BibTex RIS Kaynak Göster

READABILITY AND TO TARGET AGE LEVEL SUITABILITY OF GEOGRAPHY 10 HIGH SCHOOL COURSE BOOK ACCORDING TO DIFFERENT SCHOOLS

Yıl 2010, Cilt: 18 Sayı: 2, 613 - 622, 01.05.2010

Öz

The purpose of this study is to determine students’ reading levels by using cloze test and FOG Formula on selected texts from geography textbooks at tenth grade. The study has been realized in two phases. Firstly, One of every 5-6 words has been erased from a selected text in geography textbook according to Cloze Test and the blanknesses have been composed in text. The getting filled of these blanknesses were wanted from students. This cloze test passage was conducted on three high schools from various districts of Turkey. Secondly, four different texts selected from the same textbook have been analyzed according to FOG Formula. Research results shows that Geography textbook is not convenient for students according to cloze tests, but as for FOG Formula, it has no an important problems.

Kaynakça

  • 1.MEB, 2009, Millî Eğitim Bakanlığı Ders kitapları ve Eğitim Araçları Yönetmeliği, http://mevzuat.meb.gov.tr/html/22297_0.html Er. Tarihi: 24.06.2009
  • 2.Kızılçaoğlu, A., (2003), Ortaöğretim Ders Kitaplarını Değerlendirme Ölçütleri, Marmara Coğrafya Dergisi, Sayı 8, İstanbul. s.20
  • 3.Güneş, F., 2002, Ders Kitaplarının İncelenmesi, Ocak Yayınları, Ankara. s.3
  • 4.Ünsal, Y. ve Güneş, B. Bir Kitap İnceleme Çalışması Örneği Olarak M.E.B. İlköğretim 8. Sınıf Fen Bilgisi Ders Kitabına Fizik Konuları Yönünden Eleştirel Bir Bakış. Kastamonu Eğitim Dergisi, 11 (2), 387-394. 2003.
  • 5.Büyükalan S.,F., 2003, Ders Kitabı Ve Öğretim Programı İlişkisi, Gündüz Eğitim Ve Yayıncılık, Ankara. s.117.
  • 6.Taş, H.İ.,(2004),Ortaöğretim Coğrafya Ders Kitapları Değerlendirme Kriteri Ve İnceleme Sonuçları, Marmara Coğrafya Dergisi, Sayı 9, İstanbul, s.34.
  • 7.Demirci, A., (2003), Ders Kitapları Ve Kitap Setlerinin Öğrenci Merkezli Eğitim Açısından Coğrafya Öğretimindeki Rolünün ABD’deki Örnekleri Yönünden Değerlendirilmesi, Marmara Coğrafya Dergisi, Sayı 7, İstanbul, s.83.
  • 8.Demirkaya, H.,ve Tomal, N., (2002), Lise Coğrafya Ders Kitaplarının Değerlendirilmesi ve Sorunlara Yönelik Çözüm Önerileri, Marmara Coğrafya Dergisi, Sayı 5, İstanbul, s.154.
  • 9.Tekbıyık, A., 2006,Lise Fizik I Ders Kitabının Okunabilirliği Ve Hedef Yaş Düzeyine Uygunluğu. Kastamonu Eğitim Dergisi,. Cilt:14, No:2, Kastamonu s. 442.
  • 10.Ceyhan, E., Yiğit B.,2004, Konu Alanı Kitap İncelemesi, Anı Yayıncılık, Ankara. s.118.
  • 11.Wellington, J. 1994, Secondary Science, Mackays of Chatham PLC, Routledge, London, s.177-179.
  • 12.Yazıcı, K., Yeşilbursa, C.C., 2007, Sosyal Bilgiler Derslerinde Yazılı Materyallerin Öğrencilerin Okuma Seviyelerine Uygunluğunun Belirlenmesinde Kullanılan Ölçme Araçları, TSA / Yıl: 11, S: 1. www.tsadergisi.org/arsiv/nisan2007/05.pdf Er. Tarihi 10.7.2009
  • 13.Ulusoy, M.,2008, Evaluating Sixth Graders’ Reading Levels with Different Cloze Test Formats, Eurasian Journal of Educational Research, Anı Yayıncılık, Ankara. s.115
  • 14.Ulusoy, M, Readability approaches: Implications for Turkey, 2006, International Education Journal, 7(3), s.323. http://ehlt.flinders.edu.au/education/iej/articles/v7n3/Ulusoy/paper.pdf Er. Tarihi:7.7.2009
  • 15. Çepni, S. Gökdere, M. ve Taş, E., 2001, Mevcut Fen Bilgisi Ders Kitaplarının Okunabilirlik Formülleri ile Değerlendirilmesi, Yeni Bin Yılın Başında Fen Bilgisi Eğitimi Sempozyumu İstanbul, Maltepe Üniversitesi, 2001, s.357.
  • 16.Kalın U.Ö., 2007, İlköğretim 4.Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabının Okunabilirliğinin Ölçülmesi Ve Görsel Tasarım İlkelerine Göre Değerlendirilmesi, III.Sosyal Bilimler Kongresi, MEB Ve Çukurova Üniversitesi, Adana, s.214.
  • 17.Gültepe, A., Kılıçarslan, S., ve diğerleri, 2006, Ortaöğretim Coğrafya Ders Kitabı 10, MEB, Devlet Kitapları, Ankara.

LİSE COĞRAFYA 10. SINIF DERS KİTABININ FARKLI OKULLARA GÖRE OKUNABİLİRLİĞİ VE HEDEF YAŞ DÜZEYİNE UYGUNLUĞU

Yıl 2010, Cilt: 18 Sayı: 2, 613 - 622, 01.05.2010

Öz

Bu çalışmanın amacı lise coğrafya 10. Sınıf ders kitabından seçilen metinler üzerinde cloze testi ve FOG formülünü kullanarak öğrencilerin okuma seviyelerini belirlemektir. Çalışma iki aşamada gerçekleştirilmiştir. İlk olarak cloze testine göre coğrafya ders kitabından seçilen bir metinden her 5–6 kelimeden biri silinmiş ve bu boşlukların doldurulması öğrencilerden istenmiştir. Bu cloze test pasajı Türkiye’nin çeşitli yerlerinden üç liseye uygulanmıştır. İkinci olarak, aynı ders kitabından seçilen 4 farklı metin FOG formülüne göre analiz edilmiştir. Sonuçlar, coğrafya ders kitabının cloze testine göre öğrenci seviyesine uygun olmadığını, FOG Formülüne göre ise önemli bir problemin bulunmadığını göstermektedir.

Kaynakça

  • 1.MEB, 2009, Millî Eğitim Bakanlığı Ders kitapları ve Eğitim Araçları Yönetmeliği, http://mevzuat.meb.gov.tr/html/22297_0.html Er. Tarihi: 24.06.2009
  • 2.Kızılçaoğlu, A., (2003), Ortaöğretim Ders Kitaplarını Değerlendirme Ölçütleri, Marmara Coğrafya Dergisi, Sayı 8, İstanbul. s.20
  • 3.Güneş, F., 2002, Ders Kitaplarının İncelenmesi, Ocak Yayınları, Ankara. s.3
  • 4.Ünsal, Y. ve Güneş, B. Bir Kitap İnceleme Çalışması Örneği Olarak M.E.B. İlköğretim 8. Sınıf Fen Bilgisi Ders Kitabına Fizik Konuları Yönünden Eleştirel Bir Bakış. Kastamonu Eğitim Dergisi, 11 (2), 387-394. 2003.
  • 5.Büyükalan S.,F., 2003, Ders Kitabı Ve Öğretim Programı İlişkisi, Gündüz Eğitim Ve Yayıncılık, Ankara. s.117.
  • 6.Taş, H.İ.,(2004),Ortaöğretim Coğrafya Ders Kitapları Değerlendirme Kriteri Ve İnceleme Sonuçları, Marmara Coğrafya Dergisi, Sayı 9, İstanbul, s.34.
  • 7.Demirci, A., (2003), Ders Kitapları Ve Kitap Setlerinin Öğrenci Merkezli Eğitim Açısından Coğrafya Öğretimindeki Rolünün ABD’deki Örnekleri Yönünden Değerlendirilmesi, Marmara Coğrafya Dergisi, Sayı 7, İstanbul, s.83.
  • 8.Demirkaya, H.,ve Tomal, N., (2002), Lise Coğrafya Ders Kitaplarının Değerlendirilmesi ve Sorunlara Yönelik Çözüm Önerileri, Marmara Coğrafya Dergisi, Sayı 5, İstanbul, s.154.
  • 9.Tekbıyık, A., 2006,Lise Fizik I Ders Kitabının Okunabilirliği Ve Hedef Yaş Düzeyine Uygunluğu. Kastamonu Eğitim Dergisi,. Cilt:14, No:2, Kastamonu s. 442.
  • 10.Ceyhan, E., Yiğit B.,2004, Konu Alanı Kitap İncelemesi, Anı Yayıncılık, Ankara. s.118.
  • 11.Wellington, J. 1994, Secondary Science, Mackays of Chatham PLC, Routledge, London, s.177-179.
  • 12.Yazıcı, K., Yeşilbursa, C.C., 2007, Sosyal Bilgiler Derslerinde Yazılı Materyallerin Öğrencilerin Okuma Seviyelerine Uygunluğunun Belirlenmesinde Kullanılan Ölçme Araçları, TSA / Yıl: 11, S: 1. www.tsadergisi.org/arsiv/nisan2007/05.pdf Er. Tarihi 10.7.2009
  • 13.Ulusoy, M.,2008, Evaluating Sixth Graders’ Reading Levels with Different Cloze Test Formats, Eurasian Journal of Educational Research, Anı Yayıncılık, Ankara. s.115
  • 14.Ulusoy, M, Readability approaches: Implications for Turkey, 2006, International Education Journal, 7(3), s.323. http://ehlt.flinders.edu.au/education/iej/articles/v7n3/Ulusoy/paper.pdf Er. Tarihi:7.7.2009
  • 15. Çepni, S. Gökdere, M. ve Taş, E., 2001, Mevcut Fen Bilgisi Ders Kitaplarının Okunabilirlik Formülleri ile Değerlendirilmesi, Yeni Bin Yılın Başında Fen Bilgisi Eğitimi Sempozyumu İstanbul, Maltepe Üniversitesi, 2001, s.357.
  • 16.Kalın U.Ö., 2007, İlköğretim 4.Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabının Okunabilirliğinin Ölçülmesi Ve Görsel Tasarım İlkelerine Göre Değerlendirilmesi, III.Sosyal Bilimler Kongresi, MEB Ve Çukurova Üniversitesi, Adana, s.214.
  • 17.Gültepe, A., Kılıçarslan, S., ve diğerleri, 2006, Ortaöğretim Coğrafya Ders Kitabı 10, MEB, Devlet Kitapları, Ankara.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

İlhan Turan Bu kişi benim

Yılmaz Geçit Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Mayıs 2010
Yayımlandığı Sayı Yıl 2010 Cilt: 18 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Turan, İ., & Geçit, Y. (2010). LİSE COĞRAFYA 10. SINIF DERS KİTABININ FARKLI OKULLARA GÖRE OKUNABİLİRLİĞİ VE HEDEF YAŞ DÜZEYİNE UYGUNLUĞU. Kastamonu Education Journal, 18(2), 613-622.

10037