğrencilerin atılganlıkları ile anne-baba tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi”, Ankara üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • 27. Slicker, E. K., (1998), “Relationship of parenting style to behavioral adjustment in graduating high school seniors”, Journal of Youth and Adolescence, 27, 345–372.
  • 28. Spera,C., (2005), “A Review of the Relationship Among Parenting Practices, Parenting Styles, and Adolescent School Achievement”, Educational Psychology Review, 17, (2), 125-146
  • 29. Steinberg, L., Elman, J. D., & Mounts, N. S.,(1989), “Authoritative parenting, psychosocial maturity, and academic success among adolescents”, Child Development, 60, 1424–1436.
  • 30. Topaloğlu,K.,(1989), “Ana-baba tutumlarının ve bazı sosyo-ekonomik faktörlerin lise son sınıf öğrencilerinin atılganlık düzeylerine etkisi”, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • 31. Ulutekin,S.(1976), “Çocuk yetiştirme yöntemleri açısından ana-baba çocuk ilişkileri anababa davranışlarıyla çocuğun saldırganlık ve bağımlılık eğilimi arasındaki ilişkilerin araştırılması”, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, Ankara.
  • 32. Voltan, Acar, N. (1985), “Çocukla İletişim: Öğretme, Destekleme ve Çocuk Yetiştirme Sanatı”, Nüve Matbaası, Ankara.
  • 33. Wolfradt, U., Hempel, S., & Miles, J. N. V. (2003), “Perceived parenting styles, depersonalization, anxiety, and coping behavior in adolescents”, Personality and Individual Differences, 34, 521–532.
  • 34. Yağmurlu,B., Çıtlak, B.,Dost,A., Leyendecer, B., (2009), “Türk annelerin çocuk sosyalleştirme hedeflerinde eğitime bağlı olarak gözlemlenen farklılıklar”, Türk Psikoloji Dergisi, 24 (63),1-15
  • 35. Yanbastı, G.,(1996),” Kişilik Kuramları”, II.Baskı, İzmir: Ege Üniversitesi Basımevi.
  • 36. Yatağan, T., (2005), “Atılganlık eğitimi programının ilköğretim 7. Sınıf öğrencilerinin atılganlık düzeyine etkisi”, Ankara üniversitesi, Eğitim Psikolojisi Hizmetler Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • 37. Yılmaz, A., (1999). “Çocuk Yetiştirme Tutumları: Kuramsal Yaklaşımlar ve Görgül Çalışmalar”. Türk Psikoloji Yazıları. 3(1). 99-118.
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Ömer Erdoğan Bu kişi benim

Hülya Uçukoğlu Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2011
Yayımlandığı Sayı Yıl 2011 Cilt: 19 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Erdoğan, Ö., & Uçukoğlu, H. (2011). İLKÖĞRETİM OKULU ÖĞRENCİLERİNİN ANNE-BABA TUTUMU ALGILARI İLE ATILGANLIK VE OLUMSUZ DEĞERLENDİRİLMEKTEN KORKMA DÜZEYLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİLER. Kastamonu Education Journal, 19(1), 51-72.