The concept of learning styles has been one of the hottest research topics in the science and mathematics education research in recent years. But, that is not the case for the research in social studies education. Aimed at addressing the gap in the literature, this study investigated the effects of teaching methods and techniques compatible with learning styles on students’ learning levels in social studies. Quantitative research methods were used in the study to gather and analyze data. Learning Styles Inventory and Social Studies Achievement Test were used as data collection tools. Gathered data were analyzed via SPSS computer packet program. The pre and post test results of the achievement test administered to the students in control and experiment group have clearly indicated that teaching methods and techniques that address students’ learning styles are effective in terms of promoting students’ success or learning levels in social studies. The increase in the experiment group students’ post test scores on the achievement test were caused not by student demographic variables age, gender, parents’ education levels, and parents’ occupations but by the teaching program based on learning styles.
Social Studies Learning Styles Achievement Tests Learning Level
Öğrenme stilleri kavramı, son yıllarda fen ve matematik eğitimi üzerine yapılan araştırmalarda en çok ilgi duyulan araştırma konularından birisi olmuştur. Ama aynı durum sosyal bilgiler eğitimi alanında yapılan araştırmalar için söz konusu değildir. Literatürdeki boşluğu doldurmayı amaçlayan bu çalışmada, öğrenciler arasındaki bireysel farklılıkları göz önüne alan, öğrenme stillerine uygun öğretim yöntem ve tekniklerinin sosyal bilgiler öğretiminde kullanılmasının öğrencilerin öğrenme düzeyleri üzerindeki etkisi incelenmiştir. Nicel araştırma tasarımı kullanılan çalışmada, Öğrenme Stilleri Ölçeği ve Sosyal Bilgiler Başarı Testi veri toplama araçları olarak kullanılmıştır. Toplanan verilerin SPSS paket programı ile analiz edilmiştir. Deney ve kontrol grubu öğrencilerine uygulanan başarı testinin ön ve son test sonuçları, öğrenme stillerine uygun öğretim etkinliklerinin sosyal bilgiler öğretiminde kullanılmasının öğrencilerin öğrenme düzeylerinde artış meydana getirdiğini göstermiştir. Deney grubu lehine artış gösteren son test başarı puanları üzerinde öğrencilerin demografik değişkenlerinin yaş, cinsiyet, veli eğitim düzeyi ve veli mesleği etkili olmadığı ama öğrenme stillerine göre oluşturulmuş öğretim programının etkili olduğu belirlenmiştir.
Sosyal Bilgiler Öğrenme Stilleri Başarı Testleri Öğrenme Düzeyi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2011 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2011 Cilt: 19 Sayı: 1 |