In this study, it is aimed to reveal the effect of sport education model, exercise method and paired study method on cognitive, affective and psychomotor development levels of students in undergraduate level basketball course within 12 weeks. The population of the study was the students of Gazi University Faculty of Sport Sciences in the fall and spring semesters of 2018-2019 academic year, and the sample was formed 26 female and 23 male (N = 49) students who were studying in Physical Education Teacher, Coaching Education, Sports Management and Recreation Departments. As a result of the 14-week basketball training applied to the groups, no significant difference was observed in the cognitive and affective data (p> 0.05), while a significant increase was observed in the psychomotor area in all three groups (p <0.05). According to these results, it can be said that the effect of the paired study method on psychomotor development area is higher than the sports education model.
Cognitive development Affective development psychomotor development Basketball sports education model exercise method pairing method
Bu araştırmada, 12 haftalık süre içinde lisans düzeyi basketbol dersi içerisinde spor eğitim modeli, alıştırma yöntemi ve eşli çalışma yönteminin, öğrencilerin bilişsel, duyuşsal ve psikomotor gelişim düzeyleri üzerine etkisinin ortaya çıkarılması amaçlanmıştır. Araştırmanın evrenini, 2018-2019 öğretim yılı güz ve bahar dönemlerinde Gazi Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesinde öğrenim gören öğrenciler, örneklemini ise Beden Eğitimi Öğretmenliği, Antrenörlük Eğitimi, Spor Yöneticiliği ve Rekreasyon Bölümlerinde öğrenim gören 26 kadın, 23 erkek olmak üzere (N=49) öğrenci oluşturmuştur. Gruplara uygulanan 14 haftalık basketbol eğitimi sonucunda bilişsel ve duyuşsal alana ait verilerde herhangi bir anlamlı farklılık gözlenmezken(p>0,05), psikomotor alanda her üç grupta da önemli düzeyde artış gözlenmiştir (p<0,05). Bu sonuçlara göre eşli çalışma yönteminin psikomotor gelişim alanına etkisinin spor eğitim modeline göre daha yüksek olduğu söylenebilir.
Bilişsel gelişim duyuşsal gelişim psikomotor gelişim basketbol spor eğitim modeli alıştırma yöntemi eşli çalışma yöntemi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Mart 2020 |
Kabul Tarihi | 16 Mart 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 28 Sayı: 2 |