Aim of this study was to investigate preschool children’s strategies of creating shapes (circle, round, square, rectangle) in problem-based tasks. This study was conducted according to Case Study Method. 25 children aged between 54 and 71 months, participated this study. Participants were decided according to Convenience Sampling method. An Inventory of Recognizing Basic Geometrical Shapes which was developed by researchers was used to determine if children are capable to recognize, distinguish and name all the relevant shapes, to investigate children’s strategies of creating shapes. Following the implementation of inventory, 18 children (aged between 58 and 71 months) who were capable to recognize, distinguish and name all relevant shapes, were decided to continue to study with. Children were offered different kinds of materials (a wire, a blank paper sized A4, equal length strip shaped paper and a square shaped notepaper) for them to create shapes. Semi-structured interview questions developed by researchers, were used both to determine children’s thoughts about possibilities of creating shapes by using relevant materials, and to investi-gate children’s strategies of creating shapes. Descriptive Anal-ysis Method was used to analyze written records and shapes created by children. Children’s responses discussed under different categories. According to the results of this study, children develop different strategies of creating shapes in problem-based tasks, but more when they are encouraged. Problem-based tasks should be used as teaching methods in early geometry education, should be used in educational activities or researches.
preschool mathematics education geometrical shapes creating shapes strategy problem-based tasks
Bu araştırmanın amacı, problem temelli görevlerle okul öncesi dönemdeki çocukların şekil (çember, daire, kare, dik-dörtgen) oluşturma stratejilerinin incelenmesidir. Araştırma Betimsel Yönteme uygun olarak yürütülmüştür. Araştırmaya, yaşları 54 ile 71 ay aralığında değişen ve Uygun Örneklem Yönteminden yararlanılarak belirlenen toplam 25 çocuk katılmıştır. Çocukların tüm şekilleri tanıma, ayırt etme ve isimlendirme konusunda yetkin olup olmadıklarının belirlenebilmesi amacıyla araştırmacılar tarafından geliştirilen Temel Geometrik Şekilleri Tanıma Envanteri kullanılmıştır. Envanter uygulaması sonucunda tüm şekilleri doğru bir şekilde tanıyan, ayırt eden ve isimlendiren, yaşları 58 ila 71 ay arasında değişen 18 çocukla çalışmalara devam edilmiştir. Çocuklara şekil oluşturmaları için çeşitli materyaller (bir tel, boş bir A4 kağıt, eşit uzunluklardaki iki kağıt şerit ve kare şeklinde bir not kağıdı) sunulmuştur. Sonrasında çocukların şekillerin oluşturulabilmesine yönelik fikirlerinin ve şekil oluşturma stratejilerinin belirlenmesi açısından araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı-yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Elde edilen yazılı verilerin ve çocukların oluşturdukları şekillerin incelene-bilmesi açısından Betimsel Analiz Yönteminden yararlanılmıştır. Çocukların cevapları farklı kategoriler altında toplanmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre çocuklar, geometrik şekillerin oluşturulması yönünde çeşitli stratejiler geliştirmekle beraber cesaretlendirildiklerinde daha çok stratejiler geliştirmektedirler. Araştırmanın bulguları doğrultusunda problem temelli görevlerin erken geometri eğitiminde etkili birer öğretim yön-temi olarak kullanılabileceği ve problem temelli öğrenmenin bu yönde geliştirilecek etkinliklerde veya eğitim araştırmalarında kullanılabileceği yönünde önerilerde bulunulmuştur.
okul öncesi matematik eğitimi geometrik şekiller şekil oluşturma strateji problem temelli görevler
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Mart 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 28 Sayı: 2 |