Hızlı sanayileşmeyle yıllar içinde, sera gazı emisyonlarının büyük ölçüde artması ve bu gazlar içinde karbondioksitin en yüksek orana sahip olması karbon ayak izinin moda bir kavram değil, bir gerçeklik olduğunu ortaya koymuştur. Karbon ayak izi, bir faaliyetin ya da ürünün doğrudan ya da dolaylı olarak sebep olduğu karbondioksit (CO2) emisyonlarının kümülatif miktarı olup, birçok sektörde karbon emisyonlarını belirlemek için bu kavram kullanılmaktadır. Lojistik ve taşımacılık, dünyada en fazla CO2 üreten sektörlerin başında gelmektedir. Bu çalışmanın amacı, kapsamlı ve sistematik bir literatür taraması yoluyla lojistik ve taşımacılık karbon ayak izinin yapısına, sınırlarına ve gelişim eğilimine yönelik kavramsal bir çerçeve sunmaktır. Sistematik literatür çalışmaları bir veya birkaç veri tabanı dikkate alınarak yapılmakta olup, bu çalışmada Web of Science (WoS) veri tabanında yer alan makaleler kullanılmıştır. Çalışma kapsamında WoS veri tabanından ilk arama sonucu 373 makaleye ulaşılmış, bu çalışmanın dahil etme ve hariç tutma kriterleri olan başlık, özet ve anahtar kelimelerin incelenmesi sonucunda, 24 çalışma örnekleme dahil olmuştur. İncelenen çalışmaların sonucunda lojistik ve taşımacılık karbon ayak izi konusunun 2010'dan itibaren çalışıldığı, çalışmaların çoğunun gelişmiş ülkelerde yayınlandığı, çalışmalarda nicel yöntemlerin daha fazla tercih edildiği ve ağırlıklı olarak vaka analizleri, model ya da yöntem geliştirilerek karbon ayak izinin hesaplanmaya çalışıldığı, konunun yeni olması ve maliyetlerinin nispeten yüksek olması nedeniyle karbon ayak izinin uygulama kısmının sektörde tam olarak oluşturulamadığı, uluslararası lojistik ve taşımacılığın karbon ayak izi ve gelişmekte olan ülkelerde sürdürülebilir lojistik ve taşımacılık karbon ayak izi ile ilgili sınırlı sayıda çalışma olduğu, lojistik ve taşımacılık karbon ayak izinin sosyal etkilerini inceleyen çalışmaların olmadığı bulgusuna varılmıştır. Bu çalışma, araştırma alanındaki üretilen mevcut bilgi ve bulgular hakkında sistematik bir şekilde fikir verebilecek ve gelecekteki araştırmalar için bir rehber görevi görebilecektir.
Lojistik taşımacılık karbon ayak izi karbondioksit sera gazı
YOKTUR
YOKTUR
YOKTUR
The fact that greenhouse gas emissions have greatly increased over the years with rapid industrialization and that carbon dioxide has the highest rate among these gases has revealed that carbon footprint is not a fashionable concept but a reality. Carbon footprint is the cumulative amount of direct or indirect carbon dioxide (CO2) emissions from an activity or product, and this concept is used in many industries to determine carbon emissions. Logistics and transportation are among the sectors producing the most CO2 in the world. The purpose of this research is to present a conceptual framework for the structure, limits and development trend of the carbon footprint in logistics and transportation through a comprehensive and systematic literature review. Systematic literature studies are carried out by considering one or more databases, and articles in the Web of Science (WoS) database are used in this study. Within the scope of the study, 373 articles were reached as a result of the first search from the WoS database, and as a result of the examination of the inclusion and exclusion criteria of this study, title, abstract and keywords, 24 studies were included in the sample. As a result of the studies examined, the subject of logistics and transportation carbon footprint has been studied since 2010, most of the studies have been published in developed countries, quantitative methods are preferred more in studies and mainly trying to calculate the carbon footprint by developing case studies, models or methods, since the subject is new and its costs are relatively high, the application part of the carbon footprint could not be fully formed in the sector, there is a restricted edition of studies on the carbon footprint of international logistics and transportation and the carbon footprint of sustainable logistics and transportation in developing countries, it has been found that there are no studies examining the social effects of logistics and transportation carbon footprints. This study will systematically give an idea about the current knowledge and findings produced in the research field and serve as a guide for future research.
: Logistics transportation carbon footprint carbon dioxide greenhouse gas
YOKTUR
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Derleme Makalesi |
Yazarlar | |
Proje Numarası | YOKTUR |
Yayımlanma Tarihi | 15 Haziran 2022 |
Gönderilme Tarihi | 10 Şubat 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 |
International Refereed and Indexed Journal of Urban Culture and Management | Kent Kültürü ve Yönetimi Uluslararası Hakemli İndeksli Dergi
Bilgi, İletişim, Kültür, Sanat ve Medya Hizmetleri (ICAM Network) www.icamnetwork.net
Executive Office: Ahmet Emin Fidan Culture and Research Center, Evkaf Neigh. No: 34 Fatsa Ordu
Tel: +90452 310 20 30 Faks: +90452 310 20 30 | E-Mail: (int): info@icamnetwork.net | (TR) bilgi@icamnetwork.net