This study is aimed for displaying what extent Creative Drama having been used in the 4th class Social Sciences lesson, for the theme “Altogether” depending on learning areas Groups, Institutions and Social Organization effects the students’ achievement. The sample of the study was determined objectively comprising of the students who are attending the classes of 4-B as control group and 4-C as experimental group in Şehit Mehmet Altanlar Primary School in Keçiören, Ankara in 2007-2008 educational year. This study has a descriptive quality due to having been used qualitative data based on quantitative and content analysis about the level of students’ success and the results of the t test in the study. Both qualitative and quantitative methods were used in this study. The data in students’ evaluation form as qualitative method was gathered by having been used frequency analysis which is one type of the content analysis. Pre-test and post-test with control group which are the ones of the real experimentation models were also used as quantitative method. Whether there was a significant difference between the control group and experimental group in their test scores of the pre-tests and post-tests related to the theme of “Altogether” in Social Studies class is analyzed by using t-test with the help of SPSS. According to the results of the study, it is observed that there is a significant difference between the total points of the post-test of the control and the experimental group in favor of experimental group in which Creative Drama method was used. Based on the results, using Creative Drama in Social Sciences class has an essential effect on students’ achievement.
Bu araştırma İlköğretim 4.sınıf Sosyal Bilgiler Dersi, “Gruplar, Kurumlar ve Sosyal Örgütler” öğrenme alanına bağlı “Hep Birlikte” temasının yaratıcı drama yöntemiyle işlenmesinin, öğrencinin başarısını ne ölçüde etkilediğini ortaya çıkarmayı amaçlamaktadır. Araştırmanın çalışma grubu, 2007–2008 öğretim yılında Ankara ili, Keçiören ilçesinde, Şehit Mehmet Altanlar İlköğretim Okulu’nda öğrenim gören 4/C sınıfı deney, 4/B sınıfı ise kontrol grubu olarak belirlenmiştir. Bu araştırmada, öğrencilerin başarı düzeyleri ve “t” testi sonuçlarına ilişkin nicel ve içerik analizine dayalı nitel veriler kullanılmasından dolayı araştırma betimsel nitelik taşımaktadır. Nitel yöntem olarak öğrenci değerlendirme formundaki veriler içerik analizi türlerinden frekans analizi kullanılarak elde edilmiştir. İçerik analizinde başarıyı destekleyen sözcüklerin frekans ve yüzdeleri çıkarılarak gruplamalar yapılmış ve yorumlanmıştır. Nicel yöntem olarak ise gerçek deneme modellerinden ön test, son test kontrol gruplu model kullanılmıştır. Deney ve kontrol gruplarının Sosyal Bilgiler dersi “Hep Birlikte” teması ön test ve son test puanlarının karşılaştırılarak öğrenci başarı düzeyleri arasında fark olup olmadığı, SPSS programı aracılığıyla “t” testi ile yapılarak hesaplanmıştır. Uygulamadan elde edilen sonuçlara göre deney ve kontrol gruplarının son test toplam puanları arasında fark olduğu ve bu farkın yaratıcı drama yönteminin uygulandığı deney grubu lehine olduğu görülmüştür. Bu sonuç dikkate alındığında, yaratıcı drama yönteminin Sosyal Bilgiler dersinde kullanılmasının öğrenci başarısı üzerinde etkili olduğu görülmüştür.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2011 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2011 Cilt: 19 Sayı: 1 |