The aim of this study is to identify the perceptions of the parents in relation to kindergardens whose children attend to public or private kindergardens.The subjects of this study were the parents n=91 whose children attend to public or private kindergardens in the city center of Bolu in 2005-2006 academic year and who participated in this study which is descriptive. In this study the interview form was used as data collection instrument and it has two parts the first part includes information about the parents and the child and the second part includes information about the subjects’ perceptions in relation to kindergardens and preschool education . Some of the findings of the study were as follows : the primary function of preschool institutions is to prepare children to schools, to gain self-care skills and to teach social skills e.g. sharing, cooperation. Another finding of this study was that why the parents mostly examine both the teachers and the curriculum at these schools. Reinforcing the curriculum at home and cooperation with teachers were the other findings of the present study as they wanted to get some information about these schools.
Araştırma ile çocukları devlet ve özel okullarındaki okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden ebeveynlerin, okul öncesi eğitim ve bu eğitimi veren kurumlara yönelik görüşleri tespit edilmeye çalışılmıştır. Betimsel bir nitelik taşıyan araştırmanın evrenini Bolu il merkezindeki özel ve devlet ilköğretim okulları bünyesinde bulunan okul öncesi eğitim kurumlarına çocukları devam eden 91 ebeveyn oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak “Görüşme Formu” kullanılmıştır. Bu formda çocuk ve aile hakkındaki genel bilgilerin yanı sıra, ebeveynlerin okul öncesi eğitim ve bu kurumlara yönelik görüşleri sorulmaktadır. Araştırmada elde edilen sonuçlardan bazıları şöyledir; okul öncesi eğitim kurumlarının en önemli görevleri çocukları ilkokula hazırlamak, özbakım becerilerini kazandırmak ve onlara paylaşma ve işbirliği gibi sosyal davranışları öğretmektir, bu kurumlar hakkında araştırma yapma nedenleri olarak uygulanan eğitim programları ve öğretmen araştırmaları ilk sırada yer almaktadır. Okulda uygulanan program hakkında bilgi sahibi olma nedenleri olarak, okulda uygulanan programın evde pekiştirilmesi ve öğretmenlerle işbirliğinin sağlanması ilk sıradadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ekim 2008 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2008 Cilt: 16 Sayı: 2 |