Marka kavramının ortaya çıkışı birbirine benzeyen ürünleri daha kolay ayırt etmeyi kolaylaştırmak amacıyladır. Zamanla marka kavramı farklı ve özel anlamlar kazanmaya başlamıştır. Marka ilk zamanlar mal ve hizmetler için kullanılmıştır. Fakat zamanla markanın kapsamı genişlemiş ve bu kapsam içine fikirler, kişiler, kentler, ülkeler, bölgeler, yerler gibi farklı unsurları da kapsamaya başlamıştır. Bugün artık sadece işletmelerin ya da malların değil, ülkelerin veya kentlerin de marka değerleri oluşmuş ve bunlara ilişkin insanların zihinlerinde imajlar bulunmaktadır. Bu imajlar, insanların o kentte ticaret, yatırım yapma ve kenti ziyaret etme tercihlerini etkilemektedir. Bu durum komşu şehirler arasında rekabet alanı oluşturmuştur. Bu yüzden birçok kent mevcut kent imajlarını ve kentlerinin marka değerlerini belirleme ve bunları daha iyi hale getirme çabasına girmektedirler.
Bu çalışmada Aksaray’ın marka değeri, bu şehirde ikamet eden insanların bakış açılarıyla belirlenmeye çalışılmıştır. Aksaray’da yaşayan insanların görüşleri hazırlanan anket formu ile belirlenmeye çalışılmıştır. Anket formu il merkezindeki insanlara yüz yüze olarak uygulanmış ve toplam 2.272 geçerli anket verisi elde edilmiştir. İstatistik programı aracılığıyla istatistiki analizler yapılmıştır. Yapılan analizler sonucunda Aksaray için ilk çağırışım yapanlar Malaklı Köpeği, Ihlara vadisi ve Hasan dağı olmuştur. Katılımcılar Aksaray’ın marka değerinin olması gerekenden daha düşük olduğunu, spor aktiviteleri, uluslararası tanıtım aktiviteleri, konaklama yerlerinin marka değeri, alternatif turizm etkinlikleri, halkın davranışları, sosyal kültürel aktiviteler, üst yapı yatırımları ve şehir içi ulaşım açısından yetersiz olduğu görülmüştür. İnanç merkezleri, tarihi eserler ve kentin konumunun yeterlik açısından daha iyi olduğu görülmüştür. Ayrıca şehri ziyaret edenlerin memnun ayrıldığı ve arkadaş edinmenin kolay olduğu görülmüş, toplu taşıma ve sosyal faaliyetlerin yetersiz olduğu görülmüştür. Aksaray’ın marka değerinin iyileştirilmesi için ilk olarak daha fazla ulusal ve uluslararası tanıtım etkinliklerinin yapılması, sosyal, kültürel ve sportif etkinlikler için daha fazla girişimde bulunularak ev sahipliği yapılması önerilmektedir. Ayrıca Aksaray için kent logosu tasarlanıp bu logonun şehirle ilgili kurum, kuruluş ve ürünlerde kullanımının teşvik edilmesi önerilmektedir.
Aksaray kent markası marka değeri şehir markası kent imajı city brand brand value city image
-
-
-
The emergence of the concept of brand is to make it easier to distinguish products that are similar to each other. Over time, the concept of brand has started to gain different and special meanings. The brand was first used for goods and services. But over time, the scope of the brand has expanded and it has begun to include different elements such as ideas, people, cities, countries, regions, places. Today, not only businesses or goods, but also countries or cities have brand values and there are images in people's minds related to them. These images affect people's preferences to trade, invest and visit the city in that city. This situation created an area of competition between neighboring cities. For this reason, many cities are trying to determine their existing city images and brand values of their cities and to make them better.
In this study, the brand value of Aksaray province was tried to be determined in terms of the evaluations of the people living in the city. The opinions of the people living in Aksaray were tried to be determined with a questionnaire. The questionnaire form was applied face to face to the people in the city center and a total of 2,272 valid data were obtained. Statistical analyzes were made through the statistical program. As a result of the analyzes made, the first connotations for Aksaray were Malaklı Dog, Ihlara Valley and Hasan Mountain. Participants stated that Aksaray's brand value is lower than it should be. It has been observed that Aksaray is insufficient in terms of sports activities, international promotion activities, brand value of accommodation, alternative tourism activities, public behavior, social cultural activities, urban transportation and superstructure investments. It has been seen that the historical artifacts, belief centers and the location of the city are better in terms of competence. In addition, it has been observed that it is easy to make friends and the visitors of the city are satisfied. On the other hand, it was seen that public transportation and social activities were not sufficient. In order to improve Aksaray's brand value, it is recommended that more national and international promotional events be held first, and that more initiatives should be taken to host social, cultural and sportive events. In addition, it is recommended to design a city logo for Aksaray and to encourage the use of this logo in institutions, organizations and products related to the city.
-
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Tüm Makaleler |
Yazarlar | |
Proje Numarası | - |
Yayımlanma Tarihi | 15 Haziran 2023 |
Gönderilme Tarihi | 28 Aralık 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 16 Sayı: 2 |
International Refereed and Indexed Journal of Urban Culture and Management | Kent Kültürü ve Yönetimi Uluslararası Hakemli İndeksli Dergi
Bilgi, İletişim, Kültür, Sanat ve Medya Hizmetleri (ICAM Network) www.icamnetwork.net
Executive Office: Ahmet Emin Fidan Culture and Research Center, Evkaf Neigh. No: 34 Fatsa Ordu
Tel: +90452 310 20 30 Faks: +90452 310 20 30 | E-Mail: (int): info@icamnetwork.net | (TR) bilgi@icamnetwork.net