In
this article, we tried to deal with Yemen tafsir culture in general terms. In
this context, attention was paid to the first nude of the Tafsir in the region,
focusing on the serpentine of Tafsir which was published in Yemen. Muaz in
Yemen b. Tafsir activity, which started in Jebel (17/638), had its first
foundation with Abdurrezzak San'ânî (211/826), developed with Ebu Bekir
al-Haddadi (800/1398), developed different and final shape with Şevkânî
(1250/1834) It has received.
We
also had a preliminary examination of the qualities of the main sources fed by
the Yemeni commentary. According to this, we can say that Yemen is some of the
properties of tafsir cult. It is possible to trace Yemen's exegeticalism, which
became a scholarly country with a question.
I
wonder, Can we say that Yemen sees the scholarly interest he deserves in terms
of Qur'an and commentary accumulation? Are the tafsir activities in this area
sufficiently examined? The questions can be extended further. In the context of
these questions, we have examined Yemen's tafsirism in terms of the history of
commentary. As a result, we have come to the conclusion that in Yemen there is
a commentary of other itikadi views, not of a certain itikadi view.
This
article claims that neither the first nor the last word of the Qur'an culture
and interpretation studies is in Yemen society. If we can not draw attention to
the necessity of conducting research on exegesis studies done in Yemen, and if
we can succeed in creating an idea in the matter, this article will attain its
most important purpose.
Bu
makalede, Yemen tefsir kültürünü genel hatlarıyla ele almaya çalıştık. Bu
çerçevede Yemen’de neşet eden tefsirin serencamı üzerinde durmak suretiyle
bölgede oluşan tefsirin ilk nüvelerine dikkat çektik. Yemen’de Muaz b. Cebel(17/638)’le
başlayan tefsir faaliyeti, Abdurrezzak San’ânî (211/826) ile ilk temellerini atmış, Ebu Bekir
el-Haddâdî (800/1398)
ile gelişmiş, Şevkânî (1250/1834) ile farklı ve son şeklini almıştır.
Ayrıca Yemen tefsirinin beslendiği ana kaynakların niteliklerine dair bir ön
incelemede bulunduk. Buna göre Yemen tefsir kültürünün bazı özelliklerinin
olduğunu söyleyebiliriz. Şöyle bir soru
ile ilmî cazibe yurdu haline gelen Yemen tefsirciliğini aralamak mümkündür.
Acaba Kur’ân ve tefsir birikimi açısından Yemen’in, hak ettiği ilmî ilgiyi
gördüğünü söyleyebilir miyiz? Buradaki tefsir faaliyetleri yeterince incelenmiş
midir? Sorular daha da uzatılabilir. Bu sorular bağlamında tefsir tarihi
açısından Yemen tefsirciliğini inceledik. Sonuçta Yemen’de belli bir itikâdî
görüşün tefsirleri değil de diğer itikâdî görüşlerin de tefsirlerinin olduğuna
temas ettik.
Bu
makale, Yemen toplumunda Kur’ân kültürü ve tefsir çalışmaları hakkında ne ilk
ne de son sözü söyleme iddiasındadır. Yemen’de yapılan tefsir çalışmaları
üzerine araştırma yapmanın gerekliliğine dikkat çekmeyi ve mezkur konuda bir
fikir kıvımcımı oluşturmayı başarabilirsek bu makale en önemli amacına ulaşmış
olacaktır.
Konular | Dilbilim, Sosyoloji, Din Araştırmaları |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Aralık 2017 |
Gönderilme Tarihi | 8 Kasım 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 10 Sayı: 32 |
International Refereed and Indexed Journal of Urban Culture and Management | Kent Kültürü ve Yönetimi Uluslararası Hakemli İndeksli Dergi
Bilgi, İletişim, Kültür, Sanat ve Medya Hizmetleri (ICAM Network) www.icamnetwork.net
Executive Office: Ahmet Emin Fidan Culture and Research Center, Evkaf Neigh. No: 34 Fatsa Ordu
Tel: +90452 310 20 30 Faks: +90452 310 20 30 | E-Mail: (int): info@icamnetwork.net | (TR) bilgi@icamnetwork.net