BibTex RIS Kaynak Göster

THE DEVELOPMENT OF SELF-EFFICIACY SCALE FOR MATHEMATICS LITERACY

Yıl 2008, Cilt: 16 Sayı: 2, 517 - 528, 01.10.2008

Öz

The aim of this study is to develop a valid and reliable scale to measure the self efficacy related to mathematics literacy of preservice teachers. The draft form of scale was applied to 182 students from Ziya Gökalp Education Faculty in Dicle University in 2006-2007 academic year. Obtained data has been analysed by using SPSS package program. The data were analyzed and evaluated by using item total correlations and factor analysis. After the factor analysis addressed the one dimensional constructs. One factor were interpreted 42,85% of variance on scale scores. Cronbach alpha reliability coefficient of the scale self-efficacy scale of mathematics literacy was found as 0.942. The result of statistical analysis, self-efficiacy scale of mathematics literacy which has 25 items were developed.

Kaynakça

  • 1. NRC (National Research Council), Everybody Counts: A Report to the Nation of the Future of Mathematics Education. Washington, DC: National Academy Press, 1989.
  • 2. OECD, Assessing Scientific, Reading and Mathematical Literacy, A Framework for PISA 2006, http://www.pisa.oecd.org. (erişim tarihi: 12.04.2007), 2006.
  • 3. TIMSS, Trends in International Mathematics and Science Study. National Center for Education Statistics, http://www.nces.ed.gov/timss. (erişim tarihi: 20.04.2007), 2003.
  • 4. Kaiser, G. et al., International Comparison in Mathematics Education: an overview. ICM: Vol.1, 631-646, 2002.
  • 5. EARGED, PISA’da Okuma Becerileri. PISA’da Matematik Okuryazarlığı, http://earged.meb.gov.tr/pisa/dokuman/2009/2009pisa.pdf. (erişim tarhi: 28.05.2008), 2008.
  • 6. Tekin, B. ve Tekin, S., Matematik Öğretmen Adaylarının Matematiksel Okuryazarlık Düzeyleri Üzerine Bir Araştırma, http://www.matder.org.tr/ Default.asp?id=85. (erişim tarihi: 28.05.2008), 2004.
  • 7. Edge, D., New Literacy’s in Matehamtics: Implications for Teacher Education, http://www. are.edu/01pap/edg01125htm. (erişim tarihi: 08.04.2007 ), 2003.
  • 8. Ersoy, Y., Matematik Okur Yazarlığı – II: Hedefler, Yetiler ve Beceriler, http://www.matder.org.tr. (erişim tarihi: 28.03.2007), 2002.
  • 9. NCTM, Principles and Standarts for School Mathematics. National Council of Teachers of Mathematics, Reston/VA, 2000.
  • 10. MEB, Matematik Dersi Öğretim Programı ve Klavuzu (9-12. Sınıflar), Ankara, 2005.
  • 11. Ronis, D., Problem-Based Learning for Math and Science: Integrating Inquiry and the Internet, Illinois: Skylight, 2001.
  • 12. Brumbaugh, D.K. ; Rock, D., Teaching Secondary Mathematics, London: Lawrence Erlbaum Associates, 2001.
  • 13. Bandura, A., Social Foundations of Thought and Action: A Social Cognitive Theory, New Jersey: Prentice Hall, 1986.
  • 14. Senemoğlu, N., Gelişim Öğrenme ve Öğretim – Kuramdan Uygulamaya, Ankara: Gazi Kitabevi, 2005.
  • 15. Açıkgöz, K. Ü., Aktif Öğrenme, İzmir: Kanyılmaz Matbaası, 2006.
  • 16. Aşkar, P.; Umay, A., İlköğretim Matematik Öğretmenliği Öğrencilerinin Bilgisayarla İlgili Özyeterlik Algısı, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21:1-8, 2001.
  • 17. Howe, M.J.A., Öğrenme Psikoljisi (E. Kılıç, Çev.), İstanbul: Alfa, 2001.
  • 18. Riggs, I. M., ; Enochs, L.G., Toward the Development of an Elementary Teacher’s Science Teaching Efficiacy Belief Instrument. Science Education. 74 (6): 625-637, 1990.
  • 19. Koray, Ö., Fen Eğitiminde Yaratıcı Düşünmeye Dayalı Öğrenmenin Öğrenme Ürünlerine Etkileri, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara, 2003.
  • 20. Umay, A., İlköğretim Matematik Öğretmenliği Programının Matematiğe Karşı Özyeterlik Algısına Etkisi, Qafqaz Üniversitesi Dergisi, Sayı 8, http://www. qafqaz.edu.az/journal/, (erişim tarihi: 22.04.2007 ), 2001.
  • 21. Karasar, N., Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar, İlkeler ve Teknikler, Ankara: Nobel Yayıncılık, 2005.
  • 22. Tezbaşaran, A., Likert Tipi Ölçek Geliştirme Klavuzu, Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları, 1997.
  • 23. Tavşancıl, E., Tutumların Ölçülmesi ve SPSS İle Veri Analizi, Ankara: Nobel Yayıncılık, 2005.
  • 24. Tekin, H., Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme, Ankara: Yargı Yayınları, 2000.
  • 25. Morgil, İ., Seçken, N. ve Yücel, A.S., Kimya Öğretmen Adaylarının Öz-Yeterlik İnançlarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi, Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi (6).1: 62-72, 2004.
  • 26. Işıksal, M.; Çakıroğlu, E., İlköğretim Matematik Öğretmen Adaylarının Matematiğe ve Matematik Öğretimine Yönelik Yeterlik Algıları, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31:74-84, 2006.
  • 27. Ekici, G., Biyoloji Öz-Yeterlik Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirliği, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29: 85-94, 2005.
  • 28. Akkoyunlu B., Orhan, F. ve Umay, A., Bilgisayar Öğretmenleri İçin Bilgisayar Öğretmenliği Öz-Yeterlik Ölçeği Geliştirme Çalışması, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29: 1-8, 2005.
  • 29. Bıkmaz, F.H., Sınıf Öğretmenlerinin Fen Öğretiminde Öz Yeterlilik İnancı Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması, Milli Eğitim Dergisi, 161, 2004.
  • 30. Büyüköztürk, Ş., Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı, Ankara: Pegem A Yayıncılık, 2005.
  • 31. Baykul, Y., Eğitimde ve Psikolojide Ölçme: Klasik Test Teorisi ve Uygulaması. Ankara: ÖSYM Yayınları, 2000.

MATEMATİK OKURYAZARLIĞI ÖZ-YETERLİK ÖLÇEĞİNİN GELİŞTİRİLMES

Yıl 2008, Cilt: 16 Sayı: 2, 517 - 528, 01.10.2008

Öz

Bu çalışmanın amacı öğretmen adaylarının matematik okuryazarlığına ilişkin öz-yeterlik inancını ölçen geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı geliştirmektir. 35 maddeden oluşan ölçeğin taslak formu 2006-2007 öğretim yılında, Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi'nde okuyan 182 kişiye uygulanmıştır. Elde edilen veriler SPSS paket program kullanılarak maddetoplam korelasyonu ve faktör analizi gerçekleştirilmiştir. Faktör analizi sonucunda ölçeğin tek faktörünün açıkladığı varyans oranının %42,85 olduğu elde edilmiştir. Ölçeğin Cronbach alfa iç tutarlılık katsayısı 0,94 olarak hesaplanmıştır. İstatistiksel analizler sonucunda 25 maddelik Matematik Okuryazarlığı Öz-Yeterlik Ölçeği geliştirilmiştir.

Kaynakça

  • 1. NRC (National Research Council), Everybody Counts: A Report to the Nation of the Future of Mathematics Education. Washington, DC: National Academy Press, 1989.
  • 2. OECD, Assessing Scientific, Reading and Mathematical Literacy, A Framework for PISA 2006, http://www.pisa.oecd.org. (erişim tarihi: 12.04.2007), 2006.
  • 3. TIMSS, Trends in International Mathematics and Science Study. National Center for Education Statistics, http://www.nces.ed.gov/timss. (erişim tarihi: 20.04.2007), 2003.
  • 4. Kaiser, G. et al., International Comparison in Mathematics Education: an overview. ICM: Vol.1, 631-646, 2002.
  • 5. EARGED, PISA’da Okuma Becerileri. PISA’da Matematik Okuryazarlığı, http://earged.meb.gov.tr/pisa/dokuman/2009/2009pisa.pdf. (erişim tarhi: 28.05.2008), 2008.
  • 6. Tekin, B. ve Tekin, S., Matematik Öğretmen Adaylarının Matematiksel Okuryazarlık Düzeyleri Üzerine Bir Araştırma, http://www.matder.org.tr/ Default.asp?id=85. (erişim tarihi: 28.05.2008), 2004.
  • 7. Edge, D., New Literacy’s in Matehamtics: Implications for Teacher Education, http://www. are.edu/01pap/edg01125htm. (erişim tarihi: 08.04.2007 ), 2003.
  • 8. Ersoy, Y., Matematik Okur Yazarlığı – II: Hedefler, Yetiler ve Beceriler, http://www.matder.org.tr. (erişim tarihi: 28.03.2007), 2002.
  • 9. NCTM, Principles and Standarts for School Mathematics. National Council of Teachers of Mathematics, Reston/VA, 2000.
  • 10. MEB, Matematik Dersi Öğretim Programı ve Klavuzu (9-12. Sınıflar), Ankara, 2005.
  • 11. Ronis, D., Problem-Based Learning for Math and Science: Integrating Inquiry and the Internet, Illinois: Skylight, 2001.
  • 12. Brumbaugh, D.K. ; Rock, D., Teaching Secondary Mathematics, London: Lawrence Erlbaum Associates, 2001.
  • 13. Bandura, A., Social Foundations of Thought and Action: A Social Cognitive Theory, New Jersey: Prentice Hall, 1986.
  • 14. Senemoğlu, N., Gelişim Öğrenme ve Öğretim – Kuramdan Uygulamaya, Ankara: Gazi Kitabevi, 2005.
  • 15. Açıkgöz, K. Ü., Aktif Öğrenme, İzmir: Kanyılmaz Matbaası, 2006.
  • 16. Aşkar, P.; Umay, A., İlköğretim Matematik Öğretmenliği Öğrencilerinin Bilgisayarla İlgili Özyeterlik Algısı, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21:1-8, 2001.
  • 17. Howe, M.J.A., Öğrenme Psikoljisi (E. Kılıç, Çev.), İstanbul: Alfa, 2001.
  • 18. Riggs, I. M., ; Enochs, L.G., Toward the Development of an Elementary Teacher’s Science Teaching Efficiacy Belief Instrument. Science Education. 74 (6): 625-637, 1990.
  • 19. Koray, Ö., Fen Eğitiminde Yaratıcı Düşünmeye Dayalı Öğrenmenin Öğrenme Ürünlerine Etkileri, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara, 2003.
  • 20. Umay, A., İlköğretim Matematik Öğretmenliği Programının Matematiğe Karşı Özyeterlik Algısına Etkisi, Qafqaz Üniversitesi Dergisi, Sayı 8, http://www. qafqaz.edu.az/journal/, (erişim tarihi: 22.04.2007 ), 2001.
  • 21. Karasar, N., Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar, İlkeler ve Teknikler, Ankara: Nobel Yayıncılık, 2005.
  • 22. Tezbaşaran, A., Likert Tipi Ölçek Geliştirme Klavuzu, Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları, 1997.
  • 23. Tavşancıl, E., Tutumların Ölçülmesi ve SPSS İle Veri Analizi, Ankara: Nobel Yayıncılık, 2005.
  • 24. Tekin, H., Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme, Ankara: Yargı Yayınları, 2000.
  • 25. Morgil, İ., Seçken, N. ve Yücel, A.S., Kimya Öğretmen Adaylarının Öz-Yeterlik İnançlarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi, Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi (6).1: 62-72, 2004.
  • 26. Işıksal, M.; Çakıroğlu, E., İlköğretim Matematik Öğretmen Adaylarının Matematiğe ve Matematik Öğretimine Yönelik Yeterlik Algıları, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31:74-84, 2006.
  • 27. Ekici, G., Biyoloji Öz-Yeterlik Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirliği, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29: 85-94, 2005.
  • 28. Akkoyunlu B., Orhan, F. ve Umay, A., Bilgisayar Öğretmenleri İçin Bilgisayar Öğretmenliği Öz-Yeterlik Ölçeği Geliştirme Çalışması, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29: 1-8, 2005.
  • 29. Bıkmaz, F.H., Sınıf Öğretmenlerinin Fen Öğretiminde Öz Yeterlilik İnancı Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması, Milli Eğitim Dergisi, 161, 2004.
  • 30. Büyüköztürk, Ş., Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı, Ankara: Pegem A Yayıncılık, 2005.
  • 31. Baykul, Y., Eğitimde ve Psikolojide Ölçme: Klasik Test Teorisi ve Uygulaması. Ankara: ÖSYM Yayınları, 2000.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Kemal Özgen Bu kişi benim

Recep Bindak Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ekim 2008
Yayımlandığı Sayı Yıl 2008 Cilt: 16 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Özgen, K., & Bindak, R. (2008). MATEMATİK OKURYAZARLIĞI ÖZ-YETERLİK ÖLÇEĞİNİN GELİŞTİRİLMES. Kastamonu Education Journal, 16(2), 517-528.

10037