The purpose of this study WAS to understand the factors that affect the problem-solving skillsof school administrators and to reveal the interrelations between them. 100 principals have been chosen for the sampling group of the study among the school directors employed in Aksaray province in 2006-2007 education year. Problem Solving Inventory, Decision Strategies Scale, Rotter’s Internal-External Locus of Control Scale and Maslach Burnout Scale have been used as data collection tools. While no meaningful relation has been detected between the problem-solving capabilities of the school directors according to their own perception and their gender, branch and the term of directorship; meaningful relations have been recorded .05 and 0.1 in terms of the locus of control, emotional burnout, insensitivity, logical decision-making, impulsive decision-making and hesitation variances. Accordingly, it has been observed that the problem-solving success of the school directors increases in parallel with having an internal locus of control and being logical in decision-making. Moreover, it has been found out that emotional factors such as being sensitive and emotionally strong can be included in the factors which enable people develop much healthier attitudes towards the problems.
Problem solving behavior of directors internal-external locus of control burnout decision-making strategies.
Bu çalışmanın amacı, okul yöneticilerinin problem çözme becerilerini etkileyen faktörleri anlama ve aralarındaki ilişkiyi ortaya koymaktır. Araştırmanın örneklemini, Aksaray ilindeki 2006–2007 öğretim yılında görev yapan okul yöneticileri içinden seçilmiş 100 yönetici oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Problem Çözme Envanteri, Karar Stratejileri Ölçeği, Rotter İç-Dış Kontrol Odağı Ölçeği ve Maslach Tükenmişlik Ölçeği kullanılmıştır. Okul yöneticilerinin, kendi algılayışlarına göre problem çözme becerileri ile cinsiyet, dal ve yöneticilik yılı arasında anlamlı bir ilişki bulunmazken; kontrol odağı, duygusal tükenme, duyarsızlık, mantıklı karar verme, içtepisel karar verme ve kararsızlık değişkenleri açısından. 05 ve. 01 düzeylerinde anlamlı ilişkiler bulgulanmıştır. Buna göre, okul yöneticilerinin problemleri çözme başarılarının, içten kontrollü olmak, mantıklı karar vermek ile paralel olarak arttığı görülmektedir. Ayrıca duyarlı olmak ve duygusal olarak güçlü olmak gibi duygusal faktörlerin problemlere karşı daha sağlıklı yaklaşmayı belirleyen faktörler arasında sayılabileceği bulgulanmıştır.
Yöneticilerde problem çözme iç-dış kontrol odakları tükenmişlik karar verme stratejileri.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Eylül 2009 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2009 Cilt: 17 Sayı: 3 |