BibTex RIS Kaynak Göster

THE EDUCATION UNDERSTANDING AND CONTRIBUTIONS OF ATATURK TO PURSUE THE EDUCATION OF CYPRIOT MEHMET EFENDI

Yıl 2008, Cilt: 16 Sayı: 2, 623 - 636, 01.10.2008

Öz

In this article, the ideas and opinions of Atatürk about education has been discussed. The work that carried out by Atatürk to establish the New Turkish Education System was mentioned harmoniously with the ideas, opinions, speeches, recommendations, advices experiences and also the outlines of speeches delivered in the educational auditorium by Atatürk. The basic aims of the education were introduced and in order to reach and execute the objectives of the aimed education, the studies, researches, principles and the methods have been emphasized with in the framework of the education target. Our study is concerned the registration and the requirements about Cypriot Mehmet Nefi’s education who graduated from High School with distinction and has been admitted to the Faculty of Engineering without any examination and the boarding school upon the written request to the Prime Minister by the Minister of Public Works Mr. Ali Cetinkaya. The petitions of Ministry of public works to the Prime Ministry have been sent to the cabinet minister board of ministers and then it has been signed by the ministers and has been implemented after the approval of the President of the Republic of Turkey by Gazi Mustafa Kemal Atatürk. The outcome and written documents procedure stage has been searched one by one and the out come of the studies and the information has been attached with the available archive documents

Kaynakça

  • Adem, Mahmut; (2000) Atatürkçü Düşünce Işığında Eğitim Politikamız, Yeni Gün Haber Ajansı Basın ve Yayıncılık, İstanbul.
  • Akkutay, Ülkü; (2001) “Cumhuriyet Döneminde İzlenen Eğitim Politikaları, Gelişmeler, Sorunlar”, Öneriler, 2000 Yılında Türk Milli Eğitim Örgütü ve Yönetimi Ulusal Sempozyumu, Öğretmen Hüseyin Tekışık Eğitim Araştırma Geliştirme Vakfı Yayınları, Ankara.
  • Akyüz, Yahya; (1983) “Atatürk ve 1921 Eğitim Kongresi” Cumhuriyet Döneminde Eğitim, İst.
  • Akyüz, Yahya; (1989) Türk Eğitim Tarihi (Başlangıçtan 1988’e), Ankara Üniversitesi
  • Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları No. 160, Ankara.
  • Akyüz, Yahya; (1982) Türk Eğitim Tarihi (Başlangıçtan 1982’e), Ankara Üniversitesi
  • Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları No. 114, Ankara
  • Atatürk’ün Tamim, Telgraf ve Beyannameleri, c. IV. (1964), Ankara.
  • Atatürk’ün Söylev ve Demeçleri (ASD) (1952), cilt:1, Ankara.
  • Başbakanlık Cumhuriyet Arşivi, Fon Kodu: 080.18.01. Yer No: 02.47.57.10, Tarih:18.08.1934.
  • Başbakanlık Cumhuriyet Arşivi, Fon Kodu: 080.18.01. Yer No: 02.47.57.10, Tarih 19.08.1934–103
  • Başbakanlık Cumhuriyet Arşivi, Fon Kodu: 080.18.01. Yer No:02.47.57.10. Tarih: 19.8.1934
  • Başgöz, İlhan; (1985) Türkiye’nin Eğitim Çıkmazı ve Atatürk, T.C. Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara.
  • Dünden Bugüne Başbakanlık 1920–2004, (2004) Başbakanlık Devlet Arşivleri Genel Müdürlüğü, Ankara.
  • Bilsel, Cemil; (1943)İstanbul Üniversitesi Tarihi, İ.Ü. Yayınları, No.182, Kenan Matbaası, İst.
  • Çaycı, Abdurrahman; (2002) Gazi Mustafa Kemal Atatürk Milli Bağımsızlık ve Çağdaşlaşma Önderi (Hayatı ve Eseri), Atatürk Araştırma Merkezi, Ankara.
  • Doğramacı, İhsan; (1985.)“Atatürk ve Eğitim” Atatürk Araştırtma Merkezi Dergisi, Sayı 3, Cilt: I, Temmuz 1985, Ankara.
  • Eroğlu, Hamza; (1982) Türk İnkılâp Tarihi, Milli Eğitim Basımevi, İstanbul. İnan, Afet; (1998) Medeni Bilgiler ve Mustafa Kemal Atatürk’ün El Yazıları, Türk Tarih Kurumu, (3. Baskı), Ankara.
  • Kocatürk, Utkan; (1999) Atatürk’ün Fikir ve Düşünceleri, Atatürk Araştırma Merkezi (İkinci Baskı), Ankara.
  • Mumcu, Ahmet-Su, Mükerrem; (2004) Tükiye Cumhuriyeti Tarihi ve Atatürkçülük, Milli Eğitim Basımevi, İstanbul.
  • http://www.genbilim.com/content/view/1795/39/
  • http://cygm.meb.gov.tr/halkegtim/okumayazmakurslr.html, 28.01.2207.
  • Sarınay, Yusuf; (1990) Atatürk’ün Millet ve Milliyetçilik Anlayışı, Türk Kültürünü Araştırma Enstitüsü Yayınları, seri:1, sayı:3, Ankara.
  • Sezer, Ayten; (2000) “Atatürk Dönemi Eğitim Politikası”, Türk Yurdu, 7. Devre, cilt: 20 (52) sayı: 160 (521).
  • Şapolyo, Enver Behnan; (1966) “Atatürk ve Maarif Misakı”, Türk Kültürü, sayı: 40,.Tarakçı, Nejat; (2005) “Yirminci Yüzyılın Strateji Dehası: Atatürk”, Müdafaa-i Hukuk Dergisi, yıl: 8, Sayı:85.
  • Ünal, M.Ali-Halaçoğlu, Ahmet; (1997)Türk İnkılâbı Tarihi, Isparta.

ATATÜRK’ÜN EĞİTİM ANLAYIŞI VE KIBRISLI MEHMET EFENDİ’NİN EĞİTİMİNE KATKILARI

Yıl 2008, Cilt: 16 Sayı: 2, 623 - 636, 01.10.2008

Öz

Bu makalede, Atatürk’ün eğitim ile ilgili görüşlerinden bahsedilmiştir. Atatürk’ün, Yeni Türk Eğitim Sistemini oluşturmak için yaptığı çalışmalar, fedakârlıklar, fikirler ve kişisel olarak söylevleri, demeçleri, tavsiyeleri, tecrübeleri ve eğitim toplantılardaki yaptığı konuşmaların özüne değinilmiştir. Atatürk dönemi eğitiminin temel hedefleri ortaya konulmuş ve bu hedeflere ulaşmak için yapılan çalışmalara, ilkelere, prensiplere ve uygulanan yöntemlerden bahsedilmiştir. Ayrıca Kıbrıs Türk lisesini birincilikle bitirmiş olan Kıbrıslı Mehmet Nefi Efendi’nin Türkiye’de okumasını kolaylaştırmak üzere müsabakasız ve parasız yatılı olarak Yüksek Mühendis mektebine nasıl kaydı yapıldığı incelenmiştir. Nafia Vekili Ali Çetinkaya’nın, Kıbrıslı Mehmet Nefi Efendi hakkında Başvekâlete Başbakanlık Makamına yazdığı resmi yazının bakanlar kurulunda kabul görmesi, Bakanlar Kurulu’nun kararı ve Cumhurbaşkanı Gazi Mustafa kemal Paşa’nın kararnameyi onaylaması safhaları araştırılarak elde edilen bilgi, bulgu ve belgeler ekte sunulmaya çalışılmıştır.

Kaynakça

  • Adem, Mahmut; (2000) Atatürkçü Düşünce Işığında Eğitim Politikamız, Yeni Gün Haber Ajansı Basın ve Yayıncılık, İstanbul.
  • Akkutay, Ülkü; (2001) “Cumhuriyet Döneminde İzlenen Eğitim Politikaları, Gelişmeler, Sorunlar”, Öneriler, 2000 Yılında Türk Milli Eğitim Örgütü ve Yönetimi Ulusal Sempozyumu, Öğretmen Hüseyin Tekışık Eğitim Araştırma Geliştirme Vakfı Yayınları, Ankara.
  • Akyüz, Yahya; (1983) “Atatürk ve 1921 Eğitim Kongresi” Cumhuriyet Döneminde Eğitim, İst.
  • Akyüz, Yahya; (1989) Türk Eğitim Tarihi (Başlangıçtan 1988’e), Ankara Üniversitesi
  • Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları No. 160, Ankara.
  • Akyüz, Yahya; (1982) Türk Eğitim Tarihi (Başlangıçtan 1982’e), Ankara Üniversitesi
  • Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları No. 114, Ankara
  • Atatürk’ün Tamim, Telgraf ve Beyannameleri, c. IV. (1964), Ankara.
  • Atatürk’ün Söylev ve Demeçleri (ASD) (1952), cilt:1, Ankara.
  • Başbakanlık Cumhuriyet Arşivi, Fon Kodu: 080.18.01. Yer No: 02.47.57.10, Tarih:18.08.1934.
  • Başbakanlık Cumhuriyet Arşivi, Fon Kodu: 080.18.01. Yer No: 02.47.57.10, Tarih 19.08.1934–103
  • Başbakanlık Cumhuriyet Arşivi, Fon Kodu: 080.18.01. Yer No:02.47.57.10. Tarih: 19.8.1934
  • Başgöz, İlhan; (1985) Türkiye’nin Eğitim Çıkmazı ve Atatürk, T.C. Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara.
  • Dünden Bugüne Başbakanlık 1920–2004, (2004) Başbakanlık Devlet Arşivleri Genel Müdürlüğü, Ankara.
  • Bilsel, Cemil; (1943)İstanbul Üniversitesi Tarihi, İ.Ü. Yayınları, No.182, Kenan Matbaası, İst.
  • Çaycı, Abdurrahman; (2002) Gazi Mustafa Kemal Atatürk Milli Bağımsızlık ve Çağdaşlaşma Önderi (Hayatı ve Eseri), Atatürk Araştırma Merkezi, Ankara.
  • Doğramacı, İhsan; (1985.)“Atatürk ve Eğitim” Atatürk Araştırtma Merkezi Dergisi, Sayı 3, Cilt: I, Temmuz 1985, Ankara.
  • Eroğlu, Hamza; (1982) Türk İnkılâp Tarihi, Milli Eğitim Basımevi, İstanbul. İnan, Afet; (1998) Medeni Bilgiler ve Mustafa Kemal Atatürk’ün El Yazıları, Türk Tarih Kurumu, (3. Baskı), Ankara.
  • Kocatürk, Utkan; (1999) Atatürk’ün Fikir ve Düşünceleri, Atatürk Araştırma Merkezi (İkinci Baskı), Ankara.
  • Mumcu, Ahmet-Su, Mükerrem; (2004) Tükiye Cumhuriyeti Tarihi ve Atatürkçülük, Milli Eğitim Basımevi, İstanbul.
  • http://www.genbilim.com/content/view/1795/39/
  • http://cygm.meb.gov.tr/halkegtim/okumayazmakurslr.html, 28.01.2207.
  • Sarınay, Yusuf; (1990) Atatürk’ün Millet ve Milliyetçilik Anlayışı, Türk Kültürünü Araştırma Enstitüsü Yayınları, seri:1, sayı:3, Ankara.
  • Sezer, Ayten; (2000) “Atatürk Dönemi Eğitim Politikası”, Türk Yurdu, 7. Devre, cilt: 20 (52) sayı: 160 (521).
  • Şapolyo, Enver Behnan; (1966) “Atatürk ve Maarif Misakı”, Türk Kültürü, sayı: 40,.Tarakçı, Nejat; (2005) “Yirminci Yüzyılın Strateji Dehası: Atatürk”, Müdafaa-i Hukuk Dergisi, yıl: 8, Sayı:85.
  • Ünal, M.Ali-Halaçoğlu, Ahmet; (1997)Türk İnkılâbı Tarihi, Isparta.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Durdu Mehmet Burak Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ekim 2008
Yayımlandığı Sayı Yıl 2008 Cilt: 16 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Burak, D. M. (2008). ATATÜRK’ÜN EĞİTİM ANLAYIŞI VE KIBRISLI MEHMET EFENDİ’NİN EĞİTİMİNE KATKILARI. Kastamonu Education Journal, 16(2), 623-636.