Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Eğitim Tarihimizde Bir An: İkinci Meşrutiyet’in İlanı ve Darüşşafaka’nın Yeniden Kuruluşu

Yıl 2020, Cilt: 28 Sayı: 6, 2437 - 2449, 30.11.2020
https://doi.org/10.24106/kefdergi.833962

Öz

Osmanlı’da on dokuzuncu yüzyılın ikinci yarısından sonra hızlanan modernleşme çabalarının eğitim alanındaki önemli ve tarihsel bir örneği Darüşşafaka okulunun kurulmasıdır. Darüşşafaka, dönemin yüksek bürokratlarınca kurulan Cemiyet-i Tedrisiye-i İslamiye adlı bir toplulukça özel statüde açılmış bir okulken II. Abdülhamid döneminde hamisi olan topluluğun dağıtılmasıyla dönemin eğitim bakanlığına devredilmiştir. II. Meşrutiyet’in ilanıyla birlikte okul mezunları adı geçen topluluğu yeniden canlandırıp okullarını eğitim bakanlığından geri almışlardır. Bu makalede Haziran 1909-Mayıs 1910 tarihleri arasında on iki sayı yayınlanmış Darüşşafaka adlı Osmanlıca derginin özellikle birinci sayısında bizzat topluluk üyelerince anlatılan bu süreç ortaya konulup günümüze gelindiğinde topluluğun hedeflerinin ne kadarının gerçekleştiğini değerlendirilmektedir.

Kaynakça

  • Ayhan H., Maviş H. (1994). Darüşşafaka, TDV İslâm Ansiklopedisi, İstanbul, 9. Cilt. 7-9.
  • Ergin, O. (1997). Türk Maarif Tarihi, 2 Cilt, İstanbul: Eser Kültür Yayınları.
  • Günergun, Feza. (2005). Salih Zeki ve Astronomi: Rasathane-i Âmire Müdürlüğü’nden 1914 Tam Güneş Tutulmasına, Osmanlı Bilimi Araştırmaları: Salih Zeki Özel Sayısı, İstanbul Üniversitesi, VII(1), 97-122.
  • Günergun, Feza. (2007), Matematiksel Bilimlerde İlk Türkçe Dergi: Mebâhis-i İlmiye (1867-69), Osmanlı Bilimi Araştırmaları, VIII(2),1-42.
Toplam 4 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Research Article
Yazarlar

Bilal Yurtoğlu Bu kişi benim 0000-0003-2534-6334

Yayımlanma Tarihi 30 Kasım 2020
Kabul Tarihi 26 Kasım 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 28 Sayı: 6

Kaynak Göster

APA Yurtoğlu, B. (2020). Eğitim Tarihimizde Bir An: İkinci Meşrutiyet’in İlanı ve Darüşşafaka’nın Yeniden Kuruluşu. Kastamonu Education Journal, 28(6), 2437-2449. https://doi.org/10.24106/kefdergi.833962