Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Analysis of the Relationship between Secondary Education Students’ School Burnout and Perceptions Regarding Alienation to School

Yıl 2020, Cilt: 28 Sayı: 2, 847 - 857, 20.03.2020
https://doi.org/10.24106/kefdergi.697235

Öz

The aim of this study is to identify the students’ perception regarding alienation and burn out to school and display the level and direction of the relationship between these two per-ceptions. The study was designed as a correlational survey model among quantitative research methods. The population of the study is composed of secondary education students in Kilis city center in 2018-2019 academic year. 450 students in total were involved in the sampling but the main study was conduct-ed over 367 students. Arithmetical average, Pearson correla-tion coefficient and multiple regression analysis were per-formed in the analysis of the data. 3 data collection tools in total were used in the study as personal information form, “school burnout scale” and “student alienation scale”. As the result of the analyses conducted, it was concluded that school burnout level of secondary education students involved in the sampling was to be medium, while in sub dimensions emotion-al burnout was to be medium; the level of desensitisation and low personal success sub levels were found to be low. It was found that secondary education students’ alienation to school point average was low. It was found that there was a signifi-cant relationship in the positive direction among school burn-out and powerlessness, irregularity, isolation, meaninglessness and alienation to school.

Kaynakça

  • Arastaman, G. (2009). Lise birinci sınıf öğrencilerinin okula bağlılık (school engagement) durumlarına ilişkin öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin görüşleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 102-112 Atik, S. (2016). Akademik başarının yordayıcıları olarak öğretmene güven, okula karşı tutum, okula yabancılaşma ve okul tükenmişliği. Doktora Tezi. İnönü Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Malatya. Ayık, A., Uzun, T. Ataş, Ö., & Yücel, E. (2015). Öğrencilerin genel sinizm tutumları ve okula yabancılaşma algıları arasındaki ilişkilerin incelenmesi. The Journal of Academic Social Science Studies, 39, 491-508. Aypay, A., & Eryılmaz, A. (2011). Lise öğrencilerinin öznel iyi oluşları ve okul tükenmişliği arasındaki ilişkiler. International Online Journal of Educational Sciences, 3(1), 181-199. Balkıs, M., Duru, E., Buluş, M., & Duru, S. (2011). Tükenmişliğin öğretmen adayları arasındaki yaygınlığı, demografik değişkenler ve akademik başarı ile ilişkisi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 151-165. Barnett, M. D., & Flores, J. (2016). Narcissus, exhausted: Self-compassion mediates the relationship between narcissism and school burnout. Personality and Individual Differences, 97, 102-108. Baş, G. (2012). İlköğretim öğrencilerinde tükenmişlik: farklı değişkenler açısından bir değerlendirme. Journal of European Education, 2, 31-46. Bayhan, V. (1995). Üniversite gençliğinde anomi ve yabancılaşma. Doktora Tezi, İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Malatya. Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2010). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi. Chang, E. C., Rand, K. L., & Strunk, D. R. (2000). Optimism and risk for job burnout among working college students: Stress as a mediator. Personality and Individual Differences, 29, 255-263. Coşkun, Y., & Altay, C. A. (2009). Lise öğrencilerinde yabancılaşma ve benlik algısı ilişkisi. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 29, 41-56. Cushman, S., & West, R. (2006). Precursors to college student burnout: Developing a typology of understanding. Qualitative Research Reports in Communication, 7, 23-31 Çapulcuoğlu, U., & Gündüz, B. (2013). Öğrenci tükenmişliğini yordamada stresle başaçıkma, sınav kaygısı, akademik yetkinlik ve anne-baba tutumları. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 3, 201-218. Çağlar, Ç. (2012). Öğrenci yabancılaşma ölçeğinin (ÖYÖ) geliştirilmesi. Eğitim ve Bilim, 37(166), 195-205. Çapri, B., & Yedigöz-Sönmez, G. (2013). Lise öğrencilerinin tükenmişlik puanlarının sosyo-demografik değişkenler, psikolojik belirtiler ve bağlanma stilleri açısından incelenmesi. International Journal of Human Sciences, 10(2), 195- 218. Çapulcuoğlu, U. (2012). Öğrenci tükenmişliğini yordamada stresle başaçıkma, sınav kaygısı, akademik yetkinlik ve anne-baba tutumları değişkenlerinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Mersin Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Mersin. Çapri, B., Gündüz, B., & Gökçakan, Z. (2011). Maslach tükenmişlik envanteri-öğrenci formu (mte-öf)’nun Türkçe’ye uyarlaması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40 (1),134-147. Çelik, F. (2005). Orta öğretim öğrencilerinin okula yabancılaşma düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Çukurova Üniversitesi, Adana. Çiftçi, G. (2009). İlköğretim okullarının bürokratikleşme düzeyi ile öğrenci yabancılaşması arasındaki ilişki. Yüksek Lisans Tezi. Pamukkale Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Denizli. Duru, E. (1995). Üniversite öğrencilerinin yabancılaşma ve yalnızlık ilişkileri. Yüksek Lisans Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir. Gedik, A., & Cömert, M. (2018). Ortaöğretim öğrencilerinde okula yabancılaşma düzeyleri. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 15, 475-497. Gündüz, B., Çapri, B., & Gökçakan, Z. (2012). Üniversite öğrencilerinin tükenmişlik düzeylerinin incelenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 38-55. Hascher, T., & Hagenauer, G. (2010). Alienation from school. International Journal of Educational Research, 49(6), 220-232. Hu, Q., & Schaufeli, W. B. (2009). The factorial validity of the maslach burnout ınventory- student survey in China. Psychological Reports, 105, 394-408. Huang, Y.C., & Lin, S.H. (2010). Canonical correlation analysis on life stress and learning burnout of college students in Taiwan. International Electronic Journal of Health Education, 13, 145-155. Jacobs, S., & Dodd, D. (2003). Student burnout as a function of personality, social support, and workload. Journal of College Student Development, 44 (3), 291-303 Kara, S. (2014). Lise öğrencilerinde okul tükenmişliği ile psikolojik iyi olma arasındaki ilişkinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Yüksek lisans tezi. Sakarya Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya. Karasar, N. (2009). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayınevi. Katıtaş, S. (2012). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinde okula yabancılaşma ve okulu bırakma eğilimi. Yüksek Lisans Tezi. Harran Üniversitesi, Şanlıurfa. Kiuru, N., Aunola, K., Nurmi J., Leskinen, E., & Salmela-Aro, K. (2008) Peer group influence and selection in adolescents' school burnout. Merrill Palmer Q, 54:23–55. Kunkel, R.C, Thompson,J.C., & Mcelhinney, J.H.(1973). School related alienation perceptions of secondary school students. ED 074 092. 20.05.2019 tarihinde https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED074092.pdf adresinden alınmıştır. Kutsal, D. (2009). Lise Öğrencilerinin Tükenmişliklerinin İncelenmesi. Yüksek lisans tezi. Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara. Kutsal, D., & Bilge, F. (2012). Lise öğrencilerinin tükenmişlik ve sosyal destek düzeyleri. Eğitim ve Bilim, 37(164), 283-297 Lingard, H. (2007). Conflict between paid work and study: does it ımpact upon students’ burnout and satisfaction with university life? Journal for Education in the Built Environment, 2(1), 90-109. Meier, S.F., & Schmeck, R.R. (1985). The burned-out college student: A descriptive profile. Journal of College Student Personal, 26(1) 63–69. Maslach, C., & Leiter, M.P. (2016). Understanding the burnout experience: recent research and its implications for psychiatry. World Psychiatry, 15(2), 103-111. Nedim-Bal, P., & Kaya, C. (2017). 6.sınıf öğrencilerinin okul tükenmişliği ile baş etmede çözüm odaklı grupla psikolojik danışmanın etkisi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(51), 769-777. Polat, Ş. (2018). Ortaokul öğrencilerinde okula yabancılaşma ve okul tükenmişliği ilişkisinin incelenmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(1), 257-277. Rostami, Z., Abedi, M. R., & Schaufeli, W. B. (2012). Dose interest predicts academic burnout?. Interdisciplinary Journal of Contemporary Research in Business, 3 (9), 877-885. Salanova, M., Schaufeli, W. B., Martineza, I., & Breso, E. (2009). How obstacles and facilitators predict academic performance: The mediating role of study burnout and engagement. Anxiety, Stress ve Coping, 23, 53-70. Salmela-Aro, K., Savolainen, H., & Holopainen, L. (2009). Depressive symptoms and school burnout during adolescence: Evidence from two cross-lagged longitudinal studies. Journal of Youth and Adolescence, 38, 1316–1327. Salmela-Aro, K., Kiuru, N., & Nurmi, J. E. (2008). The role of educational track in adolescents’ school burnout: A longitudinal study. British Journal of Educational Psychology, 78, 663–689. Salmela-Aro, K., Kiuru, N., Leskinen, E., & Nurmi, J.-E. (2009). School Burnout Inventory (SBI): Reliability and validity. European Journal of Psychological Assessment, 25(1), 48-57. Salmela-Aro, K., & Upadyaya, K. (2014). Developmental trajectories of school burnout: Evidence from two longitudinal studies. Learning and Individual Differences, 36, 60-68. Schaufeli, W. B., & Salanova M. (2007). Efficacy or inefficacy, that’s the question: Burnout and work engagement, and their relationships with efficacy beliefs. Anxiety, Stress, and Coping, 20 (2), 177-196. Schaufeli, W. B., Martinez, I., Marques-Pinto, A., Salanova, M., & Bakker, A. (2002). Burnout and engagement in university students: A cross-national study. Journal of Cross-cultural Studies, 33, 464-481. Schulz, L. L., & Rubel, D. J. (2011). A phenomenology of alienation in high school: The experiences of five male non-completers. Professional School Counseling, 14(5), 286- 298. Seçer, İ., Halmatov, S., Veyis, F., & Ateş, B. (2013). Okul tükenmişlik ölçeğinin Türk kültürüne uyarlanması: Güvenirlik ve geçerlik çalışması. Turkish Journal of Education, 2(2), 16-27. Sidorkin, A. M. (2004). In the event of learning: alienation and participative thinking in education. Educational Theory, 54(3), 251-262. Sungur, A. (2013). Ortaöğretim kurumlarında okuyan öğrencilerin okul yurtlarındaki yaşamı ve yabancılaşma. Sosyoloji Alanı Ortaöğretim Öğrencileri Arası Proje Yarışması, Tübitak Şimşek, H., Abuzar, C., Yegin, İ. H., Şimşek, S., & Demir, A. (2015). Okula yabancılaşma ölçeği. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(4), 309-322. Tabachnick, B. G. & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics. Boston, Pearson. Tümkaya, S. (2016). Sınıf öğretmenliği öğrencilerinin tükenmişlik ve yabancılaşma düzeylerinin incelenmesi. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25(2), 251-268 Türk, F. (2010). Lise öğrencilerinin eğitimde yabancılaşma sorunu: Ankara ili Yenimahalle ilçesi iki genel lise örneği. Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Türk, T. (2013). Ortaöğretim öğrencilerinde duygusal istismar, disiplin cezaları ve okula yabancılaşma arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul. Warner, B. S., Weist, M. D., & Krulak, A. (1999). Risk factors for school violence. Urban Education, 34(1), 52- 68 Yang, H. (2004). Factors affecting study burnout and academic achievement in multiple enrolment programs in Taiwan’s technical-vocational colleges. International Journal of Educational Development, 24, 283-301. Yang, H. J., & Farn, C. K. (2005). An ınvestigation the factors affecting mıs student burnout in technical-vocational college. Computers in Human Behavior, 21, 917-932. Yiğit, S. (2010). İlköğretim 5., 6., 7. ve 8.sınıf öğrencilerinin okula yabancılaşma düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Zonguldak Karaelmas Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Zonguldak. Yüksek, Ö. (2006). İlköğretim 5. Sınıf öğrencilerinin okula yabancılaşma düzeylerine etki eden sosyo- demografik değişkenlerin belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü: Adana. Zhang, Y., Gan, Y. Q., & Zhang, Y. W. (2005). The reliability and validity of MBI-SS and academic characteristics affecting burnout. Chinese Journal of Clinical Psychology, 13, 383-385.

Ortaöğretim Öğrencilerinin Okul Tükenmişliği ve Okula Yabancılaşma Algıları Arasındaki İlişkisinin İncelenmesi

Yıl 2020, Cilt: 28 Sayı: 2, 847 - 857, 20.03.2020
https://doi.org/10.24106/kefdergi.697235

Öz

Bu çalışmanın amacı ortaöğretim öğrencilerinin okula yabancılaşma algılarını ve tükenmişlik algılarının belirleyerek bu iki algı arasındaki ilişkinin düzeyinin ve yönünü ortaya koymaktır. Araştırma nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modeli olarak tasarlanmıştır. Çalışmanın evrenini 2018-2019 eğitim öğretim yılında Kilis il merkezinde eğitim gören ortaöğretim öğrencileri oluşturmaktadır. Toplamda 450 öğrenci örnekleme dâhil edilmiştir ancak asıl çalışma 367 öğrenci üzerinden gerçekleştirilmiştir. Verilerin analizinde aritmetik ortalama, Pearson Korelasyon katsayısı ve çoklu regresyon analizi yapılmıştır. Araştırmada kişisel bilgi formu, “okul tükenmişliği ölçeği” ve “öğrenci yabancılaşma ölçeği” olmak üzere 3 veri toplama aracı kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda örnekleme dâhil olan ortaöğretim öğrencilerinin okul tükenmişliği düzeylerinin orta seviyede olduğu alt boyutlarında ise duygusal tükenme alt boyutunun orta düzeyde; duyarsızlaşma ve düşük kişisel başarı alt boyutlarının ise düşük düzeyde olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ortaöğretim öğrencilerinin okula yabancılaşma puan ortalamalarının düşük seviyede olduğu tespit edilmiştir. Okul tükenmişliği ile Güçsüzlük, Kuralsızlık, Soyutlanmışlık, Anlamsızlık ve Okula yabancılaşma arasında pozitif yönlü anlamlı bir ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Arastaman, G. (2009). Lise birinci sınıf öğrencilerinin okula bağlılık (school engagement) durumlarına ilişkin öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin görüşleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 102-112 Atik, S. (2016). Akademik başarının yordayıcıları olarak öğretmene güven, okula karşı tutum, okula yabancılaşma ve okul tükenmişliği. Doktora Tezi. İnönü Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Malatya. Ayık, A., Uzun, T. Ataş, Ö., & Yücel, E. (2015). Öğrencilerin genel sinizm tutumları ve okula yabancılaşma algıları arasındaki ilişkilerin incelenmesi. The Journal of Academic Social Science Studies, 39, 491-508. Aypay, A., & Eryılmaz, A. (2011). Lise öğrencilerinin öznel iyi oluşları ve okul tükenmişliği arasındaki ilişkiler. International Online Journal of Educational Sciences, 3(1), 181-199. Balkıs, M., Duru, E., Buluş, M., & Duru, S. (2011). Tükenmişliğin öğretmen adayları arasındaki yaygınlığı, demografik değişkenler ve akademik başarı ile ilişkisi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 151-165. Barnett, M. D., & Flores, J. (2016). Narcissus, exhausted: Self-compassion mediates the relationship between narcissism and school burnout. Personality and Individual Differences, 97, 102-108. Baş, G. (2012). İlköğretim öğrencilerinde tükenmişlik: farklı değişkenler açısından bir değerlendirme. Journal of European Education, 2, 31-46. Bayhan, V. (1995). Üniversite gençliğinde anomi ve yabancılaşma. Doktora Tezi, İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Malatya. Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2010). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi. Chang, E. C., Rand, K. L., & Strunk, D. R. (2000). Optimism and risk for job burnout among working college students: Stress as a mediator. Personality and Individual Differences, 29, 255-263. Coşkun, Y., & Altay, C. A. (2009). Lise öğrencilerinde yabancılaşma ve benlik algısı ilişkisi. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 29, 41-56. Cushman, S., & West, R. (2006). Precursors to college student burnout: Developing a typology of understanding. Qualitative Research Reports in Communication, 7, 23-31 Çapulcuoğlu, U., & Gündüz, B. (2013). Öğrenci tükenmişliğini yordamada stresle başaçıkma, sınav kaygısı, akademik yetkinlik ve anne-baba tutumları. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 3, 201-218. Çağlar, Ç. (2012). Öğrenci yabancılaşma ölçeğinin (ÖYÖ) geliştirilmesi. Eğitim ve Bilim, 37(166), 195-205. Çapri, B., & Yedigöz-Sönmez, G. (2013). Lise öğrencilerinin tükenmişlik puanlarının sosyo-demografik değişkenler, psikolojik belirtiler ve bağlanma stilleri açısından incelenmesi. International Journal of Human Sciences, 10(2), 195- 218. Çapulcuoğlu, U. (2012). Öğrenci tükenmişliğini yordamada stresle başaçıkma, sınav kaygısı, akademik yetkinlik ve anne-baba tutumları değişkenlerinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Mersin Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Mersin. Çapri, B., Gündüz, B., & Gökçakan, Z. (2011). Maslach tükenmişlik envanteri-öğrenci formu (mte-öf)’nun Türkçe’ye uyarlaması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40 (1),134-147. Çelik, F. (2005). Orta öğretim öğrencilerinin okula yabancılaşma düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Çukurova Üniversitesi, Adana. Çiftçi, G. (2009). İlköğretim okullarının bürokratikleşme düzeyi ile öğrenci yabancılaşması arasındaki ilişki. Yüksek Lisans Tezi. Pamukkale Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Denizli. Duru, E. (1995). Üniversite öğrencilerinin yabancılaşma ve yalnızlık ilişkileri. Yüksek Lisans Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir. Gedik, A., & Cömert, M. (2018). Ortaöğretim öğrencilerinde okula yabancılaşma düzeyleri. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 15, 475-497. Gündüz, B., Çapri, B., & Gökçakan, Z. (2012). Üniversite öğrencilerinin tükenmişlik düzeylerinin incelenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 38-55. Hascher, T., & Hagenauer, G. (2010). Alienation from school. International Journal of Educational Research, 49(6), 220-232. Hu, Q., & Schaufeli, W. B. (2009). The factorial validity of the maslach burnout ınventory- student survey in China. Psychological Reports, 105, 394-408. Huang, Y.C., & Lin, S.H. (2010). Canonical correlation analysis on life stress and learning burnout of college students in Taiwan. International Electronic Journal of Health Education, 13, 145-155. Jacobs, S., & Dodd, D. (2003). Student burnout as a function of personality, social support, and workload. Journal of College Student Development, 44 (3), 291-303 Kara, S. (2014). Lise öğrencilerinde okul tükenmişliği ile psikolojik iyi olma arasındaki ilişkinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Yüksek lisans tezi. Sakarya Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya. Karasar, N. (2009). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayınevi. Katıtaş, S. (2012). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinde okula yabancılaşma ve okulu bırakma eğilimi. Yüksek Lisans Tezi. Harran Üniversitesi, Şanlıurfa. Kiuru, N., Aunola, K., Nurmi J., Leskinen, E., & Salmela-Aro, K. (2008) Peer group influence and selection in adolescents' school burnout. Merrill Palmer Q, 54:23–55. Kunkel, R.C, Thompson,J.C., & Mcelhinney, J.H.(1973). School related alienation perceptions of secondary school students. ED 074 092. 20.05.2019 tarihinde https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED074092.pdf adresinden alınmıştır. Kutsal, D. (2009). Lise Öğrencilerinin Tükenmişliklerinin İncelenmesi. Yüksek lisans tezi. Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara. Kutsal, D., & Bilge, F. (2012). Lise öğrencilerinin tükenmişlik ve sosyal destek düzeyleri. Eğitim ve Bilim, 37(164), 283-297 Lingard, H. (2007). Conflict between paid work and study: does it ımpact upon students’ burnout and satisfaction with university life? Journal for Education in the Built Environment, 2(1), 90-109. Meier, S.F., & Schmeck, R.R. (1985). The burned-out college student: A descriptive profile. Journal of College Student Personal, 26(1) 63–69. Maslach, C., & Leiter, M.P. (2016). Understanding the burnout experience: recent research and its implications for psychiatry. World Psychiatry, 15(2), 103-111. Nedim-Bal, P., & Kaya, C. (2017). 6.sınıf öğrencilerinin okul tükenmişliği ile baş etmede çözüm odaklı grupla psikolojik danışmanın etkisi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(51), 769-777. Polat, Ş. (2018). Ortaokul öğrencilerinde okula yabancılaşma ve okul tükenmişliği ilişkisinin incelenmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(1), 257-277. Rostami, Z., Abedi, M. R., & Schaufeli, W. B. (2012). Dose interest predicts academic burnout?. Interdisciplinary Journal of Contemporary Research in Business, 3 (9), 877-885. Salanova, M., Schaufeli, W. B., Martineza, I., & Breso, E. (2009). How obstacles and facilitators predict academic performance: The mediating role of study burnout and engagement. Anxiety, Stress ve Coping, 23, 53-70. Salmela-Aro, K., Savolainen, H., & Holopainen, L. (2009). Depressive symptoms and school burnout during adolescence: Evidence from two cross-lagged longitudinal studies. Journal of Youth and Adolescence, 38, 1316–1327. Salmela-Aro, K., Kiuru, N., & Nurmi, J. E. (2008). The role of educational track in adolescents’ school burnout: A longitudinal study. British Journal of Educational Psychology, 78, 663–689. Salmela-Aro, K., Kiuru, N., Leskinen, E., & Nurmi, J.-E. (2009). School Burnout Inventory (SBI): Reliability and validity. European Journal of Psychological Assessment, 25(1), 48-57. Salmela-Aro, K., & Upadyaya, K. (2014). Developmental trajectories of school burnout: Evidence from two longitudinal studies. Learning and Individual Differences, 36, 60-68. Schaufeli, W. B., & Salanova M. (2007). Efficacy or inefficacy, that’s the question: Burnout and work engagement, and their relationships with efficacy beliefs. Anxiety, Stress, and Coping, 20 (2), 177-196. Schaufeli, W. B., Martinez, I., Marques-Pinto, A., Salanova, M., & Bakker, A. (2002). Burnout and engagement in university students: A cross-national study. Journal of Cross-cultural Studies, 33, 464-481. Schulz, L. L., & Rubel, D. J. (2011). A phenomenology of alienation in high school: The experiences of five male non-completers. Professional School Counseling, 14(5), 286- 298. Seçer, İ., Halmatov, S., Veyis, F., & Ateş, B. (2013). Okul tükenmişlik ölçeğinin Türk kültürüne uyarlanması: Güvenirlik ve geçerlik çalışması. Turkish Journal of Education, 2(2), 16-27. Sidorkin, A. M. (2004). In the event of learning: alienation and participative thinking in education. Educational Theory, 54(3), 251-262. Sungur, A. (2013). Ortaöğretim kurumlarında okuyan öğrencilerin okul yurtlarındaki yaşamı ve yabancılaşma. Sosyoloji Alanı Ortaöğretim Öğrencileri Arası Proje Yarışması, Tübitak Şimşek, H., Abuzar, C., Yegin, İ. H., Şimşek, S., & Demir, A. (2015). Okula yabancılaşma ölçeği. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(4), 309-322. Tabachnick, B. G. & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics. Boston, Pearson. Tümkaya, S. (2016). Sınıf öğretmenliği öğrencilerinin tükenmişlik ve yabancılaşma düzeylerinin incelenmesi. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25(2), 251-268 Türk, F. (2010). Lise öğrencilerinin eğitimde yabancılaşma sorunu: Ankara ili Yenimahalle ilçesi iki genel lise örneği. Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Türk, T. (2013). Ortaöğretim öğrencilerinde duygusal istismar, disiplin cezaları ve okula yabancılaşma arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul. Warner, B. S., Weist, M. D., & Krulak, A. (1999). Risk factors for school violence. Urban Education, 34(1), 52- 68 Yang, H. (2004). Factors affecting study burnout and academic achievement in multiple enrolment programs in Taiwan’s technical-vocational colleges. International Journal of Educational Development, 24, 283-301. Yang, H. J., & Farn, C. K. (2005). An ınvestigation the factors affecting mıs student burnout in technical-vocational college. Computers in Human Behavior, 21, 917-932. Yiğit, S. (2010). İlköğretim 5., 6., 7. ve 8.sınıf öğrencilerinin okula yabancılaşma düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Zonguldak Karaelmas Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Zonguldak. Yüksek, Ö. (2006). İlköğretim 5. Sınıf öğrencilerinin okula yabancılaşma düzeylerine etki eden sosyo- demografik değişkenlerin belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü: Adana. Zhang, Y., Gan, Y. Q., & Zhang, Y. W. (2005). The reliability and validity of MBI-SS and academic characteristics affecting burnout. Chinese Journal of Clinical Psychology, 13, 383-385.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Research Article
Yazarlar

Ebru Külekçi Akyavuz 0000-0002-2436-8761

Yayımlanma Tarihi 20 Mart 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 28 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Külekçi Akyavuz, E. (2020). Ortaöğretim Öğrencilerinin Okul Tükenmişliği ve Okula Yabancılaşma Algıları Arasındaki İlişkisinin İncelenmesi. Kastamonu Education Journal, 28(2), 847-857. https://doi.org/10.24106/kefdergi.697235

10037