The purpose of this study is to determine students’ reading levels by using cloze test and FOG Formula on selected texts from geography textbooks at tenth grade. The study has been realized in two phases. Firstly, One of every 5-6 words has been erased from a selected text in geography textbook according to Cloze Test and the blanknesses have been composed in text. The getting filled of these blanknesses were wanted from students. This cloze test passage was conducted on three high schools from various districts of Turkey. Secondly, four different texts selected from the same textbook have been analyzed according to FOG Formula. Research results shows that Geography textbook is not convenient for students according to cloze tests, but as for FOG Formula, it has no an important problems.
Cloze test FOG Formula Readability Geography textbook students
Bu çalışmanın amacı lise coğrafya 10. Sınıf ders kitabından seçilen metinler üzerinde cloze testi ve FOG formülünü kullanarak öğrencilerin okuma seviyelerini belirlemektir. Çalışma iki aşamada gerçekleştirilmiştir. İlk olarak cloze testine göre coğrafya ders kitabından seçilen bir metinden her 5–6 kelimeden biri silinmiş ve bu boşlukların doldurulması öğrencilerden istenmiştir. Bu cloze test pasajı Türkiye’nin çeşitli yerlerinden üç liseye uygulanmıştır. İkinci olarak, aynı ders kitabından seçilen 4 farklı metin FOG formülüne göre analiz edilmiştir. Sonuçlar, coğrafya ders kitabının cloze testine göre öğrenci seviyesine uygun olmadığını, FOG Formülüne göre ise önemli bir problemin bulunmadığını göstermektedir.
Cloze Testi FOG Formülü Okunabilirlik coğrafya ders kitabı öğrenciler
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mayıs 2010 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2010 Cilt: 18 Sayı: 2 |