Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

4. Sınıf Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programının Uygulanmasına Yönelik Sınıf Öğretmenlerinin Görüşleri

Yıl 2021, Cilt: 29 Sayı: 1, 186 - 200, 16.01.2021
https://doi.org/10.24106/kefdergi.684819

Öz

Fen bilimleri dersinin temelinin ilkokulda atıldığı düşünüldüğünde, bu kademede öğrencilere fen bilincinin kazandırılmasında fen bilimleri dersi öğretim programının uygulayıcısı olan sınıf öğretmenlerine büyük sorumluluklar düşmektedir. Fen bilimleri dersi öğretim programının güncellenmesinin uygulamada da bir takım değişikliklere neden olacağı düşünülmektedir. Dolayısıyla sınıf öğretmenlerinin yeni programın uygulanmasına yönelik görüşleri önem arz etmektedir. Bu çalışma 2018 yılında güncellenen ve 2018-2019 eğitim öğretim yılı itibarıyla uygulamaya konulan ilkokul 4. sınıf fen bilimleri dersi öğretim programının hedef, içerik, eğitim durumları ve değerlendirme ögelerine ilişkin, ilkokul 4. sınıf öğretmenlerinin görüşlerini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, Batı Karadeniz Bölgesindeki bir ilin merkez ilçesinde bulunan, aynı ilkokuldan ölçüt örneklemesine göre seçilen 5 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırma verileri yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Görüşme formunda 10 açık uçlu soru yer almaktadır. Araştırmada görüşme yapılarak elde edilen veriler betimsel analiz yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmaya katılan sınıf öğretmenleri, fen bilimleri dersi öğretim programının, öğrencilerin seviyesine uygunluğu, sadeliği, konuların cazipliği, ilgi ve dikkat çekiciliği, içeriğin öğrencilerin özelliklerine uygun olması ve ilkokul 3. sınıftan itibaren bu dersin verilmeye başlanması konusunda olumlu görüş belirtirken; kitabın farklı kaynaklara ihtiyaç bırakmayacak şekilde hazırlanmaması, programda çok fazla kavrama yer verilmesi ve detaya girilmesi, deney sayısının az olması, bazı konular için materyal temininde güçlük yaşanması ve laboratuvar ortamının olmamasını ise olumsuz olarak ifade etmişlerdir.

Kaynakça

  • Apaydın, Z. ve Kandemir, M. A. (2018). Sınıf öğretmenlerinin fen bilimleri dersinde kullandıkları öğretim yöntem, teknik ve değerlendirme araçlarına ilişkin görüşleri. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 70-78.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2017). Bilimsel araştırma yöntemleri (23. Basım). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Duban, N. ve Küçükyılmaz, E. A. (2008). Sınıf öğretmeni adaylarının alternatif ölçme-değerlendirme yöntem ve tekniklerinin uygulama okullarında kullanımına ilişkin görüşleri. İlköğretim Online, 7(3), 769-784.
  • Fidan, N. K. (2008). İlköğretimde araç-gereç kullanımına ilişkin öğretmen görüşleri. Afyon Kocatepe Üniveristesi Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 1(1), 48-61.
  • Genç, H., Deniş, H. ve Demirkaya, H. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının fen bilgisi öğretimi dersine yönelik tutumlarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 1(2), 133-149.
  • Gömleksiz, M. N. (2007). Yeni ilköğretim programına ilişkin öğretmen görüşlerinin çeşitli değişkenler açısından değerlendirilmesi. Eurasian Journal of Educational Research, 27, 69–82.
  • Gülteke, M. (2012). Sınıf öğretmenlerinin matematik özel alan yeterlikleri ile ilgili görüşlerinin analizi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Burdur.
  • Gürdal, A. (1992). İlköğretim okullarında fen bilgisinin önemi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8, 185-188.
  • Güven, G. (2016). 3. sınıf fen bilimleri dersi öğretim programına ilişkin öğretmen görüşleri (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Hatay.
  • Karacaoğlu, Ö. C. ve Acar, E. (2010). Yenilenen programların uygulanmasında öğretmenlerin karşılaştığı sorunlar. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 45-58.
  • Lederman, N. G. (1992). Students’ and teachers’ conceptions of the nature of science: A review of the research. Journal of Re-search in Science Teaching, 29(4), 331-359.
  • MEB. (2005). İlköğretim fen ve teknoloji dersi (4-5. sınıflar) öğretim programı. Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. Ankara.
  • MEB. (2013). İlköğretim kurumları (ilkokullar ve ortaokullar) fen bilimleri dersi öğretim programı (3., 4., 5., 6., 7. ve 8. sınıflar). Ankara.
  • MEB. (2015). Uluslararası öğrenci değerlendirme programı PISA 2015 ulusal raporu. Millî Eğitim Bakanlığı, Ölçme, Değerlendirme ve Sınav Hizmetleri Genel Müdürlüğü, Ankara.
  • MEB. (2016). Uluslararası matematik ve fen eğilimleri araştırması TIMSS 2015 ulusal matematik ve fen bilimleri ön raporu 4. ve 8. sınıflar. Ölçme, Değerlendirme ve Sınav Hizmetleri Genel Müdürlüğü, Ankara.
  • MEB. (2018). İlköğretim kurumları (ilkokullar ve ortaokullar) fen bilimleri dersi öğretim programı (3., 4., 5., 6., 7. ve 8. sınıflar). Ankara.
  • Öz, B. (2007). 2001 İlköğretim fen bilgisi dersi ve 2005 ilköğretim fen ve teknoloji dersi programlarına ilişkin öğretmen görüşleri (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Özcan, H. ve Düzgünoğlu, H. (2017). Fen bilimleri dersi 2017 taslak öğretim programına ilişkin öğretmen görüşleri. Interna-tional Journal of Active Learning (IJAL), 2(2), 28-47.
  • Posner, G. J. (1995). Analyzing the curriculum. New York: McGraw-Hill.
  • Şentürk, Ö. (2017). İlkokul 3. sınıf fen bilimleri dersi öğretim programı’nın değerlendirilmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Tekbıyık, A. ve Akdeniz, A. R. (2008). İlköğretim fen ve teknoloji dersi öğretim programını kabullenmeye ve uygulamaya yönelik öğretmen görüşleri. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), 2(2), 23-37.
  • Ural-Keleş, P . (2018). 2017 Fen bilimleri dersi öğretim programı hakkında beşinci sınıf fen bilimleri öğretmenlerinin görüşleri. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 6 (3), 121-142.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Nitel araştırma yöntemleri (Altıncı baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Primary School Teachers’ Views on the Implementation of the 4th Class Science Course Curriculum

Yıl 2021, Cilt: 29 Sayı: 1, 186 - 200, 16.01.2021
https://doi.org/10.24106/kefdergi.684819

Öz

When it is considered that the basis of the science course is taken in elementary school, the primary school teachers who are
also the practitioners of the science curriculum in this level have great responsibilities in the acquisition of science
consciousness. It is thought that updating the science curriculum will cause some changes in practice. Therefore, the opinions
of the primary school teachers about the implementation of the new program are important. This study was carried out in
order to investigate the opinions of the 4th class primary school teachers about the objectives, content, educational status
and evaluation items of the 4th class science curriculum in primary school which was updated in 2018 and implemented as of
the 2018-2019 academic year. The study group consisted of 5 primary school teachers in the central district of a province in
the Western Black Sea Region, selected from the same primary school according to the criteria sampling. The data were
collected through the semi-structured interview form. There were 10 open-ended questions in the interview form. The data
were analyzed by using a descriptive analysis method. The primary school teachers who participated in the research indicated
that the science curriculum should be suitable for the level of the students, their simplicity, attractiveness of the subjects,
interest and attention, the content in terms of being appropriate for the characteristics of the students and the beginning of
this course from the third grade of primary school; on the other hand, they stated that the coursebook was not prepared in
self-sufficient way, there were too many concepts in the program and too many details were included, the number of
experiments were low, there was difficulty in providing material for some subjects and there was no laboratory environment.
Meeting the equipment needs in schools can increase the effectiveness of the program in practice. Another variable that
increases the effectiveness of the program in practice is the inclusion of out-of school activities by primary school teachers in
science classes. 

Kaynakça

  • Apaydın, Z. ve Kandemir, M. A. (2018). Sınıf öğretmenlerinin fen bilimleri dersinde kullandıkları öğretim yöntem, teknik ve değerlendirme araçlarına ilişkin görüşleri. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 70-78.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2017). Bilimsel araştırma yöntemleri (23. Basım). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Duban, N. ve Küçükyılmaz, E. A. (2008). Sınıf öğretmeni adaylarının alternatif ölçme-değerlendirme yöntem ve tekniklerinin uygulama okullarında kullanımına ilişkin görüşleri. İlköğretim Online, 7(3), 769-784.
  • Fidan, N. K. (2008). İlköğretimde araç-gereç kullanımına ilişkin öğretmen görüşleri. Afyon Kocatepe Üniveristesi Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 1(1), 48-61.
  • Genç, H., Deniş, H. ve Demirkaya, H. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının fen bilgisi öğretimi dersine yönelik tutumlarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 1(2), 133-149.
  • Gömleksiz, M. N. (2007). Yeni ilköğretim programına ilişkin öğretmen görüşlerinin çeşitli değişkenler açısından değerlendirilmesi. Eurasian Journal of Educational Research, 27, 69–82.
  • Gülteke, M. (2012). Sınıf öğretmenlerinin matematik özel alan yeterlikleri ile ilgili görüşlerinin analizi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Burdur.
  • Gürdal, A. (1992). İlköğretim okullarında fen bilgisinin önemi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8, 185-188.
  • Güven, G. (2016). 3. sınıf fen bilimleri dersi öğretim programına ilişkin öğretmen görüşleri (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Hatay.
  • Karacaoğlu, Ö. C. ve Acar, E. (2010). Yenilenen programların uygulanmasında öğretmenlerin karşılaştığı sorunlar. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 45-58.
  • Lederman, N. G. (1992). Students’ and teachers’ conceptions of the nature of science: A review of the research. Journal of Re-search in Science Teaching, 29(4), 331-359.
  • MEB. (2005). İlköğretim fen ve teknoloji dersi (4-5. sınıflar) öğretim programı. Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. Ankara.
  • MEB. (2013). İlköğretim kurumları (ilkokullar ve ortaokullar) fen bilimleri dersi öğretim programı (3., 4., 5., 6., 7. ve 8. sınıflar). Ankara.
  • MEB. (2015). Uluslararası öğrenci değerlendirme programı PISA 2015 ulusal raporu. Millî Eğitim Bakanlığı, Ölçme, Değerlendirme ve Sınav Hizmetleri Genel Müdürlüğü, Ankara.
  • MEB. (2016). Uluslararası matematik ve fen eğilimleri araştırması TIMSS 2015 ulusal matematik ve fen bilimleri ön raporu 4. ve 8. sınıflar. Ölçme, Değerlendirme ve Sınav Hizmetleri Genel Müdürlüğü, Ankara.
  • MEB. (2018). İlköğretim kurumları (ilkokullar ve ortaokullar) fen bilimleri dersi öğretim programı (3., 4., 5., 6., 7. ve 8. sınıflar). Ankara.
  • Öz, B. (2007). 2001 İlköğretim fen bilgisi dersi ve 2005 ilköğretim fen ve teknoloji dersi programlarına ilişkin öğretmen görüşleri (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Özcan, H. ve Düzgünoğlu, H. (2017). Fen bilimleri dersi 2017 taslak öğretim programına ilişkin öğretmen görüşleri. Interna-tional Journal of Active Learning (IJAL), 2(2), 28-47.
  • Posner, G. J. (1995). Analyzing the curriculum. New York: McGraw-Hill.
  • Şentürk, Ö. (2017). İlkokul 3. sınıf fen bilimleri dersi öğretim programı’nın değerlendirilmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Tekbıyık, A. ve Akdeniz, A. R. (2008). İlköğretim fen ve teknoloji dersi öğretim programını kabullenmeye ve uygulamaya yönelik öğretmen görüşleri. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), 2(2), 23-37.
  • Ural-Keleş, P . (2018). 2017 Fen bilimleri dersi öğretim programı hakkında beşinci sınıf fen bilimleri öğretmenlerinin görüşleri. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 6 (3), 121-142.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Nitel araştırma yöntemleri (Altıncı baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Research Article
Yazarlar

Sinan Tartar 0000-0001-6942-2891

Yayımlanma Tarihi 16 Ocak 2021
Kabul Tarihi 15 Temmuz 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 29 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Tartar, S. (2021). Primary School Teachers’ Views on the Implementation of the 4th Class Science Course Curriculum. Kastamonu Education Journal, 29(1), 186-200. https://doi.org/10.24106/kefdergi.684819

10037