Starting from the 2012-2013 school year, the mandatory education has been extended to 12 years in Turkey. With this policy, students prefer attending general high schools rather than vocational high schools. Even though the companies are in need of young entry-level professionals, the university graduates suffer from unemployment. Due to the lack of financial support the vocational high school education is not able to provide enough graduates for the labor market. This situation causes families and students to have a negative perception towards vocational education.
Vocational education needs a local level structure that is congruent with the demands of the educational sector. What is necessary for structuring at the local level is; Circular No. 2016/21 dated 22.11.2016 has been determined in the Vocational and Technical Education School Administrative Board. Provincial Vocational Education Boards were established by Law No. 3308. The Ministry of National Education should strengthen the local level by delegating authority to these boards. As in the education systems of Finland, South Korea and Germany which are examined in this research, the Ministry of National Education can audit these authorities. With Law No. 5508, incentives are given to schools in the industrial zones and students in private vocational high schools. With the same law, private vocational training centers can be opened. Localization of vocational education will contribute to the increase in sector investments at the regional level with the effect of incentives.
Vocational training Delegation of authority Localization Decentralization of the local government
Türkiye’de 2012-2013 öğretim yılından itibaren zorunlu eğitim süresi 12 yıl olmuştur. Uygulama sonrası genel liselere eğilim artarken, mesleki ve teknik liselere azalmıştır. Piyasada çoğu alanda ara elemana gereksinim varken, üniversite mezunları işsizlik sorunu yaşamaktadır. Meslek liseleri ise; finansman eksikliği nedeniyle, sektörün istediği mezunu verememektedir. Bu durum ailelerin ve öğrencilerin mesleki eğitime karşı olumsuz algı taşımalarına neden olmaktadır.
Mesleki eğitimin piyasanın istekleriyle uyumlu, yerel düzeyde bir yapılanmaya gereksinimi vardır. Yerel düzeyde yapılanma için gerekli olan; 22.11.2016 tarihli 2016/21 sayılı Genelge Mesleki ve Teknik Eğitim Okul Yönetim Kurulu ‘da belirlenmiştir. 3308 sayılı Kanunla İl Mesleki Eğitim Kurulları oluşturulmuştur. Milli Eğitim Bakanlığı’nın bu kurullara yetki devri vererek yerel düzeyi güçlendirmesi gerekmektedir. Araştırmada incelenen Finlandiya, Güney Kore ve Almanya ülkelerinin eğitim sistemlerinde olduğu gibi Milli Eğitim Bakanlığı bu yetkilerin denetimini yapabilir. 5508 sayılı kanunla organize sanayi bölgesindeki okullara ve özel meslek liselerindeki öğrencilere teşvik verilmektedir. Yine aynı kanunla özel mesleki eğitim merkezleri açılabilmektedir Mesleki eğitimin yerelleştirilmesi teşviklerin de etkisiyle bölgesel düzeyde sektör yatırımlarının artmasına katkı sağlayacaktır.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Ekim 2022 |
Kabul Tarihi | 27 Ekim 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 30 Sayı: 4 |