Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Acil Uzaktan Eğitimde Bir Yapım Tasarımı Deneyimi: Detay Örüntüleri

Yıl 2022, Cilt: 15 Sayı: D.Ü. 2. Uluslararası Mimarlık Sempozyumu Özel Sayısı, 36 - 52, 05.08.2022
https://doi.org/10.35674/kent.1013698

Öz

Yapım tasarımında sistematik düşünme özellikle işlev, yapılabilirlik ve görsel etki kavramları arasında neden-sonuç ilişkileri kurmada mimarlık öğrencilerine rehberlik eder. Artan teknolojik gelişmelerin etkisiyle geride kalan “deneme-yanılma” yaklaşımının yerini alan sistematik tasarım ve üretim modeli, mimarlık alanına yapılandırılmış bir yapım tasarımı anlayışını kazandırmıştır. Detaylandırma eylemi, kavramsal tasarımı takip eden ardışık eylemlerin girdi ve çıktılarının açıkça ortaya konduğu sistematik bir organizasyon gerektirir. Literatüre ve eğitim alanındaki uygulamalara yönelik araştırmalar sonucunda yapım tasarımı alanına yönelik sistematik yaklaşımların kısıtlı nicelik ve nitelikte olduğu görülmüştür. Bu sebeple, sistematik düşüncenin eğitimdeki etkilerini araştırmaya yönelik bir alan çalışması hedeflenmiştir. Mimarlık eğitiminde öğrenmeyi destekleyici bir yaklaşım olarak "detay örüntüleri" bu çalışmanın çıkış noktasını oluşturmaktadır. Bu bağlamda, mimari teknolojiye ilgi duyan öğrenciler için planlanan “Yapım Tasarımı” dersi kapsamında, sistematik detaylandırma ve yapı sistemini oluşturan alt sistemlerin bir araya getirilmesine yönelik alternatif yaklaşımlar üzerinde durulmuştur. Sistematik ve bütüncül düşünmeyi yapım tasarımı pratiği içinde yerleşik hale getirebilmek amacıyla Edward Allen'ın “Architectural Detailing: Function, Constructability, Aesthetics” adlı kitabında detaylandırmanın temel ilkelerini içeren “detay örüntüleri” yaklaşımına odaklanılmıştır. Bu çalışmada ele alınan “Yapım Tasarımı” dersi, 2020-2021 Bahar dönemi kapsamında tamamen acil uzaktan eğitim koşullarında yürütülmüştür. Tüm toplantı, tartışma ve sunumlar kullanılan uzaktan eğitim platformunun sınırları dâhilinde dijital formatta yapılmıştır. Dersin strüktürünü geliştirmede ana yöntem olarak "Öğrenme Modülleri Tasarlama" modeli kullanılmıştır. Dersin hedef ve kazanımları belirlenmiş, detay örüntüleri yaklaşımı 14 haftalık ders planına dönüştürülmüştür. Değerlendirme için, öğrenme çıktılarına göre yapısal hizalama yaklaşımı ile hem öğrenci başarı değerlendirmesi hem de ders değerlendirme ölçütleri belirlenmiştir. Değerlendirmeler araştırmacılar tarafından 5'li Likert ölçeği ile puanlanmıştır. Ayrıca değerlendirme sürecinde araştırmacıların sınıf içi gözlemlerinden yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda öğrencilerin yapıyı bir bütün olarak değerlendirebilmelerinde, yapım tasarımı alanında bilgi ve beceri geliştirmelerinde, mimari detaylandırma sürecine ilişkin teorik ve pratik bilgileri kullanabilmelerinde, problem çözme ve uygulamada disiplinlerarası düşünebilme ve sistematik yöntemler kullanabilmelerinde olumlu sonuçlar elde edildiği belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Allen, E. (1993). Architectural detailing: Function, Constructibility, aesthetics. John Wiley & Sons.
  • Biggs, J. (2003). Aligning Teaching and Assessing to Course Objectives. Teaching and Learning in Higher Education: New Trends and Innovations. University of Aveiro, 13-17 April, 2003.
  • Bilsel, F. C. (2021). Uzaktan Mimarlık eğitimi: Küresel salgın döneminde ODTÜ Mimarlık Bölümü deneyimi ve sonrası üzerine. Mimarist 21(70), 75-80.
  • Bozkurt, A. (2017). Türkiye’de uzaktan eğitimin dünü, bugünü ve yarını. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi 3(2), 85-124.
  • Can. N. & Köroğlu, Y. (2020). Covıd-19 döneminde yaygınlaşan uzaktan eğitimin değerlendirilmesi ve eğitim emekçileri açısından incelenmesi. Madde Diyalektik ve Toplum 3(4), 370-380.
  • Dewey, J. (1938). Experience and Education. New York: Collier Books.
  • Donnelly, R. & Fitzmaurice, M. (2005) Designing Modules for Learning. In G. O'Neill, S. Moore & B. McMullin(eds.) Emerging issues in the practice of University Learning and Teaching. Dublin, All Ireland Society for Higher Education (AISHE).
  • Emmitt, S., Olie, J. & Schimid, P. (2009). Principles of architectural detailing. John Wiley & Sons.
  • Ersine Masatlıoğlu, C. S. (2021). “Ortam” nasıl? Stüdyo kültürü bağlamında mimari tasarım eğitimi üzerine bir değerlendirme. Mimarist 21(70), 56-59.
  • Güley, K. (2020). Covid 19- Çevrimiçi eğitim ve mimarlık. Arkitera. https://www.arkitera.com/gorus/covid-19-cevirimici-egitim-ve-mimarlik/ (Accessed on May 26th, 2021).
  • Hodges, C., Moore, S., Lockee, B., Trust, T. & Bond, A. (2020). The difference between emergency remote teaching and online learning. Educause. https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning (Accessed on November 30th, 2021).
  • Kahraman, M. E. (2020). COVID-19 Salgınının uygulamalı derslere etkisi ve bu derslerin uzaktan eğitimle yürütülmesi: Temel Tasarım dersi örneği. İMÜ Sanat Tasarım ve Mimarlık Fakültesi Dergisi 6(1), 44-56.
  • Kızılyaprak, H. N. & Altun, M. C. (2019a). An analysis of architectural technology education in Turkey. Mimarlık ve Yaşam, 4(1), 39-53.
  • Kızılyaprak, H. N. & Altun, M. C. (2019b). An analysis of the content of building technolgy education in Turkey regarding to Bloom’s taxonomy. Journal of Current Researches on Social Sciences, 9(2), 57-70.
  • Kızılyaprak, H. N. & Altun, M. C. (2020). Mimarlıkta yapı ve yapım teknolojileri (MYYT) eğitimine yönelik bir yaklaşım ve eğitim materyali önerisi: Detayın üretici dönüşümsel dilbilgisi. Doctoral thesis, Istanbul Technical University.
  • Kurt, S. (2009). An analytic study on the traditional studio environments and the use of the constructivist studio in the architectural design education. Procedia-Social and Behavioral Sciences 1(1), 401-408.
  • Merdim, E. (2020). Uzaktan eğitim: Akademisyen 01. Arkitera. https://www.arkitera.com/haber/uzaktan-egitim-01/ (Accessed May 26th, 2021).
  • Moore, M. G., & Kearsley, G. (2011). Distance education: A systems view of online learning. (3rd ed.). Wadsworth Cengage Learning.
  • Oktay H. E., Mutlu Danacı, H., Unvan M., Kavas K. R. & Bakır İ. (2021). Mimarlık eğitiminde sanal eğitim denemeleri ve değerlendirme süreci. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi 25, 311-324.
  • Rich, P. & Dean, Y. (1999). Principles of element design. Butterworth-Heinmann.
  • Salama, A. (2005). New trends in architectural education: Designing the design studio. Arti-arch.
  • Sezan, S. (2021). Acil uzaktan eğitim sürecinin analizi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(1), 273-296.
  • Şekerci, Y., Mutlu Danacı, H. & Kaynakcı Elinç, Z. (2021). Uzaktan eğitimin uygulamalı derslerde sürdürülebilirliği: Mimarlık bölümleri örneği. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi 12(1), 54-68.
  • Utaberta, N. & Hassanpour, B. (2012). Aligning assessment with learning outcomes. Procedia - Social and Behavioral Sciences 60, 228-235).
  • Yazıcıoğlu Halu, Z. & Kula Say, S. (2021). Pandemi sürecinin öğrettikleri ile mimarlık eğitimine yeni yollar açılabilir mi? Veya uzaktan mimarlık eğitimi sadece dijital ortamda mı olur?. Mimarist 21(70), 60-67.
  • URL-1. https://www.bbc.com/turkce/haberler-turkiye-51828267 (Accessed on April 23rd, 2021).
  • URL-2. https://www.bbc.com/news/world-51839944 (Accessed on April 23rd, 2021).
  • URL-3. https://farc.emu.edu.tr/en/distance-education (Accessed on April 23rd, 2021).

A Construction Design Experience in Emergency Distance Education: Detail Patterns

Yıl 2022, Cilt: 15 Sayı: D.Ü. 2. Uluslararası Mimarlık Sempozyumu Özel Sayısı, 36 - 52, 05.08.2022
https://doi.org/10.35674/kent.1013698

Öz

Systematic thinking in construction design provides guidance for architecture students, especially in establishing cause-effect relationships between the concepts of function, constructability, and visual effect. The act of detailing requires a systematic organization in which the inputs and outputs of the consecutive actions following the conceptual design are clearly revealed. It is observed that systematic approaches in the constructiondue to design field are limited in quantity and quality as a consequence of the studies on the literature and applications in the field of education. Therefore, a case study aimed at investigating the effects of systematic thinking construction design education was conducted. The "detail patterns" approach in architectural education constitutes the starting point of this study. In this context, within the scope of the "Construction Design" course planned for students who are interested in architectural technology, alternative approaches to systematic detailing and bringing together the sub-systems that make up the building system were emphasized. For the implication of systematic and holistic thinking in construction design practice, it has been focused on “detail patterns” approach, which includes the basic principles of detailing in Edward Allen's book entitled “Architectural Detailing: Function, Constructability, Aesthetics”. The Construction Design course covered in this study was conducted entirely in emergency distance education conditions during the 2020-2021 Spring semester. All meetings, discussions and submissions have been made whitin digital format in the limits of the distance education platform used. The "Designing Modules for Learning" model was used as the primary method for developing the course the structure . The target and learning outcomes of the course were determined, and the detail patterns approach was transformed into a 14-week lesson plan. For assessment, both student achievement evaluation and course evaluation criteria were determined with the constructional aligning approach according to the learning outcomes. Evaluations were scored by the researchers with a 5-unit Likert scale. It has been determined that positive results have been obtained in the students' ability to assess the building as a whole, to develop knowledge in the field of construction design, to use the theoretical and practical knowledge on architectural detailing process, to solve the problems encountered by using systematic methods and to think interdisciplinary in problem solving and practice.

Kaynakça

  • Allen, E. (1993). Architectural detailing: Function, Constructibility, aesthetics. John Wiley & Sons.
  • Biggs, J. (2003). Aligning Teaching and Assessing to Course Objectives. Teaching and Learning in Higher Education: New Trends and Innovations. University of Aveiro, 13-17 April, 2003.
  • Bilsel, F. C. (2021). Uzaktan Mimarlık eğitimi: Küresel salgın döneminde ODTÜ Mimarlık Bölümü deneyimi ve sonrası üzerine. Mimarist 21(70), 75-80.
  • Bozkurt, A. (2017). Türkiye’de uzaktan eğitimin dünü, bugünü ve yarını. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi 3(2), 85-124.
  • Can. N. & Köroğlu, Y. (2020). Covıd-19 döneminde yaygınlaşan uzaktan eğitimin değerlendirilmesi ve eğitim emekçileri açısından incelenmesi. Madde Diyalektik ve Toplum 3(4), 370-380.
  • Dewey, J. (1938). Experience and Education. New York: Collier Books.
  • Donnelly, R. & Fitzmaurice, M. (2005) Designing Modules for Learning. In G. O'Neill, S. Moore & B. McMullin(eds.) Emerging issues in the practice of University Learning and Teaching. Dublin, All Ireland Society for Higher Education (AISHE).
  • Emmitt, S., Olie, J. & Schimid, P. (2009). Principles of architectural detailing. John Wiley & Sons.
  • Ersine Masatlıoğlu, C. S. (2021). “Ortam” nasıl? Stüdyo kültürü bağlamında mimari tasarım eğitimi üzerine bir değerlendirme. Mimarist 21(70), 56-59.
  • Güley, K. (2020). Covid 19- Çevrimiçi eğitim ve mimarlık. Arkitera. https://www.arkitera.com/gorus/covid-19-cevirimici-egitim-ve-mimarlik/ (Accessed on May 26th, 2021).
  • Hodges, C., Moore, S., Lockee, B., Trust, T. & Bond, A. (2020). The difference between emergency remote teaching and online learning. Educause. https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning (Accessed on November 30th, 2021).
  • Kahraman, M. E. (2020). COVID-19 Salgınının uygulamalı derslere etkisi ve bu derslerin uzaktan eğitimle yürütülmesi: Temel Tasarım dersi örneği. İMÜ Sanat Tasarım ve Mimarlık Fakültesi Dergisi 6(1), 44-56.
  • Kızılyaprak, H. N. & Altun, M. C. (2019a). An analysis of architectural technology education in Turkey. Mimarlık ve Yaşam, 4(1), 39-53.
  • Kızılyaprak, H. N. & Altun, M. C. (2019b). An analysis of the content of building technolgy education in Turkey regarding to Bloom’s taxonomy. Journal of Current Researches on Social Sciences, 9(2), 57-70.
  • Kızılyaprak, H. N. & Altun, M. C. (2020). Mimarlıkta yapı ve yapım teknolojileri (MYYT) eğitimine yönelik bir yaklaşım ve eğitim materyali önerisi: Detayın üretici dönüşümsel dilbilgisi. Doctoral thesis, Istanbul Technical University.
  • Kurt, S. (2009). An analytic study on the traditional studio environments and the use of the constructivist studio in the architectural design education. Procedia-Social and Behavioral Sciences 1(1), 401-408.
  • Merdim, E. (2020). Uzaktan eğitim: Akademisyen 01. Arkitera. https://www.arkitera.com/haber/uzaktan-egitim-01/ (Accessed May 26th, 2021).
  • Moore, M. G., & Kearsley, G. (2011). Distance education: A systems view of online learning. (3rd ed.). Wadsworth Cengage Learning.
  • Oktay H. E., Mutlu Danacı, H., Unvan M., Kavas K. R. & Bakır İ. (2021). Mimarlık eğitiminde sanal eğitim denemeleri ve değerlendirme süreci. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi 25, 311-324.
  • Rich, P. & Dean, Y. (1999). Principles of element design. Butterworth-Heinmann.
  • Salama, A. (2005). New trends in architectural education: Designing the design studio. Arti-arch.
  • Sezan, S. (2021). Acil uzaktan eğitim sürecinin analizi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(1), 273-296.
  • Şekerci, Y., Mutlu Danacı, H. & Kaynakcı Elinç, Z. (2021). Uzaktan eğitimin uygulamalı derslerde sürdürülebilirliği: Mimarlık bölümleri örneği. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi 12(1), 54-68.
  • Utaberta, N. & Hassanpour, B. (2012). Aligning assessment with learning outcomes. Procedia - Social and Behavioral Sciences 60, 228-235).
  • Yazıcıoğlu Halu, Z. & Kula Say, S. (2021). Pandemi sürecinin öğrettikleri ile mimarlık eğitimine yeni yollar açılabilir mi? Veya uzaktan mimarlık eğitimi sadece dijital ortamda mı olur?. Mimarist 21(70), 60-67.
  • URL-1. https://www.bbc.com/turkce/haberler-turkiye-51828267 (Accessed on April 23rd, 2021).
  • URL-2. https://www.bbc.com/news/world-51839944 (Accessed on April 23rd, 2021).
  • URL-3. https://farc.emu.edu.tr/en/distance-education (Accessed on April 23rd, 2021).
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Mimarlık
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Hülya Nur Kızılyaprak 0000-0003-3272-9421

Berkay Oskay 0000-0001-7417-647X

Yayımlanma Tarihi 5 Ağustos 2022
Gönderilme Tarihi 22 Ekim 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 15 Sayı: D.Ü. 2. Uluslararası Mimarlık Sempozyumu Özel Sayısı

Kaynak Göster

APA Kızılyaprak, H. N., & Oskay, B. (2022). A Construction Design Experience in Emergency Distance Education: Detail Patterns. Kent Akademisi, 15(D.Ü. 2. Uluslararası Mimarlık Sempozyumu Özel Sayısı), 36-52. https://doi.org/10.35674/kent.1013698

International Refereed and Indexed Journal of Urban Culture and Management | Kent Kültürü ve Yönetimi Uluslararası Hakemli İndeksli Dergi

Information, Communication, Culture, Art and Media Services (ICAM Network) www.icamnetwork.net

Address: Ahmet Emin Fidan Culture and Research Center, Evkaf Neigh. No: 34 Fatsa Ordu
Tel: +90452 310 20 30 Faks: +90452 310 20 30 | E-Mail: (int): info@icamnetwork.net | (TR) bilgi@icamnetwork.net