Purpose: The main objective of this research is to examine the writing skill-focused learning outcomes in the middle school Turkish language curriculum and social studies curriculum, prepared within the framework of the Turkey Century Education Model, in terms of cognitive process steps.
Design/Methodology/Approach: The research was conducted using the document analysis method, one of the qualitative research methods. The data sources of the research consist of the Turkish language curriculum and social studies curriculum. The curricula were analyzed using the content analysis technique in terms of learning outcomes related to writing skills. In determining the learning outcomes for writing skills, those directly related to the writing skill area in the Turkish language course were interpreted within the scope of cognitive domain steps. In the field of social studies, explanations for learning outcomes were examined to determine whether these explanations were related to the writing skill area. Following these determinations, learning outcomes related to the writing skill area within the scope of the social studies course were examined in terms of cognitive domain steps.
Findings: According to the findings obtained from the examination of the curricula, it was determined that the process components of the learning outcomes in the Turkish language curriculum, while having a close distribution in terms of lower-level and higher-level cognitive domain steps, were mostly oriented towards the application step and higher-level cognitive domain steps such as analyze and evaluate. In the learning outcomes related to the writing area in the social studies curriculum, it was determined that the understand step was significantly prominent compared to other skill areas.
Highlights: It is thought that the balanced distribution of learning outcomes related to the writing skill area in terms of cognitive domain dimensions is important for acquiring the skill. It is believed that reflecting this situation in the curricula will have a positive effect on students' written expression skills.
Turkish language course curriculum Social studies course curriculum Cognitive strategies Writing skills
Çalışmanın amacı: Bu araştırmanın temel amacı Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli çerçevesinde hazırlanan ortaokul Türkçe dersi öğretim programında ve sosyal bilgiler dersi öğretim programında yer alan yazma becerisi odaklı öğrenme çıktılarının bilişsel süreç basamakları açısından incelenmesidir.
Materyal ve Yöntem: Araştırma nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi yöntemiyle gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın veri kaynaklarını Türkçe dersi öğretim programı ve sosyal bilgiler dersi öğretim programları oluşturmaktadır. Öğretim programları yazma becerisine yönelik öğrenme çıktıları açısından içerik analizi tekniği ile incelenmiştir. Yazma becerisine yönelik öğrenme çıktılarının belirlenmesinde Türkçe dersi alanında doğrudan yazma becerisi alanına yönelik öğrenme çıktıları bilişsel alan basamakları kapsamında yorumlanmıştır. Sosyal bilgiler dersi alanında ise öğrenme çıktılarına yönelik açıklamalar incelenerek bu açıklamaların yazma becerisi alanına yönelik olup olmadığı belirlenmiştir. Bu tespitlerin ardından sosyal bilgiler dersi kapsamında yazma becerisi alanına yönelik öğrenme çıktıları bilişsel alan basamakları açısından incelenmiştir.
Bulgular: Öğretim programlarının incelenmesi sonucu elde edilen bulgulara göre Türkçe dersi öğretim programındaki öğrenme çıktılarının süreç bileşenlerinin, alt düzey ve üst düzey bilişsel alan basamakları açısından yakın dağılım olmakla birlikte çoğunlukla uygulama basamağına ve analiz et, değerlendir gibi üst düzey bilişsel alan basamaklarına yönelik olduğu tespit edilmiştir. Sosyal bilgiler dersi öğretim programındaki yazma alanına yönelik öğrenme çıktılarında anla basağının diğer beceri alanlarına göre belirgin bir biçimde öne çıktığı belirlenmiştir.
Önemli Vurgular: Yazma becerisi alanına yönelik öğrenme çıktılarının bilişsel alan boyutları açısından dengeli dağılmasının becerinin kazandırılması açısından önemli olduğu düşünülmektedir. Bu durumun öğretim programlarına yansıtılmasının öğrencilerin yazılı ifade becerilerine olumlu etkisinin olacağı düşünülmektedir.
Türkçe dersi öğretim programı Sosyal bilgiler dersi öğretim programı Bilişsel stratejiler Yazma becerisi
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Sosyal Bilgiler Eğitimi |
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 11 Ekim 2025 |
Gönderilme Tarihi | 18 Mart 2025 |
Kabul Tarihi | 10 Ekim 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 33 Sayı: 4 |