Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yüksek Öğretimde Kapanan Bölümler: Su Ürünleri Örneği

Yıl 2017, Cilt: 10 Sayı: 32, 490 - 499, 15.12.2017

Öz

Osmanlı İmparatorluğunun son bulması ve
Türkiye Cumhuriyetinin ilanından sonra o zamanki adıyla Darülfünunu
Talimatnamesinde öngörülen husus çerçevesinde İlmi Hayvanat (Zooloji) dersi
verilmeye başlanmasıyla ilk adımları atılan ve 1980 yasasıyla Su Ürünleri
Yüksekokulları oluşumuna kadar geçen süreç, aslında günümüz Su Ürünleri
bölümlerinin neden bu durumda olduklarını özetler niteliktedir. 2011-2012
eğitim döneminde kontenjanlarında büyük oranda boşluk kalan Su Ürünleri
bölümlerine ilişkin, Yüksek Öğretim Kurumu (YÖK) aldığı kararla bazı bölümleri
kapatma yoluna gitmiş ve aynı yıl ÖSYM'nin açıkladığı yeni yerleştirme
kılavuzunda tüm Su Ürünleri bölümleri ikinci öğretimleri kapatılmıştır.
İlerleyen süreçte öğrenci alımını tamamen kapatmak durumunda kalmış 10'a yakın
Su Ürünleri Fakültesi’ne, 2016 yılında yeterli tercih alamamalarına rağmen,
2017 yılında YÖK’teki yeni yapılanma çerçevesinde yeterli kontenjan
verilmiştir. Böylelikle, 2016 yılında 245’e kadar gerileyen kontenjan sayısı
2017 yılında 325 olmuştur. Su Ürünleri / Balıkçılık Programları ile ilgili
dikkat çeken bir başka durum ise İstanbul Üniversitesi Su Ürünleri Fakültesinin
yeterli sayıda tercih almasına rağmen, fakülte ve program adını değiştirerek
Fakültenin adını Su Bilimleri Fakültesi, programın adını ise Su Bilimleri ve
Mühendisliği olarak değiştirmiş olmasıdır. Yeterli tercih alınamamasına ve
mezunların istihdamına ilişkin sorunlar, sürekli gündem konusu olarak devam
etmektedir. Sorunun gerçek nedenlerine yönelik çözümler yerine, defalarca denenmiş
isim değiştirme yoluna gidilmesi düşündürücüdür. Bu bağlamda karşılaşılan
sorunları etraflıca irdelemek ve ülkemiz gerçekleriyle uyumlu, sürdürülebilir
bir su ürünleri yükseköğretim modeli bir an önce oluşturulmalıdır.

Kaynakça

  • Bilecik, N. 2012. Medeniyet Tarlasından Marş Marşla Geçenler. Bio-Ofset Matbaacılık Yay. San. ve Dış Tic. Ltd. Şti. ISBN 978-605-86979-0-4. İstanbul.
  • Gür, B. S., Çelik Z., Kurt T., Yurdakul, S., 2017. Yükseköğretime Bakış İzleme Ve Değerlendirme Raporu.
  • Hovasse, R. 1932. Baltalimanı Hayvanat İstasyonu. Darülfünün Fen Fakültesi Mecmuası. Sene 9, Sayı 1, s. 409-417.
  • Johanesson, K. A. and Losse, G. F. 1977. Methodology of acoustic estimations of the fish abundance in some UNDP/FAO resource survey projects. Rapp. P.-V. Réun. CIESM 170: 296-318.
  • Kadıoğlu, S. 2003. Raymond Hovasse’ın Türkiye’deki Bilimsel Çalışmaları ve Baltalimanı Hayvanat İstasyonunun Kuruluşu. Osmanlı Bilimi Araştırmaları. İstanbul Üniversitesi Yayın No 4412, Cilt IV, Sayı 2, s. 61-81.
  • Özer, M., Gür, B.S., Küçükcan, T. (2010). Yükseköğretimde Kalite Güvencesi. Ankara: Siyaset, Ekonomi ve Toplum Araştırmaları Vakfı.
  • Sümder, 2010. “Prof. Dr. İsmet Baran ile söyleşi: Belgelerle Su Ürünleri Fakültelerinin Kuruluşu”. Su Ürünleri Mühendisleri Derneği Dergisi. Sayı 35/42, s. 63-77.
  • World Bank. (2015). Data. http://data.worldbank.org/indicator/SE.TER. ENRR/countries/1W-OE?display=default adresinden 27 Temmuz 2015 tarihinde edinilmiştir.

Closed Departments In Higher Education: Example of Fishery

Yıl 2017, Cilt: 10 Sayı: 32, 490 - 499, 15.12.2017

Öz

After the Ottoman Empire
ended and after the declaration of the Republic of Turkey, the first steps were
taken with the introduction of the Science Zoology lesson within the scope of
the Darülfünun Instruction in the name of that time and the process that took
place until the formation of Aquaculture Schools under the 1980 law summarizes
why today's Aquaculture departments are in this situation. During the 2011-2012
academic year, a decision was made by the Higher Education Council (YÖK)
regarding the Department of Aquaculture, which was largely empty in its quotas,
and some of the departments went to shut down and in the same year the second
placement of all Aquaculture departments was closed in the new placement guide
announced by ÖSYM. Although the Faculty of Aquaculture has close to 10 students
who have to completely close the student intake in the process, they are given
enough quotas in the framework of the new structuring in YÖK in 2017. Thus, the
number of quota regressed to 245 in 2016 was 325 in 2017. Another noteworthy
aspect about the Fisheries / Fisheries Programs is that the Faculty of
Fisheries of Istanbul University has changed its faculty and program name to
Faculty of Water Sciences and changed its name to Water Sciences and
Engineering. Problems related to the lack of adequate choices and the
employments of graduates continue to be the subject of constant agenda. Rather
than solutions to the real causes of the problem, it is thought-provoking to go
through the tried and tested names. In this context, a sustainable model of
aquacultural higher education should be established as soon as possible to
address the problems encountered and to be compatible with the realities of our
country.

Kaynakça

  • Bilecik, N. 2012. Medeniyet Tarlasından Marş Marşla Geçenler. Bio-Ofset Matbaacılık Yay. San. ve Dış Tic. Ltd. Şti. ISBN 978-605-86979-0-4. İstanbul.
  • Gür, B. S., Çelik Z., Kurt T., Yurdakul, S., 2017. Yükseköğretime Bakış İzleme Ve Değerlendirme Raporu.
  • Hovasse, R. 1932. Baltalimanı Hayvanat İstasyonu. Darülfünün Fen Fakültesi Mecmuası. Sene 9, Sayı 1, s. 409-417.
  • Johanesson, K. A. and Losse, G. F. 1977. Methodology of acoustic estimations of the fish abundance in some UNDP/FAO resource survey projects. Rapp. P.-V. Réun. CIESM 170: 296-318.
  • Kadıoğlu, S. 2003. Raymond Hovasse’ın Türkiye’deki Bilimsel Çalışmaları ve Baltalimanı Hayvanat İstasyonunun Kuruluşu. Osmanlı Bilimi Araştırmaları. İstanbul Üniversitesi Yayın No 4412, Cilt IV, Sayı 2, s. 61-81.
  • Özer, M., Gür, B.S., Küçükcan, T. (2010). Yükseköğretimde Kalite Güvencesi. Ankara: Siyaset, Ekonomi ve Toplum Araştırmaları Vakfı.
  • Sümder, 2010. “Prof. Dr. İsmet Baran ile söyleşi: Belgelerle Su Ürünleri Fakültelerinin Kuruluşu”. Su Ürünleri Mühendisleri Derneği Dergisi. Sayı 35/42, s. 63-77.
  • World Bank. (2015). Data. http://data.worldbank.org/indicator/SE.TER. ENRR/countries/1W-OE?display=default adresinden 27 Temmuz 2015 tarihinde edinilmiştir.
Toplam 8 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Hidrobiyoloji, Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Zafer Doğru Bu kişi benim

Erdinç Şahinöz Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Aralık 2017
Gönderilme Tarihi 14 Kasım 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 10 Sayı: 32

Kaynak Göster

APA Doğru, Z., & Şahinöz, E. (2017). Yüksek Öğretimde Kapanan Bölümler: Su Ürünleri Örneği. Kent Akademisi, 10(32), 490-499.

International Refereed and Indexed Journal of Urban Culture and Management | Kent Kültürü ve Yönetimi Uluslararası Hakemli İndeksli Dergi

Bilgi, İletişim, Kültür, Sanat ve Medya Hizmetleri (ICAM Network) www.icamnetwork.net

Executive Office: Ahmet Emin Fidan Culture and Research Center, Evkaf Neigh. No: 34 Fatsa Ordu
Tel: +90452 310 20 30 Faks: +90452 310 20 30 | E-Mail: (int): info@icamnetwork.net | (TR) bilgi@icamnetwork.net