BibTex RIS Kaynak Göster

THE EFFECT OF USING DOCUMENT IN HISTORY TEACHING TO STUDENTS’ SUCCESSES

Yıl 2008, Cilt: 16 Sayı: 2, 389 - 402, 01.10.2008

Öz

The aim of this research is to determine the effects of using historical documents in history lessons over students’ academic success. Experimental figure is used with fore test – last test experiment control group in the research. Prof. Dr. Şevket Raşit Hatipoğlu High School 11. Class Students, in Yenimahalle in Ankara, take part in the research study group. At the end of the application, quantitative findings are evaluated and interpreted with SPSS 15.0 data analysis programme. Viewpoint of academic successes, in favour of experiment group as statistical there is a meaningful difference between experiment group students, take lessons with historical documents, and control group students, have traditional education with lesson book. It’s seen that using documents in history lesons have increased academic successes of experiment group students.

Kaynakça

  • 1. DİLEK, D., Tarih Derslerinde Öğrenme ve Düşünme Gelişimi, PegemA Yayıncılık, Ankara, 2002.
  • 2. ATA, B., Bahaeddin Yediyıldız ile tarih araştırmaları ve öğretimi konusunda söyleşi. Türk Yurdu Dergisi, (175), 49-53., Ankara, 2002.
  • 3. FINES, J., Evidence: The basis of the discipline? The Journal of Teaching History. Routledge, London, 1994.
  • 4. KÜTÜKOĞLU, M. S., Tarih Araştırmalarında Usül, Kubbealtı Neşriyatı, İstanbul, 1994.
  • 5. ATA, B., Tarih derslerinde “Dokümanlarla Öğretim” yaklaşımı. Türk Yurdu Dergisi C.22, (175), 80-86, Ankara, 2002.
  • 6. PAYKOÇ, F. Tarih Öğretimi, A.Ü. AÖF Yayınları. Eskişehir, 1991.
  • 7. KÖKSAL, H., Çocukluk, değişen dünya ve tarih öğretiminden beklentiler, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, Vol.1, Issue:4, 387-396, [Electronic version], Summer 2008.
  • 8. CANDAN, A. S., Tarih Öğretiminde Ayrıntılı Okuma Becerilerinin Geliştirilmesi. Yayımlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Ortaöğretim Sosyal Alanlar Anabilim Dalı Tarih Öğretmenliği Bilim Dalı, Ankara, 2003.
  • 9. STRADLING, R., 20. Yüzyıl Avrupa Tarihi Nasıl Öğretilmeli?, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul, 2003.
  • 10. BROOKS, R., et al. (1993). The Effective Teaching of History Harlow: Longman 11. KICIR, K., Sosyal Bilgiler Dersinde 7. Sınıf Öğrencilerinin Tarih Öğrenme Beceri Düzeyleri, Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı Sosyal Bilgiler Öğretmenliği Bilim Dalı, İstanbul, 2006.
  • 12. PİNGEL, F., Ders Kitaplarını Araştırma ve Düzeltme Rehberi, ( Çev. Nurettin Elhüseyni), Tarih Vakfı Yayınları, İstanbul, 2003.
  • 13. AKBABA, B., Tarih Öğretiminde Fotoğraf Kullanımı, Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Ortaöğretim Sosyal Alanlar Anabilim Dalı Tarih Öğretmenliği Bilim Dalı, Ankara, 2003.
  • 14. SÖNMEZ, V., Sosyal Bilgiler Öğretimi, Pegem Yayınları, Ankara, 1996. 15. COLLINGWOOD, R. G., Tarih Tasarımı (Çev. K. Dinçer), Ara Yayıncılık, İstanbul, 1990.
  • 16. SOMERSAN, S., Sözlü Tarih, Araştırmacılık ve Tarih Yazımına Katılım, Tarih Öğretimi ve Ders Kitapları Sempozyumu, Salih Özbaran (Ed.), Dokuz Eylül Yayınları, İzmir, 1998.
  • 17. KÖSTÜKLÜ, N., Sosyal Bilimler ve Tarih Öğretimi, Günay Ofset, Konya, 1999.
  • 18. SAFRAN, M., KÖKSAL, H., Tarih öğretiminde yazılı kanıtların kullanılması, Tarih Eğitimi, Gazi Kitabevi, Ankara, 2006.
  • 19. HUSBANDS, C., What is History Teaching?: Language, Ideas and Meaning in Learning About the Past, Open University Pres, Buckinghanm and Philadelphia, 2000.
  • 20. NICHOL, J., Tarih Öğretimi (Çev. Mustafa Safran), Çağrı Matbaacılık, Ankara, 1996.
  • 21. DRAKE F. D., BROWN S. D., A Systematic approach to ımprove students’ historical thingking, The Journal of History Teacher, Vol. 36, No. 4. Pp. 465-589. Ağustos 2003.
  • 22. KABAPINAR, Y., Kredili Sistem ve Lise Tarih Kitapları, Tarih Öğretimi ve Ders Kitapları, Buca Sempozyumu, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul, 1998.
  • 23. COOPER, H., History 5-11. H. BOURDILLON (Ed.), The Teaching History. Routledge, 76-86, London, 1996.
  • 24. COOPER, H., The Teaching of History in Primary Schools: Implementing the Revised National Curriculum, David Fulton, London, 1995.
  • 25. MERCANTİNİ, J., How I learned to stop worrying and love the survey, Teaching History: A Journal of Methods, March 22, 2008.

TARİH ÖĞRETİMİNDE DOKÜMAN KULLANIMININ ÖĞRENCİLERİN BAŞARILARINA ETKİSİ

Yıl 2008, Cilt: 16 Sayı: 2, 389 - 402, 01.10.2008

Öz

Bu araştırmanın amacı, tarihsel dokümanların tarih derslerinde kullanımının öğrencilerin akademik başarısı üzerindeki etkisini tespit etmektir. Araştırmada ön test-son test deney kontrol gruplu deneysel desen kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Ankara ili Yenimahalle ilçesi Prof. Dr. Şevket Raşit Hatipoğlu Lisesi’nde okuyan 11. sınıf Lise 3 öğrencileri oluşturmaktadır. Uygulama sonunda nicel bulgular, SPSS 15.0 veri analiz programıyla değerlendirilmiş ve yorumlanmıştır. Akademik başarılar bakımından tarihsel doküman kullanılarak öğretim yapılan deney grubu öğrencileriyle, geleneksel yöntemin kullanılarak ders kitabıyla öğretim yapılan kontrol grubu öğrencileri arasında deney grubu lehine istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmuştur. Tarih derslerinde tarihsel dokümanların kullanılmasının deney grubu öğrencilerinin akademik başarılarını arttırdığı görülmüştür.

Kaynakça

  • 1. DİLEK, D., Tarih Derslerinde Öğrenme ve Düşünme Gelişimi, PegemA Yayıncılık, Ankara, 2002.
  • 2. ATA, B., Bahaeddin Yediyıldız ile tarih araştırmaları ve öğretimi konusunda söyleşi. Türk Yurdu Dergisi, (175), 49-53., Ankara, 2002.
  • 3. FINES, J., Evidence: The basis of the discipline? The Journal of Teaching History. Routledge, London, 1994.
  • 4. KÜTÜKOĞLU, M. S., Tarih Araştırmalarında Usül, Kubbealtı Neşriyatı, İstanbul, 1994.
  • 5. ATA, B., Tarih derslerinde “Dokümanlarla Öğretim” yaklaşımı. Türk Yurdu Dergisi C.22, (175), 80-86, Ankara, 2002.
  • 6. PAYKOÇ, F. Tarih Öğretimi, A.Ü. AÖF Yayınları. Eskişehir, 1991.
  • 7. KÖKSAL, H., Çocukluk, değişen dünya ve tarih öğretiminden beklentiler, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, Vol.1, Issue:4, 387-396, [Electronic version], Summer 2008.
  • 8. CANDAN, A. S., Tarih Öğretiminde Ayrıntılı Okuma Becerilerinin Geliştirilmesi. Yayımlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Ortaöğretim Sosyal Alanlar Anabilim Dalı Tarih Öğretmenliği Bilim Dalı, Ankara, 2003.
  • 9. STRADLING, R., 20. Yüzyıl Avrupa Tarihi Nasıl Öğretilmeli?, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul, 2003.
  • 10. BROOKS, R., et al. (1993). The Effective Teaching of History Harlow: Longman 11. KICIR, K., Sosyal Bilgiler Dersinde 7. Sınıf Öğrencilerinin Tarih Öğrenme Beceri Düzeyleri, Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı Sosyal Bilgiler Öğretmenliği Bilim Dalı, İstanbul, 2006.
  • 12. PİNGEL, F., Ders Kitaplarını Araştırma ve Düzeltme Rehberi, ( Çev. Nurettin Elhüseyni), Tarih Vakfı Yayınları, İstanbul, 2003.
  • 13. AKBABA, B., Tarih Öğretiminde Fotoğraf Kullanımı, Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Ortaöğretim Sosyal Alanlar Anabilim Dalı Tarih Öğretmenliği Bilim Dalı, Ankara, 2003.
  • 14. SÖNMEZ, V., Sosyal Bilgiler Öğretimi, Pegem Yayınları, Ankara, 1996. 15. COLLINGWOOD, R. G., Tarih Tasarımı (Çev. K. Dinçer), Ara Yayıncılık, İstanbul, 1990.
  • 16. SOMERSAN, S., Sözlü Tarih, Araştırmacılık ve Tarih Yazımına Katılım, Tarih Öğretimi ve Ders Kitapları Sempozyumu, Salih Özbaran (Ed.), Dokuz Eylül Yayınları, İzmir, 1998.
  • 17. KÖSTÜKLÜ, N., Sosyal Bilimler ve Tarih Öğretimi, Günay Ofset, Konya, 1999.
  • 18. SAFRAN, M., KÖKSAL, H., Tarih öğretiminde yazılı kanıtların kullanılması, Tarih Eğitimi, Gazi Kitabevi, Ankara, 2006.
  • 19. HUSBANDS, C., What is History Teaching?: Language, Ideas and Meaning in Learning About the Past, Open University Pres, Buckinghanm and Philadelphia, 2000.
  • 20. NICHOL, J., Tarih Öğretimi (Çev. Mustafa Safran), Çağrı Matbaacılık, Ankara, 1996.
  • 21. DRAKE F. D., BROWN S. D., A Systematic approach to ımprove students’ historical thingking, The Journal of History Teacher, Vol. 36, No. 4. Pp. 465-589. Ağustos 2003.
  • 22. KABAPINAR, Y., Kredili Sistem ve Lise Tarih Kitapları, Tarih Öğretimi ve Ders Kitapları, Buca Sempozyumu, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul, 1998.
  • 23. COOPER, H., History 5-11. H. BOURDILLON (Ed.), The Teaching History. Routledge, 76-86, London, 1996.
  • 24. COOPER, H., The Teaching of History in Primary Schools: Implementing the Revised National Curriculum, David Fulton, London, 1995.
  • 25. MERCANTİNİ, J., How I learned to stop worrying and love the survey, Teaching History: A Journal of Methods, March 22, 2008.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Hasan Işık Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ekim 2008
Yayımlandığı Sayı Yıl 2008 Cilt: 16 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Işık, H. (2008). TARİH ÖĞRETİMİNDE DOKÜMAN KULLANIMININ ÖĞRENCİLERİN BAŞARILARINA ETKİSİ. Kastamonu Education Journal, 16(2), 389-402.

10037