Investments made and resources owned in the field of health in Turkey have increased the interest in health tourism, which is one of the types of tourism with the highest added value. In consequence of factors such as globalization, international collaborations, the expansion of people’s travel opportunities, the increase in the elderly population, the rising awareness of people who want to live healthy and long, and the fact that people can have instant information about new treatment methods thanks to the effect of digitization, health tourism is of critical importance for countries to promote themselves and raise their reputations. Health tourism, which can be served throughout the year regardless of a season, differs from other types of tourism both in this respect and due to the diversity of its target audience. This study aims to examine the place of health tourism in general country promotion strategies by discussing the promotional activities in health tourism at the national and international levels. This study, which is based on literature analysis, aims to determine the potential of the country, to discuss different promotion strategies and methods that can be created in accordance with the target audiences, and to deal with communication activities. In the light of the researches, if Turkey can manage its health tourism well, it has the potential to be increasingly preferred over the years by international patients, especially in some branches (plastic surgery, ophthalmology, dentistry, gynecology, otolaryngology, physiotherapy, and rehabilitation, etc.), due to its thermal resources, trained manpower, and treatment methods adapted to the latest technologies. Travel restrictions due to the Covid-19 epidemic, the changing priorities of medical tourists, and the reports on the health policies of countries have directly affected the accelerating health tourism. In this context, it is predicted that countries that manage this crisis well will increase their reputation and credibility in health tourism. It is believed that assessing medical tourism within the country branding and presenting it with current examples will benefit all stakeholders in the field. Additionally, it is believed that the study will be a guide for marketing professionals, public relations specialists, advertisers, and researchers who will carry out promotional activities in this field.
Türkiye’de sağlık alanında yapılan yatırımlar ve sahip olunan kaynaklar katma değeri en yüksek turizm türlerinden biri olan sağlık turizmine olan ilgiyi artırmıştır. Küreselleşme, uluslararası işbirlikleri, kişilerin seyahat olanaklarının genişlemesi, yaşlı nüfusun artması, sağlıklı ve uzun yaşamak isteyen insanların bilinçlenmesi, dijitalleşmenin etkisiyle yeni tedavi yöntemleri hakkında kişilerin anında bilgi sahibi olabilmesi gibi etkenler neticesinde sağlık turizmi ülkelerin kendilerini tanıtmaları, itibarlarını yükseltmeleri için günümüzde kritik bir öneme sahiptir. Bir mevsime bağlı kalmaksızın yıl genelinde hizmet verilebilen sağlık turizmi hem bu yönüyle hem de sahip olduğu hedef kitle çeşitliliği sebebiyle diğer turizm türlerinden ayrışmaktadır. Bu çalışmanın amacı sağlık turizminde yapılan tanıtım çalışmalarını ulusal ve uluslararası boyutta tartışarak, genel ülke tanıtım stratejileri içerisinde sağlık turizminin yerini incelemektir. Literatür analizine dayalı olarak yapılan bu çalışmada ülkenin sahip olduğu potansiyeli tespit ederek, hedef kitlelere uygun oluşturulabilecek farklı tanıtım stratejilerini ve yöntemlerini tartışmak ve iletişim faaliyetlerini ele almak amaçlanmıştır. Yapılan araştırmalar sonucunda, Türkiye’nin sağlık turizmini iyi yönetebilirse termal kaynakları, yetişmiş insan gücü, ve son teknolojilere adapte olmuş tedavi yöntemleri sebebiyle uluslararası hastalar tarafından özellikle bazı branşlarda- estetik, göz hastalıkları, diş hekimliği, kadın hastalıkları, kulak burun boğaz, fizik tedavi ve rehabilitasyon,…- yıllar içinde artarak tercih edilen bir ülke olduğu görülmüştür. Covid-19 salgını dolayısıyla yaşanan seyahat kısıtlamaları, medikal turistlerin değişen öncelikleri, ülkelerin sağlık politikalarındaki karneleri hız kazanan sağlık turizmini doğrudan etkilemiştir. Bu bağlamda bu krizi iyi yöneten ülkelerin sağlık turizminde itibarını ve güvenirliliğini artıracağı öngörülmektedir. Sağlık turizmini ülke markalaşması içinde değerlendirmenin ve güncel örneklerle ortaya koymanın alandaki tüm paydaşlara fayda sağlayacağına inanılmaktadır. Ayrıca bu alanda tanıtım çalışmaları yürütecek pazarlama profesyonelleri, halkla ilişkiler uzmanları, reklamcılar ve araştırmacılar için de çalışmanın yol gösterici olacağı düşünülmektedir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Mart 2022 |
Gönderilme Tarihi | 14 Ocak 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 15 Sayı: 1 |
International Refereed and Indexed Journal of Urban Culture and Management | Kent Kültürü ve Yönetimi Uluslararası Hakemli İndeksli Dergi
Bilgi, İletişim, Kültür, Sanat ve Medya Hizmetleri (ICAM Network) www.icamnetwork.net
Executive Office: Ahmet Emin Fidan Culture and Research Center, Evkaf Neigh. No: 34 Fatsa Ordu
Tel: +90452 310 20 30 Faks: +90452 310 20 30 | E-Mail: (int): info@icamnetwork.net | (TR) bilgi@icamnetwork.net