BibTex RIS Kaynak Göster

PERCEPTION OF LAST YEAR HIGH SCHOOL STUDENTS CONCERNING ETHICAL BEHAVIOR OF THEIR TEACHERS

Yıl 2008, Cilt: 16 Sayı: 2, 367 - 378, 01.10.2008

Öz

The aim of this inquiry is analyzing perception of last year high school students concerning ethical behavior of their teachers in terms of sex, type of school and efficiency point variables and determining how teacher ethical behaviors is perceived by students. 8 general 441 students , 3 Anatolian 37 students , 2 industrial career 51 students and 2 private 31 students totally with 560 students which is linked to Sivas Ministry of Public Education constitute the working party of the inquiry. In the inquiry, arithmetic mean, standard deviation in analyzing the data, t-test comparing the variables, one way variance analysis ANOVA in three or more grouping are used, in the case of the availability of meaningful differences between groups, in order to determine between which groups those differences are available, Turkey test is applied. In comparing the groups, p

Kaynakça

  • 1. Kidder, M. R. (2004) Needed: An İnformation Ethic, İnstitute for Global Ethic, V:7 N:11
  • 2. Alptekin, Y. (2005) Eğitim İçin İnternet, İnternet İçin Eğitim: Elektronik İletişim Ve Etik, www.inet.tr.org.tr (erişim:11.12.2005)
  • 3. Day, A.B. (2003) Ethics in Environmental Communication and Education, Applied Environmental Education and Communication, Vol :2 pp.71-72
  • 4. Clarkburn, H. (2002) The Aims and Practise of Ethics Educationin in an Undergraduat CurriculumReasons for Choosing a Skills Approach, Journal of Higher Education, Vol.26, No.4
  • 5. Bagnall, R.. G. “The Contingent University: An Ethical Critique” Educational Philosophy and Theory, Vol.34, No. 1
  • 6. Pehlivan, İ. (2001) Yönetsel, Mesleki ve Örgütsel Etik. Ankara: Pegema Yayıncılık.
  • 7. Aydın, İ. (2003) Eğitim ve Öğretimde Etik. Ankara:Pegem Yayıncılık.
  • 8. Myyry, L., Halkoma, K. (2002) The Role of Value Priorities and Professional Ethics Training in Moral Sensitivity, Journal of Moral Education, Vol 31, No.1 pp. 35-50
  • 9. Tarrant J. (2001) The Ethics of Post-Compulsory Education and Training in A Democracy, Journal of Further and Higher Education, Vol.25 No: 3 pp.369-378
  • 10. Gözübüyük, Ş. (1993) Hukuka Giriş ve Hukukun Temel Kavramları, Ankara:Turhan Kitabevi Yayınları.
  • 11. Kansanen, P. (2003) Pedegogical Ethics in Educational Research, Educational Research and Evoluation, Vol.9 No.1 pp.9-23
  • 12. Nami, K. (1934) Muallimin Meslek Ahlakı, İstanbul: Devlet Matbaası.
  • 13. Dewey, J. (1995) Eğitimde Ahlak İlkeleri, Ankara.
  • 14. Dökmen, Ü. (1994) İletişim Çatışmaları ve Empati, Ankara: Sistem Yayıncılık.
  • 15. Kepçeoğlu, M. (1997) Psikolojik Danışma ve Rehberlik, İstanbul: Başak Ofset.
  • 16. Lack, A. (1999) Loosing Coupled. http:/ /www.members.ozemail.com.au (erişim:04.11.2005)
  • 17. Weick, K (1976) Educational Organizations as Losely Coupled Systems, Administrative Science Quartely, Vol,21, pp.1-9
  • 18. Toprakçı, E. (2002) Sınıf Örgütünün Yönetimi, Ankara: Ütopya Yayınevi.

LİSE SON SINIF ÖĞRENCİLERİNİN ÖĞRETMENLERİNİN ETİK DAVRANIŞLARINA İLİŞKİN ALGILARI

Yıl 2008, Cilt: 16 Sayı: 2, 367 - 378, 01.10.2008

Öz

Bu araştırmada, lise son sınıf öğrencilerinin öğretmenlerinin etik davranışlarına ilişkin algılarını cinsiyet, okul türü ve başarı puanı değişkenlerine göre belirlemektir Araştırmanın çalışma gurubunu Sivas İlinde Milli Eğitim Bakanlığına bağlı 8 genel 441 öğrenci , 3 Anadolu 37 öğrenci , 2 endüstri meslek 51 öğrenci ve 2 özel 31 öğrenci lise öğrencisi olmak üzere toplam 560 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada verilerin çözümlenmesinde, aritmetik ortalama, standart sapma, değişkenlerin ikili karşılaştırmalarında t testi uygulanmıştır. Gruplar arası karşılaştırmalarda varyans analizi yapılmış ve p

Kaynakça

  • 1. Kidder, M. R. (2004) Needed: An İnformation Ethic, İnstitute for Global Ethic, V:7 N:11
  • 2. Alptekin, Y. (2005) Eğitim İçin İnternet, İnternet İçin Eğitim: Elektronik İletişim Ve Etik, www.inet.tr.org.tr (erişim:11.12.2005)
  • 3. Day, A.B. (2003) Ethics in Environmental Communication and Education, Applied Environmental Education and Communication, Vol :2 pp.71-72
  • 4. Clarkburn, H. (2002) The Aims and Practise of Ethics Educationin in an Undergraduat CurriculumReasons for Choosing a Skills Approach, Journal of Higher Education, Vol.26, No.4
  • 5. Bagnall, R.. G. “The Contingent University: An Ethical Critique” Educational Philosophy and Theory, Vol.34, No. 1
  • 6. Pehlivan, İ. (2001) Yönetsel, Mesleki ve Örgütsel Etik. Ankara: Pegema Yayıncılık.
  • 7. Aydın, İ. (2003) Eğitim ve Öğretimde Etik. Ankara:Pegem Yayıncılık.
  • 8. Myyry, L., Halkoma, K. (2002) The Role of Value Priorities and Professional Ethics Training in Moral Sensitivity, Journal of Moral Education, Vol 31, No.1 pp. 35-50
  • 9. Tarrant J. (2001) The Ethics of Post-Compulsory Education and Training in A Democracy, Journal of Further and Higher Education, Vol.25 No: 3 pp.369-378
  • 10. Gözübüyük, Ş. (1993) Hukuka Giriş ve Hukukun Temel Kavramları, Ankara:Turhan Kitabevi Yayınları.
  • 11. Kansanen, P. (2003) Pedegogical Ethics in Educational Research, Educational Research and Evoluation, Vol.9 No.1 pp.9-23
  • 12. Nami, K. (1934) Muallimin Meslek Ahlakı, İstanbul: Devlet Matbaası.
  • 13. Dewey, J. (1995) Eğitimde Ahlak İlkeleri, Ankara.
  • 14. Dökmen, Ü. (1994) İletişim Çatışmaları ve Empati, Ankara: Sistem Yayıncılık.
  • 15. Kepçeoğlu, M. (1997) Psikolojik Danışma ve Rehberlik, İstanbul: Başak Ofset.
  • 16. Lack, A. (1999) Loosing Coupled. http:/ /www.members.ozemail.com.au (erişim:04.11.2005)
  • 17. Weick, K (1976) Educational Organizations as Losely Coupled Systems, Administrative Science Quartely, Vol,21, pp.1-9
  • 18. Toprakçı, E. (2002) Sınıf Örgütünün Yönetimi, Ankara: Ütopya Yayınevi.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

C. Teyyar Uğurlu Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ekim 2008
Yayımlandığı Sayı Yıl 2008 Cilt: 16 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Uğurlu, C. T. (2008). LİSE SON SINIF ÖĞRENCİLERİNİN ÖĞRETMENLERİNİN ETİK DAVRANIŞLARINA İLİŞKİN ALGILARI. Kastamonu Education Journal, 16(2), 367-378.