BibTex RIS Kaynak Göster

THE ATTITUDES OF BIOLOGY TEACHERS TOWARD LABORATORY LESSON AND THEIR TENDENCIES TO FOLLOW TECHNOLOGICAL INNOVATIONS

Yıl 2008, Cilt: 16 Sayı: 2, 469 - 484, 01.10.2008

Öz

In this research the survey method was used and it was applied in 2005-2006 academic year in the high schools of central towns of Izmir and Aydin cities. The purpose of the research was to find out the attitudes of Biology teachers toward laboratory lesson and their tendencies to follow technological innovations. The data was collected by means of the questions related to “The Attitude Scale Toward Laboratory Lesson”, “The Attitude Scale Toward Technology” and the attitudes of Biology teachers toward laboratory lesson and their tendencies to follow technological innovations. In the process of data evaluation, variance analysis and frequency tests were applied and correlation coefficients were also calculated. The attitudes of Biology teachers toward laboratory lesson and technological innovations were analyzed from the points of; the gender, age of teachers and their length of service in the profession, the universities from which they graduated and their graduation degrees and also the cities in which they work, and finally their participation to in-service training sessions on using the technological materials and laboratory.

Kaynakça

  • 1. Akaydın, G., Güler, M. H. ve Mülayim, H. (2000). Liselerimizin biyoloji laboratuvar araç ve gereçleri bakımından durumu. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,19: 1-4.
  • 2. Akgün, Ş. (1995). Fen Bilgisi Öğretimi. 5. Baskı, Ankara.
  • 3. Alpaut, O. (1993). Fen Öğretiminin Verimli ve İşlevsel Hale Getirilmesi. Ortaöğretim Kurumlarında Fen Öğretimi ve Sorunları Sempozyumu, Ankara.
  • 4. Altınok, H. (2004). Öğretmenlerin fen öğretimine yönelik tutumlarına ilişkin öğrenci algıları ve öğrencilerin fen bilgisi dersine yönelik tutum ve güdüleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 26: 1-18.
  • 5. Altun, S. A. (2002). Okul yöneticilerinin teknolojiye karşı tutumlarının incelenmesi. Çağdaş Eğitim, 286: 8-14.
  • 6. Altunoğlu, B. D. ve Atav, E. (2005). Daha etkili bir biyoloji öğretimi için öğretmen beklentileri Dergisi, 28: 19-28. . Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi
  • 7. Anonymous, (1995). Milli Eğitimi Geliştirme Projesi Kapsamında Öğrenci Başarısını Tespit Program Çalışmaları ve Fen Bilgisi Durum Tespit Sonuçları Raporu, M.E.B. Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı, Ölçme ve Değerlendirme Şubesi, Ankara.
  • 8. Ayas, A., Çepni, S. ve Akdeniz, A.R. (1994). Fen bilimleri eğitiminde laboratuvarın yeri ve önemi (I): Tarihsel Bir Bakış. Çağdaş Eğitim, 204: 21-25.
  • 9. Birbir, M. (1999). Fen Bilimleri Eğitiminde En Etkili Öğretim Metodunun Araştırılması, A.Ü. Eğitim Fakültesi IV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi Bildirileri, Eskişehir, 122-128.
  • 10. Ekici, G. (1996). Biyoloji Öğretmenlerinin Öğretimde Kullandıkları Yöntemler ve Karşılaştıkları Sorunlar, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • 11. Ekici, G. (2001). Biyoloji öğretmenlerinin öğretim yöntemleri konusundaki teorik bilgi yeterliliklerinin incelenmesi, Çağdaş Eğitim, 274: 40-46.
  • 12. Ekici, G. (2002). Biyoloji öğretmenlerinin laboratuvar dersine yönelik tutum ölçeği (BÖLDYTÖ). Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 22: 62-66.
  • 13. Erten, S. (1993). Biyoloji laboratuvarlarının önemi ve laboratuvarlarda karşılaşılan problemler. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9: 315-330.
  • 14. Gable, R. K. (1986). Instrument Development in the Affective Domain. Boston, MA: Kluwer Academic Publisher.
  • 15. Gürdal, A. (1991). Fen Öğretiminde Laboratuvar Etkinliğinin Başarıya Etkisi. Eğitimde Nitelik Geliştirme, Eğitimde Arayışlar I. Sempozyumu Bildiri Metinleri. Kültür Koleji Yayınları, İstanbul, 285-287.
  • 16. Güven, İ. (2001). Öğretmen Yetiştirmenin Uluslar arası Boyutu (Unesco 45. Uluslararası Eğitim Kongresi). Milli Eğitim Dergisi, 150.
  • 17. Köseoğlu, P. ve Soran, H. (2005). Biyoloji dersinde araç-gereç kullanımı açısından öğretmen yeterlilikleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28: 150- 158.
  • 18. Nakiboğlu, C. ve Sarıkaya, Ş. (1999). Ortaöğretim kurumlarında kimya derslerinde görevli öğretmenlerin laboratuvardan yararlanma durumlarının değerlendirilmesi. D.E.Ü. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi Özel Sayı, 11: 395-405.
  • 19. Nakiboğlu, C. (2000). Derslerinde Laboratuvarı Etkin Kullanabilen Kimya Öğretmeni Yetiştirme Modeli, II. Ulusal Öğretmen Yetiştirme Sempozyumu, Çanakkale.
  • 20. Nakiboğlu, C. ve Sarıkaya, Ş. (2000). Kimya öğretmenlerinin derslerinde laboratuvar kullanımına mezun oldukları programın etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 8(1): 95-106.
  • 21. Nakiboğlu, C. ve İşbilir, A. (2001). Ortaöğretim Kurumlarında Biyoloji Derslerinde Görevli Öğretmenlerin Laboratuvardan Yararlanma Durumlarının Değerlendirilmesi. Maltepe Üniversitesi Yeni Bin Yılın Başında Türkiye’de Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu, İstanbul (7-8 Eylül 2001).
  • 22. Oktar, İ ve Bulduk, S. (2000). Ortaöğretim kurumlarında çalışan öğretmenlerin davranışlarının değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi, 142.
  • 23. Özbaş, G. ve Soran, H. (1993). Devlet liseleri, özel liseler ve anadolu liselerindeki biyoloji eğitiminin karşılaştırılması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9: 263-270.
  • 24. Öztaş, H. ve Özay, E. (2004). Biyoloji öğretmenlerinin biyoloji öğretiminde karşılaştıkları sorunlar (Erzurum Örneği). Kastamonu Eğitim Dergisi, 12 (1): 69- 76.
  • 25. Petty, R. E. & Cacioppo, J.T. (1996). Attitudes and Persuasion: Classic and Contemporary Approaches. Colorado: Westview Press.
  • 26. Şahin, N. F., Şahin, B. ve Özmen, H. (2000). Liselerde Biyoloji Öğretmenlerinin Derslerini Deneylerle İşleyebilme ve Laboratuvar Kullanma Olanaklarının Araştırılması. IV. Fen Bilimleri Eğitimi Kongresi Bildiriler Kitabı, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • 27. Turgut, F. M., Johnson, D., Çepni, S. ve Ayas, A., (1997). Fizik Öğretimi. Yök/Dünya Bankası Milli Eğitimi Geliştirme Projesi Hizmet Öncesi Öğretmen Eğitimi, Ankara.
  • 28. Yaman, M. ve Soran, H. (2000). Türkiye’de ortaöğretim kurumlarında biyoloji öğretiminin değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18: 229-237.

BİYOLOJİ ÖĞRETMENLERİNİN LABORATUVAR DERSİNE YÖNELİK TUTUMLARI VE TEKNOLOJİK YENİLİKLERİ İZLEME EĞİLİMLERİ

Yıl 2008, Cilt: 16 Sayı: 2, 469 - 484, 01.10.2008

Öz

Tarama yönteminin kullanıldığı araştırma, 2005-2006 öğretim yılında Aydın ve İzmir illeri merkez ilçelerindeki normal liselerde görev yapmakta olan Biyoloji öğretmenlerinin laboratuvar dersine yönelik tutumlarını ve teknolojik yenilikleri izleme eğilimlerini belirlemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Veriler “Laboratuvar Dersine Yönelik Tutum Ölçeği”, “Teknolojiye Yönelik Tutum Ölçeği”, öğretmenlerin laboratuvar kullanımı ve teknolojik yenilikleri izleme eğilimlerine ilişkin sorularla toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde; varyans analizi, frekans, t testi uygulanmış ve korelasyon katsayıları hesaplanmıştır. Biyoloji öğretmenlerinin laboratuvar dersine ve teknolojiye yönelik tutumları; cinsiyetleri, yaşları, meslekteki kıdemleri, mezun oldukları yükseköğretim kurumları, mezuniyet durumları, görev yaptıkları il, laboratuvarı ve teknolojik araç-gereçleri kullanma konusunda hizmet içi eğitim kurslarına katılma durumları açısından incelenmiştir.

Kaynakça

  • 1. Akaydın, G., Güler, M. H. ve Mülayim, H. (2000). Liselerimizin biyoloji laboratuvar araç ve gereçleri bakımından durumu. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,19: 1-4.
  • 2. Akgün, Ş. (1995). Fen Bilgisi Öğretimi. 5. Baskı, Ankara.
  • 3. Alpaut, O. (1993). Fen Öğretiminin Verimli ve İşlevsel Hale Getirilmesi. Ortaöğretim Kurumlarında Fen Öğretimi ve Sorunları Sempozyumu, Ankara.
  • 4. Altınok, H. (2004). Öğretmenlerin fen öğretimine yönelik tutumlarına ilişkin öğrenci algıları ve öğrencilerin fen bilgisi dersine yönelik tutum ve güdüleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 26: 1-18.
  • 5. Altun, S. A. (2002). Okul yöneticilerinin teknolojiye karşı tutumlarının incelenmesi. Çağdaş Eğitim, 286: 8-14.
  • 6. Altunoğlu, B. D. ve Atav, E. (2005). Daha etkili bir biyoloji öğretimi için öğretmen beklentileri Dergisi, 28: 19-28. . Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi
  • 7. Anonymous, (1995). Milli Eğitimi Geliştirme Projesi Kapsamında Öğrenci Başarısını Tespit Program Çalışmaları ve Fen Bilgisi Durum Tespit Sonuçları Raporu, M.E.B. Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı, Ölçme ve Değerlendirme Şubesi, Ankara.
  • 8. Ayas, A., Çepni, S. ve Akdeniz, A.R. (1994). Fen bilimleri eğitiminde laboratuvarın yeri ve önemi (I): Tarihsel Bir Bakış. Çağdaş Eğitim, 204: 21-25.
  • 9. Birbir, M. (1999). Fen Bilimleri Eğitiminde En Etkili Öğretim Metodunun Araştırılması, A.Ü. Eğitim Fakültesi IV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi Bildirileri, Eskişehir, 122-128.
  • 10. Ekici, G. (1996). Biyoloji Öğretmenlerinin Öğretimde Kullandıkları Yöntemler ve Karşılaştıkları Sorunlar, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • 11. Ekici, G. (2001). Biyoloji öğretmenlerinin öğretim yöntemleri konusundaki teorik bilgi yeterliliklerinin incelenmesi, Çağdaş Eğitim, 274: 40-46.
  • 12. Ekici, G. (2002). Biyoloji öğretmenlerinin laboratuvar dersine yönelik tutum ölçeği (BÖLDYTÖ). Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 22: 62-66.
  • 13. Erten, S. (1993). Biyoloji laboratuvarlarının önemi ve laboratuvarlarda karşılaşılan problemler. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9: 315-330.
  • 14. Gable, R. K. (1986). Instrument Development in the Affective Domain. Boston, MA: Kluwer Academic Publisher.
  • 15. Gürdal, A. (1991). Fen Öğretiminde Laboratuvar Etkinliğinin Başarıya Etkisi. Eğitimde Nitelik Geliştirme, Eğitimde Arayışlar I. Sempozyumu Bildiri Metinleri. Kültür Koleji Yayınları, İstanbul, 285-287.
  • 16. Güven, İ. (2001). Öğretmen Yetiştirmenin Uluslar arası Boyutu (Unesco 45. Uluslararası Eğitim Kongresi). Milli Eğitim Dergisi, 150.
  • 17. Köseoğlu, P. ve Soran, H. (2005). Biyoloji dersinde araç-gereç kullanımı açısından öğretmen yeterlilikleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28: 150- 158.
  • 18. Nakiboğlu, C. ve Sarıkaya, Ş. (1999). Ortaöğretim kurumlarında kimya derslerinde görevli öğretmenlerin laboratuvardan yararlanma durumlarının değerlendirilmesi. D.E.Ü. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi Özel Sayı, 11: 395-405.
  • 19. Nakiboğlu, C. (2000). Derslerinde Laboratuvarı Etkin Kullanabilen Kimya Öğretmeni Yetiştirme Modeli, II. Ulusal Öğretmen Yetiştirme Sempozyumu, Çanakkale.
  • 20. Nakiboğlu, C. ve Sarıkaya, Ş. (2000). Kimya öğretmenlerinin derslerinde laboratuvar kullanımına mezun oldukları programın etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 8(1): 95-106.
  • 21. Nakiboğlu, C. ve İşbilir, A. (2001). Ortaöğretim Kurumlarında Biyoloji Derslerinde Görevli Öğretmenlerin Laboratuvardan Yararlanma Durumlarının Değerlendirilmesi. Maltepe Üniversitesi Yeni Bin Yılın Başında Türkiye’de Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu, İstanbul (7-8 Eylül 2001).
  • 22. Oktar, İ ve Bulduk, S. (2000). Ortaöğretim kurumlarında çalışan öğretmenlerin davranışlarının değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi, 142.
  • 23. Özbaş, G. ve Soran, H. (1993). Devlet liseleri, özel liseler ve anadolu liselerindeki biyoloji eğitiminin karşılaştırılması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9: 263-270.
  • 24. Öztaş, H. ve Özay, E. (2004). Biyoloji öğretmenlerinin biyoloji öğretiminde karşılaştıkları sorunlar (Erzurum Örneği). Kastamonu Eğitim Dergisi, 12 (1): 69- 76.
  • 25. Petty, R. E. & Cacioppo, J.T. (1996). Attitudes and Persuasion: Classic and Contemporary Approaches. Colorado: Westview Press.
  • 26. Şahin, N. F., Şahin, B. ve Özmen, H. (2000). Liselerde Biyoloji Öğretmenlerinin Derslerini Deneylerle İşleyebilme ve Laboratuvar Kullanma Olanaklarının Araştırılması. IV. Fen Bilimleri Eğitimi Kongresi Bildiriler Kitabı, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • 27. Turgut, F. M., Johnson, D., Çepni, S. ve Ayas, A., (1997). Fizik Öğretimi. Yök/Dünya Bankası Milli Eğitimi Geliştirme Projesi Hizmet Öncesi Öğretmen Eğitimi, Ankara.
  • 28. Yaman, M. ve Soran, H. (2000). Türkiye’de ortaöğretim kurumlarında biyoloji öğretiminin değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18: 229-237.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Nilgün Yenice Bu kişi benim

Ali Günay Balım Bu kişi benim

Güliz Aydın Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ekim 2008
Yayımlandığı Sayı Yıl 2008 Cilt: 16 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yenice, N., Balım, A. G., & Aydın, G. (2008). BİYOLOJİ ÖĞRETMENLERİNİN LABORATUVAR DERSİNE YÖNELİK TUTUMLARI VE TEKNOLOJİK YENİLİKLERİ İZLEME EĞİLİMLERİ. Kastamonu Education Journal, 16(2), 469-484.